Olitpa sitten kilpailemassa, harjoittelemassa tai ajamassa rauhallista matkaa, kilpapyöräsi vie sinut aina pidemmälle ja nopeammin. Käytettävissäsi olevan budjetin lisäksi pyörän valinnassa on kaksi olennaista kriteeriä. kilpapyörä käytännöllisyys ja geometria.
Käytännöllisyys
Pyöräretket
Jos haluat hyvän kompromissin mukavuuden, keveyden ja kestävyyden välillä, alumiinirunko, mieluiten hiilihaarukalla, on ihanteellinen. Voimansiirron osalta kampiakseli (34/50 hammasta), jossa on leveä kasetti (esimerkiksi 11-32 tai 11-34 hammasta), tarjoaa maksimaalisen monipuolisuuden ja tehokkuuden kaikenlaisessa maastossa.
Levyjarrut varmistavat, että jarrutus on helposti hallittavissa ja turvallinen kaikissa olosuhteissa.
Cyclosportif
Alumiinirunko hiilihaarukalla tai hiilirunko, budjetistasi riippuen, tarjoaa ihanteellisen yhdistelmän mukavuutta ja suorituskykyä. Kuten matkapyörissä, Compact-kaksoiskahvainen kampiakseli (34/50 hammasta) tarjoaa maksimaalisen monipuolisuuden ja tehokkuuden kaikenlaisessa maastossa. Ihanteellisesti yhdistettynä kasetti hieman tiukempi (esimerkiksi 11-28 hammasta), jotta vaihteet ovat hienompia ja progressiivisempia.
Jälleen kerran levyjarrut varmistavat, että jarrutusta on helppo hallita ja että se on turvallista kaikissa olosuhteissa, mutta ne painavat enemmän kuin jarrupalajärjestelmä.
Kilpailu
Nykypäivän suorituskyvyn tavoittelussa on pakko käyttää hiilikuiturunkoa, jossa on aggressiivinen geometria eli suhteellisen matala ohjaamo ja pidempi yläputki paremman poljinasennon ja paremman aerodynamiikan vuoksi (katso jäljempänä lisätietoja eri geometrioista). Myös oheislaitteet on suunnattu puhtaasti suorituskykyyn joko keveytensä (istuintolppa, satula, ohjaamo) tai tehokkuutensa (jarru- ja voimansiirtojärjestelmät) ansiosta.
On myös tärkeää valita oikean kokoinen ketjupyörä ajotyypillesi: Compact (34/50) sopii erinomaisesti maastopyöräilyyn ja kiipeilyyn, kun taas Mid-Compact (36/52) ja Double (39/53) -versiot sopivat paremmin mäkiseen tai tasaiseen maastoon. Pyöriä ei pidä unohtaa: kevyet ja matalaprofiiliset vuoristoon, hieman virtaviivaisemmat mäkisille reiteille. Jos pyöräilet paljon, suosittelemme jopa, että sinulla on yksi pyöräpari harjoitteluun ja yksi kilpailuun tarkoitettu pyöräpari.
Geometria
Geometriassa ei ole kyse vain pyörän oikean koon valitsemisesta. Se määrittää myös pyörän käyttäytymisen ja tarjoaa erityisen kompromissin suorituskyvyn, mukavuuden, painon, jäykkyyden ja aerodynamiikan välillä. Kilpapyöriä on kolme pääasiallista ryhmää.
Aerodynamiikka
Aero-kilpapyörät on suunniteltu nopeutta varten. Näitä malleja tutkitaan usein tuulitunneleissa, ja niissä on leveämmät, aerodynaamisemmat putket, jotka leikkaavat ilmaa. Ne ovat yleensä jäykempiä, ja niiden geometriassa on pidempi ulottuma (rungon pituus mitattuna pääputken yläreunasta alatukivarren keskikohdan kautta kulkevaan pystyakseliin) ja kapeampi pääputki. Pyörän asento on siis enemmän eteenpäin, enemmän makuuasennossa, jotta nopeus voidaan maksimoida jokaisella poljinliikkeellä. Aeropyörät ovat ihanteellisia voimakkaille ajajille, joilla on rouleur- tai sprinttiprofiili.
Endurance
Endurance-kilpapyörät tarjoavat täydellisen kompromissin jäykkyyden, nopeuden ja mukavuuden välillä. Yleensä pidemmät ketjuputket, lyhyempi alaputki ja korkeampi pääputki tekevät näistä malleista todellisia monitoimipyöriä. Tämä monipuolisuus tarkoittaa, että voit viettää pitkiä päiviä satulassa pyöräilyurheilukilpailuissa tai klassikoissa. Vuoristosta mukulakivikatteeseen, voit kulkea kaikkialla mukavasti ja tehokkaasti.
Vuoristo
Nämä kilpapyörät on suunniteltu tarjoamaan optimaalinen painon ja jäykkyyden suhde. Niissä on ohuemmat putket ja lyhyemmät ketjujalat. Niiden käsiteltävyys on herkempi, eloisampi ja ketterämpi. Ne ovat kevyempiä kuin aerodynaamisella ja kestävyysgeometrialla varustetut pyörät, ja ne ovat erityisen tehokkaita kiipeämään vaativimpiin vuoristosolmuihin ja tekemään aggressiivisia uusintalähtöjä. Nämä pyörät sopivat täydellisesti kiipeilijöille sekä ulkoilun ja vuoristomaisemien ystäville!
Découvrez tous nos conseils & Tutoriels