Miten valita oikea Cyclocross-pyörä?

Cyclocross on oma lajinsa, ja asiantuntijat harrastavat sitä täysipäiväisesti syyskuusta tammikuuhun. Cyclocross on erittäin vaativa laji, joka vaatii erityisen pyörän. Seuraavassa kerrotaan, mitä sinun on tiedettävä, jotta voit valita itsellesi sopivan pyörän.

Mitä on cyclocross?

Alun perin Cyclocross (tai CX) oli laji, jota maantiepyöräilijät harrastivat talvella osana kauteen valmistautumista. Benelux-maissa, erityisesti Belgiassa, ja Pohjois-Euroopassa erittäin suosittu Cyclocross on viime vuosina kasvattanut suosiotaan ja saanut yhä enemmän seuraajia. Cyclocross on edelleen teknisesti ja fyysisesti erittäin vaativa laji, jonka kilpailut ovat melko lyhyitä (noin 1 tunti) mutta erittäin intensiivisiä.

Cyclocross-pyörän ominaisuudet

Aikaisemmin kilpailijat käyttivät maantiepyörää, jota muutettiin vain mukautetuilla putkipyörillä ja välityssuhteilla, mutta nykyiset cyclocross-pyörät ovat hyvin erityisiä: rungot ovat hyvin kompakteja, ja niiden geometriassa on vaakasuora yläputki (ei kaltevuutta), joka mahdollistaa kuljetukset, leveämmät ketjupalkit, istuinkannattimet ja haarukat, jotka mahdollistavat 32- tai 33-profiilisten renkaiden tai putkipyörien kulun (UCI:n normi) ja mutaan liittyvien ongelmien välttämisen, tai avoimempi ohjauskulma vakauden parantamiseksi.

Viime vuosina levyjarrut on tullut standardi, joka on korvannut cantilever-jarrut (vannejarrut). Alumiini- tai hiilivanteet ovat matalia tai keskikokoisia (enintään 35 mm korkeita), koska aerodynamiikalla ei ole tässä yhteydessä ensisijaista merkitystä. Kehityksen osalta Sub-Compact 36/46-kaksoiskahvainen kampiakseli on normi.

On kuitenkin huomattava, että yhden ketjupyörän ketjupyörä on yhä suositumpi helppokäyttöisyytensä vuoksi, ja ketjupyörässä on yleensä 42 hammasta. Tämän ratkaisun toinen etu on se, että siinä ei tarvita etuvaihtajaa, jonka toimintaa haittaa säännöllisesti mutaa, joka on kaikkialla läsnä tässä lajissa.

Mikä runko minun pitäisi valita?

Materiaalista riippumatta sinun on kiinnitettävä erityistä huomiota rungon kokoon, sillä vaakaputki on lyhyempi kuin kilpapyörissä ja alatukivarsi on korotettu, mikä pienentää istuinputken kokoa. Muista siis tarkistaa suositeltu koko suhteessa pituuteesi, sisäpään pituuteen ja, mikä vielä tärkeämpää, käsivarren pituuteen.

  • Alumiini

Satunnaiseen käyttöön tai aloittelijan kannattaa valita alumiinirunko. Varusteet ovat kehittyneet niin, että tarjolla on kohtuuhintaisia ja suorituskykyisiä pyöriä, jotka on valmistettu tästä materiaalista.

  • Hiili

Ahkerammat kilpailijat valitsevat suorituskykyä tavoitellessaan kevyemmän ja jäykemmän hiilirungon.