Miten valitset oikean ratapyörän?

Jos ratapyörä käsittää suuren määrän lajeja, on mahdollista osallistua kaikkiin kilpailuihin yhdellä pyörällä. Tähän lajiin tarkoitetussa pyörässä ei ole jarruja eikä vaihteita, mutta se on varustettu kiinteällä hammaspyörällä ja erityisellä geometrialla, jossa on korotettu pohjakannatin. Näin löydät perille.

Mitä ratapyöräily on?

Tämä urheilulaji, joka tapahtuu radalla, on velodromilla (Ovaali rata, jonka pituus on yleensä 200, 250 tai 333,33 metriä, jossa on kaksi noin 40°:n kulmassa olevaa mutkaa ja jota reunustaa alhaalla sininen kaistale, joka tunnetaan yleisesti nimellä Côte d'Azur).Se kattaa suuren määrän lajeja, jotka on ryhmitelty kahteen ryhmään: nopeuskilpailut (sprintti, seisomakilometrit, joukkuesprintti jne.) ja pitkien matkojen kilpailut (takaa-ajo, amerikkalainen kilpailu, scratch, pistekilpailu).
Yksi tämän lajin tärkeimmistä ominaisuuksista on käytetty pyörätyyppi, joka on kiinteä vaihteinen. Tämä tarkoittaa, että toisin kuin vapaapyöräisessä pyörässä, pyöräilijän on poljettava jatkuvasti, kunnes pyörä pysähtyy kokonaan.

Ratapyörien erityispiirteet

Ensi silmäyksellä ratapyörä saattaa näyttää maantiepyörältä, mutta sillä ei ole mitään tekemistä maantiepyörän kanssa: pyörä on yksinkertaistettu, koska siinä ei ole jarruja eikä vaihteistoa ja se on varustettu kiinteällä hammaspyörällä. Tällä ominaisuudella on yksinkertainen mutta ilmeinen seuraus: älä koskaan käytä tällaista pyörää velodromin ulkopuolella, sillä siinä on onnettomuusriski, joka voi johtaa vakaviin vammoihin.

Geometria on myös täysin erityinen, ja siinä on seuraavat ominaisuudet alatukivarsi radan kaltevuuden mukaan. Vaihteiden välityssuhteita on myös mukautettu, ja ketjupyörän hampaat vaihtelevat 46:sta 52:een ja hammaspyörän 12:sta 16:een.
Useimmissa pyörissä on lisäksi pyörät alumiinivanteet, vaikka korkean profiilin hiilipyörät tarjoavat paremman aerodynamiikan ja jäykkyyden.

Mikä runko minun pitäisi valita?

Kuten huomaat, ratapyörissä on vähemmän oheislaitteita, joten valintaasi ohjaa lähinnä rungon materiaali ja laatu.

Muistutus Koko on sama kuin maantiepyörässä.

  • Alumiini
    Suurin osa valmistajien tarjoamista malleista on valmistettu alumiinista, jopa malliston yläpäässä. Alumiini tarjoaa hyvän suorituskyvyn jäykällä rungolla.
  • Hiili
    Hiilellä saavutetaan painonsäästöä, jolla on todellista vaikutusta vain erittäin korkealla tasolla. Koska painonsäästö ei ole ensisijaisen tärkeää tässä lajissa, hiili on varattu hyvin säännöllisille ajajille.