Miten valitset oikean Gravel-pyörän?

Todellinen silta Maantiepyörä ja MAASTOPYÖRÄILYosoitteessa Sora on nopeasti kasvava laji sen tarjoaman monipuolisuuden ansiosta. Monet merkit tarjoavat nykyään erilaisia runkoja ja lisävarusteita jokaiseen makuun. Gravel-pyörätrunkoja ja pyöriä, joiden ominaisuudet ovat yhtä moninaiset kuin erilaiset tavat lähestyä tätä lajia. Seuraavassa on muutamia vinkkejä, jotka auttavat sinua tekemään oikean valinnan.

Mikä on Gravel-pyörä?

Ensimmäistä kertaa Yhdysvalloissa vuosia sitten nähty Gravel on Euroopassa vielä lapsenkengissä, mutta sen suosio on kasvussa sen hauskan puolen ja sille omistettujen kilpailujen ja ajojen ansiosta. Koska Gravel-pyörällä voi ajaa maantie-, polku-, rata- ja metsäautotieajoa, sitä määrittelee ennen kaikkea ainutlaatuinen mielentila: se, että lähtee seikkailuun, pääsee pois kuljettujen polkujen varsilta ja voi mennä minne tahansa yhdellä pyörällä. Se on laji, jossa nautinnon tavoittelu menee suorituskyvyn tavoittelun edelle.

Gravel-pyörien erityispiirteet

Gravel-pyörä muistuttaa ulkoasultaan Cyclocross-pyörää, mutta se on fyysisesti ja teknisesti vähemmän vaativa. Siinä on useita erityispiirteitä, jotka takaavat maksimaalisen monipuolisuuden ja käyttömukavuuden myös ajan myötä. Gravel-runko on kalteva (Englannin slope-sanasta peräisin olevaa termiä käytetään erottamaan kehykset, joissa istuinputken ja pääputken yhdistävä vaakaputki on kalteva).  Rungon kaltevuus on suunniteltu varmistamaan korkea ajamisen ilo kaikentyyppisillä radoilla. Ohjauskulma on avoimempi, alatukivarsi matalampi ja ketjupalkit pidemmät.

Gravel-pyörissä on myös levyjarrut, etu- ja takavaihtaja sekä takapyörä. ripustimet maantiekäyttöön tarkoitetut ohjaustangot ohjaustehokkuuden optimoimiseksi ja lyhyemmät takaketjut, jotka usein yhdistetään yhden ketjupyörän etukahvaan. Lopuksi joissakin malleissa on Gravel Plus tekniikka, jonka ansiosta 650B-pyörät voidaan asentaa samaan tapaan kuin 700C-pyörät, jolloin renkaat halkaisijaltaan 25-55 mm:n renkailla, vaikka tavallisesti käytetään 35-40 mm:n renkaita. Jos mahdollista, valitse kaikissa tapauksissa Tubeless / Tubeless Ready -pyörä- ja rengasjärjestelmä - eli tubeless-järjestelmä - joka tarjoaa enemmän mukavuutta, suorituskykyä ja pitoa ja ennen kaikkea vähentää huomattavasti puhkeamisriskiä, joka on hyvin yleinen tämäntyyppisessä ajossa.

Gravel ja paljon muuta!

Uskomattoman monipuolinen Gravel on monien polkujen risteyksessä.
Alkuperäisen käyttötarkoituksensa lisäksi sitä voidaan käyttää myös kierto- tai matkapyöränä (joissakin malleissa on kiinnityssilmukat tavaratelineiden ja lokasuojien kiinnittämistä varten), työmatkalla (vélotaf), pitkällä maantieajelulla tai jopa tutustumalla cyclocrossin nautintoon helpommin lähestyttävällä tavalla, vaikka gravel-pyörä on jälleen kerran hyvin erilainen kuin cyclocross-pyörä, sillä sen geometria on paljon vähemmän eksklusiivinen.


Mikä pyörä sopii minulle?

Kuten huomaat, sorapyörätyyppejä on yhtä paljon kuin erilaisia tapoja lähestyä tätä hybridilajia. Riippuen nykyisistä varusteistasi ja filosofiastasi, valintasi ei tietenkään ole sama runko, alkaen materiaalista.

  • Teräs
    Teräsrungot tarjoavat erinomaista mukavuutta ja lujuutta. Ne soveltuvat erinomaisesti pääasiassa maastoajoon, tekniseen ja karkeaan maastoon.
  • Alumiini
    Valitse alumiinirunko, jos haluat kevyemmän ja dynaamisemman pyörän, jonka pääpaino on maantieajossa. Alumiini on myös edullisin materiaali.
  • Hiili
    Hiilirungot puolestaan ovat täydellisiä vaativimmille ajajille tai niille, jotka haluavat nauttia mallista, joka on kevyt, mukava ja reagoiva.

    Jos sinulla on jo maastopyörä ja haluat kokeilla jotain uutta, voit valita pyörän, jossa on 700c-pyörät, 35 tai 38 mm:n renkaat ja Compact- (50/34) tai Sub-Compact- (46/36) vaihteisto.

    Jos taas olet maantiepyöräilijä, maastopainotteinen Gravel-pyörä (650B-pyörillä, isoilla 45 tai jopa 50 mm:n renkailla ja yksilevyisellä vaihteistolla) voi olla mielenkiintoinen lisä.

    Jos etsit yleispyörää, valitse mahdollisimman monipuolinen malli, jossa on sekä 650B- että 700c-pyörät, vaikka se tarkoittaisi ylimääräisen pyöräsarjan ostamista, jotta sinulla olisi kaksi pyörää yhdessä, ja jossa on päivitettävä voimansiirto (yksi ketjupyörä, jonka avulla voit helposti vaihtaa vaihteiston profiilisi mukaan, kaksoisketjupyörä, jossa on pitkä kahvainen takavaihtaja jne.)