Miten valita oikea All-Mountain-pyörä?

Miten valita oikea All-Mountain-pyörä?

All-Mountain-pyöräily, joka on puolivälissä Touring- ja Enduro-pyöräilyä, on yhä suositumpi sen hauskan ja leikkisän luonteen sekä sen mahdollistamien monipuolisten reittien ansiosta. Tämän seurauksena tarjolla olevien pyörien valikoima on kasvanut, mikä vaikeuttaa valintaa. Seuraavassa on muutamia seikkoja, jotka auttavat sinua valintasi tekemisessä.

Mikä on All-Mountain-pyörä?

All-Mountain-pyörä on ennen kaikkea hauskanpitoa ja ajamisen iloa ajatellen suunnattu, ja sen avulla voit uskaltautua jyrkempiin rinteisiin kuin XC-pyörän, ja siinä on vahva leikkimielinen ulottuvuus. All-Mountain on Endurolle sama kuin Randonnée on Cross-Countrylle: vapaa-ajan pyöräilyyn suunnattu vaihtoehto, joka on helpommin saavutettavissa sekä fyysisesti että teknisesti mukavien, turvallisten ja helposti ajettavien pyörien ansiosta.

Halusitpa sitten ylittää Alpit tai taistella painovoimaa vastaan erittäin teknisillä radoilla saadaksesi adrenaliinisi nousemaan, tämä pyörätyyppi on juuri sinulle sopiva. MAASTOPYÖRÄ joka sopii sinulle: pyörä, joka pystyy sekä kiipeämään hyvin että liikkumaan vaivattomasti jyrkissäkin alamäissä.

MIKÄ RUNKO SOPII MINULLE?

Pelkkä tehokkuus ei ole tärkein asia, joten monet All Mountain -rungot on valmistettu alumiinista, jossa yhdistyvät lujuus, keveys, luotettavuus ja dynaamisuus ilman, että se vie rahaa. Kannattaa kuitenkin huomata, että valmistajat täyttävät kaikki odotukset hiilikuitumalleilla, erityisesti niiden ajajien osalta, jotka ovat kiinnostuneita kauniista varusteista tai haluavat parasta, jopa vapaa-ajan ajoon.

Geometrian ja kinematiikan osalta All Mountain -pyörissä on pidempi yläputki ja lyhyemmät ketjupuut, jotka parantavat hallintaa ja reaktiokykyä. Vaikka useimmat mallit ovat täysjousitettuja, kukin merkki tarjoaa yleensä valikoimassaan ainakin yhden mallin, joka on täysjousitettu. puolijäykkä maastopyörä joka tyydyttää teknisimmätkin ajajat, jotka etsivät hauskaa ja leikkisää mallia.

Pyörän koon suhteen kaikki ratkaisut ovat mahdollisia, vaikka 27,5 tuuman pyörä on melko yleinen sen erinomaisen kompromissin ansiosta herkkyyden ja helppokäyttöisyyden välillä. Eräiden ammattilaispyöräilijöiden innoittamana 29" on nyt yleisimmin käytetty pyörämuoto uusien geometrioiden ja Boost-standardin ansiosta. Kaikki on makuasia, samoin kuin ajajan koko, ja 29" on hyvä valinta yli 1,70 metriä pitkille ajajille. On syytä huomata, että 27,5+ (27,5 tuuman pyörät, joihin voidaan asentaa erittäin leveät renkaat) on hybridimuoto, joka on erityisen tärkeä All Mountain -pyöräilyn kannalta, koska se tarjoaa enemmän mukavuutta ja vakautta sekä monipuolisuutta. Moniin 27.5+-malleihin sopivat sekä 27.5+- että 29-tuumaiset pyörät.
Lisäksi jotkin merkit sekoittavat pyöräkokoja samassa pyörässä, esimerkiksi niin, että 29" pyörä on edessä kiipeilykyvyn ja ohjaustarkkuuden vuoksi ja 27,5+ pyörä takana pidon ja mukavuuden vuoksi.

MILLÄ VARUSTEILLA?

. Täysjousitetut maastopyörät jotka on suunniteltu All Mountain -ajoon, on yleensä 120-140 mm:n jousitus takana ja 120-150 mm:n jousitus edessä, joten voit kulkea kaikkialle helposti ja suurella nautinnolla. Pyörissä on usein lukitusvaihtoehtoja, joiden avulla voit selviytyä rullaamisesta, kiipeämisestä ja laskeutumisesta parhaissa mahdollisissa olosuhteissa. Näitä lukituksia voi usein käyttää suoraan ohjaustangosta, joten sinun ei tarvitse hukata sekuntiakaan.

Vaihteiston osalta yksilevyinen järjestelmä (1x11 tai 1x12V) on tulossa normiksi, vaikka kaksois- tai jopa kolmoisvaihteinen kampiakseli yhdistettynä 10- tai 11-vaihteiseen kasettiin voi rauhoittaa fyysisesti rajoitetumpaa ajajaa tarjoamalla enemmän monipuolisuutta ja mielenrauhaa kiipeilyssä.

Muut osat ovat yleensä samat kaikissa malleissa, ja niissä on halkaisijaltaan 180 mm:n hydrauliset levyjarrut, Tubeless / Tubeless Ready -pyörät ja teleskooppinen istuintolppa, joka varmistaa, että sinulla on aina ihanteellinen asento.

    MOUNTAIN BIKE