Enduro on ollut viime vuosina valtava menestys, erityisesti EWS-radan menestyksen ansiosta. Enduro yhdistää DH-pyöräilyn adrenaliinin ja All Mountain -pyöräilyn tarjoaman vapauden ja pakenemisen. Tämä monipuolisuus ei tee Enduro-pyörän valinnasta helppoa. Tässä on jotain, joka auttaa sinua valinnassa.
Mitä Enduro on?
Enduro on All Mountainin urheilullinen vastine, jossa on sitoutuneempi ja/tai kilpailuhenkisempi lähestymistapa, ja se ilahduttaa jännitystä etsiviä, jotka haluavat koetella rajojaan ja silti pystyvät tekemään siirtymiä pyörällään, vaikka se tarkoittaisikin pienen tehokkuuden uhraamista erityisesti kiipeämisvaiheissa.
Enduro ei ole yhtä eksklusiivinen kuin DH, mutta se on ollut valtava menestys sekä tiedotusvälineissä että ajajien keskuudessa - erityisesti maailman parhaat ajajat yhteen kokoavan EWS-radan (Enduro World Series) ansiosta - ja siitä on vain muutamassa vuodessa tullut oma lajinsa, jossa on laaja valikoima eri lajeja. pyörät ja erityiset komponentit.
MIKÄ RUNKO SOPII MINULLE?
Kuten Cross-Country-radan kohdalla, Enduro-radan rungon materiaalivalinta riippuu siitä, miten lähestyt lajia ja tietenkin budjetistasi. Jos olet harrastelija, haluat keskittyä mukavuuteen ja kestävyyteen (eli alumiinirunkoon), kun taas jos olet kokenut kilpailija, pääkriteereinä ovat keveys ja reagointikyky, mikä loogisesti johtaa sinut valitsemaan hiilikuitumallin. Mutta jälleen kerran kaikki on makuasia ja budjettikysymys, sillä jotkin merkit ovat päättäneet tarjota vain alumiinia, myös erittäin korkealuokkaisissa malleissa. Monet merkit ovat myös valinneet välivaihtoehdon, jossa etukolmio on hiilikuitua, joka lisää eloisuutta, ja alumiininen takakolmio, joka lisää lujuutta.
Kinematiikan osalta lähes kaikki Enduro-rungot ovat seuraavat täysjousitettuja maastopyöriä joissa iskunvaimennin on asennettu joko pystysuoraan tai vaakasuoraan kunkin merkin erityisestä kinematiikasta riippuen. Geometrialtaan nämä MAASTOPYÖRÄT on pidempi yläputki, lyhennetyt ketjujalat, jotka parantavat hallintaa ja reaktiokykyä, sekä dynaaminen rake.
Mitä tulee maastopyörän pyörätKaikki ratkaisut ovat mahdollisia, vaikka 27,5 tuuman pyörät ovatkin melko yleisiä sen erinomaisen kompromissin ansiosta herkkyyden ja ajamisen helppouden välillä. Eräiden ammattilaispyöräilijöiden innoittamana 29" on nyt yleisimmin käytetty muoto uusien geometrioiden ja Boost-standardin ansiosta. Kaikki on makuasia, samoin kuin ajajan koko, ja 29" voi olla edullinen yli 1,70 metriä pitkille ajajille.
MILLÄ VARUSTEILLA?
Sen lisäksi, että pyörässäsi on oltava haarukka/jousitusyksikkö, joka kestää kovimmatkin iskut (keskimääräinen iskunpituus on 180 mm), pyörässäsi on oltava teleskooppinen istuintolppa, joka lisää mukavuutta ja suorituskykyä. Myös jarruja on luonnollisesti harkittava huolellisesti, ja niiden on oltava halkaisijaltaan vähintään 180 mm:n levyjä, jotka on mahdollisuuksien mukaan tuuletettu ylikuumenemisen estämiseksi, nelimäntäisiä jarrusatuloita (ainakin edessä) maksimaalisen puristusvoiman varmistamiseksi ja metallisia jarrupaloja, jotka kestävät paremmin korkeita lämpötiloja ja takaavat tehokkaan jarrutuksen koko laskun ajan.
Lopuksi, valinta maastopyörän renkaat vaikuttaa suuresti ajamisen laatuun. Maastosta riippumatta (märkä, kuiva, kivinen) valitse leveä rengas (vähintään 2,40 tuuman poikkileikkaus), jossa on paksut nastat erityisesti sivuilla, jotta jarrutuksessa ja kaarteissa on mahdollisimman hyvä pito, ja suhteellisen pehmeä rengasmateriaali (erityisesti edessä), jotta se pysyy maastossa ja vaimentaa iskuja tehokkaasti.
Découvrez tous nos conseils & Tutoriels