Tärkeintä ostettaessa MAASTOPYÖRÄÄGeometria määrittää sijaintisi pyörässä: yläputken pituus, pino, ulottuma, ohjauskulma, useat indikaattorit vaikuttavat pyörän käyttäytymiseen....
Jos haluat tietää, mitä nämä tiedot tarkoittavat ja miten ne voivat auttaa sinua valitsemaan oikean pyörän, tässä on kattava opas, joka auttaa ymmärtämään kaiken.
KAIKKI MITÄ SINUN TARVITSEE TIETÄÄ MAASTOPYÖRÄN GEOMETRIASTA
1 Yläputken pituus :
Tämä mitta on pääputken akselin ja istuinputken akselin välinen pituus. Tehollinen pituus on olemassa, kun mittaus tehdään vaakasuoraan. Yleensä lyhyempi mitta on parempi käsiteltävyyden ja mukavuuden kannalta, kun taas pidempi mitta on parempi XC-suorituskyvyn kannalta.
2 Ohjausputken korkeus :
Pääputken ylä- ja alapinnan välinen etäisyys. Korkea pääputki tarjoaa enemmän mukavuutta ja pystyasennon.
3 Ohjauskulma :
Tämä on haarukan tai ohjausputken ja maanpinnan suuntaisen vaakasuoran viivan välinen kulma. Avoin kulma (alhaiset arvot) suosii vakautta alamäissä, kun taas suljettu kulma parantaa ohjattavuutta.
4 Istuinputken korkeus :
Tehollinen pituus: mittaa alatukivarren akselin ja istuinputken yläreunan välisen etäisyyden. Todellinen pituus: mittaa alatukivarren akselin ja yläputken akselin välisen etäisyyden. Tämä mitta määrittää maastopyörän rungon koon, joka valitaan sisäpään korkeuden perusteella. Rungon sanotaan olevan slopping, jos arvo on pienempi tai klassinen, jos arvo on suurempi kuin keskiarvo.
5 Istuinputken kulma :
Tämä on istuinputken ja maanpinnan suuntaisen vaakasuoran viivan välinen kulma. Suuri kulma antaa voimaa kiivetessä, kun taas pieni kulma antaa tasaisuutta poljettaessa ja suosii nousua ylöspäin.
6 Ketjunvarren pituus :
Tämä määrittää ketjupyörän ketjupyörien välisen pituuden. alatukivarsi ja takapyörän akselin välillä. Lyhyet ketjuvälit parantavat reaktiokykyä ja antavat takapyörän kulkea mutkissa helpommin. Pitkät ketjupalkit puolestaan takaavat vakauden alamäkeen suurilla nopeuksilla.
7 Maavara :
Tämä on alatukivarren akselin ja maanpinnan välinen etäisyys. Alhainen arvo tuo vakautta mutta myös riskin kosketuksesta maahan, kun taas korkea arvo suosii ylitystä, mutta vakaus on heikompi.
8 Akseliväli :
Kahden pyörän akselien välinen etäisyys. Pieni arvo tekee pyörästä ketterämmän mutta vähemmän vakaan, kun taas suuri arvo lisää vakautta mutta vähentää ketteryyttä.
9 Reach :
Tämä on alatukivarren akselin ja ohjausputken akselin välinen etäisyys. Tämä arvo on keskeinen indikaattori nykyaikaisissa Enduro-pyörissä. Mitä suurempi Reach on, sitä suurempi on vapaa tila. Sitä voidaan muuttaa muuttamalla varren pituutta tai käyttämällä erityistä jakopäätä.
10 Stack :
Tämä on alatukivarren akselin ja ohjausputken vaakasuoran linjan välinen etäisyys. Stack määrittää pyörän etuosan korkeuden. Korkea arvo lisää mukavuutta, kun taas matala arvo suosii suorituskykyä. Sitä voidaan säätää muuttamalla ohjaustangon tai varren korkeutta.
11 BB Drop :
Tämä on pohjakannattimen akselin ja kahden pyörän akselin välisen virtuaalisen vaakasuoran linjan välinen korkeus. Alhainen arvo edistää pyörän vakautta suurilla nopeuksilla.
Pyörää ostettaessa tarkistettavat geometriaominaisuudet
Kaikissa maastopyöräilyaktiviteeteissa on tärkeää valita oikea pyörän koko, jotta pyörän ominaisuuksista saadaan kaikki irti. Avain oikean koon valintaan on istuinputken korkeus tehollisessa pituudessa, ja katso sitten merkin kokooppaasta, että voit valita oikean korkeuden pituutesi ja sisäpään pituutesi mukaan.
Vaellus
Vapaa-ajan maastopyöräilyssä tavoitteena on mukavuus ja nautinto kumpuilevassa maastossa, joka ei ole liian rasittavaa, ja asento on keskitason. Nousut ovat usein samanlaisia kuin maastopyöräilyssä, mutta etuasento on pystympi. Mukavuus on tärkeämpää kuin suorituskyky. Vaihteisto on korkealla, jotta pyörää olisi helpompi käsitellä.
Cross-Country
Tarkoitettu suorituskykyyn kilpailussa puolijäykkien tai täysjousitettujen maastopyörien kanssa, ja asento on enemmän eteenpäin. Yläputki on pidempi kuin muissa pyörissä. Ohjauskulma on kapeampi, mikä parantaa ohjattavuutta ja nopeuttaa kiihtyvyyttä kumpuilevilla osuuksilla. Pääputki on usein alempana, jotta polkeminen olisi tehokkaampaa. Istuimen korkeus on korkeampi kuin ohjaustangon korkeus. Istuinputken kulma on suljettu hyökkäävää asentoa varten.
All-Mountain
Monipuolisuus on välttämätöntä kaikenlaisessa maastossa, ja asennon on oltava mukava ja samalla säilytettävä suorituskyky sekä nousuissa että laskuissa. Siksi yläputki on lyhyempi kuin XC- tai touring-ajossa. Etuasento on mukavampi ja ohjauskulma avoimempi, jotta jyrkkiä rinteitä on helpompi laskea. Alatukivarsi on alempana kuin touring-pyörissä, mikä lisää vakautta alamäissä.
Enduro
Tarvitset optimaalista suorituskykyä alamäessä ja samalla hyvää kiipeilykykyä, ja juuri tämän tarjoaa täysjousitettu maastopyörä. Ominaisuudet ovat samat kuin All-Mountain-mallissa, mutta siinä on aggressiivinen puoli laskua varten avaamalla ohjauskulmaa entisestään ja lyhyet ketjupalkit optimaalista käsittelyä varten. Reach on hyvä indikaattori rungon vapaasta tilasta: mitä pidempi se on, sitä paremmin se soveltuu kiipeilyyn jättäen kuitenkin tilaa liikkumiselle. Istuinputken kulman tulisi olla suljettu kiipeilysuorituskyvyn kannalta ja avoin kiipeilymukavuuden kannalta.
DH / Freeeride
Kilpailussa tai Bike-Parkissa alamäkisuorituskyky on tärkeää. Ohjauskulma on hyvin avoin, jotta rinteeseen on helpompi tarttua, ja ketjupylväät ovat lyhyet ohjattavuuden tai pitkät vakauden vuoksi (joskus säädettävissä merkistä ja mallista riippuen). Alatukivarsi on hyvin matala vakauden lisäämiseksi nopeilla osuuksilla.
YHTEENVETO
. geometria on ratkaiseva tekijä pyörän valinnassa. Tärkein tekijä on kuljettajan koko, mutta muut tekijät vaikuttavat pyörän käyttäytymiseen nousuissa ja laskuissa. Tuotemerkit kehittävät malleja tarjotakseen kokemuksen ajajalle, ja ajattelutavat vaihtelevat merkistä riippuen, ja geometria heijastaa suunnittelijoiden filosofiaa. Tärkeintä on tuntea oma ajotyylisi, tasosi ja käsityksesi pyöräilystä, jotta voit valita oikean koneen, joka tuottaa sinulle eniten nautintoa.
Découvrez tous nos conseils & Tutoriels
MOUNTAIN BIKE
-
SRAM GX EAGLE 12V -ketju
Tavallinen hinta 24,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 36,00 €
-
SHIMANO B05S-RX orgaaniset jarrupalat
Tavallinen hinta 9,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 9,99 €
-
11V SHIMANO HG601 SLX/105 E-BIKE RATED * ketju
Tavallinen hinta 19,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 36,99 €
-
SHIMANO XT RD-M8100-SGS takavaihtaja 1x12V Long Cage *
Tavallinen hinta 79,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 114,99 €
-
SHIMANO SLX CS-M7100 12V kasetti *
Tavallinen hinta 69,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 139,99 €
-
SHIMANO DEORE RD-M5120-SGS takavaihtaja 10/11V Long Cage * (ranskaksi)
Tavallinen hinta 19,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 56,99 €
-
SHIMANO CN-M6100 DEORE Quick Link 12V ketju *
Tavallinen hinta Osoitteesta 14,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 37,99 €
-
SHIMANO DEORE RD-M6100-SGS 12-vaihteinen takavaihde pitkä häkki *
Tavallinen hinta 29,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 72,99 €