Puolijäykkä vai täysjousitettu: miten valitset oikean maastopyörän?

Puolijäykkä vai täysjousitettu: miten valitset oikean maastopyörän?

Aloittelijoille käytetään usein termiä "puolijäykkä" maastopyörä (jossa on vain yksi takajousitus). Haarukka jousitettu haarukka) ja täysjousitetut maastopyörät (joissa on kaksi iskunvaimennusjärjestelmää, haarukka ja jousitus). iskunvaimennin iskunvaimentimet rungossa) ei ehkä tule tutuksi. Makusi, ajotyylisi ja budjettisi mukaan tämä on kuitenkin ensimmäinen valinta, joka sinun on tehtävä ostaessasi MOUNTAIN BIKE. Seuraavassa on muutamia kohtia, jotka opastavat sinua.

Aikaisemmin valinta perustui mukavuuteen tai suorituskykyyn, mutta viime vuosina kinematiikka on edistynyt valtavasti, mikä on käytännössä poistanut takajousituksen pumppausvaikutuksen poljettaessa ja näin ollen poistanut huomattavasti näiden kahden pyörätyypin väliset suorituskykyerot. Joitakin huomattavia eroja on kuitenkin edelleen olemassa. Samassa hintaluokassa puolijäykkä malli on kevyempi, helpompi huoltaa ja edullisempi. Täysjousitettu pyörä taas tarjoaa enemmän mukavuutta, paremman pidon ja paremman iskunvaimennuksen.

KAIKKI MITÄ SINUN TARVITSEE TIETÄÄ PUOLIJÄYKISTÄ MAASTOPYÖRISTÄ

Kuten nimikin kertoo, puolijäykkä maastopyörä on rakennettu jousitetun haarukan ja jäykän rungon ympärille. Puolijäykät pyörät ovat yksinkertaisempia suunnitella ja valmistaa, ja niiden valmistuskustannukset ovat loogisesti ottaen pienemmät kuin täysjousitettujen pyörien. Puolijäykkä pyörä on siten edullisempi, joten se on ihanteellinen pyörä aloittelijoille tai ihmisille, jotka haluavat ajaa satunnaisesti kotinsa ympäri viikonloppuisin tai lomalla.

Kokeneemmille pyöräilijöille se on samanhintainen kuin täysjousitettu pyörä, mutta siinä on mahdollisuus käyttää suurempaa valikoimaa (esimerkiksi hiilirunko verrattuna täysjousitetun pyörän alumiinirunkoon) ja/tai parempia varusteita (haarukka, voimansiirto, jarrut).

Rungon yksinkertaisempi rakenne ja iskunvaimentimien puuttuminen merkitsevät myös sitä, että samalla hintatasolla pyörä on kevyempi ja vaatii vähemmän huoltoa.

Iskunvaimentimien puuttuminen johtaa yleensä suurempaan kokonaisjäykkyyteen, mikä takaa hyvän suorituskyvyn. Tästä seuraa kuitenkin huonompi vetovoima, sillä ilman jousitusta takapyörä ei pysy maassa, ja huonompi mukavuus epätasaisessa maastossa.

KAIKKI MITÄ SINUN TARVITSEE TIETÄÄ TÄYSJOUSITETUISTA MAASTOPYÖRISTÄ

Täysjousitetut maastopyörät, joissa yhdistyvät jousitushaarukka edessä ja iskunvaimennin takana, ovat yhä suositumpia maastopyörämarkkinoilla, olivatpa ne sitten lihasvoimalla tai sähköavusteisia. Ne ovat täydellinen valinta luontoa rakastaville, jotka etsivät optimaalista mukavuutta ja pettämätöntä turvallisuutta, ja niiden avulla voi tutkia maastoa, johon ei pääsisi puolijäykällä pyörällä.
Ensimmäinen asia, joka pistää silmään, kun siirryt RIB:stä RIB:hen, on takajousituksen tarjoama mukavuus, jonka ansiosta voit kulkea melkein minne tahansa rauhallisin mielin.

Iskunvaimennin takaa myös poikkeuksellisen pidon, sillä se pitää takapyörän tukevasti maassa maaston epätasaisuudesta riippumatta. Lisäksi valmistajat ovat tehneet valtavia edistysaskeleita neutraloidakseen pyörän nivelliikkuvuudelle ominaisen pumppausvaikutuksen tekemällä kovasti työtä kinematiikan parissa. Kun tähän yhdistetään se, että joissakin iskunvaimentimissa on mahdollisuus osittaiseen ja/tai täydelliseen lukitukseen, jotta kumpuilevia osuuksia voidaan käsitellä mahdollisimman tehokkaasti, tuloksena on pyörä, jonka suorituskyky on nykyään yhtä hyvä tai jopa parempi kuin puolijäykän pyörän.


Mikä maastopyörä sopii minulle?

Matkailijoille, joille hinta ja yksinkertaisuus ovat tärkeimmät kriteerit, puolijäykkä teräs- tai alumiininen maastopyörä on ihanteellinen. Jotkut suosivat täysjousitettua pyörää, joka lisää mukavuutta, mutta hinta ei ole sama. Todennäköisemmin 27,5 tai 29 tuuman pyörä, jossa on 100-130 mm:n haarukka, joka lisää monipuolisuutta.

Maastoajoa varten puolijäykkä maastopyörä, joka on valmistettu alumiinista tai jopa hiilestä, tarjoaa maksimaalisen keveyden ja reagoinnin. Mieluiten 29" pyörät ja 80-120 mm:n haarukka parhaan nopeuden saavuttamiseksi kumpuilevilla osuuksilla, mutta myös epätasaisessa maastossa. Toisaalta pidempiä matkoja (kuten maratoneja) varten tarvitset täysjousitetun pyörän.

All-Mountain-retkille suosittelemme puolijäykkää pyörää, jos budjetti on tiukka, mutta todennäköisemmin täysjousitettua pyörää, jossa on 130-150 mm:n matka. Runko on yleensä valmistettu alumiinista, mutta voit valita eri materiaaleista ja pyöräkokoja tarpeidesi mukaan. Niin monia mahdollisia vaihtoehtoja maastopyörälle, joka pystyy sekä kiipeämään erittäin hyvin että liikkumaan vaivattomasti haastavimmissakin alamäissä.

Enduro-pyörien osalta haluat täysjousitetun rungon. Harrastaja valitsee alumiinirungon, yleensä 27,5 tuuman rungon, kun taas kilpailijaa houkuttelee hiilikuitupyörä, jossa on useimmiten myös 27,5 tuuman pyörät. Matka on vähintään 140 mm, ja maastossa rohkeammat ottavat jopa 180 mm:n matkan. Ei välttämättä paras suorittaja kiipeilyyn, mutta ennen kaikkea laskeutumiseen se löytää paikkansa.

Ja lopuksi, jos haluat ajaa DH/Freeride-pyörää, tarvitset täysjousitetun pyörän, jossa on 200 mm:n matka, yleensä alumiinia, vaikka hiilikuitu onkin yhä suositumpi tällä alalla sekunteja maaliin jahtaaville.

Puolijäykkien ja täysjousitettujen pyörien vertailu

Puolijäykkä Täysjousitettu
Varusteet Comfort
Paino Käsittely
Huolto Ratsastuksen ilo
Suorituskyky Suorituskyky
Hinta Ajettavuus

MOUNTAIN BIKE