Miten valitsen triathlonpyörät?

Miten valitsen triathlonpyörät?

Pyörillä on suuri merkitys triathlonpyörän suorituskykyyn. Mutta riippuen pyörätyypistäsi - klassinen pyörä tai aika-ajopyörä - osallistujien lajista ja tasostasi, parhaiten tarpeisiisi sopiva malli voi vaihdella suuresti.

Tässä on jotain, joka auttaa sinua valintasi tekemisessä.

Tärkeimmät kohdat

  • Vannetyypit (profiilit ja materiaalit), vanteet ja navat;
  • Vanteet tai renkaat (letkutyyppi, letkuttomat renkaat);
  • Jarrutyyppi: jarrupalat tai jarrukiekko.

KAIKKI MITÄ SINUN TARVITSEE TIETÄÄ PYÖRISTÄ

VANTEET, NAVAT JA PYÖRÄNPYÖRÄT

Vanne, napa ja puolat ovat kolme elementtiä, jotka määrittävät pyörän erityisominaisuudet.

Ensimmäinen kysymys, joka kannattaa esittää itselleen pyöräparia ostettaessa, koskee vanteita, napoja ja pyöränkehiä. vanteen korkeus (tai profiili). Korkeus vaihtelee yleensä 20-80 mm välillä .
Mitä korkeampi vanne on, sitä painavampi ja aerodynaamisempi se on. Mitä korkeampi vanne, sitä painavampi ja aerodynaamisempi se on: sitä on vaikeampi saada liikkeelle alussa, mutta sen liike-energia on silloin parempi). Kovassa sivutuulessa joudut myös käsittelemään turbulenssia.

Toisin päin, mitä matalampi vanne, sitä kevyempi ja herkempi se on, mutta myös sitä mukavampi se on. koska vanteen joustavuutta lisäävät suuremmat pyöränkehät tekevät vanteesta joustavamman. Vanne lähtee liikkeelle paljon nopeammin kuin korkea vanne, mutta sen suorituskyky heikkenee, kun se on kerran liikkeellä. Vaikka keveys ja reagointikyky ovat olennaisia vuoristossa, vanteen painon tuottama inertia voi olla hyödyksi tasangoilla, joissa keskinopeus on suuri. Niinpä rullaavissa tapahtumissa suositaan aerodynaamisia vanteita, joissa on korkea profiili.
Täydellistä pyörää ei ole olemassa, mutta jokaiseen lajiin on olemassa sopivat pyörät.

Vanteet luokitellaan yleensä kolmeen eri korkeuteen:

Matalat
(< 30 mm)

Ihanteellinen käytettäväksi vuoristossa tai reiteillä, jotka vaativat paljon uudelleenkäynnistyksiä.

Medium
(30-49 mm)

Monipuolisin, ihanteellinen erilaisiin kursseihin. Ne sopivat erityisesti triathlonisteille, jotka eivät halua liikaa pyöräpareja.

Korkea
(alkaen 50 mm)

Ihanteellinen tasaisille tai loivasti kumpuileville maantieosuuksille ja pitkille matkoille.

Kannattaa huomata, että huippuluokan pareissa on edessä ja takana, jotta saavutetaan paras mahdollinen kompromissi mukavuuden, suorituskyvyn ja ohjaustarkkuuden välillä..

Vanteen profiilin lisäksi myös sen materiaalilla on tärkeä merkitys. Alumiinivanteiden ja hiilivanteiden välinen ero ei ole niinkään painossa kuin reagointikyvyssä ja jäykkyydessä. Vanteet ovat kuitenkin myös hauraampia, ja niiden rikkoutumisriski on suurempi kaatuessa.
Kaikki riippuu tavoitteistasi, mutta myös budjetistasi, sillä parhaimmin toimivat alumiinivanneparit maksavat yli 1 000 euroa, kun taas hiilivanteille tämä hinta on alaraja. Jos tavoittelet voittoa, hiilipyörät ovat luonnollinen valinta.

Pyörän toinen komponentti on napajoka sisältää laakerointijärjestelmä. Navan laatu vaikuttaa voimakkaasti pyörien laatuun. Suorituskykyinen vanne, jossa on keskinkertainen napa, ei pysty näyttämään kaikkia ominaisuuksiaan. Keraamiset laakerit löytyvät huippuluokan navoista kitkan vähentämiseksi. Laadun lisäksi laakerijärjestelmä voi olla joko "kartio- ja kuppi"-tyyppinen, joka vaatii säännöllisempää huoltoa, mutta on yleensä luotettava ajan mittaan, tai "tiivistetty laakeri"-tyyppinen, joka ei vaadi huoltoa (laakeri vain vaihdetaan, kun se on viallinen).

Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä hyllystö koska sen tehtävänä on varmistaa täydellinen yhteys navan ja vanteen välillä voiman, jarrutusvoiman ja suunnanmuutosten välittämiseksi. Se sietää myös tiettyä muodonmuutosta mukavuuden ja lujuuden takaamiseksi. Pyöräpyörät määritellään pyörässä olevien pyöränpyöränpyörien lukumäärän ja nauhoitustyypin mukaan. Mitä enemmän pyörässä on puikkoja, sitä painavampi ja vahvempi se on. Triathlonpyörissä on yleensä 24-28 pyöränpyörää mallin erityispiirteistä riippuen.

Mitä tulee nauhoitusPerinteisin ja edelleen luotettavin on 3:lla risteytetyistä puikoista (yksi puikko risteää aina 3:n muun kanssa). On olemassa myös 2:n kanssa ristikkäin tai radiaalisesti eli kohtisuoraan napaan nähden kulkevia puikkoja. Jälkimmäistä ratkaisua käytetään lähinnä jarrupaloilla varustetuissa etupyörissä, sillä se ei ole riittävän kestävä kestämään levyjarrutuksen tai vapaapyörän vääntömomentin aiheuttamia rasituksia.
Mitä tulee puomin muotolitteät pyörät ovat jäykemmät ja aerodynaamisemmat. Ne kestävät myös suuria jännityksiä. Jos kuitenkin haluat enemmän mukavuutta, pyöreät pyöränkehät ovat sopivammat.

RENKAAT VAI PUTKIPYÖRÄT?

Henkilökohtaisen maun lisäksi valinnalla renkailla varustetun pyöräsarjan tai putkirenkaiden välillä on hyvin erilaisia vaikutuksia päivittäiseen käyttöön.

. vanteet letkurenkaille ovat kevyemmät ja mahdollistavat suuremman paineen käytön: tuloksena on parempi suorituskyky ilman mukavuuden menetystä suuremman muodonmuutoskyvyn ansiosta. Tämä helpottaa jyrkässä kulmassa olevan mutkan ottamista. Tubular-renkaiden ansiosta voit myös ajaa jonkin aikaa matalalla paineella, jopa puhkeamisen jälkeen, erityisesti korjauspommin avulla. Toisaalta, ja tämä on putkirenkaiden tärkein rajoitus, niiden korjaaminen on paljon monimutkaisempaa, ellei jopa mahdotonta yksin tienvarressa (apu on kielletty triathlonissa). Tubular-rengas on asennettava vähintään 24 tuntia etukäteen, jotta liima ehtii kuivua täydellisesti.

. renkaan vanteet ovat ennen kaikkea käytännöllisempiä, koska ne on helppo ja nopea vaihtaa. Kaiken lisäksi varasisäputki on paljon helpompi kuljettaa kuin uusi letku. Mitä tulee käsiteltävyyteen, renkaat ovat usein miellyttävämpiä märällä tiellä ja kylmällä säällä, vaikka kaikki riippuu kumityypistä. Voit asentaa renkaat milloin tahansa, halutessasi viime hetkellä, joten voit mukautua täydellisesti sää- ja kisaolosuhteisiin. Lopuksi, renkaan hinta on yleensä alhaisempi kuin putkirenkaan.

On huomattava, että jotkut yhä useammat vanteet ovat tubeless-yhteensopivia.yhteensopivia, mikä tarkoittaa, että ne voidaan asentaa ilman sisäputkea. Tällöin saat kaiken letkurenkaiden suorituskyvyn ja mukavuuden ilman rajoituksia, sillä puhkeamisen riski on hyvin pieni. Jos puhkeaminen tapahtuu, eikä ennaltaehkäisevällä nesteellä ja/tai vanteilla saada ongelmaa ratkaistua, voit aina korjata sen asentamalla sisärenkaan. Tämä ratkaisu on yhä suositumpi triathlonistien keskuudessa.

JARRUPALAT VAI LEVYJARRUT?

Kuten muissakin lajeissa, levyjarrutus on yhä suositumpi triathlonissa. Suurin osa uusista pyörämallistoista on nyt varustettu levyjarruilla. Nyt on saatavilla yhtä monta pyörää, joissa on jarrupalat kuin levyjarrut.

Tarjolla on sekä tehoa ja optimaalista jarrujen säätöäLevyjarrut säilyttävät erinomaisen jarrutustehon kaikissa olosuhteissa ja kaikentyyppisillä teillä, rajoittavat vanne/jarrupala-parin kulumista ja lämpenemistä ja poistavat hapettuvien tai takertuvien vaijereiden aiheuttamat ongelmat.
Levyjarrut tarjoavat myös toisen edun triathlonisteille, joilla on pari alumiinipyöriä ja pari hiilipyöriä kilpailua varten, sillä ne voidaan varustaa levyjarrulla.sinun ei enää tarvitse vaihtaa jarrupaloja järjestelmällisesti. vaihtaessasi jommasta kummasta toiseen, kuten levyjarruihin tarkoitettujen vanteiden kohdalla on tapana.

Joka tapauksessa, jos omistat jo pyöräsi, sinulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin hankkia jarrujärjestelmääsi sopivat vanteet.

MITKÄ PYÖRÄT SOPIVAT MINUN PYÖRÄILYYNI?

Triathlonissa pyörien valinta on ratkaisevan tärkeää, jotta kokonaisuus voidaan optimoida ja jotta rungon ominaisuuksista saadaan kaikki irti. Valintasi riippuu pääasiassa käyttämistäsi reiteistä ja sääolosuhteista.

Useimmilla triathlonisteilla on vähintään kaksi pyöräparia, joista yksi on perusmatalavanteinen pyöräpari harjoittelua varten ja yksi tai useampi pyöräpari kilpailua varten.

Matala vanne :

Valitse matala, kevyt vanne, jotta kiipeily sujuu herkästi ja kiihtyvyys on salamannopeaa vuoristossa. Alkutason malli sopii myös erinomaisesti harjoitteluun huonolaatuisilla teillä ja talvikuukausina, jolloin varusteet joutuvat kovaan testiin.

Korkeampi, virtaviivainen vanne:

Korkeampi, virtaviivainen vanne on suositeltavampi tasaisilla tai mäkisillä radoilla, koska se on suorituskykyinen liike-energian ja aerodynamiikan kannalta. Triathlon- / CLM-pyörän olennainen täydennys.

Linssimäinen pyörä:

Kunnianhimoiset pyöräilijät voivat käyttää linssimäistä pyörää, jos sääolosuhteet sallivat sen (tuulettomuus). Nämä pyörät ovat kuitenkin vaativia ajaa sekä fyysisesti että teknisesti, ja ne vaativat hyvää hallintaa. Ne tulisi varata kokeneille, korkeatasoisille triathlonisteille.