Miten valitsen triathlonpyörän?

Miten valitsen triathlonpyörän?

Polkupyörä on triathlonistin varustuksen olennainen ja kallis osa, ja se herättää monia kysymyksiä. Erityisesti yksi kysymys askarruttaa kaikkia tulevia triathlonisteja: minkä tyyppinen pyörä kannattaa valita:
Klassinen maantiepyörä vai erityisesti triathloniin ja aika-ajoon suunniteltu pyörä? Seuraavassa on muutamia vinkkejä, jotka auttavat sinua tekemään oikean valinnan.

Tärkeimmät kohdat

  • Eri pyörätyypit: Race (Mountain, Endurance, Aero), Time Trial (CLM/Triathlon);
  • Aika-ajopyörän ominaisuudet;
  • Erityisvarusteet: istuintolppa, satula, jatkeet, voimansiirto;
  • pyörien merkitys.

KAIKKI MITÄ SINUN TARVITSEE TIETÄÄ TRIATHLONPYÖRISTÄ

Olet siis päättänyt aloittaa triathlonin (tosissasi) ja haluat investoida kunnianhimoisiisi sopivaan koneeseen? Monet aloittelijat haluavat ostaa triathlonpyöränMutta kuten näemme, se ei välttämättä ole hyvä ajatus. Ennen kuin menemme pidemmälle, muistutetaan ensin, mikä triathlonpyörä on.

Tähän lajiin soveltuvat pyörät ovat ne on suunniteltu ja suunniteltu siten, että ne maksimoivat ilman läpäisyn ja muuntaa jokainen watti puhtaaksi nopeudeksi. Siksi ne ovat erittäin virtaviivaisia ja aerodynaamisia, ja niissä on tyypillinen makuuasento. Itse asiassa ohjaamo eroaa huomattavasti tavanomaisen polkupyörän ohjaamosta, sillä se on Yhdistetään litteä ohjaustanko, jota kutsutaan perustangoksi ja jossa on jarruvivut, ja jatkotangot, joiden päissä on vaihteiden hallintalaitteet..

Ohjaamon lisäksi näissä pyörissä on seuraavat ominaisuudet ylimitoitetut putkettai jopa verhoja, ja leveämmät haarukat turbulenssin vähentämiseksi. L'istuinputken kulma on jyrkempi kun taas istuintolppa on matalampi ja yläputki on usein syöksyvä. Komponenttien integrointi on viety äärirajoille: varsi, istuintolppa, jarrusatulat jne. Lopuksi näissä malleissa on usein lokerot työkaluja ja kaikkia elintarvikkeita varten, jotta voit kulkea pitkän matkan tinkimättä koko yksikön aerodynamiikasta.

On syytä huomata, että verhomallit, joissa on liian pitkälle eteen sijoitetut lokerot tai liian pitkät jatkeet, on varattu triathlonkäyttöön, eikä niitä voi käyttää aika-ajoissa, koska ne eivät täytä UCI:n standardeja.

Mikä pyörä sopii minulle?

Pyörän valinta riippuu ennen kaikkea siitä, millaisiin kilpailuihin aiot osallistua ja mikä on kokemuksesi taso.

Käy osoitteessa perinteinen kilpapyörähelppo omaksua asennon suhteen, ja monipuolinen tulee olemaan ihanteellinen ratkaisu aloittelijoille ja satunnaisille triathlonisteille.. Tämäntyyppisiä mukavia ja suorituskykyisiä pyöriä on mahdollista löytää kohtuulliseen hintaan. Alumiininen malli riittää mainiosti.
A hiilimalli Tämäntyyppinen malli voisi soveltua kokeneemmille triathlonisteille, jotka haluavat kilpailla hyvin mäkisissä tai jopa vuoristoisissa kilpailuissa. koska nämä pyörät ovat kevyempiä, helpompia käsitellä ja herkempiä.

Klassiset pyörät ovat myös ainoat sallitut pyörät kilpailuissa, joissa veto on sallittu.

Sitä vastoin aika-ajopyörä (CLM tai triathlon) on järkevin triathlonissa, jossa on loivasti kumpuileva profiili, ja vielä enemmän triathlonissa, jossa on pitkillä matkoilla sen poikkeuksellinen jäykkyys ja sen aerodynamiikka20-30 % aerodynaamisesta vastuksesta on peräisin pyörästä, ja loput 70-80 % johtuu kuljettajasta.

Muista kuitenkin, että Nämä pyörät vaativat kuitenkin enemmän tehoa ja tekniikkaa, jotta ne voisivat hyödyntää koko potentiaalinsa.. Usein tarvitaan useiden vuosien harjoittelua, jotta aerodynaaminen asento voidaan säilyttää ja polkea tehokkaasti useita tunteja. Puhumattakaan siitä, että mutkat, erityisesti alamäet, ovat paljon hankalampia ajaa, ja ne ovat yleensä painavampia.

On siis vaikea kuvitella harjoittelevansa pelkästään tämäntyyppisellä pyörällä. Toisaalta tiettyyn harjoitteluun ja kilpailuihin tarkoitettu toinen pyörä on täysin perusteltu.

Jos hankkeeseenne kuuluu ensimmäinen pyörän hankinta, klassinen maantiepyörä helpottaa edistymistäsi ja viihtymistäsi.Vaihtelemalla ajoasentoja ja hyödyntämällä maisemia, ja kaiken lisäksi voit tuntea olosi turvallisemmaksi.

Niille, jotka etsivät aerodynaamista pyörää ja asentoa menettämättä monipuolisuutta ja ajomukavuutta, on tarjolla mielenkiintoinen välivaiheen ratkaisu on perinteisen mallin mukauttaminen triathlonin erityisvaatimuksiin muuttamalla varusteita.. Tätä tarkastelemme seuraavaksi.

Mitä varusteita tarvitsen?

Vähäisellä investoinnilla verrattuna triathlonpyörän ostamiseen, voit muuttaa klassisen pyöräsi triathloniin täydellisesti soveltuvaksi malliksi menettämättä kuitenkaan kilpapyörän monipuolisuutta.

Mitä tuleeistuinTässä yhteydessä asennetaan suora istuintolppa ja triathlon-tyylinen satula, jossa on lyhennetty suukappale, jotta lantio on juuri pohjakannattimen yläpuolella. Tämä asento auttaa erittäin tehokkaan polkemisen lisäksi siirtymään juoksuun.

Kohdassa ohjaamoOhjaamossa tämä on saavutettu lisäämällä laajennuksia, joiden avulla voit hyödyntää makuuasennon suorituskykyä kaikkein kumpuilevimmilla osuuksilla. Tuloksena on pyörä, joka on valmis kaikenlaisiin retkiin ja tapahtumiin, ja sen aerodynamiikka on parempi, mutta turvallisuus ei kärsi laskeutuessa tai jarrutettaessa.

Mitä tulee voimansiirtoVaihteita vaihdetaan triathlonissa yleensä harvemmin kuin maantiepyöräilyssä. Ryhmän merkitys on siksi hieman pienempi.
Kuitenkin sähköinen voimansiirto on todellinen etu triathlonpyörissä, sillä voimansiirron merkistä riippuen voit lisätä pyörääsi enemmän tai vähemmän tehoa. lisäsäätimet, jotka voit sijoittaa haluamallasi tavalla, jolloin sinun ei tarvitse järjestelmällisesti etsiä vipuja jatkajan päästä.s. Tämä on erityisen ihanteellista, kun kiihdytät tai kiipeät.

MITKÄ PYÖRÄT SOPIVAT AJAMISEENI?

Triathlonissa pyörien valinta on ratkaisevan tärkeää, jotta kokonaispaketti voidaan optimoida ja jotta rungon ominaisuuksista saadaan paras mahdollinen hyöty irti. Valintasi riippuu pääasiassa käyttämistäsi reiteistä ja sääolosuhteista.

Useimmilla triathlonisteilla on vähintään kaksi pyöräparia, joista yksi on perusmatalavanteinen pyöräpari harjoittelua varten ja yksi tai useampi pyöräpari kilpailua varten.

  • Matala vanne
    Valitse matala, kevyt vanne, jotta kiipeily sujuu herkästi ja kiihtyvyys on salamannopeaa vuoristossa.
    Alkutason malli sopii myös erinomaisesti harjoitteluun huonolaatuisilla teillä ja talvikuukausina, jolloin varusteet joutuvat kovaan testiin.
  • Korkeampi, virtaviivainen vanne
    Korkeampi, virtaviivainen vanne on suositeltavampi tasaisilla tai mäkisillä radoilla sen liike-energiaa ja aerodynamiikkaa koskevan suorituskyvyn vuoksi.
    Triathlon- / CLM-pyörän olennainen täydennys.
  • Linssimäinen pyörä
    Kunnianhimoiset ratsastajat voivat käyttää linssinmuotoista pyörää, jos sääolosuhteet sallivat sen (tuulettomuus). Nämä pyörät ovat kuitenkin vaativia ajaa sekä fyysisesti että teknisesti, ja ne vaativat hyvää hallintaa. Ne tulisi varata kokeneille, korkeatasoisille triathlonisteille.