Minkä vaihteiston minun pitäisi valita Graveliin?

Ehkä etsit pyörää, joka on Gravel Haluamme kiinnittää huomiosi oikean voimansiirron valinnan tärkeyteen maantiellä ja sen ulkopuolella. Oikean vaihteen avulla pystyt ylläpitämään ihanteellisen poljinkierrosluvun koko retkesi ajan.

Reittityyppi, ajotyyppi, maaston vaikeusaste, kuntotaso, yksi- tai kaksivaihteinen vaihteisto... Probikeshop voi auttaa sinua seuraavissa asioissa valitsemaan Gravel-ajoon parhaiten sopivan voimansiirron.

Miksi valita tietty Gravel-vaihteisto?

Gravel-pyöräsi keskeinen osa, vaihteisto. vaihteisto on yhdistettävä useita ominaisuuksia: luotettavuus, tehokkuus ja kestävyys. Vaihteiston on selviydyttävä kaikenlaisesta maastosta: kumpuilevasta, liukkaasta, epätasaisesta, teknisestä, mutaisesta...

Luotettavammat ja tehokkaammat sorapyörän voimansiirrot

On täysin mahdollista valita maantiepyörän voimansiirto, joka on yhteensopiva Gravel-pyörien kanssa. Mutta erityisesti mukautettu järjestelmä tarjoaa sinulle enemmän yksinkertaisuutta, luotettavuutta ja tehokkuutta. Lyhyesti sanottuna se vastaa täsmälleen maaston ja lajin asettamiin rajoituksiin.

Erikoistuneet polkupyörän voimansiirtomerkit tarjoavat 100-prosenttisia Gravel-järjestelmiä, joissa on optimoidut komponentit. Käy osoitteessa vaihteet Gravel-vaihteissa yhdistyvät maantie- ja maastopyöräteknologiat. Gravel-vaihteiden vipujen muotoilu on hieman erilainen kuin maantievaihteiden vipujen muotoilu, mikä parantaa pitoa ohjaustangosta.

Gravel-pyöräilyyn optimoidut välityssuhteet

Kysymys vaihteiden välityssuhteista on epäilemättä tärkein. Gravel-ajon keskinopeus on pienempi kuin maantieajon ja suurempi kuin maastopyöräilyn. Maastopyörään verrattuna Gravelin etuketjupyörän ketjupyörä on suurempi ja kasetin amplitudi pienempi.

Gravel-voimansiirtovaihteita on saatavana yksilevyisinä tai kaksilevyisinä versioina (Sub-Compact-kampiakseli). Ketjupyörän hampaiden ja kasettihammaspyörien amplitudin ja välyksen yhdistelmiä voi valita laajasti.

Kokoonpanon (yksi- tai kaksoishammas) ja välityssuhteiden (ketjupyörän ja kasetin hammastus) valinta riippuu siitä, kuinka paljon harrastat Gravel-ajoa.

Gravel-vaihteistomarkkinoiden tärkeimmät toimijat: Sram, Shimano ja Campagnolo.

Täältä löytyvät polkupyörän voimansiirtojen tärkeimmät tuotemerkit: Sram, Shimano ja Campagnolo. Shimano toi ensimmäisenä markkinoille 100-prosenttisen Gravel-vaihteiston. ryhmäkokonaisuus GRX-ryhmäsarja julkaistiin vuonna 2019.

Shimano GRX

SHIMANO GRX -vaihteisto on suunniteltu erityisesti polkuajoon. Se on tehokas, luotettava, hiljainen ja vakaa. Se on saatavana yksi- ja kaksilevyisenä versiona, ja siinä on 4 vaihteluväliä:

  • RX400: 2x10-vaihteinen mekaaninen vaihteisto (30/46-hampainen kampiakseli) ;
  • RX600: mekaaninen voimansiirto 1x11- ja 2x11-vaihteinen (yksiakselinen kampiakseli 40 hammasta / kaksoiskampiakseli 30/46 hammasta);
  • RX800: mekaaninen voimansiirto 1x11- ja 2x11-vaihteet (yksittäinen kampiakseli 40 tai 42 hammasta / kaksoiskampiakseli 31/48 hammasta) ;
  • RX815 Di2: elektroninen voimansiirto 1x11- ja 2x11-vaihteet (yksittäinen kampiakseli 40 tai 42 hammasta / kaksinkertainen 31/48 hammasta).
  • GRX-takavaihtaja käyttää Shadow RD+ -ketjunvakaajaa, joka rajoittaa ketjun hyppimistä ja kolinaa. Vivut on suunniteltu uudelleen 100 % Gravel-pitoa varten. Teksturoitu viimeistely parantaa pitoa ketjupyöristä. Jarruvivun nivelpiste on sijoitettu 18 mm korkeammalle, jotta jarrusatulan toiminta helpottuu.

    Campagnolo Ekar

    Campagnolo Ekar -vaihteisto on ainoa, joka tarjoaa 13-vaihteisella kasetilla varustetun yksilevyisen järjestelmän! Sen väitetään olevan Gravel-markkinoiden kevyin vaihteisto.

    Campagnolo Ekar -kampiakseliin on saatavana 4 ketjupyörävaihtoehtoa:

  • Gravel Adventure: 38-hampainen ketjupyörä ;
  • Pure Gravel: 40-hampainen ketjupyörä;
  • Fast Gravel: 42-hampainen ketjupyörä;
  • Gravel Race: 44-hampainen ketjupyörä.
  •  

    . kasetti Ekar 13-vaihteinen kasetti on saatavana 3 versiona:

  • Gravel Endurance: 9-36 hammasta (valikoima: 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 18, 20, 23, 27, 31, 36 hammasta) ;
  • Gravel Race: 9-42 hammasta (9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 18, 21, 25, 30, 36, 42 hammasta) ;
  • Gravel Adventure: 10-44 hammasta (10, 11, 12, 12, 13, 14, 15, 17, 20, 23, 27, 32, 38, 44 hammasta).

  • Sram XPLR

    Sram XPLR -vaihteisto on kaapeliton, langaton 12 V:n yksilevyinen järjestelmä, joka perustuu eTap-tekniikkaan ja AXS-liitettävyyteen. Se käyttää yksinoikeudella valmistettuja komponentteja:

  • Red XPLR eTap AXS / Force XPLR eTap AXS / Rival XPLR eTap AXS takavaihtaja;
  • XPLR 10-44 kasetti (10, 11, 13, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 32, 38, 44 hammasta).
  • Sram XPLR -järjestelmä sisältää merkin parhaat teknologiat, kuten X-Sync-hammastuksen, joka takaa optimaalisen ketjun kiinnittymisen. Red XPLR -vaihteistossa on Orbit-järjestelmä, silikonipohjainen hydraulinen vaimennin, joka auttaa vähentämään ketjun tärinää vaikeassa maastossa. Se vähentää myös ei-toivottua melua. Elektroninen eTap-vaihteisto takaa nopeat ja tarkat vaihteenvaihdot.

    Yksi- vai kaksilevyinen kampiakseli?

    Gravel-vaihteiston valinnassa ensimmäinen (ja tärkein) kysymys on: yksi- vai kaksoiskahvainen?

    Gravel-pyörissä käytettävän yksilevyisen kampiakselin edut

    Yksinketjuiset ketjupyörät tarjoavat useita etuja, jotka alkavat painosta ja helppokäyttöisyydestä. Etuvaihtajan ja vasemmanpuoleisen vaihdevaihteen poistaminen säästää muutaman gramman voimansiirrossa. Ilman etuvaihtajaa pyörä sitoo vähemmän mutaa, lehtiä ja oksia...

    Maastossa sinulla on vain yksi vipu hoidettavana, joten voit keskittyä täysin ajamiseen. Jos Gravel-pyöräilysi keskittyy teknisiin/teknisiin maastoreitteihin, kuten maastopyöräily, yksivaihteinen pyörä on mielenkiintoinen ratkaisu. Et eksy yhtä helposti vaihteiden vaihtamiseen siirtymissä.

    Ole kuitenkin varovainen hammasrattaiden välysten ja amplitudin kanssa. Laajennetuilla kaseteilla - jopa 13-vaihteisilla - yksivaihteinen voimansiirto riittää suhteellisen tasaisilla ja helppokulkuisilla reiteillä. Mutta jos joudut selviytymään kovista nousuista, polkemisen joustavuus voi olla puutteellista. Yleisesti ottaen yksivaihteiset pyörät sopivat parhaiten kuljettajille, joilla on hyvä kunto.

    Kaksoiskytkinvaihteiston edut sorapyöräilyyn

    Kaksoisketjupyörän ensimmäinen etu on se, että se tarjoaa laajemman kehitysalueen kasetin molemmissa päissä. Voit kiivetä tasaisemmin ja löytää oikean välityssuhteen nopeille asfalttiosuuksille.

    Kaksoiskytkinvaihteisto on mielenkiintoinen valinta pyöräilijöille, jotka ovat tulleet Gravelin pariin, mutta joissa on edelleen maantieajon henkeä. He pystyvät ajamaan tehokkaasti oikealla vaihteella ja löytävät ihanteellisen tahdin kiipeämään vaativiin nousuihin helposti. Mekaanisesta näkökulmasta katsottuna kaksoisketjupyörä optimoi myös ketjulinjan välttämällä ulkohampaiden liian usein tapahtuvaa käyttöä.

    Gravel-ajossa kaksoisketjupyörää suositellaan monikäyttöisille reiteille, joilla on paras tasapaino maantien ja radan välillä. Se auttaa sinua löytämään oikean rytmin jyrkässä maastossa tai pitkillä retkillä. bikepacking. Tämä kokoonpano sopii parhaiten aloitteleville tai vapaa-ajan tason Gravel-pyöräilijöille.

    Mekaaninen vai elektroninen voimansiirto?

    Demokratisoitu RouteElektroninen voimansiirto tarjoaa useita etuja: helppokäyttöisyys, tarkkuus ja nopeus. Vaihdevivun painallus vaihtaa välityssuhdetta välittömästi. Tätä helppokäyttöisyyttä arvostetaan erityisesti soramatkoilla, kun on pystyttävä liikkumaan vaihtelevassa maastossa varmemmin. Lisäksi elektroninen vaihteisto yksinkertaistaa huoltoa ja lupaa, että laitteesi kuluu hitaammin.

    Toisaalta mukavuus ja sujuvuus maksavat hintansa: elektronisen vaihteiston hinta on suurin este hankinnalle. Myös elektroninen vikaantuminen voi olla ongelma. Mutta jos pidät akkua säännöllisesti silmällä, ei ole mitään syytä jäädä ilman virtaa.

      GRAVEL - Vaihteenvaihtajan vaihteet