Miten valitsen sorapyörän ohjaustangon?

Miten valitsen sorapyörän ohjaustangon?

Käy osoitteessa sorapyörän ohjaustanko ohjaustangon avulla voit ottaa mukavan ja vakaan asennon, jotta selviät kaikista maaston liikkeistä poluilla, säilyttäen samalla tien ominaisuudet. Pystyt ajamaan yhtä hyvin poluilla kuin asfaltillakin, joten ajaminen on miellyttävän monipuolista. Tässä ovat kaikki salaisuudet.

Standardit

  • Muoto: pyöreä, kompakti, anatominen.
  • Halkaisija: 26, 31,8 tai 35 mm.
  • Leveys: 40, 42, 44, 46, 48, 50 tai 52 cm.
  • Materiaali: alumiini tai hiili

RIPUSTIMIEN MUODOT

Aivan kuten maantiellä, myös pyöräilijän tarpeisiin sopivia ohjaustankoja on erilaisia. Seuraavassa on lueteltu eri ominaisuudet ja niiden vaikutus ajoasentoon, jotta voit valita itsellesi sopivan ohjaustangon:

Pyöreä

Pyöreä on historiallinen ja klassisin muoto. Korkeus (pudotus*) ja syvyys (reach*) ovat melko voimakkaita erittäin dynaamisessa kokoonpanossa sekä matalassa että keskiasennossa.

Kompakti

Kompakti on pienempi korkeudeltaan ja syvyydeltään kuin Round, mikä helpottaa nopeaa asennon vaihtoa. Matalat ja keskiasennot ovat myös mukavammat kuin Roundissa, joten voit ajaa näissä asennoissa pidempään.

Anatominen

AnatomicAnatomic, jossa on suurin piirtein samat arvot kuin Roundissa, mutta jossa on litteä vyöhyke väliasennon optimoimiseksi, on ihanteellinen sprinttereille.

RIPUSTIMEN LEVEYDET JA HALKAISIJAT

Ohjaustangon leveys on helpoin tieto, ja se mitataan yleensä akselista toiseen. Jotkut merkit, kuten Deda, mittaavat kupolin ulkopuolelta. Suosittelemme, että otat arvon (akseli-akseli), joka on lähimpänä kokonaisleveyttäsi olkapään korkeudella.

Standardihalkaisija on 31,8 mm. Annettu halkaisija on varren halkaisija eli ohjaustangon keskikohta.

OHJAUSTANGON MATERIAALIT

Sitten on vielä materiaali, josta ohjaustanko on valmistettu. Nykyään ne valmistetaan yleensä alumiinista, jotta saavutetaan paras jäykkyys/paino/hinta-suhde. Jäykkyyden ja painon välisen suhteen parantamiseksi osa ohjaustangoista valmistetaan kuitenkin hiilestä. Tällainen ohjaustanko optimoi suorituskyvyn ja nopeuden. Ne on suunniteltu kilpailukäyttöön tai ihmisille, jotka etsivät hyvännäköistä varustusta.

TEKNISET TIEDOT

Näissä ohjaustangoissa on samat ominaisuudet kuin maantieajon ohjaustangoissa: reach, drop ja backsweep.

Drop

Drop on ohjaustangon yläputken akselin ja alaputken akselin välinen etäisyys. Sitä käytetään asennon mukauttamiseen ajajan koon tai joustavuuden mukaan. Korkea pudotus tarjoaa matalan, aerodynaamisen asennon. Matala drop lisää mukavuutta kädet alhaalla ja helpottaa asennon vaihtamista ohjaustangossa.

Reach

Reach määrittelee ohjaustangon yläputken ja kauimmaisen kaaripisteen välisen etäisyyden. Se vaikuttaa mukavuuteen ja pitoon. Korkea ulottuma vaikuttaa kuljettajan asentoon, joka on matalampi ja aerodynaamisempi. Lyhyt ulottuma helpottaa vaihtelua "käsi tasaisella" ja "käsi ohjaamossa" välillä ja edistää mukavampaa asentoa.

Selän pyyhkäisy

Selkäkaarella tarkoitetaan kulmaa, jossa ohjaustanko kääntyy kohti kuljettajaa. Suurempi arvo tarkoittaa lyhyempää ulottumaa. Tämä taaksepäin kääntyminen jakaa käsien ja ranteiden painon tasaisemmin ja asettaa ne luonnollisempaan asentoon.

Tärkein ero on Flare-mallissa. Siinä missä maantiekäytävän ohjaustangon kulma on perinteisesti lähellä 0°, soratien ohjaustanko leventyy, mikä tarjoaa vakaamman ajoasennon ja suuremman mukavuuden.

Drop Flare

Drop Flare (tai Flare) tarkoittaa ohjaustangon pystysuoran ja ohjaustangon sivun välistä kulmaa. Mitä suurempi Flare on, sitä enemmän sivut työntyvät ulospäin. Näin saat melko leveän asennon, joka tekee ohjaamisesta vakaampaa. Asettamalla kädet ohjaustangon alapäähän kuljettaja voi hyötyä rullakoiden leveyttä suuremmasta leveydestä, jolloin rintakehä on avoimempi perinteiseen ohjaustankoon verrattuna.

Flare Out

Joissakin malleissa on myös Flare Out -ominaisuus, joka leventää ohjaustangon alaosaa. Flare out viittaa kulmaan, jossa ohjaustangon sivut levenevät ulospäin. Kyynärpäät kohoavat ja levittäytyvät toisistaan, mikä parantaa käyttömukavuutta. Leveämpi levennys lisää hallintaa ja itseluottamusta ajamisen aikana.

MIKÄ OHJAUSTANKO SOPII MINULLE?

Kuten satuloiden kohdalla, myös ohjaustangon valinta on henkilökohtainen makuasia, ja se on yksilöllinen jokaiselle ratsastajalle. Esteettisen ulkonäön lisäksi tärkein tekijä, joka ohjaa sinua, on se, millaista sorapyöräilyä harrastat. Pyöräsi geometriasta, vartalosi muodosta ja tuntemuksestasi riippuen malli vaihtuu. Tärkein kysymys on, otetaanko samat ominaisuudet kuin maantiepyörässä ja siirretäänkö ne sorapyörään.

Tässä on muutama vinkki, jotka auttavat sinua päättämään:

 

    • Ensimmäinen asia, joka sinun on tiedettävä, on se, että sorapyörissä on leveämpi ohjaustanko ja ulospäin levenevä dropout. Näin pyörä on ketterä ja vakaa.

    • Sorapyörän ohjaustanko lisää turvallisuutta ja mukavuutta. Toisin kuin maantiepyörissä, sorapyörän ohjaustanko korostaa ohjausta kuljettajan istuimelta käsin. Koska nopeus ei ole niin tärkeä asia, pääpaino on kuljettajan mukavuudessa, kun hän liikkuu poluilla ja vaihtelevassa maastossa.

    • Jos harrastat paljon sorapyöräilyä maantiellä, voit valita ohjaustangon, joka ottaa tien ominaisuudet huomioon aerodynamiikan säilyttämiseksi.

    • Retkiesi pituus vaikuttaa valintaasi. Jos vietät paljon aikaa pyörän päällä, haluat mieluummin mukavan ajoasennon miellyttävää ajoa varten.

 

    • Jos käytät pyörääsi myös kaupungissa liikkumiseen, muista, että levenevät ohjaustangot vaikeuttavat kaupunkiviidakon läpi puristamista.

    GRAVEL - ripustimet