Miten valitsen naisten kilpapyörän?

Miten valitsen naisten kilpapyörän?

Naisten pyöräily on saanut tuulta purjeisiinsa, ja siitä on tulossa yhä näkyvämpää. Naispyöräilijöiden määrä on kasvussa, ja naiset ottavat yhä tärkeämmän paikan pyöräilymaailmassa suurella innolla.


Vastauksena tähän villitykseen naisten morfologiaan sopiviksi suunniteltujen tuotteiden valikoima on nyt yhä monipuolisempi: runkoja, satuloita, ripustimia jne. on tarjolla.


Tämän laajan tuotevalikoiman edessä tässä on muutamia vinkkejä siitä, miten valita sinulle sopiva tuote. naisten kilpapyörä.


RUNKO

Runko on epäilemättä pyörän tärkein osa, joka paljastaa sen suorituskyvyn. Viime vuosina tuotemerkit ovat ymmärtäneet naisten pyöräilymarkkinoiden arvon, ja yhä useammat valmistajat tarjoavat nyt mallistoja, jotka on suunniteltu erityisesti intohimoisille reppureissaajille, jotka ovat valmiita kiipeämään mäkiä ja ajamaan kilometrejä.


Tarjotakseen naisten morfologiaan sopivia malleja nämä merkit ovat ottaneet huomioon miesten ja naisten välille jäävän merkittävän eron: Pituus. Kerättyjen ja tutkittujen tilastotietojen mukaan naisilla on pidemmät jalat, lyhyempi ylävartalo ja kapeammat hartiat. Mutta ei siinä vielä kaikki! Myös voimaero on otettava huomioon suorituskykyä mukautettaessa.


Nämä havainnot heijastuvat maantiepyörän runkoon runko ja kapeampi ohjaustankoToisin sanoen geometrian osalta merkit muokkaavat rungon muodostavien eri putkien (erityisesti vaakaputken, ketjuputken ja pääputken) pituuksia ja kulmia edistääkseen pyöräilyn harrastajien toivomaa mukavuutta ja vakautta.


Kun olet epävarma kahden koon välillä, on parasta valita suurempi koko. pienempi runko. Pyörääsi on aina mahdollista mukauttaa ja tehdä säätöjä erityisesti istuintolppaan, satulaan ja ohjaamoon, jotta asentoa voidaan säätää enemmän tai vähemmän korotettuna sen mukaan, mitä tavoittelet: mukavuutta tai aerodynamiikkaa maksimaalisen suorituskyvyn saavuttamiseksi.


Kaikki valmistajat eivät kuitenkaan ole päättäneet noudattaa samaa strategiaa, ja jotkut ovat edelleen sitä mieltä, että miesten ja naisten väliset erot eivät riitä erilaisten runkojen tarpeellisuuteen. Toisaalta niiden luetteloissa on komponentteja ja lisävarusteita, jotka on erityisesti suunniteltu tekemään pyöräilystä miellyttävämpää naisille.


MATERIAALIT

Rungon materiaali määrää hyvin pitkälti tulevan pyöräsi käyttäytymisen, joten on tärkeää miettiä tarkkaan, mikä materiaali sopii sinulle parhaiten ajotyylisi, rajoitustesi ja budjettisi mukaan.


Alumiini

Alumiinirungot tarjoavat yleensä hyvän kompromissin mukavuuden ja suorituskyvyn välillä edulliseen hintaan. Alumiini on ihanteellinen pienemmille budjeteille, ja sitä käytetään usein alku- ja keskitason pyörien valmistukseen.


Sen heikkoutena on sen kestävyys. Alumiinirungot väsyvät muita materiaaleja nopeammin. Ajan mittaan runko taipuu muodonmuutoksiin toistuvan rasituksen alaisena.


Alumiinirunkoa täydennetään usein hiilihaarukalla iskunvaimennuksen ja mukavuuden parantamiseksi. Erinomainen kompromissi pyöräilijöille, jotka eivät halua käyttää paljon rahaa suorituskykyiseen pyörään.


Carbon

Alumiinia kevyempi hiili on nykyään maantiepyöräilyn suosituin materiaali. Sitä voidaan yhdistää lukemattomaan määrään erilaisia kuituja, jolloin saadaan aikaan erityisen mukavia, kevyitä ja suorituskykyisiä runkoja.

Sen suurin haittapuoli on, että se kestää iskuja huonommin kuin alumiinirungot. Pienikin kaatuminen voi olla kohtalokas kehykselle.

Jos etsit suorituskykyä, hiilikuiturunko on ensimmäinen valintasi. Sen kevyt ja jäykkä rakenne optimoi suorituskykysi. Toisaalta, jos olet vasta aloittamassa, jos et aja intensiivisesti tai jos budjettisi on rajallinen, alumiinirunko vaikuttaa hyvältä sijoitukselta, jos haluat pitää hauskaa pyörällä ja saada mukavan ja helppokäyttöisen paketin. Yhdessä hiilihaarukan kanssa se näyttää ihanteelliselta kompromissilta mukavuuden ja suorituskyvyn välillä.

On myös hiilirunkoisia malleja, jotka on suunniteltu vaimentamaan iskuja ja tärinää ja kulkemaan pitkän matkan ilman, että pyörä painaa liikaa. Nämä rungot sopivat täydellisesti pyöräilijöille, jotka haluavat mukavuutta pitkillä matkoilla.


Geometria

Geometriassa ei ole kyse vain pyörän oikean koon valitsemisesta. Se määrittää myös pyörän käyttäytymisen ja tarjoaa erityisen kompromissin suorituskyvyn, mukavuuden, painon, jäykkyyden ja aerodynamiikan välillä. Kilpapyöriä on kolme pääasiallista ryhmää.


Aerodynamiikka

Aero-kilpapyörät on suunniteltu nopeutta varten. Näitä malleja tutkitaan usein tuulitunneleissa, ja niissä on leveämmät, aerodynaamisemmat putket, jotka leikkaavat ilmaa. Ne ovat yleensä jäykempiä, ja niissä on enemmän eteenpäin kallistuva asento, jotta nopeus voidaan maksimoida jokaisella poljinliikkeellä.


Endurance

Endurance-kilpapyörät tarjoavat täydellisen kompromissin jäykkyyden, nopeuden ja mukavuuden välillä. Nämä mallit ovat todellisia monitoimipyöriä, koska niissä on yleensä pidemmät ketjujalat, lyhennetty alaputki ja korotettu pääputki. Monipuolisuuden ansiosta voit viettää satulassa pitkiäkin päiviä.


Mountain

Nämä kilpapyörät on suunniteltu tarjoamaan optimaalinen painon ja jäykkyyden suhde. Niissä on ohuemmat putket ja lyhyemmät ketjujalat. Niiden käsiteltävyys on herkempi, eloisampi ja ketterämpi. Ne ovat kevyempiä kuin aerodynaamisella geometrialla ja kestävyydellä varustetut pyörät, ja ne ovat erityisen tehokkaita kiipeillessä vaativimpia solkia ja aggressiivisessa uudelleenkäynnistyksessä.

Komponentit

Voimansiirto

Vaihteiden välityssuhteiden osalta naisten mallit ovat monipuolisempia. Tasostasi ja harjoittelumaastostasi riippuen voit valita kasettikokoonpanon, jonka avulla pääset kaikkialle vaikeuksitta. Esimerkiksi Kompakti kaksoisketjupyörä (34/50 hammasta) tarjoaa maksimaalisen monipuolisuuden ja tehokkuuden kaikenlaisessa maastossa. Ihanteellinen pari 11-28-hampaisen kasetin kanssa hienoa, progressiivista vaihteistoa varten.

Pienempi koko tarkoittaa pienempiä kampiakseleita. Älä epäröi valita lyhyemmät kampiakselit jotka vähentävät lihasten ja nivelten rasitusta korkeamman, vähemmän väsyttävän poljintakertoimen ansiosta. Ihanteellisen pituuden määrittelyssä auttaa asentotutkimus. Polkimia on myös mahdollista siirtää kauemmaksi toisistaan Q-Factor-renkaiden avulla mukavamman asennon saavuttamiseksi.


Satula

Koska lantio on yleensä leveämpi, naisten pyöräilysatuloissa on erityispiirteitä, jotka sopivat naisten morfologiaan, joten satulan on oltava leveämpi istuinluun leveyden vuoksi. Tässä kohtaa paine on suurin. Naisten satulan leveys vaihtelee välillä 135 mm ja 165 mm välillä.

Koska lantio on yleensä leveämpi, naisten pyöräilysatuloissa on erityispiirteitä, jotka sopivat naisten morfologiaan. Varo kuitenkin valitsemasta liian pehmeää satulaa. Jos reisilihakset uppoavat geeliin, paine kohdistuu myös istuimen herkempiin osiin.

Jos haluat lisätietoja, klikkaa tästä ja vieraile omalla sivullamme: täältä.


Ohjaamo

Ohjaustangon leveys on myös tärkeää, jos haluat tuntea olosi mukavaksi. Ajatuksena on mahdollisimman leveä mitta. lähellä hartioiden leveyttä. Pienemmän ohjaustangon ansiosta saat paremman otteen pyörästä ja pääset paremmin käsiksi ohjausvipuihin. Se vähentää myös hartioihin kohdistuvaa rasitusta.

Lisäksi voit valita lähempänä toisiaan olevan varren ja vaihdevivut, jolloin saat paremman otteen jarruista.

Mikä kilpapyörä sopii minulle?

Pyörämatkailu

Jos haluat hyvän kompromissin mukavuuden, keveyden ja kestävyyden välillä, alumiinirunko, mieluiten hiilihaarukalla, on ihanteellinen. Comfort-tyyppiset hiilirungot voivat myös olla kiinnostavia, sillä niissä on tehokas iskunvaimennus ja geometria, joka on mukautettu niin, että pyöräilijän on mukava istua ponnistelun aikana. Tällaisessa pyörässä on pidemmät ketjupuut ja yläputki sekä korkeampi pääputki, jotta pyörä on pystyasennossa. Näin saat vakautta niille, jotka haluavat ajaa pitkään ilman absoluuttista suorituskykyä, mutta hyvällä ajotuntumalla. mukava asento.

Vaihteiston osalta Compact-kaksoiskampiakseli (34/50 hammasta), jossa on leveä kasetti (esimerkiksi 11-32 tai 11-34 hammasta), antaa sinulle maksimaalisen suorituskyvyn. monipuolisuus Levyjarrut varmistavat, että jarrutus on helposti hallittavissa ja turvallinen kaikissa olosuhteissa.

Cyclosportive

Alumiinirunko hiilihaarukalla tai hiilirunko, budjetistasi riippuen, tarjoaa ihanteellisen yhdistelmän mukavuutta ja suorituskykyä. Kuten matkapyörissä, Compact-kaksoiskahvainen kampiakseli (34/50 hammasta) antaa sinulle maksimaalisen mukavuuden. monipuolisuutta ja tehokkuutta kaikenlaisessa maastossa.. Ihanteellisesti yhdistettynä hieman tiukempaan kasettiin (esimerkiksi 11-28 hampaaseen) hienompaa ja progressiivisempaa vaihteistoa varten.

Jälleen kerran levyjarrut varmistavat, että jarrutus on helposti hallittavissa ja turvallinen kaikissa olosuhteissa, mutta ne painavat enemmän kuin jarrupalajärjestelmä.

Kilpailu

Tämän päivän suorituskyvyn tavoitteluun kuuluu välttämättä hiilirungon ympärille rakentaminen, jossa on käytetty aggressiivinen geometriaTämä tarkoittaa suhteellisen matalaa ohjaamoa ja pidempää yläputkea, mikä parantaa poljinasentoa ja aerodynamiikkaa (katso alla lisätietoja eri geometrioista). Myös oheislaitteet on suunnattu puhdasta suorituskykyäjoko keveytensä (istuintolppa, satula, ohjaamo) tai tehokkuutensa (jarru- ja voimansiirtojärjestelmät) ansiosta.


On myös tärkeää valita oikean kokoinen ketjupyörä ajotyypillesi: Compact (34/50) on ihanteellinen maastopyöräilyyn ja kiipeilyyn, kun taas Mid-Compact (36/52) ja Double (39/53) sopivat paremmin mäkiseen tai tasaiseen maastoon.

Muut lajit

Jos haluat poiketa totutusta polusta, on olemassa muitakin lajeja, jotka voivat monipuolistaa pyöräilyäsi. Sora niille, jotka etsivät seikkailua ja löytöretkiä. Täällä nautinto menee suorituskyvyn edelle. Runko on useimmiten valmistettu hiilestä tai alumiinista, ja sen on oltava vakaa ja kevyt. Lisäksi leveämpi ohjaustanko tekee ajamisesta helpompaa ja turvallisempaa.

Pyörän on oltava monipuolinen ja kestettävä maastossa ajamisen vaarat leveämpien pyörien, levyjarrujen, leveämmän kasetin, yhden ketjupyörän tai letkuttomien renkaiden ansiosta.


Naiskilpailijoille cyclo-cross kilpailijat voivat taistella teknisessä maastossa 45 minuutin ajan. Graveliin verrattuna ajoasento on aggressiivisempi, ja alatukivarsi on nostettu maaston asettamien rajoitusten huomioon ottamiseksi.


Lopuksi triathlon tai aika-ajoissa tarkoittaa virtaviivaista, aerodynaamista pyörää, joka on optimoitu optimaalista suorituskykyä ja maksimaalista ilmanläpäisyä varten. Suorituskyky menee mukavuuden edelle, ja ponnistusaika on lyhyt pääosin tasaisella radalla.

Vinkit

Muista tehdä asentotutkimus löytääksesi täydellisen asennon. Ihmiskehon eri raajojen mitat mitataan ja siirretään pyörään. Näin voimme konfiguroida naispyöräsi täysin yksilöllisesti.

Kuten näet, oikean pyörän löytäminen on enemmänkin henkilökohtainen asia kuin sukupuolikysymys. Se, mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle ja päinvastoin. Yhteenvetona voidaan todeta, että täydellinen kilpapyörä naiselle on sellainen, jolla hän nauttii ajamisesta ja joka täyttää hänen mukavuutta, vakautta ja suorituskykyä koskevat tavoitteensa.