Miten valitsen naisten pyöräilysatulan?

Miten valitsen naisten pyöräilysatulan?

Kukapa ei olisi kokenut epämukavaa tai jopa kivuliasta pyöräilyä? Oikean asennon säätämisen lisäksi myös oikean satula on olennaisen tärkeää sen varmistamiseksi, että matkat ovat nautinnollisia ja kivuttomia. Riippumatta siitä, ajatko kaupungissa, maantiellä tai maastopyörällä, sinun on löydettävä anatomiaasi parhaiten sopiva naisten malli. Ei ole kuitenkaan helppoa löytää perille kaikista näistä malleista, jotka on usein suunniteltu miehille. Onneksi on olemassa erityisiä malleja naisille tai molemmille. Täällä autamme sinua löytämään perille.

Vakiomallit

  • Profiili: pyöristetty, litteä, puoliksi pyöristetty.
  • Keskikanava: sileä, ontto tai rei'itetty.
  • Leveys, pituus
  • Istuimen ja kiskojen materiaali

Satulan tyyppi

On tärkeää muistaa, että ei ole mahdollista sanoa, että tietty malli välttämättä sopii sinulle. Malli voidaan validoida vain kokeilemalla sitä useilla eripituisilla ja eri asetuksilla ajetuilla matkoilla. Käyttäjät ja valmistajat sanovat kuitenkin yleisesti seuraavaa.

Naisten satulat voidaan luokitella seuraavasti kolmeen muototyyppiin :

Pyöreä

Yleisesti arvostettu pitkillä matkoilla ja mukavuutta etsivien pyöräilijöiden keskuudessa. Paino jakautuu usein paremmin, ja muoto rajoittaa ylikuumenemista ajan myötä.

Litteät

Suunniteltu lyhyitä matkoja ja/tai intensiivistä ponnistelua varten. Arvostettu kilpailuissa, joissa tarvitaan säännöllisiä asennonvaihtoja.

Puolipyöreä

Jotta satulamallit olisivat monipuolisia, löydämme usein pyöreän ja litteän välimuodon.

Keskikanava

Välilihan alueelle kohdistuvan rasituksen rajoittamiseksialueella, joissakin satuloissa on kanava keskiosassa satulassa. Tämä kanava voi olla yksinkertaisesti ontto a paineen vähentämiseksi, tai jopa kokonaan rei'itetty. b paineen poistamiseksi tästä kohdasta. Naiset ovat naisellisen morfologiansa vuoksi alttiimpia kehon aiheuttamalle paineelle. Tämä kitka ja paine voi helposti johtaa kipuun.

 

Leveys ja pituus

Leveys

Satulan leveyden valinta riippuu usein kahdesta tekijästä: lantiosi koosta ja asennostasi pyörässä. Ihannetapauksessa paineen tulisi kohdistua mahdollisimman paljon lantion luihin, joita kutsutaan istuinluiksi. Erityisesti maantie- ja maastopyöräilyssä tätä on joskus vaikea saavuttaa urheilullisen asennon vuoksi, joten on tärkeää valita erityinen satula liiallisen paineen tai toistuvan hankauksen rajoittamiseksi.

Naisen anatomia esittää kauempana toisistaan olevat istuinluut kuin miehillä. Mukautetut satulamallit ovat siksi luonnollisesti leveämpiä. Miesten satulassa molemmat istuinluut ovat todennäköisesti satulan ulkopuolella. Tällöin ratsastajan koko paino lepää välilihan päällä. Huomaa, että naisten satulat ovat myös lyhyempiä kuin miesten, mikä johtuu jälleen lantion anatomiasta.

. asento pyörän päällä vaikuttaa myös satulan leveyteen. Painon jakautuminen satulan, ohjaustangon ja polkimien välille vaihtelee sen mukaan, otatko urheilullisen asennon, jossa paino on enemmän edessä, vai suoremman asennon, jossa paino on enemmän nastojen varassa.

Lantiosi leveys määrää, missä kohtaa nastat lepäävät satulaa vasten. Satulan leveys vaihtelee välillä 135 mm ja 165 mm välillä.


Satulan pituus

Lantion muodon vuoksi naisten satulat ovat usein lyhyempiä kuin miesten mallit. Lyhyet satulat (alle 250 mm:n pituiset), joita käytetään yhä useammin maantie-, sora- ja maastopyöräilyssä, mahdollistavat nopeamman asennon löytämisen ja tarjoavat suuremman liikkumavaran, kun seisot pyörän selässä jyrkässä alamäessä. Lisäksi lyhyt satula hankaa vähemmän reisiä tanssiessa.

Pitkät satulat (pidemmät kuin 250 mm) sopivat erinomaisesti retkille, joissa asentoa ei juuri vaadita, kuten triathlonissa tai kilpapyöräilyssä.

 

Materiaalit ja kiskot

Materiaalit

Verhoilumateriaaleja on useita erilaisia. Vaikka muovi tarjoaa suhteellisen mukavuutta, memory foam mukautuu paremmin anatomiaasi. Tämä pätee myös nahkamalleihin, jotka painautuvat nivusiin ajaessasi. Geelillä taas on erinomainen maine iskunvaimennuksen suhteen. Sinun on kuitenkin varottava valitsemasta satulaa, joka on liian pehmeä. Jos nastat uppoavat liian syvälle geeliin, paine kohdistuu myös herkkään pehmytkudokseen. Geelillä tai ilman, ihanteellisen satulan ei pitäisi olla liian jäykkä eikä liian pehmeä.

Ei ole myöskään harvinaista, että samaa satulamallia tarjotaan eri kiskomateriaaleilla. Painon säästämisen lisäksi materiaali tarjoaa enemmän tai vähemmän mukavuutta, mutta varo, että tämä vaikuttaa budjettiin:

Kiskot

Kisko teräs on miellyttävä, mutta se on tarjolla olevista materiaaleista vähiten kevyt.

Kisko alumiini ei ole yhtä mukava kuin teräs, mutta kevyempi.

Kisko titaani tarjoaa parhaan mukavuuden ja painon suhteen, mutta kalliimpaan hintaan.

Kisko hiili on kaikista herkin ja kevyin.


Muistutus: Kukin valmistaja käyttää kiskojen materiaaliseoksista omia nimiä (esim. TiroX, Kium jne.), jotka voivat olla harhaanjohtavia. Tarkista siis huolellisesti ennen valintasi tekemistä. Huomaa, että hiilikuitukiskot ovat yleensä soikeita eivätkä pyöreitä, joten ne vaativat yhteensopivalla kelkalla varustetun istuintolpan.

Mikä satula minun pitäisi valita?

Tämä riippuu osittain ajotyylistäsi.

Ratsastustyylisi on kaupunkipyöräasento on usein hyvin pysty ja kosketuspisteet ovat pääasiassa satulan takaosassa. Tämä aiheuttaa painetta istuinluut (lantion luut). A leveä satula satulan takaosassa.

Toisaalta maantiepyöräily Toisaalta maantiepyöräilyssä suositaan asentoa, jossa ajajan vartalo on satulassa eteenpäin ja enemmän ohjaustankoa kohti nojautuen. Satula, jossa on ontto tai rei'itetty keskikanava ja alaspäin kallistuva suulake, keventää näin ollen välilihaan kohdistuvaa painetta.

Lopuksi, kun on kyse MAASTOPYÖRÄILYasento on suhteellisen samanlainen kuin maantiepyöräilyssä, vaikkakin pystympi. Sinun on oltava varovainen, jotta istuimen leveys pysyy hyvänä ja samalla vähennetään herkkiin pehmytkudoksiin kohdistuvaa painetta. Satulan on myös oltava tukevampi, jotta se kestää maaston rasitukset.

Asennostasi riippuen, mitä pystympi olet, sitä enemmän paino jakautuu satulan päälle. Tällöin suosittelemme, että valitset hieman leveämmän satulan. Ole kuitenkin varovainen: liian leveä satula voi haitata polkemista ja aiheuttaa ajan mittaan kitkaa reisien sisäpuolelle. Jos kärsit välilihakivusta, kokeile satulaa, jossa on ontto keskikanava.

    ROAD - Satulat