Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää 12-vaihteisista maantieajovaihteistoista

Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää 12-vaihteisista maantieajovaihteistoista

Pyöräilyn maailma kehittyy jatkuvasti. Joka vuosi markkinoille tulee uusia malleja ja teknologioita, joilla pyritään lisäämään pyöräilijöiden tehokkuutta. Tämän varmistavat osittain Voimansiirto koska se välittää polkimiin kohdistuvan ponnistuksen, joka saa takapyörän pyörimään. Kaikkien ketjupyörien muodostama kasetti on pyöräsi vaihteisto, jonka avulla voit edetä valitsemalla oikean välityssuhteen.
Vaihteistovaihtoehdot ovat monipuolistuneet yhä leveämpien kasettien myötä. Nykyään 12-vaihteinen voimansiirto merkitsee jälleen uutta edistysaskelta optimaalisen suorituskyvyn tavoittelussa. Tässä tiedot, jotka sinun on muistettava, jotta selviät siitä!

Mitkä ovat 12-vaihteisen vaihteiston edut?

12-vaihteinen vaihteisto tarjoaa useita etuja:

  • Paremmin jakautuneet hampaat

    12-vaihteisen vaihteiston avulla voit asentaa ylimääräisen ketjupyörän. a kasettiin, jotta vaihdot sujuvat paremmin ilman liian suurta eroa kehityksessä. Esimerkiksi Campagnolo tarjoaa kasetteja, joissa seitsemän ensimmäistä hammaspyörää seuraavat toisiaan hammas kerrallaan. Tämä on mukavaa, koska pienimmillä hammasrattailla jokainen vaihteenvaihto on herkin kehityksen ja siten myös poljinkierrosnopeuden muutoksen kannalta.
    Oikean kasetin valitseminen tekee pyörän käytöstä helpompaa ja monipuolisempaa. Kahdestoista hammasratas sopii erinomaisesti aukon täyttämiseen hammaspyöräyhdistelmässä.

  • Laajempi valikoima välityssuhteita

    Ylimääräisen hammaspyörän ansiosta voit laajentaa kasettisi vaihdealuetta käyttämällä pienempää tai suurempaa hammaspyörää päissä. b. Laajan hammaspyörävälin ansiosta voit selviytyä monenlaisista tilanteista tasaisesta maastosta hyvin jyrkkiin nousuihin.

Tärkeimmät kohdat

  • SRAM-, Campagnolo- ja Shimano-vaihteet.
  • Voimansiirtotyyppi: mekaaninen tai sähköinen
  • Yksi- tai kaksoiskytkinvaihteisto
  • Jarrutustyyppi : Levyt tai jarrupalat
  • Vapaarattaiden runkojen yhteensopivuus: Campagnolo ED, Shimano HG ja SRAM XDR.
  • Asennusvaihtoehdot

Markkinatoimijat

Amerikkalainen SRAM on keskeinen vetovaihteiden markkinajohtaja. Tuomalla 12-vaihteiset vaihteet maastopyörämarkkinoille vuonna 2015 se on hankkinut vakavasti otettavaa kokemusta tällä segmentillä. Sen kahdessa lippulaivaryhmässä, Red- ja Force eTap AXS -ryhmissä, on 12 nopeutta ja langaton elektroninen voimansiirto. Kasetissa on 10-hampainen ensimmäinen ketjupyörä ja pienemmät ketjurattaat. Tämä mahdollistaa laajemman kehitysalueen, ja ketjupyörien välit ovat tiiviimmät.


Aina edelläkävijänä voimansiirtojen alalla italialainen tuotemerkki tarjoaa arvostettuja tuotteita, joissa on korkeatasoinen teknologia. Kuten edellä mainittiin, Campagnolo päätti lisätä vaihteen kasetin keskelle, jotta vaihteenvaihto olisi sujuvampaa. Perinteiset ketjupyörän vääntömomentit ja 11-hampainen aloitus on säilytetty.

Japanilaisen tuotemerkin satavuotisjuhlan kunniaksi Shimano on tuonut markkinoille kaksi ryhmäkokonaisuutta Dura-Ace R9200- ja Ultegra R8100 -mallistoista. Nämä uudet huippuluokan 12-vaihteiset elektroniset Di2-ryhmät ovat saatavana 11-30- ja 11-34-kokoonpanoilla, jotka laajentavat vaihteiden valikoimaa. Tämä tarkoittaa, että voit pitää 11-vaihteisen vapaapyörän yhteensopivana käytetyn tekniikan kanssa, jolloin pyörääsi voidaan käyttää paremmin maantiellä ja kotitreenillä. Lisäksi hammasväli on lineaarinen, eikä kasetin keskellä ole vaihteen hyppyjä.

Mekaaninen vai sähköinen?

Suurin ero sähköisen ja mekaanisen vaihteiston välillä on sähköisen vaihteiston tarjoama helppokäyttöisyys. Sinulla ei ole mitään vaikeuksia kaataa levyä töyssyn yli tai vaihtaa vaihteita sateella tai kylmässä. Mekaaniset vaihteistot vaativat myös säännöllisempää huoltoa ja kuluvat nopeammin. Sähköisen vaihteiston suurin haittapuoli on rikkoutumisriski ajon aikana ja korkeampi hinta.

Campagnolo tarjoaa Super Record EPS -ryhmäkokonaisuutta. Mekaanisten voimansiirtojen valikoima on laajempi, sillä tarjolla on kolme erilaista ryhmäkokonaisuutta: SRAMin osalta amerikkalaismerkki tarjoaa sähköistä voimansiirtoa ainoastaan Force Etap- ja Red Etap -ryhmäkokonaisuuksilla. Shimanolla on saatavana kaksi ryhmäkokonaisuutta 12-vaihteisena sähkövetona, Dura Ace R9200 ja Ultegra R8100.


Yksi vai kaksi ketjurengasta?

Tämä vaihteiden lukumäärän kasvu tarkoittaa, että kehitystä voidaan viedä askeleen eteenpäin siirtymällä Cyclocrossissa tai Gravelissa yksivaihteisiin ketjurattaisiin, kuten maastopyöräilyssä nykyään tehdään. Näin vaihteiden vaihtaminen on helpompaa, kun käytössä on vain yksi vipu. Se takaa myös optimoidun ketjulinjan, koska yksittäinen ketjupyörä on keskitetty uudelleen kasettiin nähden. Tuloksena on painonsäästöjä, aerodynamiikkaa ja huollon helppoutta.


Kaksoisketjupyörän käyttäminen antaa kuitenkin paljon laajemman valikoiman vaihteita, mikä on erityisen hyödyllistä maantieajossa, varsinkin jos reitilläsi on vaihtelevaa maastoa.

Jarrutus

Campagnolon, Shimanon ja Sramin kaikki 12-vaihteiset ryhmät ovat yhteensopivia levy- tai levyjarrujen kanssa.

Levyjarruilla on useita etuja: suurempi jarrutusteho kaikissa sääolosuhteissa, vanteen pinta ei kulu eikä ongelmia hapettuvien tai takertuvien vaijereiden kanssa enää ole. Ne takaavat jarrutuksen, joka on paitsi voimakas myös progressiivinen, mikä lyhentää jarrutusmatkoja huomattavasti. Lisäksi kuljettaja voi olla rennompi, kun vipu vaatii vähemmän voimaa.


On kuitenkin tärkeää muistaa, että levyjarrut ovat painavammat kuin levyjarrut, joten ne lisäävät pyörän painoa. Lisäksi tämäntyyppiset jarrut vaativat tiukempaa huoltoa ja tarkempia säätöjä, mikä voi tehdä pyörän huollosta hieman hankalampaa.

Yhteensopivuus

Ryhmäkokonaisuus koostuu komponenteista, jotka on suunniteltu toimimaan yhdessä. Siksi kannattaa välttää useiden lisävarusteiden riskialttiita yhdistelmiä. Vain saman merkin täydellinen ryhmäkokonaisuus takaa optimaalisen käytön. 12-vaihteiseen vaihteistoon siirtyminen tarkoittaa aina koko vaihteiston eli kasetin, ketjun, vaihteenvaihtajan, vipujen ja kampiakselin vaihtamista.


Campagnolo mahdollistaa 12 voltin kasetin sovittamisen 11 voltin kasettirunkoon, koska siinä käytetään samaa välitystä. Näin ollen on mahdollista säilyttää samat pyörät, jos niissä on Campagnolon ED-kasettirunko.


Shimano käyttää samanlaista konfiguraatiota, sillä siellä 12V-kasetti on yhteensopiva 11-vaihteisella HG-vapaa-ajanpyörän rungolla varustetun pyörän kanssa.


SRAMin osalta ensimmäinen 10-hampainen hammaspyörä edellyttää erityisen XDR-kasettirungon asentamista, mutta monet merkit tarjoavat XDR-vapaarattaiden runkoja pyöriinsä. XDR-vapaarattaiden rungot ovat yhteensopivia kaikkien XD-kasettien kanssa, kun kasetti on asennettu niin, että sen taakse on asennettu 1,85 mm:n välikappale. Jälleen kerran nykyisiä pyöriä voidaan käyttää tällä muutoksella.

Eri asennusvaihtoehdot

Mekaaninen ryhmä Elektroninen kokoonpano Yksittäinen kansi Kaksoistarjotin Vannejarrut Levyjarrut Aika-ajot
Sram Red Etap AXS Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä
Sram Force Etap AXS Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä
Campagnolo Super Record EPS Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä
Campagnolo Super Record Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä
Campagnolo Record Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä
Campagnolo Chorus Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä
Shimano Dura-Ace R9200 Di2 -järjestelmä Kyllä Kyllä Kyllä
Shimano Ultegra R8100 Di2 -järjestelmä Kyllä Kyllä Kyllä

ROUTE - Takavaihteet - 12-vaihteinen - 12-vaihteinen