Miten valita sähköinen maastopyörä?

Sähköpyörällä on yhä tärkeämpi rooli polkupyörämarkkinoilla, erityisesti maastopyöräilyssä, ja se on muuttanut ihmisten ajotapaa. Vaikka hinnat ovat edelleen paljon korkeammat kuin perinteisen (tai "muskelipyörän") maastopyörän hinnat, moottoreita ja akkuja tarjoavien valmistajien kasvava määrä ja lähes kaikkien pyörämerkkien yhä laajempien mallistojen kehittäminen tekevät tästä lajista helpommin lähestyttävän kuin koskaan ennen. Mutta mitä sähköinen maastopyörä ja miten valitset tarpeisiisi parhaiten sopivan mallin?

MITÄ SÄHKÖAVUSTEISILLA MAASTOPYÖRILLÄ ON TARJOTA...

Sähköavusteiset maastopyörät (EABMT) tarjoavat uusia mahdollisuuksia kaikenkuntoisille pyöräilijöille.

- Sillä haluavat (uudelleen) löytää maastopyöräilyn ilon. Sähköpyörät ovat erinomainen tapa päästä takaisin lajin pariin varovasti ja pitää kunto yllä. Suurimmalla avustuksella tasaisella radalla ponnistelu on verrattavissa kävelyyn.

- Niille, jotka jotka nauttivat maastopyöräilystä vapaa-ajan harrastuksena. VTTAE:n avulla voit tehdä reittejä, joita pidit liian pitkinä tai fyysisesti tai teknisesti liian vaativina, erityisesti vuoristoalueilla.

- Sillä kokeneille ratsastajille Täälläkin on todellista kiinnostusta. VTTAE:lla ratsastaminen tarjoaa mahdollisuuden lähestyä lajia eri tavalla ja keskittyä ratsastamiseen unohtamatta fyysistä puolta. Pystyt selviytymään rullaavista ja/tai tylsistä osuuksista nopeammin, joten voit tarttua teknisempiin osuuksiin paremmassa mielentilassa.

KAIKKI MITÄ SINUN TARVITSEE TIETÄÄ SÄHKÖISISTÄ MAASTOPYÖRISTÄ

EAB tai Speedbike

Tällä hetkellä on olemassa kahdenlaisia sähköisiä maastopyöriä: EAB VTTAE ja Speedbikes.

VTTAE on yleisin. Se on pyörä, joka on varustettu enintään 250 watin tehoisella moottorilla, joka avustaa enintään 25 km/h:n nopeudessa ja toimii vain, kun poljetaan itse.

Speedbike on harvinaisempi. Se tarjoaa apua enintään 45 km/h nopeudella, ja sen käyttöä säännellään tiukasti: nykyisen lainsäädännön mukaan se on rekisteröitävä, ja sillä on oltava ajoneuvon rekisteriote ja rekisterikilpi. Lisäksi sillä on oltava vakuutus, sitä on käytettävä moottoripyöräkypärän ja käsineiden kanssa, eikä sitä saa käyttää pyöräteillä.

MOOTTORI

Moottorilohko voidaan asentaa kampiakseliin, etupyörään tai takapyörään.

. pyörässä olevat moottorit ei käytännössä ole käytössä maastopyöräalalla, koska luotettavuusongelmien lisäksi ne muuttavat pyörän painonjakoa ja yleistä tasapainoa, jolloin painopiste siirtyy tapauksesta riippuen eteen- tai taaksepäin, mikä voi vaikeuttaa ajamista.

Valtaosa VTTAE-pyöristä on siksi varustettu seuraavilla varusteilla kampiakselimoottoriNe tarjoavat parhaan hyötysuhteen luotettavuuteen, optimaalisen painon jakautumisen, matalan painopisteen ja perinteisen maastopyörän kaltaisen ajomukavuuden. Moottorin teho on yleensä 250 wattia (suurin sallittu teho). Moottoreiden väliset erot liittyvät pääasiassa vääntömomenttiin, joka vaihtelee 40:stä yli 70 Nm:iin tehokkaimmissa malleissa, avustustasoihin sekä moottorin lineaarisuuteen ja progressiivisuuteen. Käytännössä mitä suurempi vääntömomentti on, sitä todennäköisemmin moottori kiihdyttää vilkkaasti ja reagoivasti. Toisaalta suuri lineaarisuus tarjoaa saman mukavuuden sekä alhaisilla että korkeilla poljinnopeuksilla.

Joihinkin malleihin, erityisesti historiallisesti johtavan Boschin malleihin, voidaan asentaa vain pieni hammasratas, kun taas joihinkin malleihin, kuten Yamahan malleihin, voidaan asentaa kaksoiskehävaihdejärjestelmä, joka takaa maksimaalisen monikäyttöisyyden.

AKKU

Akku, joka on alun perin asennettu alempaan putkeen on nyt yhä useammin integroitu suoraanUuden sukupolven VTTAE-moottoripyörissä on puhdas muotoilu, joka muistuttaa hyvin paljon muskelipyörien muotoilua. Teho wattitunteina ilmaistuna vastaa jännitettä (voltteina) kerrottuna kapasiteetilla (ampeeritunteina), ja mitä suurempi teho, sitä suurempi kantama. Maastopyöräakkujen teho vaihtelee yleensä 250 ja 600 Wh välillä.

Moottori/akku-yhdistelmä lisää luonnollisesti pyörän painoa, yleensä 5-8 kg: useimmat sähkömaastopyörät painavat 20-25 kg, joten on tärkeää valita oikea akku, jotta virta ei loppuisi kesken tai jotta kotimatkalle ei tulisi vaikeuksia.

AJOTIETOKONE

Sähkökäyttöisissä maastopyörissä on halutusta tavoitteesta riippuen enemmän tai vähemmän kattava sisäinen tietokone, jonka avulla voit hallita kaikkia moottorointiin liittyviä parametreja. Yksinkertaisimmasta ja pienikokoisimmasta tietokoneesta, joka näyttää olennaiset tiedot (nopeus, kuljettu matka, valittu avustustaso, akun varaustaso), edistyneimpään, jossa on GPS, Bluetooth-yhteys ja jopa USB-liitäntä, löydät varmasti itsellesi sopivan mallin, kun muistat, että voit vaihtaa alkuperäisen tietokoneen ja päivittää sen korkeampaan malliin.

MIKÄ VTTAE SOPII MINULLE?

Puolijäykkä, täysjousitettu, 27,5" tai 29" pyörät - kaikki perinteisen maastopyörän mahdolliset kokoonpanot löytyvät sähkömalleista. Ainoa ero on rungon materiaalissa, joka on pääosin alumiinia - lukuun ottamatta malliston huippumalleja - ilmeisistä syistä, jotka liittyvät kestävyyteen ja akun integroinnin helppouteen.

Kuten lihaksikkaan maastopyöränkin kohdalla, valintaa tulisi ohjata geometrian ja varusteiden perusteella, jotta se vastaisi mahdollisimman hyvin ajotyyliäsi ja odotuksiasi, ottaen huomioon moottorin vääntömomentin ja akun kapasiteetin. Sen jälkeen kaikki on makuasia ja ennen kaikkea budjetti, sillä keskihinta on edelleen reilusti yli 2000 euroa.

Vaellus

Vapaa-ajan käyttöön valitset yleensä puolijäykän, jotta pyörä ei paina entisestään. Voit kuitenkin valita täysjousitetun pyörän, jos haluat lisää mukavuutta. Tällä tasolla on yleensä moottori, jonka vääntömomentti on 40-50 Nm ja ulkoinen 400 watin akku, mikä takaa kilpailukykyisen hinta-laatusuhteen, 100-130 mm:n haarukka, joka lisää monipuolisuutta, sekä 27,5" tai 29" pyörät, vaikka 27,5+ on hybridi-muoto, joka on erityisen tärkeä sähköpyörille, koska se tarjoaa enemmän mukavuutta, vakautta, vetokykyä ja monipuolisuutta.

Maastopyörät

Maastopyöräilyssä käytetään puolijäykkää alumiinista maastopyörää, jossa on mieluiten 29-tuumaiset pyörät ja 80-120 mm:n haarukka, jotta se olisi nopein rullaavilla osuuksilla mutta myös maastossa. Joitakin huippumalleja on saatavana myös hiilikuitupyörinä, jotta ne olisivat mahdollisimman herkkiä, mutta ne ovat harvinaisia. Kuten lihaksikkaassa mallissa, pyörän asento on enemmän eteenpäin suorituskyvyn parantamiseksi ja ensimmäisenä maaliin pääsemiseksi. Lisäksi haluat moottorin, jolla on suuri vääntömomentti ja joka kiihtyy uskomattoman voimakkaasti, tai moottorin, joka on hyvin lineaarinen ja jonka ajotuntuma on lähellä klassisen pyörän ajotuntumaa.

All-Mountain

Suosittelemme all mountain -pyörää, jossa on 130-150 mm:n matka. 27,5+-pyöräformaatti on yhä suositumpi sen monipuolisuuden, mukavuuden ja vakauden vuoksi. Välttääksesi riskin, että virta loppuu kesken, suosittelemme yleensä 500 W:n akkua - joka on yhä useammin integroitu - tai jopa toista vara-akkua repussasi. Tässä tapauksessa suuri vääntömomentti moottori vie sinut vaikeimmankin maaston läpi.

Enduro

Enduro-pyöräksi kannattaa tietenkin valita täysjousitettu pyörä. Rajoitukset huomioon ottaen hiilikuiturungot ovat vielä hyvin harvinaisia tässä lajissa. Riippuen siitä, etsitkö toisaalta nopeutta ja tarkkuutta vai toisaalta mukavuutta ja vakautta, valitset 27,5 tuuman rungon tai 27,5+ -rungon lisävakauden ja -mukavuuden vuoksi. Näissä malleissa matka vaihtelee yleensä 140 ja 170 mm:n välillä. Kuten All-Mountain-pyörien kohdalla, suosittelemme yleensä valitsemaan 500 W:n akun. Moottorissa on puolestaan oltava runsaasti vääntöä, jos sen halutaan selviytyvän kovimmastakin maastosta.

DH / Freeeride

Lajissa, jossa paino ja polkemisen tehokkuus eivät ole etusijalla, DH/Freeride-pyörät hyötyvät suuresti sähköavustuksesta, joten voit tehdä enemmän ajoja väsymättä lenkillä.

Tässä tapauksessa valinta on väistämättä alumiininen täysjousitettu pyörä, jossa on 200 mm:n liikerata ja 27,5 tuuman pyörät. Koska etäisyydet eivät ole suuria, 400 Wh:n akku riittää. Moottorin pitäisi tarjota riittävästi vääntöä usein suhteellisen painavan pyörän kuljettamiseen. 

MOUNTAIN BIKE