Miten valita maastopyörä

Miten valita maastopyörä

Maastopyöräily (tai XC) on pitkäaikainen maastopyöräilylaji, joka on hyvin erilainen riippuen siitä, millä tasolla sitä harjoitetaan. Vaikka XC:tä harjoitetaan teknisesti yhä vaativammilla radoilla erittäin korkealla tasolla, se voidaan nähdä myös nopeatempoisena pyöräilynä, jolla ei ole muuta tavoitetta kuin treenata luonnollisissa olosuhteissa. Lähestymistavasta riippuen pyörän valinta on hyvin erilainen.

Mitä on maastopyöräily / maraton?

Maastojuoksu (tai XC) on vanhin laji, ja se houkuttelee edelleen eniten pyöräilijöitä. Se koostuu nousuista, laskuista ja kumpuilevista osuuksista eri pituisilla luonnollisilla radoilla tai kierroksilla. Se ei vaadi erityistä infrastruktuuria, ja sitä voidaan harrastaa ympäri vuoden kaikilla alueilla.

Sen ydin on MAASTOPYÖRÄILYMaastopyöräily on kaikkien tasojen ulottuvilla, etsitpä sitten vapaa-ajan maastopyöräilyä tai korkeatasoista kilpailua. Käy osoitteessa pyörävalikoimat ovat hyvin laajat, jotta ne kattaisivat kaikki tilanteet, erityisesti sen alueen topografian, jossa haluat ratsastaa, ajotyylisi ja budjettisi mukaan.

MIKÄ RUNKO SOPII MINULLE?

Ennen kuin valitset maastopyörän runkoasinun on ensin määritettävä tavoitteesi. Jos etsit mukavuutta ja kestävyyttä vapaa-ajan aktiviteettina, tärkeimpiä kriteerejä - enemmän kuin missään muussa maastopyöräilyn lajissa - ovat keveys ja reagointikyky, jotta voit selviytyä jatkuvien vauhdinmuutosten vaatimuksista. Nämä seikat, jotka luonnollisesti riippuvat budjetistasi, johtavat luonnollisesti siihen, että valitset teräs- tai alumiinirungon ensimmäisessä tapauksessa ja hiilirungon toisessa tapauksessa.

Materiaalin valinnan lisäksi toinen tärkeä asia, josta on päätettävä, on valittava puolijäykkä maastopyörä tai täysjousitettu maastopyörä. Vaikka kinematiikka on edistynyt viime vuosina valtavasti, sillä se on käytännössä poistanut polkemisen aiheuttaman pumppausvaikutuksen ja näin ollen poistanut suorituskykyerot huomattavasti, on silti edelleen joitakin huomattavia eroja. Samassa hintaluokassa puolijäykkä malli on kevyempi, helpompi huoltaa ja edullisempi. Täysjousitettu malli taas tarjoaa enemmän mukavuutta, paremman pidon ja paremman iskunvaimennuksen.

Viimeinen huomioon otettava kriteeri on pyörän muoto: 26 tuuman pyörä on ketterämpi ja reagoivampi, mutta se on käytännössä kadonnut valmistajien valikoimista (nykyään se on varattu lähinnä junioreille); 27,5 tuuman pyörä on hyvä kompromissi reagoivuuden ja helppokäyttöisyyden välillä (ihanteellinen 1,60-1,70 metrin pituisille henkilöille); 29 tuuman pyörä on pyörä, jolla on paremmat rullausominaisuudet ja paremmat kiipeilyominaisuudet (sitä voidaan harkita 1,70 metristä ylöspäin). On huomattava, että 27,5+ (27,5 tuuman pyörät, joihin voidaan asentaa erittäin leveät renkaat) on hybridimalli, joka tarjoaa enemmän mukavuutta ja vakautta sekä monipuolisuutta, sillä moniin 27,5+-malleihin voidaan asentaa sekä 27,5+- että 29-tuumaiset pyörät.

MILLÄ VARUSTEILLA?

XC-maastopyörissä on melko lyhyet jousitukset, joiden matka on yleensä 100-120 mm, ja lukitusvaihtoehdot, joiden avulla pääset rullaamaan, kiipeilemään ja alamäkeen parhaissa mahdollisissa olosuhteissa. Lukitusta voidaan usein käyttää suoraan ohjaustangosta, joten et hukkaa sekuntiakaan.

Vaihteistoissa yksilevyinen järjestelmä (1x11 tai 1x12V) on yhä suositumpi keveytensä, yksinkertaisuutensa ja tehokkuutensa vuoksi. Mutta vapaa-ajan pyöräilijät viihtyvät paremmin kaksois- tai jopa kolmoisvaihteisen kampiakselin kanssa, johon yhdistetään 10- tai 11-vaihteinen kasetti, joka lisää monipuolisuutta ja mielenrauhaa nousussa.

Muut komponentit ovat yleensä melko samanlaisia mallista riippumatta, sillä levyjarrut levyjarrut, yleensä hydrauliset, halkaisijaltaan 160-180 mm:n levyjarrut ja pyörät, jotka ovat yhä useammin yhteensopivia letkuttomien tai letkuttomien renkaiden kanssa ja jotka tarjoavat maksimaalisen suojan puhkeamista vastaan mutta myös paremman pidon ja mukavuuden. Huippumallit voidaan varustaa teleskooppisella istuintolpalla, jonka avulla kuljettaja voi ottaa välittömästi ihanteellisen asennon niin kiivetessä kuin laskeutuessa.