Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää 12-vaihteisista MTB-vaihteistoista

Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää 12-vaihteisista MTB-vaihteistoista

Käytätkö yhä kaksois- tai kolmoisketjurattaita ja vaihteistosi temppuilee kanssasi? Onko etuvaihde vaikea säätää?

Sitten on ehkä aika yksinkertaistaa ja päivittää maastopyöräsi!

Yhden ketjupyörän järjestelmästä on tullut viime vuosina olennainen osa maastopyöräilyä. Jotkin merkit tarjoavat lisäketjuja, joita voi lisätä 9-, 10- tai 11-vaihteisiin kasetteihin ja säilyttää samalla yhden ketjupyörän kampiakselissa, mutta joskus tämäntyyppinen kokoonpano johtaa yhteensopimattomuusongelmiin. Ajan myötä on tullut tarpeelliseksi standardoida nämä tuotteet.

Kun markkinoille tulivat 12-vaihteisetsuuret valmistajat, kuten Sram ja Shimano ovat kehittäneet erityisiä ryhmäkokonaisuuksia, joissa on useita tekniikoita. Miksi sinun pitäisi siis vaihtaa 12-vaihteiseen? Mitkä ovat standardit ja markkinatoimijat? Miten tarkistat yhteensopivuuden pyöräsi kanssa? Selitämme kaiken tässä oppaassa, joka auttaa sinua valitsemaan uuden 12-vaihteisen ryhmäkokonaisuuden.

12-vaihteisen vaihteiston edut?

Tärkein kysymys kaikkien huulilla on: "Miten kaksi tai kolme ketjurengasta mahtuu yhdelle ketjurattaalle? Menetämmekö mitään vaihteita?"

Vastaus on "ei, ei menetä, koska kaikki on kiinni kasetista, joka on varustettu yhä useammalla tekniikalla ja innovaatiolla"!

Kuten näet, valitsemalla yhden ketjupyörän ja säilyttämällä nykyisen kasettisi et saa samoja välityssuhteita.

. kasetti on olennainen rooli tarjoamalla suuremman määrän vaihteita, sopivamman hammasvälin, suuren ketjupyörän, jossa voi olla jopa 52 hammasta, ja pienen ketjupyörän, jossa voi olla jopa 9 hammasta. Tämä on kaukana 11-32- tai 11-34-kaseteista, joissa on 9 tai 10 vaihteita.

12-vaihteisen myötä vaihteiden kattavuutta on laajennettu. Vertailun vuoksi voidaan todeta, että 24/38-hampainen kaksoiskäyttöinen voimansiirto, jossa on 11/36-hampainen 10-vaihteinen kasetti, vastaa 12-vaihteista yksivaihteista voimansiirtoa, jossa on 10/52-hampainen kasetti, ja sen vaihteiden kattavuus on 520 %.

On selvää, että kasetin uudelleenkeksimisen myötä myös takavaihtaja on suunniteltu täysin uudelleen, samoin kuin ketju, vaihteenvaihtaja, kampiakseli ja ketjupyörä.


Tämän seurauksena edut ovat moninaiset :


  • Ei enää etuvaihtajaaei enää hankalia vaijerin säätöjä!
  • Etuvaihtaja on poistettu ja kampiakselissa on yksi ketjupyörä, mikä säästää painoa!
  • Osoitteessa yksinkertaisuus ja käyttömukavuusTunnet olosi vähemmän eksyneeksi vaihdetta valitessasi.
  • Osoitteessa reagointikyky ja tarkkuus vaihteiden vaihtaminen.
  • Kysymys ketjun ylittämisestä ei ole enää ajankohtainen.
  • Yleinen muotoilu: vähemmän vaijereita, koteloita, vaihteistoja jne. Pyörä on virtaviivaisempi.

Olemme siis kaikki samaa mieltä siitä, että 12-vaihteinen pyörä on melkoinen vallankumous! Se on yksinkertaisempi, tarkempi ja vähemmän rajoittava, se on tehokkaampi ja voit ajaa rauhallisemmin. Mennäänpä yksityiskohtiin ja katsotaan tarkemmin, mitä valmistajat tarjoavat!

    Markkinatoimijat

    Kaksi voimansiirtojättiä on tietenkin läsnä markkinoilla. Mutta ensimmäisenä tuotemerkkinä ensimmäiset innovaatiot lanseeraa Sram.


    Itse asiassa vuonna 2016 esiteltiin uuden sukupolven 12-vaihteiset voimansiirtovaihteet, kun markkinoille tulivat Eagle teknologia Sramilta huippuluokan segmenttiin. Se tarjoaa ensimmäistä kertaa 500 %:n kehitysalueen, joka vastaa kaksoisketjukokoonpanoa ja 11-36-hampaista kasettia. Yksittäisiä ketjurattaita on ollut olemassa aiemminkin, mutta olimme vielä kaukana tästä kehitysalueesta, jonka avulla voimme kattaa monenlaista maastoa ja nousuja.


    Merkki on suunnitellut erityisiä komponentteja, kuten 10-50- tai 10-52-hampaiset kasetit, XD-standardin mukaisen vapaapyörän rungon pyörän napaan, vaihteenvaihtajan, joka voi kattaa tämän laajan välityssuhteiden valikoiman, mukautetun vaihteenvaihtajan, ohuemman ketjun ja yksiosaisen kampiakselin.


    Eaglen valikoima on nyt hyvin laaja, aina aloittelevien ryhmien sarjoista huippuluokan ryhmäketjuihin. Se sisältää 5 mekaanista versiota: SX (perustaso), NX, GX, X01, XX1 ja 3 elektronista versiota: GX AXS, X01 AXS ja XX1 AXS.


    Shimano tuli myöhemmin näille markkinoille vuonna 2018 esittelemällä 12-vaihteisen huipputason ryhmäkokonaisuutensa XTR:n.

    Merkki tarjoaa näin ihanteellisen yhdistelmän Cross-Country- tai Enduro-luokan kilpailijoille ja huippuluokan ennätyspainot ultrakevyellä kasetilla, jonka 370 g:n paino 10-51 hampaalla on vertailuarvo! Vuosien mittaan valikoima on laajentunut, ja kuten Shimano usein tekee, merkki on ottanut XTR:n keihäänkärjen teknologiat ja soveltanut niitä alemman hintaluokan malleihin. XT-vaihteisto saapui vuonna 2019, ja sitä seurasivat SLX- ja Deore-vaihteistot vuonna 2020.

    Löydämme samaa kehitystä kuin Sramilla, jossa on 12-vaihteiselle vaihteelle tarkoitettuja komponentteja ja erityisesti erityinen vapaarattaan runko. Microspline vapaapyörän runko pyörän napaan.

    Markkinoilla on muitakin toimijoita, kuten tuotemerkki TRP joka tarjoaa TR12-sarjaa, joka sisältää vaihteenvaihtajan ja vaihteenvaihtajan. Merkki Sunrace kehittää laajaa tuotevalikoimaa, johon kuuluu Shimanon ja Sramin kanssa yhteensopivia vaihteita, vaihteenvaihtajia, ketjuja ja ennen kaikkea kasetteja.

    Voimme mainita myös valmistajan E-Thirteen 12-vaihteisella 9-50-hampaisella kasetilla, joka kattaa jopa 556%:n kehitysalueen - ensimmäinen! Ja lopuksi, mutta ei vähäisimpänä, MSC-, Microshift-, KCNC- ja Garbaruk-merkit tarjoavat laajan kasettivalikoiman.

    Entä ketjupyörä?

    Meiltä kysytään usein: "Mitä hampaita te käytätte lautasmallissa?".

    Vastaus on: "Se riippuu harjoittelun tasosta".

    Periaatteessa mitä suuremmat hampaat, sitä vaikeampi hammaspyörää on liikuttaa, mikä on ihanteellista koulutetuille kilpaurheilijoille. Sitä vastoin pienempi hammas on helpompi siirtää, ihanteellinen esimerkiksi teknisemmissä maastoissa.

    Sillä kilpailijat XC-kilpailuihin sopii hyvin 34-hammas ja endurokilpailuihin 32- tai 34-hammas maastosta riippuen.

    For urheilijoille XC-, Trail, All-Mountain- tai Enduro-käytössä tämä voi vaihdella 26:sta 32:een hampaaseen, tai 26 tai 28 hampaaseen, jos ajat vuoristossa hyvin jyrkissä nousuissa. 30-hampainen ketjupyörä on oikea kompromissi kaikentasoisille ajajille ja mäkiseen ja vuoristomaastoon. 32-hampainen ketjupyörä on tarkoitettu tavallisille, hyvin harjoitteleville urheilijoille (2-3 ajokertaa viikossa).

    Mekaaninen vai sähköinen?

    Olet vakuuttunut siitä, että 12-vaihteinen vaihteisto sopii sinulle, mutta yksi kysymys on vielä avoinna: kumman valitset, mekaanisen vai sähköisen?

    Innovaatio on jatkuva prosessi, jossa myös polkupyörät, pyöräilykäytännöt ja kuljettajat kehittyvät. VTTAE:n tulon myötä merkit pelaavat sähköistä korttia täysillä. Sähköiset voimansiirtovaihteet ovat olleet olemassa jo pitkään! Et ehkä ole tajunnut sitä, mutta Mavic innovoi ensimmäisenä tällä alalla vuonna 1994 langallisella Zap Mavic -järjestelmällään ja vuonna 1999 langattomalla Mektronic-sähköjärjestelmällään kilpapyörille!

    Shimano lanseerasi ensimmäisen sähköisen voimansiirron vuonna 2009. Teknologian nimi on Di2 ja perustuu komponentit yhdistävään sähkökaapeliin. Tämä innovaatio löytyy maantiepyörävalikoiman eri tasoista ja myös XT- ja XTR-malliston 11-vaihteisista maastopyöristä. 12-vaihteinen Di2 ja langaton MTB eivät ole vielä nähneet päivänvaloa japanilaisen merkin osalta, mutta niitä odotetaan innolla!


    Ensimmäinen langaton sähköinen ryhmäsarja maastopyörille on tulossa Sramilta vuonna 2019! Eagle-teknologian jälkeen on Eagle-teknologian aika AXS teknologia X01- ja XX1-ryhmäsarjoihin! Vuosien tutkimusten ja testausten tuloksena on syntynyt ainutlaatuinen teknologiakeskittymä, joka tekee lopun vaijereista! Kuka ei ole kamppaillut vaihteen säädön tai katkeavan tai takertuvan vaijerin kanssa?

    Langattoman AXS-teknologian avulla voit luopua kaikista näistä hankaluuksista, vaikka joudut käsittelemään muita hankaluuksia, kuten akkua, joka on ladattava, ja korkeita hankintakustannuksia. Eikä merkki lopeta tähän: vuoden 2021 alusta lähtien se on tarjonnut AXS-vaihteistoa GX-mallistossa edullisempaan hintaan.

    Tarjolla on myös oma mobiilisovellus, jonka avulla voit tehdä useita mukautuksia, joten voit säätää asetuksia tarpeidesi mukaan. Lopullisena etuna on tietysti erittäin virtaviivainen pyörä, jossa ei ole kaapeleita tai vaippoja - huippuluokan maastopyörässä se on vain enemmän tyyliä!

    Yhteenvetona voidaan todeta, että jos sinua ei haittaa huolto, budjettisi on rajallinen ja kytkettävyys ei ole sinun juttusi, pysy 12-vaihteisessa mekaanisessa vaihteistossa! Toisaalta, jos et halua liata käsiäsi, rakastat olla tekniikan kärjessä ja sinulla on varaa investoida, ei ole epäilystäkään!


    Okei, olet siis lähtökuopissa, mutta entä yhteensopivuus pyöräsi kanssa? Vielä vähän lukemista, ja tässä sitä ollaan:

    Yhteensopivuus

    Aihe on hankala, mutta on tärkeää tarkistaa pyöräsi standardit ennen 12-vaihteisen vaihteiston ostamista.


    Kun kyseessä on Sram Eagle mekaaninen tai elektroninen 12-vaihteinen voimansiirto :

    Ensimmäinen asia, joka on tarkistettava, on vapaapyörän runkoTämä on se, joka kääntää kasettisi pyörän navan päälle!

    Navan on oltava varustettu vapaarattaan rungolla. Sram XD. Varmista ensin, että vapaarattaan runko voidaan purkaa ja että pyöräsi valmistaja tarjoaa tätä Sram XD -vapaarattaan runkoa varaosana. Muuten joudut vaihtamaan navan tai koko pyörän!

    Pieni vinkki: jos et halua vaihtaa runkoa, Sramilla on kasetti PG-1210, joka on yhteensopiva Shimanon klassisten 9/10-vaihteisten vapaarattaiden runkojen kanssa, mutta varo: se on paljon painavampi kuin XD-rungolla varustetut versiot.

    Mitä tulee kampiakseliin, älä unohda tarkistaa, että pohjakannattimen standardi Kierretty, Press-Fit, BB30...

    Jos maastopyörässäsi on vakiomallinen Boost-taka-akseli (12x148 mm taka-akseli), muista valita Boost-kahvakuula, koska ketjulinja on erilainen kuin vakiomallisissa 12x142 mm tai 9x135 mm akseleissa.

    Jos haluat helpottaa itseäsi, 12-vaihteisten ryhmien mukana tulee kaikki tarvitsemasi: vaihteisto, kasetti, ketju, kampiakseli ja vaihteenvaihtaja!


    Jos Shimano 12-vaihteinen vaihteisto :

    Shimanon 12-vaihteinen kasetti voidaan asentaa vain Shimano MicroSpline -vapaarattaiden runkoihin. Sen vuoksi on ehdottomasti tarkistettava, että napa voidaan purkaa ja että osa on saatavana pyörän valmistajalta, sillä tämä on hyvin uusi standardi. Yhä useammat merkit tarjoavat tämäntyyppisiä runkoja: Shimano, DT Swiss, Hope, Mavic, FSA, Spank, Fulcrum... Valikoima laajenee, mutta varmista yhteensopivuus ennen ostamista.

    Toinen tärkeä seikka on tarkistaa kampiakselin ja alatukivarren yhteensopivuus. Kuten Sram, jos pyöräsi on Boost-standardi, varmista, että otat kampiakseli Boost.

    Tämä Shimanon 12-vaihteinen vaihteisto löytyy suuresta osasta nykypäivän maastopyöriä ja ATV:tä. Se on merkki luottamuksesta pyörävalmistajien ja japanilaisen tuotemerkin välillä.


    Yhteensopivuuden lopuksi:

    Kannattaa muistaa, että on parempi tehdä kokonaisvaltainen muutos kuin vaihtaa osia tapauskohtaisesti kunkin vaihteiston osan erilaisen kulumistilan vuoksi. Tuotemerkit tarjoavat kokonaisia ryhmiä tai miniryhmiä (vaihteisto, ketju, kasetti ja vaihteenvaihtaja). Nämä miniryhmät ovat hyvä ja edullinen vaihtoehto täydelliselle ryhmäkokonaisuudelle, mutta sinun on tarkistettava, että ketjupyöräsi on yhteensopiva 12-vaihteisen ketjun kanssa. Viimeisimpänä muttei vähäisimpänä mainittakoon, että Sram- ja Shimano-komponentit eivät ole yhteensopivia keskenään 12-vaihteisissa ketjuissa.

      PERHE - MAASTOPYÖRÄILYN SIIRTO