Miten valitset oikean jousituksen mönkijällesi?

Sähköavusteinen maastopyörä (EABT) on painavampi, nopeampi ja tehokkaampi kuin perinteinen maastopyörä, ja se on suunniteltu kestämään kovaa rasitusta maastossa. Sen komponenttien on täytettävä samat korkeat vaatimukset, jos niiden halutaan kestävän ja toimivan.

Jousitus on yksi VTTAE:n kuormitetuimmista osista, sillä se vaikuttaa sen ajokäyttäytymiseen ja auttaa hallitsemaan sen tehoa sekä ylämäessä että alamäessä. Jousituksen on kestettävä kovaa ajoa, vaimentaa raskaita kuormia ja samalla edistettävä pitoa ja mukavuutta rinteessä. Lyhyesti sanottuna haarukka ja iskunvaimennin ovat sähköisen maastopyörän keskeisiä komponentteja, ja ne on valittava ja säädettävä äärimmäisen huolellisesti.

Probikeshop on koonnut tämän oppaan, joka auttaa sinua ymmärtämään kaikki sähköisen MTB:n jousituksen erityispiirteet.

Haarukat ja iskunvaimentimet: tarkista yhteensopivuus VTTAE:n kanssa.

Rungon yhteensopivuuden kannalta sähkömaastopyörän jousituksen vaihtaminen on täsmälleen sama asia kuin muskelipyörän jousituksen vaihtaminen. Jo ennen kuin valitset uuden jousituksen merkin, mallin ja tekniikan, sinun on ehdottomasti tarkistettava tavanomaiset yhteensopivuuskohdat.

Oikean jousituksen valintaperusteet VTTAE-haarukka :

  • Etupyörän halkaisija: 26", 27,5", 29" (vakio Plus ja/tai Boost) ;
  • Haarukan akselin halkaisija: 1,5"-1"1/8 (kartiomainen), 1"1/8, 1,5" ;
  • Etupyörän akseli: 15x100 mm, 15x110 mm (Boost), 20 mm ;
  • Offset: noudata pyörän valmistajan suosituksia.

  • VTTAE-iskunvaimentimen valinnassa tarkistettavat kriteerit :

  • Asennuskeskipisteen etäisyys: 2 kiinnityspisteen välinen etäisyys;
  • iskunpituus: kuinka pitkälle iskunvaimenninta voidaan painaa;
  • Kokonaismitat: tarkista rungon mitat;
  • Asetus (alkuperäinen kokoonpano): katso rungon valmistajan suositukset.

  • Muistutus: sähköavusteisten maastopyörien erityisominaisuudet.

    Sähköavusteisten maastopyörien huima kehitys on saanut jousitusvalmistajat kehittämään optimoituja malleja, kuten teleskooppihaarukoita, joissa on vahvistettu runko.

    Erityislaitteet VTTAE:n tehon hallitsemiseksi

    Sähköavusteinen maastopyörä on poljinmoottorin vauhdittama ja akulla toimiva, ahtimella varustettu maastopyörä. Tämä lisäpaino (moottori + akku) vaikuttaa suoraan ajokokemukseen, joka ei aivan vastaa perinteistä maastopyörää. Muilta osin rungon ulkonäkö, geometria ja kinematiikka ovat tuttuja. VTTAE:n varustelu ei muutu radikaalisti, mutta siinä on muutamia erityispiirteitä.

    Pysyäkseen nuorten ja dynaamisten VTTAE-markkinoiden vauhdissa valmistajat ovat suunnitelleet yhä paremmin soveltuvia ja kestävämpiä komponentteja, jotka on usein merkitty merkinnöillä "E-Bike", "Special E-Bike", "Compatible E-Bike", "E-Bike Approved" ja niin edelleen. Näihin kuuluvat VTTAE-renkaat, joissa käytetään erityisiä kumiseoksia, sekä kestävämmät ketjut, kasetit ja jarrupalat. Jousitusjärjestelmät eivät ole poikkeus tästä markkinasuuntauksesta.

    Sähköavusteisten maastopyörien jousitukset

    Sähköavusteisia maastopyöriä on tarjolla jokaiseen ajotyyliin - vapaa-ajan matkapyörät, XC-, All Mountain- ja Enduro-pyörät. Valitsemastasi mallista ja ajotyylistäsi riippuen sähköpyöräsi voi olla puolijäykkä (yksi etujousitus) tai täysjousitettu (etujousitus ja taka-iskunvaimennin). Puolijäykkä VTTAE on yleensä kevyempi ja parempi rullaavilla osuuksilla. Täysjousitettu VTTAE on miellyttävämpi ja paremmin varustettu epätasaisessa maastossa, jossa iskunvaimennin auttaa pitämään takapyörän paikallaan. Kun otetaan huomioon niiden valtava potentiaali vaikeilla poluilla, täysjousitetut VTTAE:t tarvitsevat todella jousitusjärjestelmiä, jotka voivat ylittää maastopyöräilyn rajat.

    Erityisesti sähkökäyttöisille maastopyörille suunniteltujen haarukoiden ja iskunvaimentimien kehittäminen kiinnostaa alaa todella paljon, sillä jousitus on olennaisen tärkeä VTTAE:n hyvän suorituskyvyn kannalta. Jousituksen laatu vaikuttaa mukavuuden (iskunvaimennus) ja turvallisuuden (pito) lisäksi myös polkemissuoritukseen (liikkuvuus, tasapaino) ja ohjaukseen (tarkkuus, dynaamisuus).

    Kiinnittämällä erityisen "e-Bike"-merkinnän merkit merkitsevät, että jousitus on läpäissyt turvallisuustestit ja että se ei aiheuta riskiä, joka liittyy moottorin, akun ja vahvistetun rungon aiheuttamaan lisäkuormitukseen. VTTAE-jousitusten erityisominaisuuksiin kuuluu sekä näkyviä (runko) että näkymättömiä (alkuperäinen asetus, hydrauliikka, sisäosat) ominaisuuksia. Jousituksissa on myös laaja valikoima säätömahdollisuuksia, joiden ansiosta ne voidaan mukauttaa VTTAE-ajoneuvojen monenlaisille kuljettajille vapaa-ajan kuljettajista enduroajoneuvoihin.

    Mitkä ovat sähkökäyttöisen maastopyörän haarukan erityispiirteet?

    Haarukat ovat kehittyneet ja vahvistuneet sähköavusteisten maastopyörien tarpeisiin.

    Sähkökäyttöisen maastopyörän haarukat: vahvempi, vankempi ja jäykempi alusta.

    Sähköavusteiselle maastopyörälle optimoidun haarukan valitseminen on tärkeää turvallisuussyistä: sinun on oltava varma, että jousitus on riittävän vahva kestämään sen tyyppistä ajoa, johon pyörä on suunniteltu.

    Erikoisen e-MTB-haarukan ilmeisin ominaisuus on runko, joka on vahvempi ja jäykempi. On helppo nähdä, että haarukat, joissa on vahvistettu runko, vastaavat paremmin e-MTB:n painon aiheuttamiin muodonmuutosrajoituksiin sekä inertiaan ja nopeuteen. Jäykkä runko parantaa myös alamäkisuorituskykyä, liikeradan tarkkuutta ja jarruvakautta. Konkreettisesti VTTAE-haarukoissa on suurempi halkaisija (jopa 38 mm), paksummat seinämät ja vankempi teli ja vanne. Tämä "raskasrakenteinen" rakenne tarkoittaa, että parhaiden VTTAE-haarukoiden jäykkyys on kaksoisteinihaarukan veroinen.

    Sähkökäyttöiset MTB-haarukat: erityinen säätö

    Sähköavusteisten maastopyörien teleskooppihaarukat hyötyvät myös hienommasta säädöstä, joka on räätälöity juuri tämäntyyppisten supertehokkaiden pyörien tarpeisiin. Jousituksen ensisijainen tavoite on mukautua maastoon. Tämän seurauksena löydät usein suuren herkkyyden pienille iskuille, jotta pyörä pysyy vakaana nopeilla, haurailla osuuksilla, sekä pitää etupään liimattuna jyrkissä, teknisissä rinteissä, joilla on taipumus lähteä liikkeelle avustuksen voimalla. VTTAE-jousituksen toinen tavoite on lisätä sen vaimennuskykyä, tukea aggressiivista ajamista ja hallita pyörän painoa. Sähkökäyttöisille maastopyörille optimoidussa jousituksessa on progressiivisempi toiminta ja jämäkämpi tuntuma matkan lopussa.

    Valmistajat ovat myös työstäneet sähköpyörän jousituksen sisäosia. Sisäisten osien optimointi, kuten ylimitoitettujen ohjainholkkien käyttö, auttaa parantamaan haarukan vakautta, sujuvuutta, luotettavuutta ja pitkäikäisyyttä.

    Mitkä ovat sähkömaastopyörän iskunvaimentimen erityispiirteet?

    Myös täysjousitetut sähköiset maastopyörän iskunvaimentimet voivat hyötyä optimoidusta suunnittelusta erityisesti jousituksen kestävyyden ja alkuperäisen asetuksen osalta.

    Kuten VTTAE-haarukan, myös VTTAE-iskunvaimentimen on kestettävä merkittäviä maastossa vaikuttavia voimia, vaiennettava voimakkaita iskuja ja varmistettava, että pyörä kestää hyvin kaikissa olosuhteissa. Markkinoilla on muutamia erityisiä malleja, mutta useimmat merkit käyttävät tavanomaisia MTB-iskunvaimentimia, jotka jo täyttävät sähköpyörän turvallisuusstandardit. Kun iskunvaimennin asennetaan sähköiseen maastopyörään, se kalibroidaan sen mukaisesti: se on herkempi pienille iskuille ja työntää maksimaalista progressiivisuutta iskun loppuvaiheessa. Se on valittu siten, että se toimii täydellisessä sopusoinnussa VTTAE-rungon erityisen kinematiikan kanssa.

    Teknisesti sähköisten maastopyörien takajousitus on suunniteltu vahvistetun rungon ympärille. Valmistajat tekevät myös kovasti töitä nivelten ja pintapinnoitteiden parissa, jotta kitkaa voidaan rajoittaa rajusti ja varmistaa äärimmäinen herkkyys pienimmillekin iskuille. Kela-tyyppiset iskunvaimentimet on varustettu erityisillä, jäykemmillä jousilla.