Miten valitsen sähköisen maastopyörän pyörät?

Miten valitsen sähköisen maastopyörän pyörät?

Sähkökäyttöisten maastopyörien pyörien on kestettävä paljon raskaampia kuormia kuin tavanomaisten pyörien pyörien. Niihin kohdistuu maastoa, pyörän huomattavaa painoa, moottorin voimakasta vääntöä ja suurempia jarrutusvoimia. VTTAE-pyöriin asennetut pyörät on vahvistettu, jotta ne olisivat ajan mittaan luotettavammat.

Pyörien paino ja laatu vaikuttavat myös E-VTT:n dynaamisuuteen. Voit parantaa sen käsiteltävyyttä merkittävästi vaihtamalla melko neutraalit pyörät VTTAE-ajoon optimoituihin pyöriin.

Probikeshop muistuttaa sinua kaikista kriteereistä, jotka on otettava huomioon sähkömaastopyörän pyöriä valitessasi.

VTTAE-pyörästandardit: tarkista yhteensopivuus!

Jotta uudet pyöräsi olisivat yhteensopivat, niiden on ehdottomasti vastattava varusteidesi spesifikaatioita. Tarkista seuraavat seikat ennen kuin päätät valintasi:

  • Pyörän muoto: 27,5", 27,5+ tai 29";
  • Vapaarattaan runko: Sram XD, Sram/Shimano HG, Shimano Micro Spline ;
  • Levyn kiinnitys: 6-reikäinen, Keskilukko.
  • Navojen osalta Boost-standardi on yleistynyt nykyaikaisissa sähköisissä maastopyörissä. Ei ole yllättävää, että uusissa pyörissäsi on 15x110 mm:n etuakseli ja 12x148 mm:n taka-akseli.

    Mitä tulee renkaiden kiinnitykseen, kaikki sähkökäyttöiset MTB-pyörät on nyt suunniteltu Tubeless Ready -asennukseen.

    Sähkökäyttöisten MTB-pyörien valinta: kaikki valintaperusteet

    Kun standardit on määritelty, voit tarkastella yksityiskohtaisesti kaikkia pyörän osia. Vanne, puolat ja napa muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden, joka vastaa ajotyyliäsi, olipa se sitten enemmän tai vähemmän sitoutunut. Parhaat ajajat saattavat pyrkiä tekemään pyöristään kevyempiä, mutta muistakaa, että kestävyyden on pysyttävä etusijalla. Uusien VTTAE-pyöriesi pitäisi kestää pitkään, eikä niiden pitäisi värähtää!

    VTTAE-pyörien muoto

    Sähköinen maastopyöräsi määrää pyörän muodon: 27,5 (ja sen 27,5+-variantti) tai 29 tuumaa. Joissakin malleissa voit vaihtaa formaatista toiseen mukauttamalla pyörän geometriaa. On olemassa myös hybridiasetelma, jossa yhdistyvät 29-tuumainen etupyörä ja 27,5+-takapyörä. Vain muutamat VTTAE-mallit mahdollistavat tämäntyyppisen "mullet"-kokoonpanon.

    Jokaisella VTTAE-pyörämuodolla on omat etunsa. 27,5" arvostetaan sen ketteryyden vuoksi mutkaisilla teillä ja dynaamisen kiihtyvyyden vuoksi. 27,5+ -malliin sopii leveämmät matalapaineiset renkaat, jotka tarjoavat paremman pidon ja mukavuuden. 29-tuumainen pyörä on parempi kulkuväline, ja se kompastuu vähemmän esteisiin. Se on myös vakaampi ja tehokkaampi, kun se käynnistetään suurella nopeudella.

    Vanteen tyyppi

    Vanteen ominaisuudet ovat ratkaisevia sähköisten MTB-pyörien laadun kannalta. Voit tarkastella seuraavia parametreja: materiaali, vanteen leveys ja renkaan kiinnitystapa.

    Sähköisten maastopyörien vanteet on useimmiten valmistettu alumiinista. Ainoastaan huippuluokan pyörissä on hiilivanteet, jotta ne olisivat herkempiä ja kevyempiä. Alumiinivanteissa voit tutkia käytetyn seoksen tyyppiä ja vanteen profiilia (yleensä epäsymmetrinen ja vahvistettu).

    VTTAE-vanteessa vanne on riittävän leveä, jotta se kestää pyörän voiman ja tukee renkaan kunnolla. Vanteen sisäinen leveys on siis 30 tai 35 mm ja korkeus noin 21 mm. 35 mm:n sisäleveys näyttää olevan paras valinta kaikkein sitoutuneimmille E-MTB-pyöräilijöille. 30 mm:n vanteet antavat suuremman nopeuspotentiaalin sporttimatkailuun ja XC-ajoon.

    Kaikkiin erityisesti sähkömaastopyörille suunniteltuihin vanteisiin voidaan asentaa tubeless-kiinnitys. Useimmat ovat Tubeless Ready -valmiita, ja jotkin mallit ovat 100-prosenttisesti Tubeless (ilman vannenauhaa).

    Vanteet

    Sähköavusteisissa maastopyöräpyörissä on 28 tai 32 pyöräpyörää, joissa on yleensä 3 pyöräpyörää. Kaikissa pyörissä käytetään straighpull-pyöriä (suora pää, taipumaton), jotka lisäävät lujuutta.

    Valmistajat työskentelevät paksuuden, profiilin, pään ja nännien parissa parantaakseen sähkökäyttöisten maastopyöräpyörien suorituskykyä.

    Navat

    E-MTB-pyörät ovat ottaneet käyttöön Boost-standardin: niiden pyörien navoissa käytetään siis seuraavia akselimittoja: 15x110 mm / 12x148 mm. Voit rajata valintaasi tarkastelemalla integroitujen laakereiden laatua. Voit myös tutkia vapaapyörämekanismia (räikkä- tai keinupyöräjärjestelmä). Nämä tarkasteltavat seikat antavat vihjeitä navan sujuvuuden, luotettavuuden ja suorituskyvyn tasosta.

    Painorajat ja ASTM-luokitus

    VTTAE-pyörien tuotemerkit antavat viitteitä painosta ja käytännöistä, joita niiden mallit todellisuudessa kestävät. Nämä tiedot on otettava huomioon, kun valitset uutta pyöräkertaa. Liian hauraat pyörät eivät välttämättä kestä E-VTT:n tehoa ja johtavat onnettomuuksiin liian kovaa ajettaessa.

    "Järjestelmän enimmäispaino" vastaa pyörän, ajajan ja varusteiden yhteenlaskettua painoa. Tätä painorajaa on noudatettava, jotta pyörän eri osat eivät kulu ennenaikaisesti. Erityisesti VTTAE:tä varten suunniteltujen pyörien osalta tämä painoraja on 130, 150 tai jopa 180 kg!

    ASTM-luokka määrittää valmistajan kullekin pyörämallille tarkoittaman käyttötarkoituksen. ASTM-luokkia on 5:

  • Luokka 1: pääasiassa asfalttitiet, joilla rengas on kosketuksissa maanpinnan kanssa;
  • Luokka 2: sisältää luokan 1 määräykset, sallii käytön päällystämättömillä teillä, joilla on lievä alamäki, ja sallii 15 cm:n porrastuksen;
  • Luokka 3: sisältää luokkien 1 ja 2 määräykset, sallii käytön asfalttipinnoitteisilla tai päällystämättömillä osuuksilla, jotka edellyttävät hyvää ajotaitoa, sallii renkaan ja tien välisen kosketuksen menettämisen ja sallii satunnaiset enintään 60 cm:n hypyt (Cross-Country-tyyppinen käyttö);
  • Luokka 4: sisältää luokkien 1, 2 ja 3 määräykset ja sallii erittäin epätasaisella maastolla ajamisen enintään 40 km/h nopeudella, enintään 120 cm:n hyppyjä ja portaita, erittäin hyvät ajotaidot omaaville kuljettajille (Enduro, Trail-tyyppinen käyttö);
  • Luokka 5: sisältää luokkien 1, 2, 3 ja 4 määräykset ja soveltuu ajamiseen erittäin jyrkässä maastossa enintään 40 km/h nopeudella, erittäin suurilla hyppyillä ja erittäin hyvillä ajotaidoilla varustetuille ajajille (alamäki, freeride, Bike Park).
  • Erityisesti sähköavusteisia maastopyöriä varten kehitetyt pyörät luokitellaan ASTM 3, 4 tai 5 -luokkaan.

    Sähkökäyttöisten maastopyöräpyörien tekniset tiedot

    Viime aikoina markkinoille on tullut erityisesti sähköavusteisia maastopyöriä varten kehitettyjä pyöriä. Tuotemerkit ovat kehittäneet niitä pysyäkseen mukana näiden pyörien jatkuvasti kasvavassa suosiossa. Sähköisten maastopyörien tehon kasvaessa on pyörien täytynyt pysyä mukana ja vahvistua. Tämä VTTAE:n päivitys sisältää vanteen, pyöränkehien ja navan optimoinnin.

    Miksi VTTAE:hen kannattaa valita erikoispyörät?

    Sähköiset maastopyörät ovat raskaampia ja tehokkaampia kuin muskelipyörät, joten kaikki komponentit joutuvat kovalle koetukselle. Koska pyörät ovat suorassa kosketuksessa maastoon, nämä rajoitteet vaikuttavat niihin enemmän kuin mihinkään muuhun osaan. Moottorin voimakas vääntömomentti välittyy takanavan runkoon. Nopeuden kasvaessa jarrutus aiheuttaa suurempia voimia, jotka myös painavat navat. Vanteen on myös kestettävä kovempia laskeutumisia.

    Valmistajat ovat etsineet parhaita teknisiä ratkaisuja kaikkien näiden mekaanisten rasitusten täyttämiseksi luomalla erityisesti VTTAE:hen mukautettuja pyöriä.

    Mitkä ovat VTTAE-pyörien edut?

    Sähkökäyttöisille MTB-pyörille on ominaista kestävämpi rakenne. Jokainen komponentti on valittu ja testattu kestämään kuormitusta tehokkaammin ja pidempään.

    Vanteet ovat yleensä leveämmät ja paksummat seinämät, erityisesti ulkosivulla (johon pyöränpyörät on kiinnitetty).

    Myös pyöränkehät ovat paksumpia (kaksi- tai kolminkertaisen paksuja) ja niiden päät on vahvistettu. Ne kestävät vetoa paremmin kuin tavalliset vanteet. Ne auttavat myös optimoimaan pyörän vääntö- ja sivuttaisjäykkyyttä.

    VTTAE-pyörien navat on parannettu merkittävästi, jotta ne olisivat entistä luotettavammat. Laipat voivat olla ylimitoitettuja, samoin kuin integroidut osat (laakerit ja hammaspyörät). Vapaarattaan runko on yleensä valmistettu karkaistusta teräksestä.

      MTB - 29" pyörät