Miten valitsen maantiepyörän kampiakselin?

Miten valitsen maantiepyörän kampiakselin?

Kolminkertainen kampiakseli, kaksoiskampi, kompakti kampiakseli, Hollowtech II -akseli, GXP-kampiakseli tai BB30-kampiakseli, on helppo eksyä kaikkien erilaisten kampiakselistandardien sekaan. kampiakseli. Tässä on mitä sinun on tiedettävä.

Standardit

  • Akselin tyyppi: Hollowtech, GXP, BB30 jne.
  • Ketjurattaiden määrä: 1, 2 tai 3.
  • Vaihteiden määrän yhteensopivuus: tällä hetkellä 10 tai 11
  • Kampiakselin pituus: 165, 170, 172,5 tai 175 mm.
  • Vaihteet

Kampiakselityypit

Ensimmäinen asia, joka on otettava huomioon, kun valitaan kampiakselia on alatukivarsi rungosta. Merkistä riippuen on olemassa erilaisia akselistandardeja. Tässä on luettelo yleisimmistä standardeista, jotta voit helpommin tunnistaa, mitä tarvitset:

Jos alatukivarren akseli on osa alatukivarren kuorta :

  • ISO-neliöakseli: 12,5 mm:n kartiomainen neliöakseli akselin päädyssä

Jos pohjakannattimen akseli on osa pohjakannattimen kuorta, tunnetaan myös nimellä läpimenevä akseli:

  • Hollowtech II, Megaexo: halkaisijaltaan 24 mm:n akseli.
  • GXP: halkaisijaltaan 22 mm:n akseli vasemmalla, 24 mm:n akseli oikealla.
  • Power-Torque: 1-osainen, halkaisijaltaan 25 mm:n akseli.
  • Ultra-torque: 2-osainen, halkaisijaltaan 25 mm:n akseli.
  • BB30: halkaisijaltaan 30 mm:n akseli

Huomaa, että joissakin maantiepyörissä on pidennetty alatukivarsi, joka vaatii erityisen kampiakselin, kuten 386EVO-järjestelmä, joka on pidennetty BB30.

Jotta ketjurattaiden määränykyinen suuntaus on rajoittaa lokeroiden määrää. lokerot edessä ja lisätä vaihteiden määrää takana. Etuketjurattaiden määrän vähentäminen poistaa vaihteiden päällekkäisyyttä ja parantaa vaihteiston käyttöikää. Triple on yleensä 30/39/50, Compact 34/50 (110 mm:n hammasväli, jolloin voidaan asentaa alle 38 hammasta pienempi ketjupyörä) ja Double 39/53 (130 tai 135 mm:n hammasväli, jolloin 38 hammasta suurempi ketjupyörä on jäykempi). Uuden sukupolven 4-piikkisissä kampiakseleissa keskiväli on sama Double- ja Compact-malleissa yhteensopivuuden parantamiseksi: 110 mm. On myös Mid-Compact-malleja, joissa on pieni 36-hampainen ketjupyörä ja suuri 52-hampainen ketjupyörä, kaikki 110 mm:n etäisyydellä toisistaan. Toistaiseksi käytetyin voimansiirto on Compact 34/50, jossa on 11 vaihteita.

Muiden vaihteiston osien tapaan kampiakseli on suunniteltu toimimaan alle vakiovaihteistoEt siis voi yhdistää esimerkiksi 10-vaihteista kampiakselia 11V-vaihteiseen voimansiirtoon.

Kun olet päättänyt haluamasi mallin, voit valita seuraavista vaihtoehdoista. kampiakselin pituus 165, 170, 172,5 ja 175 mm. Teoriassa pidemmät kampiakselit antavat sinulle enemmän vipuvoimaa, joten sinun on työnnettävä vähemmän; vastaavasti lyhyemmät kampiakselit merkitsevät, että sinun on kuljettava vähemmän matkaa tehdessäsi kierroksen kampiakselille, mikä helpottaa polkemisen tahdin nostamista. Tämä ilmiö ei kuitenkaan ole amatöörille itsestään selvä. Totta on kuitenkin se, että on tärkeää, että kampiakselin pituus on suhteessa jalkojesi kokoon.

Mitä tulee kampiakselin hampaatMitä vähemmän hampaita ketjupyörässä on, sitä suurempi on pyörän kääntämiseen tarvittava voima. Ihanteellinen mäkien kiipeämiseen!

Mikä kampiakseli sopii minulle?

Kun haluat vaihtaa kampiakselin, sinulla ei välttämättä ole muita vaihtoehtoja kuin laatu ja hampaat. Valinta riippuu vaihdelaatikon tyypistä (yhteensopivuus akselin kanssa) ja vaihteiden ja vaihteenvaihtajien antamien ketjurengas(t)/pyörästön määrästä.

Jos haluat vain saada raitista ilmaa, kolmoisvaihteisto antaa sinulle maksimaalisen monipuolisuuden ja joustavuuden kaikenlaisilla retkillä riippumatta siitä, kuinka monta vaihdetta sinulla on takana.

Hyvä kompromissi seuraavien seikkojen välillä vapaa-ajan ja suorituskyvyn välilläJos haluat tehdä hyvän kompromissin vapaa-ajan ja suorituskyvyn välillä, Compact-vaihde, yleensä 34/50- ja 11-vaihteinen, yksinkertaistaa voimansiirtoa niin, että vain välttämättömät asiat jäävät mukaan, mutta samalla vaihteisto on lähellä kolmoisvaihteen vaihteistoa esimerkiksi valitsemalla 11-32-vaihteisen kasetin.

. suorituskyky ensin on olemus 39/53 Double-vaihteisto 11-vaihteisella kasetilla, jonka välitys riippuu ajoprofiilista, mutta 11-28 mahdollistaa sen, että voit mennä kaikkialle kuriirille.

Osoitteessa Aika-ajo / Triathlon on olemassa 2 koulukuntaa. Joko yksinkertainen, luotettava ja hirvittävän tehokas yksivaihteinen voimansiirto tähän lajiin, mutta sinun on valittava vaihteisto huolellisesti kisan profiilin mukaan. Tai kaksoiskytkinvaihteisto lyhyemmällä 11-25 kasetilla, joka on kompromissi puhtaan suorituskyvyn ja monipuolisuuden välillä.

Kampiakselin pituus voidaan laskea seuraavasti:

  • Alle 81 cm:n sisäkorkeus: 165 mm:n kampiakseli.
  • 81-83,5 cm:n lahkeiden välissä: 170 mm:n kampiakselit
  • 83,5-86 cm:n välissä: 172,5 mm:n kampiakselit.
  • Yli 86 cm:n jalkojen välissä: 175 mm:n kampiakselit.

Saman pituisen jalkaterän kohdalla lyhyemmillä kampiakseleilla voit kuitenkin lisätä poljinkerrointa helpommin. Pidemmät kampiakselit helpottavat korkeampien välityssuhteiden käyttöä.

    Tie - Kammet ja kampiakselit