Miten valita oikea puhkeamista ehkäisevä neste?

Miten valita oikea puhkeamista ehkäisevä neste?

Oliko viimeisimmällä maastopyöräretkelläsi useita puhkeamisia? Vietettyäsi tunteja etsimällä reikiä vesialtaasta, hankaamalla kumia huolellisesti ja kiinnittämällä laastareita, päätit lopulta valita Tubeless Ready -asennuksen, jotta sinun ei tarvitsisi käyttää sisäkumeja. Mutta epäiletkö yhä ennaltaehkäisevän nesteen valintaa?

Seuraavassa on muutama vinkki, joiden avulla voit ymmärtää paremmin laajan valikoiman puhkeamisenestonesteistä markkinoilla saatavilla olevista nesteistä.

Mikä on polkupyörän rengasrikonestonesteen tarkoitus?

Tubeless-valmis rengas mahdollistaa ajamisen ilman sisäkumia. Tätä varten renkaan helmat on suunniteltu erityisesti siten, että ne istuvat hyvin vanteeseen ja tiivistävät renkaan vesitiiviisti. Kuten tubeless ready -vanteet, myös näiden renkaiden sivuseinät eivät kuitenkaan ole vedenpitäviä. Tämän vuoksi on välttämätöntä käyttää renkaita asennettaessa nestettä, jolla on kaksitahoinen tehtävä: toisaalta se tiivistää kokoonpanon ja toisaalta se toimii puhkeamisen estävänä aineena, joka tukkii maaston tai liian aggressiivisen ajamisen aiheuttamat pienet reiät.

Synteettisestä tai luonnollisesta lateksista valmistetuilla puhkeamisenestoaineilla on ennaltaehkäisevä ja korjaava tehtävä ajamisen aikana, ja ne ovat vakuuttaneet sekä satunnaiset että säännölliset pyöräilijät vapaa-ajasta kilpapyöräilyyn, olipa kyseessä sitten lihas- tai sähköavusteinen pyöräily.

Sitä ei pidä sekoittaa asennusnesteeseen tai puhkaisunestesuihkeeseen. Asennusneste auttaa sovittamaan renkaan vanteen uriin, mikä helpottaa renkaan asentamista. Rengasrikkovastainen suihke taas on kertakäyttöinen, ja sitä käytetään renkaan nopeaan korjaamiseen ja uudelleentäyttämiseen ilman renkaan irrottamista, jos renkaaseen tulee pieni rengasrikko ajon tai kilpailun aikana.

Miten valitset rengasrikkomisen estävän nesteen?

Rikkoutumisenestotuotteen valitseminen monien eri merkkien joukosta voi olla pelottava tehtävä vähemmän kokeneille. Tarvitset kuitenkin vain nopean yleiskatsauksen, jotta voit tehdä ostoksesi kuin asiantuntija!

Pehmeät, alle 250 ml:n painoiset kapselit ja pursetit, joissa on applikointikorkki, sopivat erinomaisesti erilaisten koostumusten testaamiseen ja kuljettamiseen repussa tai työkalulaatikossa. Alle 1 litran pullot, joita myydään ruiskuilla tai kaatoputkella, sopivat pyöräilijöille, jotka haluavat työskennellä siististi, sillä ne mahdollistavat renkaan täyttämisen venttiilin kautta. Yli 1 litran tölkit, joissa ei ole levityssarjaa, ovat hyödyllisiä pyöräilijöille, joilla on tallissaan useampi kuin yksi pyörä tai jotka vaihtavat renkaita useita kertoja kauden aikana.

Kilpailijat arvostavat kaikkein nestemäisimpiä tyyppejä, koska niiden avulla rengas voidaan pinnoittaa täydellisesti. Rengas kerran kierrossa ja täyttää reiät nopeasti. Lisäksi tämä matalaviskositeettinen koostumus tarkoittaa, että neste voidaan täyttää renkaaseen venttiilin kautta, jolloin tukkeutumisriski on vähäinen ja rengasta ei tarvitse irrottaa, jos se on tasoitettava uudelleen. On mahdollista valita paksumpi neste hyytelön muodossa, joka on suunniteltu tukkimaan halkaisijaltaan suuremmat reiät.

Jotkin estoaineet on erityisesti kehitetty toimimaan yhdessä rei'ityksenestovaahtojen kanssa. Toisin sanoen vaahto ei imeydy niihin.

Jos haluat käyttää niitä putkityyppisen kokoonpanon kanssa (sisäkumi), on hyödyllistä tietää, että jotkin estoainevalikoimat eivät sovellu lateksin sisäkumeille. Tässä tapauksessa sinun on valittava erityisiä tuotteita, jotka eivät sisällä aggressiivisia aineita, jotka voisivat vahingoittaa niitä.

Pyöräilijöille, joilla on hiilivanteet, suosittelemme ammoniakkia sisältämätöntä synteettistä lateksia. Tämä suojaa vanteita ja renkaita syövyttäviltä aineilta ja pidentää niiden suorituskykyä.

Käyttö- ja huolto-ohjeet

Levitä ehkäisevää nestettä pyörään

Tuotteen levittäminen vaatii hieman aikaa ja joskus kärsivällisyyttä, mutta on muutamia asioita, jotka on syytä ottaa huomioon, jotta levitys onnistuu puhtaasti.

Selitämme kaiken:

Poistamalla renkaan...

Nopein ja yleisin tapa tehdä tämä, mutta vaatii kuitenkin jonkin verran näppäryyttä, on käyttää renkaan irrotuslaitetta. rengasvipu ja ruuvaa sivuseinää hieman irti noin kymmenen senttimetrin matkalta, jotta voit kaataa ennaltaehkäisevää nestettä suoraan siihen ennen sen kokoamista uudelleen. Kun pyörä irrotettu pyörästä, aseta renkaan aukko alaspäin ja jätä pyörä pystyyn, jotta neste ei valuisi ulos renkaasta. Kun neste on kaadettu suoraan renkaaseen, jäljellä on enää sen uudelleen suihkuttaminen - kieltämättä prosessin herkin vaihe. Muista suojata vaatteesi, sillä ennaltaehkäisevä neste voi roiskua ulos ja vahingoittaa niitä lopullisesti.

Jos näin käy, älä hätäänny, vaan pyyhi roiskeet välittömästi pois kynsilakanpoistoaineeseen kastetulla liinalla.

Kautta Presta...

Toinen mahdollinen menetelmä on ruiskuttaa ehkäisevää nestettä suoraan renkaan ja vanteen väliin venttiilin kautta. Tämä tekniikka edellyttää astiaa, jossa on applikaattori tai ruiskuja, ja Presta-venttiileitä, joissa on irrotettavat kuoret. Toimenpiteen jälkeen kuori yksinkertaisesti asennetaan takaisin paikalleen ja renkaat paineistetaan. Menetelmä on vähemmän sotkuinen ja ennen kaikkea täydellinen asennettaessa jäykkiä renkaita, jotka vaativat kärsivällisyyttä ja taitoa.

Schrader-venttiilin kautta...

Jos kuulut niihin ihmisiin, jotka eivät pärjää ilman Schrader-venttiilejä, voit toistaa edellisen tekniikan varmistamalla, että kuori voidaan irrottaa. Tämä tehdään käyttämällä kuoren irrotinta. Sen jälkeen aseta ennaltaehkäisevää ainetta suoraan renkaan tyhjään osaan venttiilin kautta käyttäen ruiskuruiskua.

Kuinka paljon nestettä minun pitäisi käyttää?

Nyt kun tiedät, miten valita ja asentaa puhkeamisenestoneste, mietit varmaan, kuinka paljon sitä pitäisi ruiskuttaa renkaaseen?

Tämä riippuu renkaasi koosta ja poikkileikkauksesta sekä valmistajan suosituksista. Saatat ajatella, että mitä suurempi rengas, sitä enemmän nestettä tarvitaan. Seuraavassa on muutamia keskeisiä indikaattoreita:

  • 700C-vanne: 30 ml - 60 ml ;
  • 26" ja 27,5" vanteet: 60-90 ml;
  • 29 tuuman vanteet: 65-100 ml ;
  • 27,5+" ja 29+" vanteet: 125 ml-160 ml.

Miten neste jaetaan pyörässä?

Kun nestettä on lisätty, paina rengasta ja pyöritä pyörää, jotta neste jakautuu tasaisesti renkaan sisälle. Ensin pyörä irrotettuna käsin.

Viimeistelyä varten tehokkain tapa on asentaa pyörä ja ajaa pyörällä muutama sata metriä.

Kuinka usein minun pitäisi käyttää uudelleen puhkeamisenestonestettä?

Rengasrikonestoneste vaatii erityistä huomiota, sillä se on vaihdettava tarvittaessa ja tarkistettava melko säännöllisesti. Se kuivuu ajan myötä. Tarkastustiheys riippuu monista tekijöistä, kuten rengasmerkistä, ajotiheydestä, vuodenajasta ja jopa puhkeamisenestonesteen tyypistä. Keskimäärin suosittelemme tarkastusta kahdesta kuuteen kuukauden välein.

Nesteen puuttuminen tai käytetyn ennaltaehkäisevän aineen läsnäolo aiheuttaa merkittävää ja säännöllistä paineen alenemista, eikä se enää täytä tehtäväänsä puhkeamisen yhteydessä. Esimerkiksi maastopyörässä, jossa on Tubeless Ready -asennus, on mahdollista menettää ehkäisevää nestettä ajon aikana, erityisesti jos kallistut hieman liian kovaa, mikä aiheuttaa pienen pysähtymisen. Tämä on helppo havaita, koska Tubeless-estoneste tahraa pyörän ja tarttuu likaan. Jos huomaat tällaisia jälkiä, on parasta täyttää tämä arvokas neste ennen seuraavaa ajoa.

    TARVIKKEET - Läpilyöntien esto