Mitä painetta minun pitäisi käyttää pyöränrenkaissani?

Mitä painetta minun pitäisi käyttää pyöränrenkaissani?

Pyörän renkaat ovat pyörän ainoat kosketuspisteet maahan. Oikean rengaspaineen asettaminen on siksi olennainen asia erityisesti maastossa (maastopyöräily, sorapyöräily), sillä renkaiden käyttäytyminen vaikuttaa suoraan pyörän käyttäytymiseen. Mukavuuden, suorituskyvyn ja tienpitävyyden välillä on tärkeää säätää painetta, jotta löydetään paras mahdollinen tasapaino maastossa odotusten ja ajotyylin mukaan.

Probikeshop voi neuvoa sinua pyöränrenkaiden täyttäminen oikeaan paineeseenProbikeshop neuvoo, miten pyöränrenkaat täytetään oikeaan paineeseen, ja määrittelee pyöräilyn päälajien (MTB, Gravel, Road, Urban/TCV) erityisvaatimukset.

Mitä painetta minun pitäisi käyttää maastopyörän renkaissa?

Lihaksikkaassa tai sähköisessä maastopyörässä rengaspaineen säätäminen on olennainen asia. Oikein täytetyt MTB-renkaat tarjoavat parhaan kompromissin mukavuuden, pidon ja pidon välillä. Huonosti täytetyt MTB-renkaat sen sijaan vaikuttavat merkittävästi pyörän hallintaan ja suorituskykyyn, vaikka se olisi kuinka hyvä.

Maastopyörän rengaspaineen asettaminen: kaikki huomioon otettavat kriteerit

  • Pyöräilijän paino;
  • Maasto (kuiva, kumpuileva, kivinen, mutainen jne.);
  • Asennustyyppi (putkityyppinen tai putketon);
  • vanteen ja renkaan profiili (vanteen leveys, renkaan leveys, aggressiiviset nastat, vahvistettu runko);
  • Maastopyörän tyyppi (lihaskuntoinen vai sähköpyörä);
  • ajajan taso (aggressiivinen tai vapaa-ajanpyörä).

Maastopyörän rengaspaineen asettaminen: muistettavia ajatuksia

  • Noudata aina valmistajan suosituksia vähimmäis- ja enimmäispaineesta;
  • Mitä suurempi kuljettajan paino on, sitä korkeampi paineen tulisi olla;
  • Mitä suurempi on renkaan tilavuus/halkaisija, sitä vähemmän painetta on rakennettava;
  • Tubeless-renkaiden ansiosta voit ajaa alhaisemmilla paineilla (ei käärmeenpuremavaaraa);
  • Jos renkaan runko on vahvistettu (jäykempi), se toimii paremmin matalilla paineilla;
  • Anna takarenkaalle 0,1 tai 0,2 bar enemmän painetta kuin eturenkaalle;
  • Sähköinen maastopyörä tarvitsee suurempia paineita kuin lihaksikas maastopyörä (sama kuljettaja, sama käytäntö).

Maastopyörän rengaspaineen säätäminen: oikean sopivuuden löytäminen

Näiden vahvojen ajatusten lisäksi maastopyörän rengaspaineista ei ole olemassa virallista opasta, joka kattaisi kaikki profiilit ja kaikki ajotavat. Löydät epäilemättä erityisiä neuvoja sinua kiinnostavien rengasvalmistajien verkkosivuilta, mutta annetut arvot ovat aina vain ohjeellisia. Maastopyörän rengaspaineiden säätäminen on yksilöllinen prosessi, joka jättää paljon tilaa maastokokemukselle.

Hyvä lähtökohta on asettaa peruspaine, esimerkiksi 2 bar takana ja 1,8 bar edessä. Tätä alkuasetusta voidaan nostaa, jos pyöräilijä on keskimääräistä painavampi, jos renkaan poikkileikkaus on alle 2,2 tuumaa, jos maasto on melko kumpuilevaa tai jos ajat VTTAE:llä. Sitä vastoin voit alentaa painetta, jos kuljettaja on kevyt, rengas on järeä, kotelo on jäykkä tai rengas on letkuton.

Tämä "teoreettinen" alkuasetus testataan sitten maastossa. Testiradalla, joka vastaa tavanomaisia ajo-olosuhteitasi, sinun on arvioitava pyörän käyttäytymistä. Tarkoituksena on löytää paras mahdollinen kompromissi mukavuuden, suorituskyvyn ja hallinnan välillä ja ennen kaikkea välttää alipaineistuksesta (epätarkkuuden tunne kallistuessa) ja ylipaineistuksesta (pyörä pomppii esteistä) aiheutuvat ongelmat. Ota mieluiten mukaan tarkkuuspainemittari ja merkitse muistiin testin jälkeen käyttämäsi paineet.

Seuraavassa on muutamia esimerkkejä maastopyörän rengaspaineista, jotta voit löytää omat vertailukohtasi:

  • 29" x 2,2" renkaat - Tubeless-asennus - Kuljettaja 74 kg: etu- / takapyörän paine 1,6 bar / 1,8 bar ;
  • 29" x 2.6" renkaat - Tubeless-kiinnitys - 105 kg VTTAE-kuljettaja: paine edessä/takana 1.9 bar / 2.1 bar ;
  • 27.5" x 2.0" renkaat - Tubeless-asennus - 100 kg ajaja: paine edessä/takana 2.4 bar / 2.7 bar.

Mikä paine Gravel-renkaisiini?

Gravel on maastopyöräilyn ja maantiepyöräilyn puolivälissä oleva hybridilaji, joka muistuttaa cyclo-crossia. Gravel-pyöräilyssä käytetään erilaisia maastoja, joissa kumpuilevat tiet ja radat vuorottelevat hauraan (kivinen, juuret metsässä) tai vuotavan (sora) maaperän kanssa, joka on pehmeää ja löysää märällä säällä.

Sorarenkaiden ominaisuudet määräävät pitkälti pyörän ominaisuudet maastossa. Ensimmäinen askel on valita oikeanlainen rengastyyppi, jossa on enemmän tai vähemmän aggressiivinen kulutuspintakuvio ja nastat. Toinen vaihe on renkaiden täyttäminen oikeaan paineeseen.

Useimmiten sorarenkaat, joita käytetään raiteilla tai yksiajorataisilla teillä, ovat leveämmät kuin maantiepyörän renkaat (jopa 50 mm poikkileikkaukseltaan, tai jopa enemmän 650-kokoisissa renkaissa). Ne voidaan yleensä asentaa letkuttomiksi. Maantiepyörän renkaisiin verrattuna sorarenkaat täytetään matalampiin paineisiin, mikä parantaa käyttömukavuutta, pitoa ja vetokykyä.

Sorarengaspaineen säätäminen: huomioon otettavat kriteerit

Nämä ovat polkupyörän renkaiden täyttämisen peruskriteerit:

  • Pyöräilijän paino (älä unohda rinkkojen painoa, jos pyörä on pakattu) ;
  • Maasto (kova, kumpuileva, löysä, pehmeä, märkä, mutainen, sorainen, kivinen jne.);
  • kiinnitystapa (putkityyppinen tai putketon);
  • renkaan profiili (renkaan leveys, nastat).

Gravel-pyörän renkaiden täyttäminen oikein

Jotta voit täyttää sorapyörän renkaat oikein, sinun on muistettava muutama perusasia:

  • Noudata valmistajan suosituksia vähimmäis- ja enimmäispaineesta;
  • Mitä suurempi on kuljettajan paino (ja mahdollinen kuorma), sitä alhaisempi paine voi olla;
  • Mitä leveämpi tai järeämpi rengas, sitä alhaisempi paine;
  • Letkuttoman renkaan ansiosta voit ajaa alhaisemmalla paineella - voit odottaa maksavasi noin 0,5 bar enemmän letkullisesta renkaasta (sisärenkaalla);
  • Käytä aina hieman enemmän painetta takana (noin 0,5 bar enemmän kuin edessä).

Optimaalinen täyttö tarkoittaa, että voit ajaa sorapyörälläsi luottavaisin mielin ja mukavasti useita tunteja erilaisilla pinnoilla ilman, että joudut kolhuihin tai mustelmiin haurailla osuuksilla. Jousituksen puuttuessa sorarenkaat toimivat luonnollisina iskunvaimentimina: niiden on vaimennettava maanpinnan liikkeet mahdollisimman hyvin. Ylipainaminen voi olla katastrofaalista vaikeilla teillä, joilla tunnet maaston jokaisen tärähdyksen. Alipaineistusta on myös vältettävä, sillä silloin suorituskyky heikkenee ja puhkeamisen tai vanteen kolhiintumisen riski kasvaa.

Gravel-ajossa tarkoituksena on löytää hyvä tasapaino mukavuuden ja suorituskyvyn välillä. Voit työskennellä valmistajan suositteleman vaihteluvälin mukaisen keskimääräisen paineen perusteella, jota voit säätää painosi ja tulevan maaston mukaan. Paineita kannattaa nostaa, jos reitti on melko kumpuileva (noin 0,5 bar enemmän kuin keskimääräinen lähtöarvo), ja laskea niitä, jos maasto on hankalaa, haurasta tai märkää (-0,5 bar). Näitä alussa asetettuja paineita on muutettava, jos radalla tehty testi ei ole ratkaiseva.

Sorarenkaiden osalta oikean paineen löytäminen on kompromissikysymys, varsinkin jos retkeäsi ei hallitse jokin tietty teema (kumpuileva kova maa / mutapolku / hauras maasto...). Mutta jos ajotyylisi on selkeästi määritelty, tässä on muutamia peruspaineita (joita tarkennetaan painosi ja renkaan leveyden mukaan), jotka auttavat sinua löytämään oikean asetuksen:

  • Sorateillä kovassa/rullaavassa maastossa: 3,5-5 baaria (letkuttomassa asennuksessa) ;
  • Sora mutaisella maastolla: 2 baarista alkaen (letkuton asennus).

Mitä painetta minun pitäisi käyttää maantiepyörän renkaissa?

Maantiepyörässä kysymys rengaspaineesta liittyy pääasiassa nopeuteen, mutta mukavuutta ja pitoa ei saa unohtaa. Jo useiden vuosien ajan suuntaus on ollut kohti leveämpiä profiileja (25, 28, 30 mm), jotka tarjoavat enemmän mukavuutta heikentämättä suorituskykyä.

Maantiepyöräilyn 25- ja 28-profiilisten renkaiden laajamittainen käyttö on johtanut täyttötapojen tarkistamiseen. Nykyään ajetaan alhaisemmilla paineilla ja vältetään renkaiden ylitäyttöä. Leveämmät renkaat ja alhaisemmat paineet ovat selvästi mukavuuden kannalta edullisempia, varsinkin jos on ajettava useita tunteja epätasaisilla teillä.

Kaikki kriteerit maantiepyörän renkaiden oikeanlaiseen täyttöön

  • Pyöräilijän paino ;
  • renkaan leveys ;
  • Pyöräilytyyppi (vapaa-ajan pyöräily, kilpapyöräily);
  • Asennustyyppi (putkityyppi, putketon, putkimainen);
  • renkaan laatu (kestävyys, kilpailu);
  • Tieolosuhteet (kuiva, märkä);
  • Erikoistapaus: ajaminen mukulakivipäällysteisillä osuuksilla.

Miten maantiepyörän renkaat täytetään oikein?

Ajatus on aina sama: oikean rengaspaineen löytäminen on yksilöllinen asia, joka riippuu profiilistasi, ajotyylistäsi, varusteistasi ja henkilökohtaisista tunteistasi. Normaalikokoinen pyöräilijä (noin 75 kg) voi käyttää "10 prosentin teoriaa" (paino jaettuna 10:llä) hyvän peruspaineen (7,5 bar) löytämiseksi. Keskimääräistä kevyemmät tai painavammat ihmiset voivat mukauttaa tämän peruspaineen 7-8 baariin. Äärimmäisissä" kokoluokissa on aina huolehdittava siitä, ettei renkaan sivuseinään merkittyjä minimi- ja maksimipaineita ylitetä. Voit itse säätää tätä peruspaineita maaston (täydellinen tai epätasainen tie), keston tai retken aiheen (pitkä/mukava retki, nopea retki, jossa etsitään suorituskykyä) mukaan.

Myös rengastyyppi vaikuttaa paineeseen. Kilpailurengas hyväksyy aina korkeammat paineet kuin harjoitusrengas (tai kestävyysrengas). Jos vertailukohtana on "putkityyppinen" asennus (rengas, jossa on sisäputki), "putkettomalla" asennuksella (ilman sisäputkea) voi ajaa alhaisemmilla paineilla (noin -1 bar verrattuna putkityyppiseen renkaaseen), kun taas putkirenkailla voi nostaa painetta (noin +1 bar verrattuna putkityyppiseen renkaaseen).

Märillä teillä ajaminen tarkoittaa maantiepyörän renkaiden tavanomaisen paineen alentamista (noin -1 bar). On yksi erityistapaus: suositeltu paine mukulakivipäällysteisillä osuuksilla ajettaessa. Mukulakivillä tarvitaan hyvin soveltuvia renkaita, joissa on suuri poikkileikkaus (28, 30, 32 mm) ja joilla voi ajaa alhaisilla paineilla (4-6 bar), jotta pito olisi varmempi ja mukavampi.

Mitä paineita minun pitäisi käyttää kaupunki- ja maastopyörän renkaissa?

Kaupungissa ja/tai avoimella tiellä etsitään yleensä mukavuutta. Kaupunki- ja maastopyörät on yleensä varustettu etujousituksella, mutta renkaiden tehtävänä on myös vaimentaa maaston epätasaisuuksia. Kaupunkipyörien, maastopyörien ja vaelluspyörien renkaat ovat yleensä leveät ja melko järeät, joten ne kestävät melko alhaisia paineita.

Kriteerit, jotka on otettava huomioon täytettäessä kaupunkipyörän, retkeilypyörän tai maastopyörän renkaita täyteen ilmalla

  • Pyöräilijän paino ja kuorman paino (rinkat, lastenistuin);
  • renkaan leveys/tilavuus;
  • reitti: maantie, jalkakäytävä, sekapyöräilyreitti;
  • Sääolosuhteet: kuiva tai märkä pinta, erittäin kylmä;
  • Pyörätyyppi: maastopyörä tai sähköpyörä.

Miten täytät kaupunki- ja retkeilypyörän renkaat oikein?

Ensinnäkin sinun on varmistettava, että noudatat valmistajan sallimia vähimmäis- ja enimmäispaineita (tiedot on merkitty renkaan sivuseinään). Seuraavaksi on otettava huomioon tavanomaiset pääkriteerit: pyörän paino (kuljettaja ja kuorma), renkaan profiili (leveys, tilavuus) ja reitin luonne (maantie ja pyörätie, hiekka- ja/tai soratie, maasto, jossa on sekalaista maantie-/maastoa). Näiden tietojen perusteella voit säätää painetta sallitulla alueella.

Rengas on aina täytettävä enemmän, jos ajat sähköautolla tai jos ajat yksinomaan maanteillä ja pyöräteillä. Takarenkaaseen on lisättävä painetta, jos tavaratelineessä on lastenkuljetusteline tai jos se on lastattu täysillä matkalaukuilla.

Pallorenkaita on usein sähkökäyttöisissä kaupunkipyörissä, joissa on erityisen suuri tilavuus (yli 50 mm:n poikkileikkaus). Tämäntyyppiset renkaat on suunniteltu toimimaan matalilla paineilla, noin 4 barilla.

Kuten aina, luota aisteihisi: jos renkaat ovat liian täyteen puhalletut, tunnet jokaisen kuopan tiellä tai polulla, ja ajamisesta tulee nopeasti epämiellyttävää. Jos taas renkaat ovat liian matalat, pyörästä puuttuu nopeutta, ketteryyttä ja reaktiokykyä - ja jos EAB-tapahtuma sattuu, akun varaus heikkenee. Äläkä unohda ottaa hieman paineita pois ennen sateeseen lähtöä (-0,5 -1 bar), jotta pito pysyy hyvänä.

PERHE - POLKUPYÖRÄN PUMPPU