90-luvulla tehoanturi mullisti pyöräilyharjoittelun. Tämä suorituskyvyn mittausväline kerää, käsittelee ja tarjoaa runsaasti tarkkoja ja luotettavia tietoja, joilla on suuri arvo sekä kilpailijalle että hänen valmentajalleen. Sen ansiosta siitä on tullut välttämätön väline niille, jotka haluavat optimoida harjoittelunsa, parantaa suorituskykyään ja saavuttaa tavoitteensa. Seuraavassa on muutamia vinkkejä, joiden avulla voit tutustua siihen!
Mitä hyötyä pyöräilijälle on?
Käy osoitteessa tehoanturi tarjoaa mahdollisuuden arvioida itseäsi monilla testeillä: nopeus, voima-nopeus, Wingaten testit ja PMA... Näitä tietoja käytetään intensiteettialueiden määrittämiseen ja harjoitusohjelman mukauttamiseen. Näin voidaan tarkentaa yksittäisten harjoitusjaksojen suorittamista ja tarkistaa niiden laatu ja tulokset.
Tehoanturi on korvaamaton myös seuraavissa tapauksissa kilpailuissa koska sen avulla pyöräilijät voivat hallita ponnistuksiaan paremmin koko kilpailun ajan, hyökkäysten, karkailujen tai aika-ajojen aikana. Kun tietoja kerätään kilpailun aikana, suorituskykyä voidaan analysoida yksityiskohtaisesti. Koska kilpailussa saavutetut suoritukset ovat usein parhaita, niitä voidaan käyttää harjoitusohjelman mukauttamiseen.
Mikä on etu sydänliikuntaan verrattuna?
Tehoanturin tärkein etu on se, että sen avulla voit seurata suorituskykyäsi.monia ulkoisia rajoitteita joilla on suora vaikutus urheilijan sykkeeseen: kuumuus, stressi, väsymys, nesteytys, ravinto, korkeus jne. Näitä vaikutuksia on vaikea mitata määrällisesti, minkä vuoksi harjoittelun laatu voidaan kyseenalaistaa.
Teho on raaka, objektiivinen mittari. johon mikään ulkoinen tekijä ei voi vaikuttaa. Syketiedot ovat kuitenkin hyödyllisiä ja täydentäviä tietoja valmentajalle ja urheilijan edistymisen seuraamiseksi.
Miten tehoanturi toimii?
Teho (W) = vääntömomentti (N.m) x kulmanopeus.
Tehoantureiden tekniikka perustuu ekstensometrian periaatteeseen eli muodonmuutoksen mittaamiseen. . mekaaninen teho mitataan venymämittareilla. Näiden kalibroitujen osien jatkuvan muodonmuutoksen ansiosta järjestelmä mittaa voiman vääntömomentin (N.m).
Kulmanopeuden mittaus riippuu komponentista, johon voima-anturi on integroitu. Esimerkiksi kampiakselin tai polkimien osalta se vastaa polkemisen tahtia, kun taas navan osalta se vastaa takapyörän pyörimisnopeutta.
Tiedonsiirron osalta useimmat tehoanturit ovat yhteensopivia sellaisten tietokoneiden kanssa, joissa on seuraava tiedonsiirtoprotokolla. ANT+ ja/tai Bluetooth Low Energy (BLE). Jotkin tuotemerkit tarjoavat myös yhteensopivia sovelluksia muille laitteille (esim. älypuhelimille tai tableteille).
Tehoanturin tyypit
Voimamittarin avulla voit arvioida itseäsi koko joukon testejä avulla: nopeus, voima-nopeus, Wingate- ja PMA-testit jne. Nykyään on mahdollista löytää voima-anturi lähes mistä tahansa polkupyörän osasta: napa, kampiakselikampiakselit, polkimetja ketjupyörät. Jokaisella on omat etunsa ja haittansa:
Kampiakselin mittaus (vain yksi puoli)
Myydään yhtenä edullisimmista tarjouksista, mutta on huomattava, että kun tehoanturi on vain vasemmanpuoleisessa kampiakselissa, järjestelmä tekee kompromissin ja voi osoittautua epätarkemmaksi tietyissä tapauksissa.
Tämä johtuu siitä, että kummankin jalan tuottamassa tehossa voi olla eroja. Toinen jalka voi olla vahvempi tai väsyneempi kuin toinen (esimerkiksi 48/52 prosentin suhde) ja päinvastoin, ja tämä ilmiö voi lisääntyä väsymisen myötä. Suhde voi myös vaihdella ponnistustyypin (tasainen/kiipeäminen) ja jopa askeltiheyden mukaan.
Vain vasenta jalkaa mittaava anturi saa lopullisen arvon kertomalla saadun mittauksen kahdella, eikä se näin ollen ota huomioon näitä mahdollisia vaihteluita. Toisaalta tämä järjestelmä on erittäin yhteensopiva ja helppo asentaa.
Mittaus kampiakselissa (tai ketjupyörissä)
Tämä on tällä hetkellä markkinoilla yleisin ja hyväksytyin tyyppi, mutta yleensä myös kallein.
Tämäntyyppinen voima-anturi mittaa voimaa lähellä painepistettä, mikä on etu. Malleja kehitetään jatkuvasti suunnittelun, yhteensopivuuden, komponenttien painon, energian optimoinnin ja kestävyyden parantamiseksi.
Markkinoilla on myös hybridituote: järjestelmä on integroitu suoraan ketjurattaisiin, joten voit säilyttää oman kampiakselisi (vain kompakti) erittäin kilpailukykyiseen hintaan.
Mittaus navan sisällä
Takapyörän napaan sijoitettu tehoanturi on yksi ensimmäisistä tieteellisesti validoiduista. Se on erittäin kätevä, kun käytät useita pyöriä. Se on erittäin helppo siirtää pyörästä toiseen. Joukkueet ja komiteat ovat ottaneet sen laajalti käyttöön arvioidakseen pyöräilijöidensä potentiaalia.
Tästä edusta voi tulla rajoitus, jos käytät useita pyöräprofiileja harjoittelun ja kilpailujen aikana.
Mittaus polkimissa
Tämäntyyppisellä tehoanturilla on useita etuja. Ensinnäkin mittaus tehdään mahdollisimman lähellä pyöräilijän tuottamaa tehoa. Toiseksi tämä järjestelmä mahdollistaa erillisen mittauksen kummallekin jalalle (vasen/oikea). Erillinen mittaus mahdollistaa myös hyvin yksityiskohtaisen analyysin polkemissyklistä. Tämän jälkeen voit kehittää poljintasi ja parantaa tekniikkaasi. Kun anturi sijaitsee polkimen akselissa, polkimien vaihtaminen pyörästä toiseen on helppoa ja nopeaa, joten se sopii erinomaisesti urheilijoille, joilla on useita polkupyöriä.
Bluetooth, ANT+... Kumpi protokolla kannattaa valita?
Protokollan valinta ei ole päätös, jota kannattaa tehdä kevyesti.
L'ANT+ on avoin protokolla. Tämä tarkoittaa, että se on kaikkien valmistajien käytettävissä. Siksi siitä on tullut standardi, ja se on saatavilla lähes kaikissa virta-antureissa. Tätä protokollaa kehitetään jatkuvasti, ja se tarjoaa nyt nopeampia yhteyksiä ja optimoitua energiankulutusta.
. Bluetooth (BLE) on yhä suositumpi, ja se on saatavana useissa virta-antureissa. Se tarjoaa enemmän mahdollisuuksia tiedonsiirtoon ja siirtonopeus on nopeampi.
Vuodesta 2015 lähtien joissakin tehoantureissa on ollut saatavana kaksoissiru (ANT+ ja BLE), joka tarjoaa täyden yhteensopivuuden. Valinta riippuu lisävarusteistasi: tietokone, älypuhelin, sydänvyö jne.
Mikä tehomittari sopii minulle?
Tiimiemme kokemuksen tukemana valikoimamme koostuu markkinoiden parhaista tehomittareista. Jokainen malli on suunniteltu vastaamaan erilaisia tarpeita ja odotuksia.
Jotta voit tehdä oikean valinnan, suosittelemme, että otat huomioon kaikki seuraavat kriteerit: budjetti, käyttötiheys ja -tyyppi, käytössäsi olevien pyörien määrä ja tyyppi sekä käyttämäsi varusteet.
Découvrez tous nos conseils & Tutoriels
ROAD - Tehoanturit
-
FAVERO ASSIOMA DUO Power Sensor -polkimet
Tavallinen hinta 649,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 683,60 €
-
FAVERO ASSIOMA UNO Power Sensor -polkimet
Tavallinen hinta 399,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 437,70 €
-
Vasen kampitehon anturi STAGES CYCLING POWER Shimano 105 R7000 MUSTAA
Tavallinen hinta 299,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 349,00 €
-
Vasen kampi tehoanturi STAGES CYCLING POWER Shimano Ultegra R8100
Tavallinen hinta Osoitteesta 389,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 459,00 €
-
Polkimen akselin tehoanturi FAVERO ASSIOMA DUO SHIMANO
Tavallinen hinta 569,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 594,00 €
-
LOOK KEO BLADE POWER DUAL pedaalit
Tavallinen hinta 949,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 999,00 €
-
LOOK KEO BLADE POWER SINGLE -polkimet LOOK KEO BLADE POWER SINGLE -polkimet
Tavallinen hinta 629,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 659,00 €
-
GARMIN RALLY RS 100 tehoanturipolkimet GARMIN RALLY RS 100 Power Sensor -polkimet
Tavallinen hinta 449,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 599,99 €