Sähköinen voimansiirto on kypsymässä, ja tarjolla on yhä laajempi valikoima tuotteita! Mutta loppujen lopuksi, miksi siirtyä sähköiseen voimansiirtoon? Etu vai ongelmien lähde?
Seuraavassa on muutamia vastauksia.
Sähkövaihteita käytetään laajalti huippupyörissä, mutta nyt ne alkavat yleistyä myös keskiluokan pyörissä. Mutta miksi vaihtaa sähköiseen voimansiirtoon ? Etu vai ongelmien lähde, tässä on joitakin vastauksia.
Ensimmäinen etu on yhtä yksinkertainen kuin ilmeinenkin. Huonokuntoinen tai huonosti voideltu kaapeli ja vaippasarja on ensimmäinen syy voimansiirron toimintahäiriöön: sähkömoottorissa ei ole enää kaapelia, ei vaippaa, joten ei enää ongelmia!
Toinen etu on hieman hienovaraisempi. Vaikka teräsvaijeri on erittäin vahva, se toimii ja venyy siksi hieman koko elinkaarensa ajan. Päinvastoin vaippa on suunniteltu niin joustavaksi, että se mukautuu pyöräsi mukaan niin, että se puristuu vähitellen. Näiden kahden ilmiön yhdistelmä selittää, miksi sinun on säädettävä asetuksia säännöllisesti ongelman korjaamiseksi. Jälleen kerran sähköpyörät poistavat tämän ongelman poistamalla kaapelit ja vaipat.
Viimeinen etu kiistaton etu koskee komponenttien kokoonpanoa. Vaikka voimansiirron eri osien asentaminen itse on suhteellisen yksinkertaista, se muuttuu monimutkaisemmaksi, kun kaikkea pitää säätää. Sähköisen yksikön tapauksessa elektroniikka huolehtii kaikesta. Menettelytapa vaihtelee merkeittäin, mutta yleisesti ottaen säädät aina pysäyttimet, sitten vain asetat vaihteiston tietylle ketjupyörälle laakerien löytämiseksi ja olet valmis. Vaihteet säätyvät ja kohdistuvat automaattisesti vaihteen välityssuhteen mukaan.
Lopuksi, koska säätö on puhtaasti elektroninen, mahdollisuuksien kirjo on laaja! Merkistä riippuen tässä on muutamia esimerkkejä sähköpyörissä käytettävissä olevista toiminnoista:
- Nopeustietojen (käytetty hammasratas/levy) lukeminen ja tallentaminen GPS:ään.
- Mahdollisuus vaihtaa vaihteiden vaihtotapaa (yksi säätö etu- ja takavaihteille, mahdollisuus vaihtaa vaihteita vasemmalle jne.).
Kaikista näistä eduista huolimatta joillakin ihmisillä voi silti olla huolenaiheita. Vedenkestävyyden osalta näitä järjestelmiä on kokeiltu ja testattu jo yli 20 vuoden ajan, ja niitä käytetään myös cyclocrossissa ja maastopyöräilyssä, joissa olosuhteet voivat olla äärimmäiset. Voit siis olla varma komponenttien ja liittimien luotettavuudesta. Valmistaja ilmoittaa kantaman olevan versiosta riippuen 1 000-2 000 kilometriä, mikä on enemmän kuin tarpeeksi Roubaix-Nice-matkaan ilman ongelmia!
Oletko vakuuttunut sähköautoista?
Découvrez tous nos conseils & Tutoriels
Maantiekäyttöön tarkoitetut takavaihteet
-
SHIMANO 105 R7000-GS 2x11V Medium Cage takavaihde musta *)
Tavallinen hinta 34,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 62,99 €
-
SHIMANO 105 R7000-SS 2x11V Short Cage takavaihde * (ranskaksi)
Tavallinen hinta 32,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 62,99 €
-
SHIMANO ULTEGRA R8000-SS 2x11V Short Cage takavaihde SHIMANO ULTEGRA R8000-SS 2x11V Short Cage takavaihde
Tavallinen hinta 86,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 99,99 €
-
SHIMANO 105 DI2 takavaihtaja R7150 2x12V
Tavallinen hinta 215,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 274,99 €
-
SHIMANO 105 R7100 2x12V takavaihde SHIMANO 105 R7100 2x12V takavaihde
Tavallinen hinta 59,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 69,99 €
-
SHIMANO ULTEGRA DI2 takavaihtaja R8150 2x12V Musta
Tavallinen hinta 359,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 449,99 €
-
SRAM FORCE 22 WIFLI 2x11V Medium Cage takavaihtaja
Tavallinen hinta 113,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 124,00 €
-
SHIMANO ULTEGRA DI2 R8050-SS 2x11V Short Cage takavaihde SHIMANO ULTEGRA DI2 R8050-SS 2x11V Short Cage takavaihde
Tavallinen hinta 249,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 302,99 €