Sähköinen voimansiirto on kypsymässä, ja tarjolla on yhä laajempi valikoima tuotteita! Mutta loppujen lopuksi, miksi siirtyä sähköiseen voimansiirtoon? Etu vai ongelmien lähde?
Seuraavassa on muutamia vastauksia.
Sähkövaihteita käytetään laajalti huippupyörissä, mutta nyt ne alkavat yleistyä myös keskiluokan pyörissä. Mutta miksi vaihtaa sähköiseen voimansiirtoon ? Etu vai ongelmien lähde, tässä on joitakin vastauksia.
Ensimmäinen etu on yhtä yksinkertainen kuin ilmeinenkin. Huonokuntoinen tai huonosti voideltu kaapeli ja vaippasarja on ensimmäinen syy voimansiirron toimintahäiriöön: sähkömoottorissa ei ole enää kaapelia, ei vaippaa, joten ei enää ongelmia!
Toinen etu on hieman hienovaraisempi. Vaikka teräsvaijeri on erittäin vahva, se toimii ja venyy siksi hieman koko elinkaarensa ajan. Päinvastoin vaippa on suunniteltu niin joustavaksi, että se mukautuu pyöräsi mukaan niin, että se puristuu vähitellen. Näiden kahden ilmiön yhdistelmä selittää, miksi sinun on säädettävä asetuksia säännöllisesti ongelman korjaamiseksi. Jälleen kerran sähköpyörät poistavat tämän ongelman poistamalla kaapelit ja vaipat.
Viimeinen etu kiistaton etu koskee komponenttien kokoonpanoa. Vaikka voimansiirron eri osien asentaminen itse on suhteellisen yksinkertaista, se muuttuu monimutkaisemmaksi, kun kaikkea pitää säätää. Sähköisen yksikön tapauksessa elektroniikka huolehtii kaikesta. Menettelytapa vaihtelee merkeittäin, mutta yleisesti ottaen säädät aina pysäyttimet, sitten vain asetat vaihteiston tietylle ketjupyörälle laakerien löytämiseksi ja olet valmis. Vaihteet säätyvät ja kohdistuvat automaattisesti vaihteen välityssuhteen mukaan.
Lopuksi, koska säätö on puhtaasti elektroninen, mahdollisuuksien kirjo on laaja! Merkistä riippuen tässä on muutamia esimerkkejä sähköpyörissä käytettävissä olevista toiminnoista:
- Nopeustietojen (käytetty hammasratas/levy) lukeminen ja tallentaminen GPS:ään.
- Mahdollisuus vaihtaa vaihteiden vaihtotapaa (yksi säätö etu- ja takavaihteille, mahdollisuus vaihtaa vaihteita vasemmalle jne.).
Kaikista näistä eduista huolimatta joillakin ihmisillä voi silti olla huolenaiheita. Vedenkestävyyden osalta näitä järjestelmiä on kokeiltu ja testattu jo yli 20 vuoden ajan, ja niitä käytetään myös cyclocrossissa ja maastopyöräilyssä, joissa olosuhteet voivat olla äärimmäiset. Voit siis olla varma komponenttien ja liittimien luotettavuudesta. Valmistaja ilmoittaa kantaman olevan versiosta riippuen 1 000-2 000 kilometriä, mikä on enemmän kuin tarpeeksi Roubaix-Nice-matkaan ilman ongelmia!
Oletko vakuuttunut sähköautoista?
Découvrez tous nos conseils & Tutoriels
Maantiekäyttöön tarkoitetut takavaihteet
-
SHIMANO 105 R7000-GS 11-vaihteinen keskipitkän korin takavaihtaja musta
Tavallinen hinta 36,99 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 62,99 €
-
SHIMANO 105 R7000-SS 11-vaihteinen lyhythäkkinen takavaihde SHIMANO 105 R7000-SS 11-vaihteinen lyhythäkkinen takavaihde
Tavallinen hinta 31,69 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 62,99 €
-
SHIMANO ULTEGRA R8000-SS 11-vaihteinen takavaihtaja lyhyt häkki
Tavallinen hinta 92,11 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 99,99 €
-
SHIMANO 105 DI2 takavaihtaja R7150 12V
Tavallinen hinta 228,85 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 274,99 €
-
SHIMANO 105 R7100 12V takavaihtaja
Tavallinen hinta 63,49 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 69,99 €
-
SHIMANO ULTEGRA DI2 takavaihtaja R8150 12V
Tavallinen hinta 381,49 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 449,99 €
-
SRAM FORCE 22 11-vaihteinen takavaihtaja Medium Cage - keskikokoinen häkki
Tavallinen hinta 120,73 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 124,00 €
-
SRAM FORCE 10-vaihteinen takavaihde lyhyt häkki
Tavallinen hinta 105,89 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 114,00 €