Miten valitset itsellesi sopivan fixie-pyörän?

Fixie on kaupunkipyörä, joka on omaa luokkaansa. Toisin kuin useimmat kaupungissa käytettävät polkupyörät, se on tyylinsä puolesta hienostunut ja minimalistinen, ja siinä on vain vähän komponentteja. Koska siinä ei ole vaihteistoa, siinä on kiinteä hammasratas, joka tekee siitä hyvin erityisen ajettavan. Fixie on pyörä trendikkäille kaupunkipyöräilijöille, jotka haluavat ajaa vapaasti ja nopeasti ympäri kaupunkia, tietyllä tyylillä! Tässä muutama vinkki, jotka auttavat sinua valitsemaan oikean mallin!

MIKÄ ON FIXIE?

Historia

Fixie juontaa juurensa New Yorkin pyörälähettiläiden historiaan ja heidän poikkeukselliseen kykyynsä kiemurrella liikenteessä. He olivat ensimmäisten joukossa, jotka käyttivät näitä ketteriä ja virtaviivaisia pyöriä, joiden osia ei tarvinnut varastaa, koska heillä ei ollut niitä tai niitä oli hyvin vähän!

Nykyään fixie-pyörästä on tullut lähes kulttuurinen tunnusmerkki: se on trendikkäiden kaupunkipyöräilijöiden tunnusmerkki, joita alkoi ilmaantua suuriin kaupunkeihin runsaasti 2000-luvulta lähtien. Fixed gear -kilpailuista on jopa tulossa suosittuja, näyttäviä ja vaarallisia, kun asiantuntijat taistelevat teknisillä kaupunkiradoilla!

Kuvaus

Fixie-pyörän tärkein ominaisuus on takanavaan kiinnitetty kiinteä hammaspyörä, jonka avulla voit polkea niin kauan kuin pyörä pyörii. Tämä erottaa sen perinteisestä pyörästä, jossa on vapaapyörä, jonka avulla kuljettaja voi lopettaa polkemisen vaikuttamatta pyörän etenemiseen.

Tämä kiinteä ketjupyörä synnyttää myös erityisen jarrujärjestelmän, joka tunnetaan nimellä back-pedalling: Fixie-pyörässä kuljettajan on estettävä kampiakselin liike vähentääkseen nopeutta ja harkitakseen pysähtymistä, tyylikkäässä, tälle pyörätyypille ominaisessa luistossa (skid)!

On syytä huomauttaa heti alkuun, että kaikissa Probikeshopin tarjoamissa fixie-pyörissä on perinteinen jarrujärjestelmä (vannepehmusteet), joten voit kokeilla fixie-pyörää täysin turvallisesti.

Fixie on täydellinen lyhyiden matkojen nopeaan kulkemiseen, ja se koostuu yksinkertaisesti rungosta, ohjaustangosta, pyöräparista, ketjupyörästä ja kuuluisasta kiinteästä ketjupyörästä.

FIXIE-PYÖRIEN ERITYISPIIRTEET

Runko

Fixie-pyörän on oltava ketterä ja ketterä, minkä vuoksi siinä on yleensä kompakti runko, jossa on suhteellisen lyhyt akseliväli ja suorat istuin- ja pääputket. Fixie-pyörien tietolomakkeista löydät geometriataulukot, joissa on yksityiskohtaisesti eritelty tärkeät huomioon otettavat arvot (akseliväli, ketjupylvään pituus, ohjaus- ja istuinkulmat). Löydät myös kokotaulukon, jonka avulla voit valita vartalotyypillesi parhaiten sopivan mallin.

Fixie-rungot voidaan valmistaa alumiinista tai teräksestä, kromista tai Hi-tenistä. Alumiinin etuna on se, että se on kevyempi kuin teräs, mutta se on silti vankempi, kestävämpi ja joustavampi ja vaimentaa paremmin tien tärinää. Teräs antaa fixie-rattaille myös tietynlaisen retro- ja vintage-ilmiön, joka usein miellyttää tyylitietoisia pyöräilijöitä.

Lopuksi on tärkeää huomata, että vaihteen ripustin on yleensä vaakasuorassa, jotta ketjun kireyttä on helppo säätää.

Ohjaustanko

Ohjaustanko on ratkaiseva tekijä mukavuuden ja tyylin kannalta. vaateripustin Fixie-rattaasi henkselin ripustin voi olla monessa eri muodossa, klassisimmasta omaperäisimpään. On olemassa klassisia litteitä tai hieman korotettuja ohjaustankoja, jotka tarjoavat paremman hallinnan ja mukavamman asennon. On myös maantie-tyylisiä ripustimia tai jopa lehmänsarviripustimia, jotka ovat saaneet vaikutteita 80-luvulla käytetyistä aika-ajopyöristä.

Jarrutusjärjestelmä

Puristeille tiedoksi, että fixie-pyörässä ei ole jarrujärjestelmää. Probikeshopin tarjoamissa malleissa on kuitenkin etu- ja takavannejarrut, joten voit kokeilla erityistä fixie-ajotyyliä täysin turvallisesti. Niiden ansiosta fixie täyttää myös Ranskan tieliikennelain vaatimukset, joiden mukaan "kaikissa polkupyörissä on oltava kaksi tehokasta jarrulaitetta" (R315-3 artikla).



Kiinteä hammaspyörä vai singlespeed?

On tärkeää ymmärtää ero kiinteän ketjupyörän ja singlespeedin välillä, sillä molemmat ovat yksivaihteisia pyöriä. Kiinteä ketjupyörä on kiinnitetty napaan, kun taas singlespeedissä on vapaarengas, jonka avulla kuljettaja voi lopettaa polkemisen estämättä takapyörän pyörimistä.

On olemassa flip-flop-navoja, joiden avulla voit yhdistää molemmat järjestelmät - kiinteän ketjupyörän ja vapaapyörän - yhteen pyörään, jonka yksinkertaisesti asennat jompaan kumpaan suuntaan, jotta voit käyttää jompaakumpaa järjestelmää.

Välityssuhteen valitseminen

Fixien välityssuhde vastaa ketjupyörän ketjupyörän hammaslukumäärän ja ketjupyörän hammaslukumäärän välistä suhdetta. Se osoittaa polkemisen vaikeusasteen, joka on enemmän tai vähemmän hyvin mukautettu reitille, jota olet tottunut kulkemaan. Mitä suurempi suhde on, sitä kovempi poljin on, ja se soveltuu alamäkeen ja tasamaalle, mutta ei niin hyvin mäkeen ja nousuun. Kaupungissa yleisesti käytetty välityssuhde on 2,5 ja 3 välillä (44/16, 42/16, 46/17...). Voit itse mukauttaa sen fixie-rattaallasi tekemiesi matkojen mukaan!