Hyödynnät viikonlopun pyöräsi hemmotteluun. Puhdistettu ja rasvattomaksi tehty pyörä on upouusi ja valmis ottamaan vastaan kovimmatkin tiet ja nousut. Ennen kuin nouset pyöräsi selkään, on vielä yksi tärkeä vaihe: eri osien voitelu.
Näin varmistetaan, että varusteesi kestävät pidempään, että voimansiirto ja poljinvoimasi toimivat moitteettomasti ja että melu vähenee. Markkinoilla on tarjolla monia tuotteita, eikä aina ole helppoa tietää, mikä on paras. Teflon vai silikoni? Märkä vai kuiva? Suihketta vai kapselia?
Voiteluaineet vai rasva? Mitkä ovat erot?
Tärkein ero voiteluaineen ja rasvan välillä Rasva on suunniteltu pitämään liikkuvat osat sujuvina, suojaamaan ruostumiselta ja rajoittamaan kulumista. Rasva on paksumpaa, ja sitä käytetään parhaiten sisäpuolisiin osiin, jotka eivät ole alttiina ulkoisille tekijöille, kuten sateelle tai mudalle.
Voiteluaineet taas ovat nestemäisempiä. Niiden päätarkoitus on suojata pintoja ennenaikaiselta vanhenemiselta. Voiteluaine varataan ketjuun ja muihin ulkoisille rasituksille alttiisiin ulkoisiin laakereihin. Sen juoksevuus mahdollistaa perusteellisemman voitelun, ja se pääsee pieniin väleihin, kuten vaihteen ruuveihin, ketjun lenkkeihin tai jarrusatuloihin.
Voiteluaineen valinnassa on otettava huomioon useita parametreja:- Voiteluaineen tyyppi
- Rasvan tyyppi
- Olosuhteet
Voiteluainetyypit
Riippuen siitä, haluatko keskittyä pehmeämpiin vaihteidenvaihtoihin, voit käyttää ketju meluisampaan ketjuun vai torjua märkiä ulkoilmaolosuhteita, kukin voiteluaine vastaa tiettyyn tarpeeseen.. silikonivoiteluaine antaa tehokkaan suojan. Sitä käytetään pääasiassa polkupyörän ja mekanismien, esimerkiksi rungon tai jousituksen männän huoltoon. Tämäntyyppinen voiteluaine suojaa komponentteja ruostumiselta. Se on hellävarainen materiaaleille, ja sen etuna on, että se estää jäämiä tarttumasta voideltuihin osiin.
. Teflon-voiteluaine on hyvin vähän rasitusta ja se on paras voiteluaine ketjuun. Sen koostumus on samanlainen kuin perinteisen öljyn. Sillä on melko alhainen kitkakerroin, mikä parantaa kitkassa olevien osien, kuten ketjun lenkkien, tehokkuutta.
Käy osoitteessa vahavoiteluaineet takaavat puhtaan ketjun, pidemmän ketjun käyttöiän ja optimaalisen polkemisen. Se on ihanteellinen pyöräilijöille, jotka etsivät sujuvia vaihteenvaihtoja. Sen suurin haittapuoli on sen käytössä. Sitä on suositeltavaa käyttää täysin puhtaaseen ketjuun, sillä vahan on annettava kuivua huolellisesti puhtaalle pinnalle. Vaikka ketju ei enää tarvitsisikaan puhdistusta, vaha on levitettävä jokaisen ajon jälkeen.
Valikoiman huippu Keraaminen voiteluaine sisältää patentoitua keraamista teknologiaa, jossa boorinitridihiukkasia käytetään erittäin kestävän vahapinnoitteen muodostamiseen. Se aiheuttaa vähemmän kitkaa, vähentää laitteiden kulumista ja lisää tehoa.
Koneesi voiteluun on myös useita pakkaustyyppejä. Tunnetuimmat ovat nestemäisiä, joissa on annostelulaite tai suihke. Suosittelemme käyttämään ketjulle ja muille komponenteille annostelua, sillä se on helpompi mitata haluamasi määrä ja se on käytännössä ympäristöystävällisempi ja puhtaampi.
Löydät myös kasveista valmistettuja biohajoavia voiteluaineita. PFC-vapaat tuotteet huolehtivat sekä pyörästäsi että ympäristöstä.
Mutta älä osta väärää tuotetta!
Decaltout (WD-40) ei ole öljy. Se kuivuu nopeasti. Se on suunniteltu poistamaan rasvaa, suojaamaan metalliosia hapettumiselta ja poistamaan kosteutta. Sitä ei saa käyttää ketjun voiteluaineena. Lisäksi jotkin mallit voivat hyökätä pyöräsi kumitiivisteisiin.
Voitelukohdat
Pyöräsi keskeinen osa: ketju. Se siirtää voimaa ja on elintärkeässä asemassa. Kun olet puhdistanut ja kuivannut ketjun huolellisesti, voitele ketjun sisäpuoli muutamalla pisaralla cruetilla. Kierrä sitä muutaman kerran ja pyyhi sitten ylimääräiset osat pois. Toista tämä toimenpide vasta, kun ketju alkaa pitää ääntä. Et saa hukuttaa ketjua levittämällä liikaa voiteluainetta, sillä ylimääräinen liete kuluttaa osia nopeasti.
Lisää haarukkaan muutama tippa voidellaksesi tiivisteet, päästäksesi eroon liasta ja palauttaaksesi jousituksen tehokkuuden tasaisella reboundilla ja compressiolla.
Vaijerit ja vaipat vaativat säännöllistä huoltoa. Laita tippa voiteluainetta vaihteenvaihtajan ja jarruvaijereiden sisään- ja ulostuloon. Voit lisätä tippa voiteluainetta jokaiseen vaihteenvaihtajan saranaan, jotta vaihteenvaihto sujuu tasaisemmin. VaihteetVoit lisätä tippa voiteluainetta jokaiseen vaihteenvaihtajan niveleen ja jousiin, jotta vaihteenvaihto sujuu tasaisemmin. Tämä toimenpide takaa suuremman sujuvuuden ja komponenttien hitaamman kulumisen.
Olosuhteet
On olemassa useita erilaisia voiteluaineita eri sääolosuhteisiin. Kuiva sää, märkä sää, ääriolosuhteet tai kaikki olosuhteet, löydät oikean voiteluaineen jokaiseen ulkoiluun säästä riippuen.
Talvella välttämätön kostean sään voiteluainepaksumman koostumuksensa ansiosta se pysyy pyörän vaihteistossa pidempään, jopa sateella. Näin se suojaa konettasi korroosiolta. Suurin haittapuoli: se kerää enemmän likaa. Tästä syystä pyöräilijöitä kehotetaan puhdistamaan, rasvanpoistamaan ja voitelemaan pyöränsä jokaisen ajon jälkeen, kun taas kuiviin olosuhteisiin tarkoitetulla voiteluaineella, joka on kevyempää ja vähemmän tahmeaa, on heikommat tartuntaominaisuudet ja lyhyempi käyttöikä. Sitä on käytettävä säännöllisesti.
Täydellinen niille, jotka haluavat ajaa kaikissa olosuhteissa, voiteluaine kaikkiin olosuhteisiin on hybridiprofiilinen. Se sopii täydellisesti niille, jotka haluavat ajaa kaikissa olosuhteissa, ja siinä on hybridiprofiili. Se sopii täydellisesti pyöräilyyn kauden puolivälissä tai kun sää on vaihteleva, jotta voitelu selviää äkillisistä säänvaihteluista.
Ääriolosuhteiden voiteluaine on suunniteltu erityisolosuhteisiin. Ennen voiteluaineen ostamista on otettava huomioon koneen käyttö sekä vuodenaika. Jos ulkoilet usein talvella, kun sää on synkkä, valitse kosteisiin olosuhteisiin tarkoitettu voiteluaine. Jos taas ajat vain kauniilla säällä, valitse kuiviin olosuhteisiin sopiva voiteluaine.
Rasvatyypit
Tämä tahmea, viskoosi tahna on ihanteellinen pyörän sisäosien (kuten istuintolpan, haarukan ohjausputken tai alatukivarren) rasvaamiseen, sillä se varmistaa, että liikkuvat osat toimivat moitteettomasti, ja suojaa samalla ruostumiselta ja rajoittaa kulumista. Suosittelemme sen levittämistä siveltimellä, jotta työ olisi puhdasta ja tehokasta.Rasvaa voidaan valmistaa eri tekniikoilla, ja sen koostumus määrää sen käyttötavan:
. alumiinirasva suositellaan alumiinisille komponenteille, kuten varsi, akseli ja polkimet tai istuintolppa. Sillä on tehokas kiinnittymisenestovaikutus, se vähentää korroosioriskiä ja eliminoi kitkaäänet.
. litiumrasva soveltuu pohjakiinnikkeen huoltoon, pohjaratkaisun jakopäähän tai navat. Se on vedenkestävä ja estää nesteen tunkeutumisen laakereihin. Lisäksi sillä on erinomaiset pito-ominaisuudet.
. kuparirasva estää kierteiden heikkenemistä ja vähentää halkeilua. Se on välttämätön seuraavanlaisissa metallisissa liitoksissa satulatangot, pohjakannattimet, akselit ja kaikki alumiini-, titaani- tai teräsosat tai osat, joissa on kierre. Se ei sovellu laakereille.
. hiilirasva käytetään hiiliosien, kuten istuintolpan tai hiilipohjaisen ohjaustankoon. Tämä rasva sisältää pieniä hiomarakeja, joiden ansiosta hauraisiin osiin kohdistuu vähemmän puristusvoimaa, mikä estää niitä liukumasta käytön aikana. On suositeltavaa käyttää sitä säännöllisesti.
HUOM: Laakeroitujen osien, kuten navan tai jakopään sarjan, rasvojen tulisi olla matalatiheyksisiä. Kun rasvaa levitetään sormeen, sen pitäisi muodostaa pitkä kierre, kun liikut ylöspäin.
Sen sijaan staattisiin komponentteihin, kuten istuintolppaan tai alatukeen, levitettävän rasvan tiheys on suurempi ja rakenne tiiviimpi. Näin ne eivät haihdu ja pysyvät paikoillaan ajojesi ja niihin kohdistuvien rasitusten aikana.
Voitelu ja rasvaus ovat olennaisia vaiheita, jotta koneesi toimii moitteettomasti. Säännöllinen ja tehokas huolto tarkoittaa, että pyöräsi kestää pidempään, toimii paremmin ja on miellyttävämpi käyttää. Voit nauttia pyörästäsi täysillä seuraavalla retkelläsi.
TARVIKKEET - Voiteluaineet ja voiteluöljyt
-
FINISH LINE DRY LUBE Ketjujen voiteluaine - Kaikki olosuhteet (60 ml)
Tavallinen hinta 5,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 6,95 €
-
MUC-OFF WET WEATHER Märkävoiteluaine (50 ml)
Tavallinen hinta 6,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 7,99 €
-
MUC-OFF ALL WEATHER All-Conditions Lubricant (120 ml)
Tavallinen hinta 11,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 16,99 €
-
MUC-OFF C3 WET WEATHER Keraaminen märkävoiteluaine (120 ml)
Tavallinen hinta 18,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 25,99 €
-
MUC-OFF EBIKE WET WEATHER -voiteluaine (50 ml)
Tavallinen hinta 7,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 11,49 €
-
SQUIRT LUBE Vahavoiteluaine (120 ml)
Tavallinen hinta 11,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 12,00 €
-
ZEFAL EXTRA WET LUBE Ketjun voiteluaine - Kaikki olosuhteet (10 ml)
Tavallinen hinta 3,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 3,95 €
-
VAR High Performance Lubricant (100 ml)
Tavallinen hinta 7,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 7,99 €