Miten valitsen maastopyörän pyörät?

Miten valitsen maastopyörän pyörät?

. MTB-pyörät on valittava erittäin huolellisesti, sillä ne vaikuttavat ratkaisevasti maastopyöräsi suorituskykyyn. Huomaa, että pyörän dynaamisuus edellyttää pyörivien osien painon säästämistä. Ja mikä voisi olla tilaa vievämpää ja jatkuvasti pyörivää kuin pyöräsarja? Tässä on valintasi tueksi seuraavaa.

Vakiopyöräkerrat

  • Koot maastopyörän pyörät aikuisten pyörän pyöräkoot: 26"; 27,5"; 27,5+ ja 29".
  • Vanneprofiilit ja materiaalit
  • Rengaskiinnitystyyppi: putkityyppinen tai putketon.
  • Pyörätyypit
  • Navatyypit
  • Pyörän akselityypit
  • Akselityypit maastopyörän jarrut V-jarru tai levyjarru
  • Boost-muoto

Pyörätyypit

Pyöräkerran erityispiirteet määräytyvät pääasiassa pyörän halkaisijan, vanteen, pyöränkehien ja navan mukaan.

On olemassa useita pyörän halkaisijat saatavilla markkinoilla. 26", joka oli historiallinen vakiohalkaisija, on vähitellen menettämässä asemaansa uusien, erityisesti 27,5", pyörien myötä, jotka tarjoavat hyvin samanlaisen käsiteltävyyden, paremman mukavuuden ja "uuden ilmeen". 29" MTB-pyöräMTB-pyörä, joka on saanut paljon kiitosta erinomaisesta kiipeilykyvystään ja nopeudestaan. Mitä tulee 27,5+-pyöriin, se tarjoaa suuremman jäykkyyden pyöränpyörissä ja mahdollistaa leveämpien renkaiden asentamisen, mikä parantaa pitoa kaikenlaisessa maastossa.


Oikean rengasprofiilivoit tutustua neuvontaoppaaseemme : Oikeiden MTB-renkaiden valinta

Tietoja vanteetMitä leveämpi vanne on, sitä jäykempi ja kestävämpi se on sivuttaisvoimia vastaan. Lisäksi leveä vanne tarjoaa suuremman ilmamäärän samalle renkaalle, mikä helpottaa mäkien vaimentamista. Mitä korkeampi vanne on, sitä jäykempi ja kestävämpi se on etuvoimia vastaan. On kuitenkin huomattava, että tämä vaikuttaa suoraan painoon. On siis erittäin tärkeää valita vanne, jonka leveys ja korkeus sopivat ajotyyliisi. Useimmat vanteet valmistetaan alumiinista, mikä takaa hyvän lujuus-painosuhteen, mutta on myös muutamia hiilivanteita, jotka lisäävät painoa ja reagoivuutta, mutta säilyttävät samalla tietyn tason mukavuudessa ja iskunkestävyydessä. Lisäksi pyöränpyörästö on vähemmän rasittunut kuin alumiinivanteissa, joten huolto on vähäisempää. Hiilivanteiden budjetti alkaa laskea, ja sopivia malleja on saatavilla jo 1 000 eurosta alkaen.


Tubetyyppiset vai tubeless-pyörät? Etuja renkaatTubeless renkaiden edut ovat kiistattomat: vähemmän nipistäviä puhkeamisia, mahdollisuus ajaa alhaisemmilla paineilla pidon ja mukavuuden lisäämiseksi, paljon pienempi puhkeamisriski, kun renkaaseen lisätään ennaltaehkäisevää ainetta, ja huomattava painonsäästö, jos rengas asennetaan letkuttomaan renkaaseen. Tubeless-valmis. Huomaa, että pyöräkerta on aina mahdollista muuntaa Tubeless-renkaaksi, jos se ei ole alkuperäinen, muuntosarjojen ansiosta.

Käy osoitteessa Hyllyt varmistaa täydellisen yhteyden navan ja vanteen välille voiman, jarruvoimien ja suunnanmuutosten siirtämiseksi; mutta se sietää myös tiettyä muodonmuutosta mukavuuden ja lujuuden takaamiseksi. Spoking is defined by the number of spokes on a wheel and the type of crossing (lacing). Klassisin ja edelleen luotettavin pyörä koostuu 32:sta 3:lla ristikkäin olevasta pyöränkehästä (yksi pyöränkehä risteää aina kolmen muun kanssa), mutta pyörän keventämiseksi pyöränkehien määrää voidaan pienentää ja nauhoitustapa voi vaihdella lajin mukaan.

. Napa sisältää kuulalaakerit, joiden ansiosta pyörä pyörii. Ne voivat olla joko "kartio/kuppityyppisiä". A tyyppisiä, jotka vaativat säännöllisempää huoltoa, mutta ovat yleensä luotettavia ajan mittaan, tai "tiivistetty laakeri" -tyyppisiä. B huoltovapaa (laakeri yksinkertaisesti vaihdetaan, kun se vioittuu). Tämä osa muodostaa myös liitännän pyörän muun osan ja pyörän välille akselistandardista riippuen. Jotkin merkit tarjoavat navat, jotka voidaan muuntaa kaikkiin (tai lähes kaikkiin) standardeihin yksinkertaisesti asentamalla sarja sovittimia.


Mitä tulee pyörän akselin tyyppipyöräakselien osalta on huomattava, että standardit ovat viime aikoina moninkertaistuneet. Valinnasta on siis tullut monimutkaisempi, ja yhteensopivuus on varmistettava.

Yleisin etuakseli on 9x100 mm:n pika-akseli tai 15x100 mm:n pistoakseli. Lisäksi on olemassa 15x110 mm Boost-akseli, joka on tarkoitettu käytettäväksi 27,5+-pyörien kanssa, 15x110 mm Predictive Steering -akseli, joka on tarkoitettu käytettäväksi vain Rockshox RS1 -haarukoiden kanssa, ja 20x110 mm akseli.

Taka-akseleista suosituimmat ovat 9x135 mm tai 12x135 mm, 12x142 mm, 12x148 mm (Boost) tai 12x150 mm.

Valitsemalla kasetti määräytyy vapaapyörän runko Siksi on välttämätöntä valita oikea hammaspyöräkehys, johon hammaspyörät asennetaan. Tutustu oppaaseen : Kuinka valita maastopyörän kasetti ?


Lopuksi, mitä tulee jarrujen asentaminenV-jarrujärjestelmää varten suunniteltuja malleja on yhä vähemmän, sillä ne ovat väistyneet levyjarrujen tieltä, joita varten on kaksi kiinnitysstandardia: Center Lock -jarrujärjestelmä ja levyjarrut. 1 Shimano / DT Swiss (tai AFS Fulcrum) ja 6-reikäinen malli. 2.



Mikä on Boost-formaatti?

Uudet MTB-runkogeometriat ja yhä leveämpien 27,5" ja 29" renkaiden käyttö ovat pakottaneet valmistajat kehittämään uusia standardeja. Jotkin pyörämallit vaativat muutaman millimetrin pidempiä akseleita, joita kutsutaan "Boost"-formaatiksi, joka ilmestyi vuonna 2015.

Etuakseli on nyt 15x110 mm. A ja taka-akseli 12x148 mm B. Myös ketjulinja on erilainen (52 mm 49 mm:n sijasta). C mikä vaikuttaa kampiakselin mittoihin ja ketjupyörän siirtymiin.


Hyödyt:

  • Ylivoimainen sivuttaisjäykkyys 27,5" ja 29" pyörissä.
  • Suurempi vapaa tila renkaille.
  • Tehokkaampi geometria 29" ja 27,5+" pyörille (lyhyemmät ketjuvälit).
  • Uusien voimansiirtojen kehittäminen.

  • Tietyt pyöräparit on mahdollista muuntaa 12x142 takapyörästä ja 15x100 etupyörästä 12x148 ja 15x110 pyörään muunnossarjojen avulla (tarkista yhteensopivuus ennen ostoa).


    Mitkä pyörät sopivat minulle?

    Mahdollisimman dynaamisen pyöräilyn saavuttamiseksi ihanteellista on löytää kevyin mutta vahvin pyöräkerta maastopyöräilyyn. Halkaisijan valinta riippuu ajajan koosta ja rungon geometriasta. Muiden ominaisuuksien osalta suosittelemme seuraavaa:

    • Retkeilypyörät
      Retkeilyyn klassinen vanne on luotettavin. 20-24 mm leveä vanne tarjoaa hyvän kompromissin lujuuden ja mukavuuden välillä.
    • Maastopyöräily
      Jos suorituskyky on tärkeintä, kannattaa harkita hiilivanteita, mutta löydät myös erittäin hyviä alumiinivanteita, joissa on matalat piikit, jotta paino pysyy alhaisena. Suorituskyvyn ja keveyden vuoksi valitse yli 24 mm leveä malli.
    • All-Mountain / Enduro
      Voit valita joko klassisen pyöränpyörän luotettavuuden vuoksi tai hieman pienemmän pyöränpyörän dynaamisuuden vuoksi. 28-35 mm:n vanteella saat kaiken mukavuuden ja lujuuden, jota tarvitset tämäntyyppiseen ajamiseen.
    • DH / Freeeride
      DH- ja freeride-ajossa klassinen vanne on lähes pakollinen rikkoutumisriskin rajoittamiseksi. Kaikki tämä 28 mm:n tai sitä leveämmällä vanteella, jotta renkaan tilavuus olisi mahdollisimman suuri.
    • VTTAE
      Pyörät on suunniteltu erityisesti tämäntyyppistä ajoa varten, ja niissä on melko leveä vanneprofiili 30 mm:stä ylöspäin ja paksummat vanteet. Pyöränkehät ovat ylimitoitettuja ja kestävämpiä. Myös navat ovat vahvempia, jotta ne kestävät moottorin vääntöä ja suurempia kuormia.

      MTB - 29" pyörät