Miten valitsen maantiepyörän pyörät?

Miten valitsen maantiepyörän pyörät?

 

Pyörät vaikuttavat merkittävästi maantiepyöräsi suorituskykyyn, joten ne on valittava erittäin huolellisesti. Huomaa, että pyörän dynaamisuus edellyttää painon säästämistä pyörivissä osissa: mikä voisi olla tilaa vievämpää ja jatkuvasti pyörivää kuin pyöräpari? Tässä on valintasi tueksi seuraavat tiedot.

Vakiopyöräkerrat

  • Pyörän koko maantiepyörätaikuisten pyörä: 650 tai 700
  • Vanneprofiilit ja materiaalit
  • Pyörätyypit
  • Navatyypit
  • Jarrutyyppi: kenkä- tai levyjarru

Pyörätyypit

Vanne, napa ja puolat ovat kolme elementtiä, jotka määrittävät pyöräkerran erityispiirteet.


Vanteen korkeus

Pyörän korkeus vanteen on varsin yksinkertainen: mitä korkeampi a sitä raskaampi, jäykempi ja aerodynaamisempi se on, sitä alhaisempi se on. bsitä kevyempi, helpompi käsitellä ja mukavampi. Keveys ei kuitenkaan välttämättä ole ihanteellinen kaikilla radoilla, sillä vanteen painon tuottamasta inertiasta voi olla hyötyä esimerkiksi tasaisella maalla, jossa keskinopeus on suuri. Lajista riippuen "täydellinen" vanne on oikea valinta korkeuden ja painon välillä.

Vanteen leveys

Leveään vanteeseen mahtuu renkaat leveämmät renkaat, jotka tarjoavat paremman vierintävastuksen, suuremman vakauden, paremman pidon ja lisämukavuutta. Nykyisen sukupolven vanteiden leveydet vaihtelevat 17 ja 21 mm välillä (koukkujen välinen sisäleveys). c), ja siihen voidaan asentaa 25 mm:n renkaita.

Ohuemmalle vanteelle asennettu kapeampi rengas ei ole enää nykyinen standardi, mutta se mahdollistaa yhteensopivuuden useampien erilaisten polkupyörän runkojen ja jarrusatuloiden kanssa. Eturenkaan valinta määräytyy haarukan mukaan, kun taas takarenkaan valinta määräytyy rungon mukaan. Nämä tiedot ovat näiden osien valmistajien toimittamia. Varmista, että tarkistat ne etukäteen.

Kansainvälisesti standardoitu ETRTO-mittaus on luotettavin rengasvalinnassa. Myös vanteen leveys on otettava huomioon. Seuraavassa taulukossa esitetään yleisimpien leveyksien yhteensopivuus.


Renkaan leveys

mm

Vanteen leveys

mm (koukkuvanne)

18 13C
20 13C
23 13C 15C
25 13C 15C 17C
28   15C 17C 19C
32            15C 17C 19C
Vanteen materiaali

Useimmat vanteet valmistetaan alumiinista, jotta lujuus-painosuhde olisi parempi ja jotta budjetti pysyisi kurissa. Yhä useammat mallit ovat kuitenkin hiilikuituvanteita, joiden korkeat vanneprofiilit säästävät kokonaispainoa ja lisäävät jäykkyyttä, mutta niiden hinta on korkeampi.

Jotkin valmistajat tarjoavat hiilivanteen ja alumiinisen jarruradan yhdistelmää ylikuumenemisriskin rajoittamiseksi ja paremman turvallisuuden takaamiseksi.

Jarrupalat vai -levyt?

Levyjarruilla on useita etuja: parempi jarrutusteho kaikissa sääolosuhteissa, vanteen pinta ei kulu eikä ongelmia hapettuvien tai takertuvien vaijereiden kanssa enää ole. Ne tekevät jarrutuksesta myös turvallisempaa.

Toisaalta levyjarrut painavat enemmän kuin levyjarrut ja lisäävät koneen painoa. Tämäntyyppiset jarrut vaativat myös tiukempaa huoltoa ja tarkempia säätöjä, mikä voi vaikeuttaa pyörän huoltoa.

Tubetype, Tubeless vai Tubeless Ready?

Suoraan maastopyöräilyn maailmasta peräisin olevat Tubeless- tai Tubeless Ready -pyörät mahdollistavat ajamisen alhaisemmilla paineilla pidon ja mukavuuden lisäämiseksi, vähentävät puhkeamisriskiä lisäämällä ennaltaehkäisevän aineen, tarjoavat huomattavia painonsäästöjä Tubeless Ready -kokoonpanon tapauksessa ja mahdollistavat alhaisemman vierintävastuksen. Tämä tekniikka edellyttää yhteensopivia pyöriä (Mavicin UST, Campagolon 2-Way Fit jne.) tai pyöriä, joihin voidaan asentaa erityinen vannenauha. Kaikissa tapauksissa nämä pyörät ovat edelleen yhteensopivia tavanomaisten clincher-renkaiden kanssa.

Tubeless Ready -malli edellyttää ehkäisevän nesteen lisäämistä, kun taas Tubeless voidaan asentaa ilman nestettä. Tubeless Ready -rengas on nykyään yleisimmin käytetty rengas, koska se tarjoaa oikean kompromissin vedenpitävyyden ja painon välillä. Tubeless-renkaat ovat yksi parhaista päivityksistä, joita pyörään voi tehdä, sillä ne muuttavat merkittävästi pyörän ajo-ominaisuuksia.

Pyörät

Vantaalla on varmasti pyörän tärkein rooli. Se takaa täydellisen yhteyden navan ja vanteen välillä voiman, jarrutuksen ja suunnanmuutosten välittämiseksi, mutta se myös sietää tietyn määrän muodonmuutoksia mukavuuden ja lujuuden takaamiseksi. Pyöräpyörästö määritellään pyörässä olevien pyöräpyöräpyörästöjen lukumäärän ja ristikkäistyypin (nauhoitus) perusteella. Klassisin ja edelleen luotettavin pyörä koostuu 32:sta 3:lla ristikkäin olevasta pyöränkehästä (yksi pyöränkehä risteää aina kolmen muun kanssa), mutta pyörän keventämiseksi pyöränkehien lukumäärää voidaan vähentää, samoin kuin nauhoitustapaa.

Napa

Napa sisältää vierintäjärjestelmän. Se voi olla joko kartio/kuppityyppinen. a tyyppi, joka vaatii säännöllisempää huoltoa, mutta on yleensä luotettava ajan mittaan, tai "tiivistetty laakeri" -tyyppinen. b huoltovapaa (laakeri vaihdetaan yksinkertaisesti, kun se on viallinen).

Valinta a kasetti määräytyy vapaapyörän runko pyörän runko, joten sinun on valittava oikea runko hammasrattaiden kiinnittämistä varten. Pyydämme sinua tutustumaan oppaaseen Kuinka valita maantiepyörän kasetti.

Mitkä pyörät sopivat minulle?

Kiipeilijöille, jotka nauttivat kiihtyvyydestä mutkista, sopivat mäenlaskuun kevyet pyörät, joiden matala profiili takaa maksimaalisen dynamiikan.

Jos etsit monipuolista pyöräkertaa, suosittelemme valitsemaan matalan profiilin tai jopa 35 mm:n pyörän, riippuen siitä, etsitkö dynaamisia pyöriä vai pyöriä, joilla on pieni inertia-vaikutus rullaaviin osuuksiin.

Jos olet enemmän kiinnostunut tasaisista teistä ja keskinopeuksista, noin 50 mm:n korkea profiili ja hieman keskimääräistä kevyemmät pyörät auttavat sinua olemaan mahdollisimman tasainen ilman, että sinua rangaistaan, jos yrität irrottautua.

80 mm:n profiilista ylöspäin nämä ovat melko eksklusiivisia pyöriä, jotka on yleensä optimoitu triathlon- tai aika-ajokilpailuihin.

    ROUTE - Luistimen pyörät - Pyöräparit