Miksi siirtyä sähkönsiirtoon?

Miksi siirtyä sähkönsiirtoon?

Sähköinen siirto ATV on tulossa aikakauteen, ja tuotevalikoima kasvaa! Mutta loppujen lopuksi, miksi siirtyä sähköiseen voimansiirtoon? Etu vai ongelmien lähde?

Tässä on muutamia vastauksia.

Oletko kyllästynyt vaihtamaan vaijerin/vaijeripaketin joka kausi? Se on yksi sähköisten käyttölaitteiden eduista. Vaijerinohjauksen ensimmäinen vihollinen on kitka. Heti kun kaapeli/vaippasarjan sisälle pääsee hieman mutaa tai likaa, kitka näiden kahden elementin välillä kasvaa. Silloin ongelmat alkavat. Korroosio tai voitelun puute, joka johtuu ajasta tai väistämättä sisään tihkuvasta vedestä, aiheuttaa samantyyppisiä ongelmia. Sähköistys tekee tästä lopun melko yksinkertaisella tavalla: ei enää kaapelia, ei enää vaippaa, joten ei enää ongelmia.

Oletko kyllästynyt säätämään asetuksia säännöllisesti? Sähkö ratkaisee ongelman tässäkin tapauksessa. Vaikka teräskaapeli on erittäin vahva, se toimii ja venyy siksi hieman koko elinkaarensa ajan. Päinvastoin vaippa puristuu ajan myötä. Tämän vuoksi tämä säätö on tarkistettava ja säädettävä aika ajoin. Seuraavassa sähköinen maastopyörävaihteisto asettuu automaattisesti niin, että se on täydellisesti kohdistettu kullekin vaihteelle ilman, että meidän tarvitsee puuttua asiaan.

Lopuksi tässä on vielä muutama lisäbonus... Koska säätö on puhtaasti elektroninen, mahdollisuudet ovat laajat! Merkistä riippuen tässä on muutamia esimerkkejä sähköpyörissä käytettävissä olevista toiminnoista:

  • Sähköisesti ohjattu haarukan säätö samassa laatikossa.
  • Nopeustietojen lukeminen ja tallentaminen (käytetty ketjupyörä/rengasvaihde) GPS:ään.
  • Mahdollisuus vaihtaa vaihteiden ohjaustapaa (yksi ainoa säätö etu- ja takavaihteille, mahdollisuus vaihtaa vaihteita vasemmalla jne.).

Kaikista näistä eduista huolimatta joillakin ihmisillä voi olla edelleen huolia sähköpyöristä. Yleisin kritiikki koskee vedenkestävyyttä ja kantamaa. Veden- ja mutakestävyyden osalta nämä järjestelmät ovat jo useiden vuosien ajan osoittaneet toimivuutensa erityisesti Cyclocrossissa, jossa olosuhteet voivat olla äärimmäiset. Valmistajat ilmoittavat toimintasäteen olevan 500-1 000 kilometriä, mikä on versiosta (yksi tai kaksi ketjurengasta) riippuen enemmän kuin tarpeeksi, jotta voi ajaa kolme päivää ilman huolta akun loppumisesta!

Oletko vakuuttunut sähköpyöristä?

    MTB - Täydet ryhmät