Sähköinen siirto ATV on tulossa aikakauteen, ja tuotevalikoima kasvaa! Mutta loppujen lopuksi, miksi siirtyä sähköiseen voimansiirtoon? Etu vai ongelmien lähde?
Tässä on muutamia vastauksia.
Oletko kyllästynyt vaihtamaan vaijerin/vaijeripaketin joka kausi? Se on yksi sähköisten käyttölaitteiden eduista. Vaijerinohjauksen ensimmäinen vihollinen on kitka. Heti kun kaapeli/vaippasarjan sisälle pääsee hieman mutaa tai likaa, kitka näiden kahden elementin välillä kasvaa. Silloin ongelmat alkavat. Korroosio tai voitelun puute, joka johtuu ajasta tai väistämättä sisään tihkuvasta vedestä, aiheuttaa samantyyppisiä ongelmia. Sähköistys tekee tästä lopun melko yksinkertaisella tavalla: ei enää kaapelia, ei enää vaippaa, joten ei enää ongelmia.
Oletko kyllästynyt säätämään asetuksia säännöllisesti? Sähkö ratkaisee ongelman tässäkin tapauksessa. Vaikka teräskaapeli on erittäin vahva, se toimii ja venyy siksi hieman koko elinkaarensa ajan. Päinvastoin vaippa puristuu ajan myötä. Tämän vuoksi tämä säätö on tarkistettava ja säädettävä aika ajoin. Seuraavassa sähköinen maastopyörävaihteisto asettuu automaattisesti niin, että se on täydellisesti kohdistettu kullekin vaihteelle ilman, että meidän tarvitsee puuttua asiaan.
Lopuksi tässä on vielä muutama lisäbonus... Koska säätö on puhtaasti elektroninen, mahdollisuudet ovat laajat! Merkistä riippuen tässä on muutamia esimerkkejä sähköpyörissä käytettävissä olevista toiminnoista:
- Sähköisesti ohjattu haarukan säätö samassa laatikossa.
- Nopeustietojen lukeminen ja tallentaminen (käytetty ketjupyörä/rengasvaihde) GPS:ään.
- Mahdollisuus vaihtaa vaihteiden ohjaustapaa (yksi ainoa säätö etu- ja takavaihteille, mahdollisuus vaihtaa vaihteita vasemmalla jne.).
Kaikista näistä eduista huolimatta joillakin ihmisillä voi olla edelleen huolia sähköpyöristä. Yleisin kritiikki koskee vedenkestävyyttä ja kantamaa. Veden- ja mutakestävyyden osalta nämä järjestelmät ovat jo useiden vuosien ajan osoittaneet toimivuutensa erityisesti Cyclocrossissa, jossa olosuhteet voivat olla äärimmäiset. Valmistajat ilmoittavat toimintasäteen olevan 500-1 000 kilometriä, mikä on versiosta (yksi tai kaksi ketjurengasta) riippuen enemmän kuin tarpeeksi, jotta voi ajaa kolme päivää ilman huolta akun loppumisesta!
Oletko vakuuttunut sähköpyöristä?
MTB - Täydet ryhmät
-
SRAM EAGLE 90 T-TYPE 12V 36T VAE tehopaketti BOSCH-moottoriin.
Tavallinen hinta 763,09 €Tavallinen hintaYksikköhinta by -
SRAM EAGLE 90 T-TYPE 12V 34-hampainen VAE-ryhmä
Tavallinen hinta 683,59 €Tavallinen hintaYksikköhinta by -
SRAM EAGLE 90 T-TYPE DUB 12V 32T 2-Guards-paketti
Tavallinen hinta 773,69 €Tavallinen hintaYksikköhinta by -
SRAM EAGLE 90 T-TYPE 12V 36T VAE-virtalähde BROSE/SRAM-moottoriin.
Tavallinen hinta 800,19 €Tavallinen hintaYksikköhinta by -
SHIMANO XT 12V M8100 34 hammasta 10/51 ryhmässä
Tavallinen hinta 381,49 €Tavallinen hintaYksikköhinta by -
SRAM XX EAGLE T-TYPE AXS Q174 DUB WIDE 32-hampainen paketti 2-Guards 10/52
Tavallinen hinta 1.907,89 €Tavallinen hintaYksikköhinta by -
SRAM GX EAGLE AXS POD 12V päivityssarja
Tavallinen hinta 466,29 €Tavallinen hintaYksikköhinta by -
SRAM NX EAGLE 12V Mono DUB 32 hammasta 11/50 Paketti
Tavallinen hinta Osoitteesta 264,89 €Tavallinen hintaYksikköhinta by