Kypäräteknologiat

Kaikissa pyöräilylajeissa ja kaikilla pyöräilyn tasoilla välttämätön pyöräilykypärä. pyöräilykypärä tarkoituksena on varmistaa käyttäjälleen maksimaalinen turvallisuus ja mukavuus. Vaikka valmistajat ovat jo pitkään asettaneet etusijalle tukevuuden kaikenlaisten murtumien välttämiseksi, ne keskittyvät nyt myös aivojen tärkeän elimen suojaamiseen. Valmistajat ovatkin kehittäneet asianmukaisia ja kehittyneitä tekniikoita, jotka perustuvat perusteellisiin tapaustutkimuksiin ja törmäystestisimulointeihin, joissa selvitetään törmäyksen voimasta ja suunnasta riippuvia riskejä. Tämän tuloksena on kehitetty lukuisia järjestelmiä, jotka tarjoavat yhä korkeamman suojatason.

Fox Fluid

Amerikkalainen tuotemerkki FOX on aina pyrkinyt parantamaan tuotteitaan, ja se on päättänyt lanseerata kypärän suojausjärjestelmän pyörivien ja lineaaristen iskujen aiheuttamia vaurioita vastaan. Järjestelmän nimi Fluid viittaa aivo-selkäydinnesteeseen, ja sillä on samat ominaisuudet kuin aivoja suojaavalla nesteellä. Fluid-teknologia on suunniteltu kypärän sisällä oleviin strategisiin kohtiin kiinnitettävien tyynyjen muodossa, ja se auttaa tukemaan kuljettajan päätä hänen kaatuessaan. Törmäyksen sattuessa tyynyt puristuvat ja neste haihtuu kypärän sisään. Tämä vähentää lineaaristen ja pyörivien iskujen voimaa.

Täydellisin lähestymistapa
turvallisuuden ja suorituskyvyn välillä

FLUID INSIDE

Luotettavin suojausjärjestelmä. Kapselit, jotka sisältävät matalaviskositeettista, kokoonpuristumatonta öljyä ja iskuvaahtoa, suojaavat aivojasi vähentämällä iskuun liittyviä lineaarisia ja pyöriviä voimia.

MAGNEETTINEN VISIIRIN VAPAUTUSJÄRJESTELMÄ 2.0

MVRS:n toinen sukupolvi. Magneettikiinnitteinen visiiri vapautuu törmäyksen yhteydessä ja minimoi ulkoiset pyörimisvoimat putoamisen yhteydessä.

Monikomposiittiteknologia

Kevyt, eksklusiivinen muotoilu. Kuori on valmistettu hiili- ja FRP-hartsien sekoituksesta, erittäin jäykkä ja erittäin kevyt.

CAGE

Yksiosainen ruiskupuristettu leukapalkki, joka on suunniteltu vaimentamaan paremmin voimia iskun sattuessa ja optimoimaan kuljettajan hengitys.

X-Static-vuori

Irrotettava, antimikrobinen vuori, joka estää hajua ja hikoilua. Konepestävä X-Static®-vuori estää bakteerien kasvua ja poistaa hajuja.

Ylivoimainen ruiskutettu verkko

Suojatut, ruiskutetut tuuletusverkot takaavat maksimaalisen ilmanvaihdon ja suojan maata vastaan.

VARIZORB EPS

Kaksoistiheä EPS, jossa on kartiomainen rakenne, tarjoaa paremman suojan jakamalla iskujen voimat suuremmalle pinta-alalle.

4 KUOREN KOKOA

4 kuorikokoa ihanteellista istuvuutta ja mukavuutta varten

Erittäin tuulettuva muotoilu

Ylivoimainen ilmanvaihto, 11 ilmanottoaukkoa ja 4 ulostuloaukkoa maksimaalista ilmavirtaa varten.

mips

Mips-järjestelmä (Multi-directional Protection System) on turvallisuustekniikka, joka on yleistymässä pyöräilykypärissä, sekä maantie- että maastopyöräilykypärissä, ja se löytyy Bell/Giro-, Met-, Fox-, POC-, TLD- ja Zero RH+ -malleista. Mips-kypärille on ominaista, että pään ja ulkokuoren väliin on lisätty välikerros, jonka liike on hieman riippumaton ulkokuoren liikkeistä. Ruotsalainen tuotemerkki tarjoaa nyt useita suojausjärjestelmiä.

Suojakuori ja sisävuori on yhdistetty toisiinsa joustavilla elastomeerikiinnikkeillä: törmäyksessä suojakuori liukuu Mips-kerroksen päälle rajoittaen kalloon kohdistuvien voimien siirtymistä ja ehkäisten aivotärähdyksen riskiä. Mips-kypärät suojaavat tehokkaasti säteittäisiltä iskuilta, mutta ne ovat erityisen hyödyllisiä myös viistoissa iskuissa.

MIPS-C2

MIPS C2 -suojausjärjestelmä on markkinoiden yleisin, ja se löytyy monista kypäristä. Siinä suojakuori ja sisävuori on yhdistetty toisiinsa joustavilla elastomeerikiinnikkeillä: törmäyksessä suojakuori liukuu Mips-kerroksen päälle rajoittaen voimien siirtymistä kalloon ja ehkäisten aivotärähdyksen riskiä.

MIPS-A1

MIPS A1 -suojajärjestelmä on merkin kevyin, pienten tyynyjen muodossa. Sitä käytetään yleensä maantie- ja maastokypärissä. Ne sijaitsevat kuoren ja vaahtomuovien välissä, jotta ne eivät vaikuta kuljettajan mukavuuteen. MIPS A1 koostuu kahdesta matalakitkaisesta kerroksesta, jotka liukuvat toistensa päälle vähentääkseen lineaaristen ja pyörivien iskujen voimaa.

MIPS-E2

MIPS-E2-suojajärjestelmä on suunniteltu erityisesti kokokasvokypärille. Siinä kuljettajan pää asetetaan "konepeltiin", jonka sisällä on kaksi matalakitkaista kuorta, jotka on yhdistetty toisiinsa joustavilla elastomeeriliittimillä. Törmäyksen sattuessa ne liukuvat toistensa päälle rajoittaen törmäyksen voimaa ja vaimentaen sitä paremmin.

MIPS-F2

MIPS F2 -suojajärjestelmä perustuu klassiseen matalakitkaiseen kuoreen. Se on yhdistetty sisävuoreen elastomeerikiinnikkeillä, jotka sijaitsevat ulkokuoren ja EPS-kuoren välissä. Törmäyksen sattuessa kiinnikkeet muuttuvat niin, että kuori voi liukua Mips-kerroksen päälle, mikä rajoittaa voimien siirtymistä ja suojaa aivojasi mahdollisimman hyvin.


MIPS Spherical -suojajärjestelmä on ruotsalaisen valmistajan huomaamattomin ominaisuus. Suojauksen ja mukavuuden takaamiseksi teknologia on integroitu kahden vähän kitkaa aiheuttavan EPS-vaahtomuovikerroksen väliin. Ne on yhdistetty elastomeerikiinnikkeillä. Kaatumisen sattuessa EPS-vaahdot liukuvat toistensa päälle vähentäen lineaarisen ja pyörivän iskun voimaa. Se on tällä hetkellä saatavilla vain Bell Super DH- ja Giro Aether -kypäriin.

KOROYD

Koroyd on uusi materiaali, joka vaimentaa törmäyksessä enemmän energiaa kuin kansainväliset standardit ja parantaa samalla ilman virtausta kypärän läpi. Tämä vallankumouksellinen materiaali koostuu tuhansista suulakepuristetuista kopolymeeriputkista, jotka on lämpöhitsattu yhteen luodakseen ennennäkemättömän, täydellisen homogeenisen, korkean teknologian ytimen. Jokainen Koroyd-osa on suunniteltu kovuuden, koon ja paksuuden tarkkojen ominaisuuksien mukaan, jotta se tarjoaa parhaan mahdollisen iskunkestävyyden ja miellyttävän estetiikan.

 

ODS

Moottoripyörä- ja polkupyöräkypäriin erikoistuneen 6D-merkin ainutlaatuinen ODS-järjestelmä (Omni-directional Suspension) pyrkii rajoittamaan törmäyksen aiheuttamien voimien ja energioiden leviämistä ja suojaamaan ajajan päätä mahdollisilta vaurioilta. Tällä tekniikalla varustettujen kypärien kuori koostuu kahdesta kerroksesta paisutettua polystyreeniä (EPS), joka on tehokas iskuja vaimentava materiaali, jonka väliin on integroitu useita elastomeerisia minivaimentimia.

Näissä pienissä jousituksissa on niille ominainen tiimalasin muoto, joka antaa niille monisuuntaisen joustavuuden, ja ne puristavat EPS-kerroksia yhteen säteittäisen iskun sattuessa ja lisäävät niiden vaimennuskykyä. Vinossa iskussa ulompi kerros, joka on kiinteä osa kuorta, kääntyy hieman pään kanssa kosketuksissa olevan sisemmän kerroksen päälle, jotta iskun voimat jakautuisivat mahdollisimman tehokkaasti.

Leatt turbine 360

Maailmankuulussa Leatt Lab -tutkimuslaboratoriossa kehitetty. Turbine 360° -tekniikka löytyy kaikista Leatt-kypäreistä (ja vain Leatt-kypäreistä). Ajatuksena on vähentää lineaarista iskua päähän kohdistuvassa törmäyksessä, mutta myös pyörimistä nopeassa putoamisessa.

POC SPIN

POC on tehnyt itselleen nimeä pyöräilymaailmassa kypäröidensä ansiosta. Ruotsalainen tuotemerkki on pyrkinyt jatkuvasti parantamaan tuotteidensa tehokkuutta ja luonut SPIN (Shearing Pads Inside) -suojausjärjestelmän, jonka tarkoituksena on vähentää lineaaristen ja pyörivien iskujen vaikutusta.

SPIN-teknologia on tyynyjen muodossa. Nämä tyynyt korvaavat kypärään normaalisti asennettavat vaahtomuovit. Ne ovat suorassa kosketuksessa käyttäjän päähän ja lisäävät tehokkuutta mukavuudesta tinkimättä. Putoamistilanteessa pehmusteet hajottavat iskun voimat ja suojaavat aivoja optimaalisesti.