Kenkä- vai levyjarru?

Kenkä- vai levyjarru?

Jo pitkään jarrujärjestelmä on ollut valintana MAASTOPYÖRÄILYYNlevyjarrut ovat nyt hiljalleen tulossa maantielle.

Tähän asti suunnittelussa ja ominaisuuksissa maantiepyörä vuoksi yhteensopivuutta levyjärjestelmien kanssa ei ole voitu ajatella. Tämä tarkoitti sitä, että jouduttiin tyytymään levyjarruihin, jotka voivat aiheuttaa vanteiden ylikuumenemisen voimakkaassa jarrutuksessa ja vaarantaa suorituskyvyn märissä olosuhteissa, erityisesti hiilikuitumalleissa.

Uusien valmistusmenetelmien demokratisoitumisen ja uusien standardien (läpivetoakselit, litteästi asennettavat jarrusatulat, pienemmät hydrauliset vivut jne.) myötä valmistajat ovat muuttaneet mieltään ja tarjoavat nyt pyöriä, joissa on levyjarrujärjestelmä. levyjarrutTämä on vielä lapsenkengissä, jopa korkeimmalla tasolla, jossa vain harvat ammattilaispyöräilijät ovat vielä ottaneet sen käyttöön.

Suuren tehon ja optimaalisen jarrutusmodulaation ansiosta levyjarrut mahdollistavat erinomaisen jarrutustehon säilyttämisen kaikissa olosuhteissa ja kaikentyyppisillä teillä, rajoittavat vanteen ja jarrupalojen yhdistelmän kulumista ja ylikuumenemista sekä poistavat hapettuvien tai takertuvien vaijereiden aiheuttamat ongelmat. Lisäksi levyjarrut tekevät pyöristä kevyemmät ja dynaamisemmat, kun vanteessa ei ole jarrupalojen rajoituksia. Koko pyörän painonsäästöä on kuitenkin lievennettävä, sillä levyt, letkut, jarrusatulat ja vivut aiheuttavat suurelta osin ylimääräistä painoa. Kaiken kaikkiaan levyjarrujärjestelmät ovat siis painavampia kuin perinteiset jarrupalajärjestelmät ja kaiken kaikkiaan kalliimpia.

Jos etsit järjestelmää, joka takaa täydellisen luotettavuuden kaikissa olosuhteissa, levyjarrut ovat ihanteellinen ratkaisu. Ne ovat ihanteellisia myös maastopyöräilijöille, jotka tarvitsevat suurta jarrutustehoa ilman ylikuumenemisvaaraa, sekä pyöräilijöille, jotka vaihtavat alumiini- ja hiilipyöriä, sillä jarrupaloja ei enää tarvitse vaihtaa järjestelmällisesti, kun vaihdat pyörästä toiseen.

Jos etsit edullisinta järjestelmää (aloittelevan tason pyöriin) tai kevyintä mahdollista painoa (huippupyöriin), tyynyjarrut ovat edelleen ihanteellinen ratkaisu.