Miten valitsen sähkökäyttöisen maantiepyörän?

Erittäin hienostuneen suunnittelun, alhaisen painon ja kaikentyyppiseen maantiepyöräilyyn (matkapyöräily, cyclosportive, suorituskyky) soveltuvien mallien ansiosta Sähkökäyttöiset maantiepyörät ovat nyt vakava vaihtoehto pyöräilijöille. Mutta mitä tämäntyyppinen pyörä todella tarjoaa ja miten valitset tarpeisiisi parhaiten sopivan mallin? Probikeshop voi auttaa sinua selvittämään asian.

MITÄ SÄHKÖAVUSTEINEN PYÖRÄ TARJOAA...

Maantiepyöräily on viimeisin sähkökäyttöinen laji, ja se on nopeasti pysynyt ajan tasalla, ja sen mallit ovat erittäin hienostuneita sekä esteettisesti että teknisesti. Nämä pyörät yllättävät sinut dynaamisella käsittelyllään ja mukavuudellaan.

Näiden pyörien suurena etuna on, että niiden avulla voit hallita ponnistelujasi tehokkaammin sen mukaan, mitä haluat tehdä ja miltä sinusta tuntuu kyseisenä päivänä, ja laajentaa pyöräilyhorisonttiasi erityisesti mäkisemmillä reiteillä. Sähkökäyttöinen maantiepyörä, joka tarjoaa harkittua ja oikeasuhtaista apua, on ihanteellinen aloittelijoille tai keskivertokuntoisille sekä kilpailijoille, jotka haluavat ajaa usein rasittamatta kehoaan liikaa. Se on myös täydellinen väline niille, jotka haluavat rentoutua tai kehittää tekniikkaansa keskittymällä pelkästään polkemiseen, riippumatta reitin profiilista tai sääolosuhteista. Vähän kuin kotitreeni, mutta lisämukavuutena on ajaminen ulkona!

Joskus vain hieman ylipainoinen sähkökäyttöinen maantiepyörä tarjoaa vertaansa vailla olevaa monipuolisuutta ja ainutlaatuista mukavuutta, joten voit nousta legendaarisimmille vuoristosilloille, tehdä reiteistäsi haastavampia tai löytää uudelleen pyöräilyn maun.

KAIKKI MITÄ SINUN TARVITSEE TIETÄÄ SÄHKÖPYÖRISTÄ

VAE tai Speedbike

Tällä hetkellä on olemassa kahdenlaisia sähköpyörätyyppejä: sähköpyörä VAE s ja Speedbikes.

VAE on yleisin. Se on pyörä, jossa on moottori, jonka enimmäisteho on 250 wattia ja joka tarjoaa apua enintään 25 km/h:n nopeudessa ja joka toimii vain, kun poljet sitä itse.

Speedbike on harvinaisempi. Sen käyttö on tarkoin säänneltyä: Ranskan nykyisen lainsäädännön mukaan se on rekisteröitävä, ja sillä on oltava ajoneuvon rekisteriote ja rekisterikilpi. Lisäksi se on vakuutettava, sitä on käytettävä moottoripyöräkypärän ja käsineiden kanssa, eikä sitä saa käyttää pyöräteillä.

MOOTTORI


Moottorilohko voi sijaita polkimissa tai takapyörässä.

Moottorit takapyörässä tarjoavat erittäin hiljaisen toiminnan ja suoran voimansiirron dynaamisempaa ajamista varten. Ne mahdollistavat myös tavanomaisen voimansiirron asentamisen alatukivarteen. Huonona puolena on se, että takapyörän irrottaminen on vaikeampaa ja painopiste siirtyy kauemmas taaksepäin.

Edistyksellisin tekniikka, jota käytetään yhä useammissa malleissa, on kuitenkin pohjakannattimeen integroitu moottori. kampiakseli. Tämä täysin runkoon integroitu ratkaisu tarjoaa parhaan hyötysuhteen ja luotettavuuden suhteen, optimaalisen painon jakautumisen, matalan painopisteen ja perinteisen polkupyörän kaltaisen ajomukavuuden. Moottorin teho on yleensä 250 wattia (suurin sallittu teho). Moottoreiden välinen ero on siis lähinnä vääntömomentissa. Käytännössä moottori käynnistyy automaattisesti, kun poljetaan poljinta, ja yli 25 km/h nopeudessa järjestelmä kytkeytyy pois päältä, jotta voidaan saavuttaa suurempia nopeuksia ilman poljinvastusta. Tämäntyyppinen moottori on ohjelmoitu antamaan kevyttä tukea käynnistyksen yhteydessä ja sitten suurempaa tukea, kun kuljettajan siirtämä voima kasvaa, jotta polkemisen tunne olisi tasainen.

AKKU

Alunperin alaputkeen sijoitettu akku on nyt yhä useammin integroitu suoraan runkoon, minkä ansiosta uuden sukupolven sähkömoottoripyörät muistuttavat muotoilultaan hyvin paljon muskelipyöriä. Teho wattitunteina ilmaistuna vastaa jännitettä (voltteina) kerrottuna kapasiteetilla (ampeeritunteina), ja mitä suurempi teho, sitä suurempi toimintasäde. Maantieajossa akut ovat yleensä 250 Wh:n akkuja, jotta voidaan rajoittaa ylipainoa ja pitää pyörän käyttäytyminen mahdollisimman luonnollisena.

Sähkökäyttöisten maantiepyörien toimintasäde riittää 50-100 kilometrin tai jopa pidemmänkin matkan ajamiseen riippuen reitin kaltevuudesta, sääolosuhteista (tuuli, lämpötila), kuljettajan painosta ja fyysisestä kunnosta. Vähemmän hyväkuntoisille pyöräilijöille, jotka haluavat käyttää sähköavustusta suurimman osan reitistä tai jotka haluavat kulkea pidempiä matkoja, on mahdollista ottaa toinen akku mukaan reppuun. Hyväkuntoinen pyöräilijä taas käyttää moottoria vain jyrkimmillä osuuksilla, mutta ajaa loput matkasta lihasvoimin.

AJOTIETOKONE

Toisin kuin muissa sähköpyörissä, maantiepyörissä on hyvin yksinkertaiset tietokoneet, joiden avulla voit vaihtaa tilasta toiseen ja tarkistaa akun varaustason. Mallista riippuen tämä voi olla pieni konsoli ohjaustangossa tai huomaamaton painike, joka on integroitu suoraan yläputkeen, lähelle varren päätä. Jos haluat enemmän tietoja ajamisestasi, tarvitset perinteisen tietokoneen/GPS:n.

MIKÄ VAE SOPII MINULLE?

Runkomateriaali määrää hyvin pitkälti tulevan pyöräsi käyttäytymisen, joten sinun on harkittava tarkkaan, mikä on sinulle paras vaihtoehto, riippuen rajoituksistasi ja budjetistasi.

Alumiinirungot tarjoavat yleensä hyvän kompromissin mukavuuden ja suorituskyvyn välillä edulliseen hintaan. Vaativat kuljettajat ja kilpailijat arvostelevat niitä kuitenkin usein liian raskaiksi ja jäykkyyden puutteellisiksi. Materiaali on kuitenkin kehittynyt merkittävästi viime vuosina, ja nyt on mahdollista löytää huippuluokan alumiinirunkoja, joiden suorituskyky on lähellä hiiliteräksisten runkojen suorituskykyä. Käytetään kahta pääasiallista alumiinityyppiä: 6061 ja 7005. Ensin mainitun sanotaan olevan kevyempi, kun taas jälkimmäinen on vahvempi, mikä vähentää rungon suunnitteluun tarvittavan materiaalin määrää. Jotkut valmistajat tarjoavat myös skandiumrunkoja. Yhdistettynä alumiiniin tämä säästää 10-15 prosenttia painosta.

Hiili on nykypäivän maantiepyöräilyn valintamateriaali. Sitä voidaan yhdistää lukemattomaan määrään erilaisia kuituja, jolloin saadaan aikaan erityisen kevyitä ja herkkiä, mutta fyysisesti ja teknisesti vaativia runkoja. Hiilikuitujen tiheys ja suuntaus antavat kullekin mallille erityisominaisuuksia (joustavuus, jäykkyys, reagointikyky, mukavuus, aerodynamiikka jne.). Ne sopivat erityisen hyvin kokeneille urheilijoille tai kilpailijoille, sillä niitä pidetään hieman liian elitistisinä niille, jotka haluavat vain saada raitista ilmaa.

Kun olet valinnut materiaalin, muut pyörän valintakriteerit riippuvat pääasiassa ajotyylistäsi ja pelikentästäsi: ajatko yksinomaan maantiellä vai haluatko uskaltautua ajoittain poluille? Jos valitset ensin mainittua, valitse klassinen runko, jossa on kapeat pyörät ja renkaat. Toisessa tapauksessa valitse Gravel-malli, jossa on tilaa istuintukien ja haarukan ympärillä leveämpien renkaiden asentamista varten.

Lisäksi moottoritekniikan valinta, joko takapyörässä tai kampiakselissa, vaikuttaa suuresti tulevaan malliisi.