Tekeekö mieli pyöräillä viikonloppuna tyttöystävien kanssa? Tai ehkä haluat vain päästä pois yksin ja ladata akkujasi metsän rauhassa ja hiljaisuudessa? Me tiedämme, mitä tarkoitat!
Maastopyöräily on valloittamassa yhä useampia naisia, jotka etsivät urheilullista ja ulkoilmaa yhdistävää aktiviteettia, jonka avulla he voivat nauttia rentouttavista retkistä raittiissa ilmassa luonnollisessa ympäristössä ja yhdistää sydänliikunnan edut pakaroiden, reisien ja vatsalihasten kiinteyttämiseen. Täydellistä, eikö olekin?
Kun otetaan huomioon tämän nopeasti kasvavan urheilulajin jatkuva kehittyminen ja tarjolla olevien tarjousten ja mallien moninaisuus, on kuitenkin syytä valita naisten maastopyörä on yhä monimutkaisempi.
Mutta ei paniikkia! Olemme täällä selittämässä kaiken. Tässä on käytännön tietoa, joka auttaa sinua löytämään sinulle sopivan kehyksen.
KAIKKI MITÄ SINUN TARVITSEE TIETÄÄ MIESTEN JA NAISTEN MAASTOPYÖRIEN EROISTA.
Runko ja asento
Aiemmin markkinoita hallitsivat miesten mallit - tai jopa sekamallit - mikä rajoitti maastopyöräilijöiden valinnanvaraa huomattavasti. Valmistajat ovat kuitenkin ymmärtäneet, että on hyödyllistä kehittää erityisiä malleja, jotka on mukautettu ja suunniteltu naisten morfologiaa varten. Viime vuosina monet innovaatiot - erityisesti rungon geometrian osalta - ovat nähneet päivänvalon. Eivätkä ne ole enää vain kokeneille naispyöräilijöille!
Naisten maastopyöräilijöille on tehty joitakin erittäin tervetulleita muutoksia, kuten uusi ajoasento. Aiemmissa malleissa ajoasento oli aivan liian "urheilullinen", ja yläputki oli usein hieman liian pitkä ja ohjaustanko liian leveä.
Nykyään tuotemerkit ovat tietoisia helppouden ja mukavuuden tarpeesta, ja ne tarjoavat rungoista erityisesti yläputken osalta mukautettuja versioita, joissa on Reach*, joka on myös paljon lyhyempi, mutta samalla satulan korkeus pysyy samanlaisena.
Nämä mallit on helppo tunnistaa kokoluokasta. Useimmat miesten pyörät ovat saatavilla koossa S-XL, kun taas naisten pyörät ovat usein saatavilla koossa XS-L.
Oheislaitteet
Huomaat eroja myös varusteissa. Sinun tarvitsee vain verrata kummankin anatomiaa ymmärtääksesi, että pyörän ja ajajan väliset yhdistävät elementit, kuten esim. satula ja ohjaustanko täyttävät hyvin erilaiset vaatimukset. Kun lantio on leveämpi, naisten satulan leveys on usein 150-155 mm, kun taas miesten satulan leveys on noin 138-142 mm.
Mitä tulee varsion lyhyempi suoran selän varmistamiseksi. Ohjaustangon leveys on myös erilainen ja lyhyempi, riippuen kuljettajan hartiavälistä. Esimerkiksi miespuolinen Enduro-ratsastaja voi valita 780 mm:n ohjaustangon, kun taas naispuolinen ratsastaja valitsee 760 mm:n mallin.
Osoitteesta jousitusJousituksen osalta kannattaa valita ilmajousitus perinteisen jousituksen sijaan, koska se on kevyempi ja helpompi säätää tarpeidesi ja mieltymystesi mukaan.
Lopuksi, useimmat jarruvivut jarruvivuilla on nyt säädettävä jarrusuoja. Tämä on ergonomian ja pienten käsien kannalta tärkeä yksityiskohta.
Mikä maastopyörä sopii minulle?
Ennen kuin vastaat tähän kysymykseen, sinun on kysyttävä itseltäsi muutama muukin kysymys:
- Mikä käyttää (vapaa-aika, harjoittelu, kilpailu)
- Milloin ja mihin taajuus aiot käyttää sitä (kausi/säännöllisyys)?
Ajotyylisi, suosimasi maasto ja käytön säännöllisyys määräävät sen, kuinka tärkeinä pidät pyörän painoa, mutta myös muita turvallisen ja miellyttävän ajamisen kannalta keskeisiä osia, kuten jousitusta (edessä ja takana), pyöriä, renkaita, jarruja, satulaa... Mitään ei pidä jättää sattuman varaan, jotta maastopyöräretkistäsi ei tule happamia!
Jos esimerkiksi aiot pyöräillä vain satunnaisesti, vapaa-ajalla ja rentoutumistarkoituksessa, etkä halua mennä kovin pitkälle urheilullisesta tai teknisestä näkökulmasta, klassinen maastopyörä, jossa on etujousitus, kevyt ja hyvin pehmustettu satula, on täydellinen liittolaisesi.
Jos olet jo hyvällä tasolla ja olet innostunut yksin- ja alamäkipyöräilystä ja haluat ottaa haasteen vastaan ja mennä pidemmälle, jyrkille, teknisille poluille, joilla on huomattavia korkeuseroja, tai pidemmille matkoille... silloin sinun on harkittava hyvän haarukan ja ehkä jopa hyvän iskunvaimentimen valintaa täysjousitetun maastopyörän kanssa sekä jarruja, joissa on hyvä purenta!
Jotta voisit helpottaa päätöksentekoa, annamme seuraavat neuvot:
Retkeilypyörät
Matkailuun, jossa tärkeimpinä kriteereinä ovat hinta ja yksinkertaisuus, ihanteellinen valinta on puolijäykkä teräs- tai alumiininen vapaa-ajan maastopyörä. Jotkut suosivat täysjousitettua pyörää mukavuuden lisäämiseksi, mutta siinä tapauksessa investointi on hieman suurempi. Pyörissä on todennäköisemmin 27,5" tai 29" pyörät ja 100-130 mm:n haarukka, joka tarjoaa monipuolisuutta.
Maastopyörät
XC-maastopyöräilyä varten puolijäykkä alumiininen (tai jopa hiilikuituinen) maastopyörä tarjoaa maksimaalisen keveyden ja reagoinnin. Mieluiten 29-tuumaiset pyörät ja 80-120 mm:n haarukka, jotta olet nopein kumpuilevilla osuuksilla, mutta myös epätasaisemmassa maastossa. Toisaalta pidempiä matkoja (kuten maratoneja) varten tarvitset täysjousitetun pyörän.
All-Mountain
Suosittelemme puolijäykkää, jos budjettisi on tiukka, mutta parasta olisi hankkia täysjousitettu maastopyörä, jossa on 130-150 mm:n matka. Runko on yleensä valmistettu alumiinista, mutta se voi olla myös hiilestä, teräksestä tai titaanista, ja siinä voi olla 27,5-, 27,5+- tai 29-tuumaiset pyörät riippuen siitä, pidätkö enemmän mukavuudesta, hauskuudesta vai suorituskyvystä. Niin monia vaihtoehtoja maastopyörälle, joka pystyy sekä kiipeämään hyvin että laskemaan rennosti alamäkeen, vaikka kyseessä olisi jyrkkä alamäki.
Enduro
Tämä on all-mountain-pyörä, joka kannattaa valita. Harrastaja valitsee alumiinirungon, kun taas kilpailijaa houkuttelee hiilikuitupyörä, jossa on 27,5 tai 29 tuuman pyörät. Matka on vähintään 140 mm, ja maastossa rohkeimmat valitsevat jopa 180 mm:n matkan. Se ei välttämättä ole paras suorituskykyinen kiipeilyyn, vaan se on ensisijaisesti tarkoitettu laskeutumiseen.
DH / Freeeride
Tämä on välttämättä täysjousitettu pyörä, jossa on 200 mm:n matka ja joka on yleensä valmistettu alumiinista, vaikka hiilikuitupyörät ovatkin yhä suositumpia tällä alueella kakkossijaa tavoitteleville.
Puolijäykkien ja täysjousitettujen pyörien vertailu.
Edut Puolijäykkä : | Edut Täysjousitus : |
---|---|
Varusteet | Mukavuus |
Paino | Käsittely |
Huolto | Ajamisen ilo |
Suorituskyky | Suorituskyky |
Hinta | Ajettavuus |
Découvrez tous nos conseils & Tutoriels