Nyt todellinen vaihtoehto autolle kaupunkiliikenteessä on kaupunkiliikenteen sähköpyörä on myös loistava tapa päästä eroon kaikesta. Se on ympäristöystävällisempi, hiljaisempi, nopeampi ja parempi terveydelle. Monenlaisten sähköpyörätyyppien joukosta löytyy VTC: "kaksipyöräinen", jota arvostetaan erityisesti sen monipuolisuuden vuoksi.
MIKÄ ON VTC?
. VTC tai maastopyörä on monipuolisin polkupyörä mitä on! Mukava ja käytännöllinen pyörä on eräänlainen synteesi maastopyörästä ja klassisesta kaupunkipyörästä, ja se lainaa ominaisuuksia molemmista. Hybridipyörä, 2-in-1-pyörä, VTC on todellinen monitoimipyörä, ihanteellinen kaikille, jotka etsivät yhtä mallia helpottamaan päivittäisiä matkojaan kaupungilla ja vapaa-ajalla.
VTC-pyörässä kuljettajan asento on melko suorassa, ohjaustanko on samalla tasolla kuin satula, jotta vartalo ei kallistuisi liikaa eteenpäin ja pää pysyisi korkealla ja turvallisessa asennossa, jotta kuljettaja pysyisi valppaana tien tapahtumista.
Kuten klassisissa kaupunkipyörissä ja matkapyörissä, saman VTC-mallin runkoa tarjotaan hyvin usein miesten versiona (timantti) ja naisten versiona (trapetti), jossa on hyvin jyrkkä vaakaputki, jotta siitä olisi helpompi astua yli. Miesten VTC-pyörissä on pääsääntöisesti aina hieman kaltevaTämä tekee niistä helpompia käyttää ja käsitellä, erityisesti silloin, kun niissä on kuormaa.
VTC-KOMPONENTIT JA OHEISLAITTEET
Vaikka markkinoilla on jäykällä haarukalla varustettuja VTC:itä, perinteinen käytäntö on, että maastopyörät varustetaan jäykällä haarukalla. teleskooppihaarukkajossa on maaston mukaan vaihteleva 50-100 mm:n matka. Joissakin haarukoissa on myös lukko, joka optimoi polkemisen maantiellä.
Kaikissa VTC-pyörissä on 28-tuumaiset pyörät pyörät, jotka tarjoavat hyvän suorituskyvyn ja mukavuuden maantiellä, sekä erittäin monipuoliset renkaat Joissakin malleissa on säädettävä varsi, joten voit säätää asentoa tarkasti. Joissakin malleissa on säädettävä varsi, joten voit säätää asentoa tarkasti. lokasuojat, tavarateline ja potkulaite. Nämä lisävarusteet tekevät VTC:stä käytännöllisen ja monipuolisen: se sopii erinomaisesti asioille, pienten tavaroiden kuljettamiseen kaupungilla pyöräillessä ja suojaan huonolla säällä.
... ENTÄ SÄHKÖLAITTEET?
MOOTTORI
Sähkökäyttöisen VTC:n moottori voidaan sijoittaa etupyörään, takapyörään tai kampiakseliin.
Moottorit etupyörässä oli varattu lähtötason malleihin, ja tätä käyttöä ei juuri esiinny nykyisin markkinoilla olevissa malleissa. Haarukkaan kohdistui suurempia kuormituksia, ja etupyörä luisti todennäköisemmin liukkailla pinnoilla. Lisäksi moottorin läsnäolo tässä asennossa saattoi joskus vaikuttaa ohjaukseen, minkä vuoksi valmistajat ovat luopuneet siitä.
Moottorit, jotka sijaitsevat takapyörässä tarjoavat erittäin hiljaisen toiminnan ja suoran voimansiirron dynaamisempaa ajamista varten. Toisaalta ne vaikeuttavat takapyörän irrottamista ja painopisteen siirtämistä kauemmas taaksepäin.
Edistyksellisin tekniikka, joka löytyy nykyään suurimmasta osasta malleja, on kampiakseliin integroitu moottori. Tämä ratkaisu tarjoaa parhaan hyötysuhteen ja luotettavuuden välisen suhteen, optimaalisen painon jakautumisen, matalan painopisteen ja perinteisen pyörän kaltaisen ajotuntuman.Osoitteessa moottorin teho on yleensä 250 wattia (suurin sallittu teho). Moottoreiden väliset erot johtuvat siis pääasiassa vääntömomentista (joka vaihtelee 40:stä yli 70 Nm:iin tehokkaimmissa malleissa), avustustasosta sekä moottorin lineaarisuudesta ja progressiivisuudesta.
Käytännössä mitä suurempi vääntömomentti on, sitä todennäköisemmin moottori tarjoaa vilkkaan kiihtyvyyden ja reagoivan kiihtyvyyden. Toisaalta korkea lineaarisuus tarjoaa saman mukavuuden sekä alhaisilla että korkeilla poljinnopeuksilla.
Alan tärkeimmät toimijat ovat Bosch - historiallinen johtaja - Yamaha, Shimano, Continental, Fazua, Brose, Impulse ja Bafang.AKKU
Sähkökäyttöisissä kaupunkipyörissäsijainti riippuu rungon muodosta.
- Trapetsi- tai timanttipyörissä tyyppisissä pyörissä akku on useimmiten sijoitettu rungon alaputkeen, puoliksi integroituna tai huippumalleissa suoraan runkoon, minkä ansiosta uuden sukupolven EAB-pyörät muistuttavat muotoilultaan hyvin paljon muskelipyöriä.
- Gooseneck-tyyppisissä pyörissä Akku sijaitsee yleensä joko istuinputkessa (edessä tai takana) tai tavaratelineessä.
Osoitteessa akun tehoilmaistuna wattitunteina, vastaa jännitettä (voltteina) kerrottuna kapasiteetilla (ampeeritunteina), kun otetaan huomioon, että mitä suurempi teho, sitä suurempi kantama. Polkupyöräakkujen teho vaihtelee yleensä 400 ja 625 Wh välillä. Muutaman kymmenen kilometrin matkoille 400 Wh:n akku on enemmän kuin riittävä. Tehokkaimmat akut ovat hyödyllisiä vaativille pyöräilijöille, jotka kulkevat pitkiä matkoja päivittäin, tai matkapyörille, joilla on hyvä autonomia.
AJONEUVOTIETOKONE
Sähköpyörät on varustettu tietokoneella, jonka avulla voit hallita kaikkia moottorointiin liittyviä parametreja. ajoneuvotietokone sen mukaan, mihin tavoitteeseen pyritään. Yksinkertaisimmasta ja pienikokoisimmasta, joka näyttää olennaiset tiedot (nopeus, kuljettu matka, valittu avustustaso, akun varaustaso), kehittyneimpään, joka sisältää GPS-navigointitoiminnon, Bluetooth-yhteyden ja jopa USB-liitännän, löydät varmasti itsellesi sopivan mallin, kun muistat, että alkuperäinen tietokone on mahdollista vaihtaa ja päivittää seuraavaan malliin.
MIKÄ SÄHKÖINEN VTC SOPII MINULLE?
Kuten huomaat, sähköiset VTC:t ovat urheilullisempi ja monipuolisempi vaihtoehto muskelivTC:lle tai muille kaupunkipyörille. Mukavan ajoasennon, suurten 28-tuumaisten pyörien ja suuren vaihteiden määrän ansiosta niillä voi polkea niin kaupungissa kuin maaseudulla ja jopa metsässä.
Sinulle sopivan mallin valitsemiseksi on tärkeää ottaa huomioon ajotyylisi, eniten tarvitsemasi varusteet ja komponentit sekä käyttämäsi jousitus- ja akkutyyppi.
Urban VTC
Näitä pyöriä on saatavana eri rungonmuotoisina (timantti-, trapetsimainen, hanhenkaula), ja ne tarjoavat suuren mukavuuden, pystysuoran ajoasennon ja täydelliset varusteet (lokasuojat, tavarateline, valaistus, jalusta). Kaupunkikäyttöön tarkoitettu sähkökäyttöinen VTC sopii 28-tuumaisten pyöriensä ansiosta erinomaisesti lyhyille ja keskipitkille matkoille. Varmista, että teleskooppihaarukassa on lukitusjärjestelmä, tai valitse jäykällä haarukalla varustettu VTC. Matkan puute parantaa pyörän reagointikykyä. Tähän tarkoitukseen riittää 400 Wh:n tai 500 Wh:n akku.
Urheilullinen VTC
Lisävarusteet (lokasuojat, tavarateline jne.) eivät ole välttämättömiä urheilullisessa vapaa-ajan ajossa. Pyörässä on oltava teleskooppihaarukka ja optimaalinen voimansiirto (yksi tai kaksi ketjurengasta ja suuri kasetti takana), joka sopii ulkoilun profiiliin. Suosittelemme yli 500 Wh:n akkua pitkille matkoille.
VTC Touring
VTC:n tulisi olla hyvin varustettu hyödyllisillä lisävarusteilla (tavarateline, lokasuojat jne.), jos haluat ajaa leppoisan päivä- tai jopa viikonloppumatkan. Pääset helposti irti kaikesta kuljettamalla retkeilyvarusteita ja lisävarusteita panniereissa. Ihannetapauksessa kannattaa valita yli 500 Wh:n akku suuremman autonomian saavuttamiseksi.