Sähköinen maastopyörä on tehokkaampi, nopeampi ja painavampi, mutta se ei ole aivan samanlainen kuin perinteinen maastopyörä. Se ei varsinaisesti mullista ajotapaa, mutta se tarjoaa uusia tuntemuksia sekä polkiessa että ajaessa. Jos olet uusi VTTAE-pyöräilijä, tarvitset luultavasti hieman aikaa totutellaksesi siihen... On tärkeää käyttää aikaa pedon kesyttämiseen!
Probikeshop muistuttaa pienistä virheistä, joita kannattaa välttää, ja antaa neuvoja, joiden avulla voit kesyttää VTTAE:n.
Sähkökäyttöisen maastopyörän erityispiirteet: paino, käsiteltävyys, teho
Esteettisesti sähköavusteinen maastopyörä muistuttaa paljon muskelipyörää, varsinkin kun viime vuosina on edistytty moottorilohkon ja akun integroinnissa. MTB- ja eMTB-varusteet ovat myös vertailukelpoisia, vaikka eMTB-pyörille optimoituja komponentteja on yhä enemmän (teleskooppihaarukat tai erityiset e-MTB-vaihteistot ja E-25-hyväksytyt renkaat).
Sähköinen maastopyörä on omaa luokkaansa, koska siinä on sähköinen poljinavustinjärjestelmä, joka koostuu moottorista, akusta ja ohjaustangolla varustetusta näytöstä. Tämä erityislaitteisto lisää jonkin verran painoa, mikä muuttaa tavanomaisen maastopyörän ajotottumuksia. VTTAE-pyörän keskipaino on noin 25 kg, ja kevyimmät mallit painavat vajaat 20 kg.
Vauhdissa tämä huomattava paino voi helposti vangita kokemattomat kuljettajat teknisissä alamäissä. Harjoittelun avulla VTTAE:n voi kuitenkin kesyttää kuten minkä tahansa muun pyörän, ilman suurempaa vaivannäköä. Sähkökäyttöisen maastopyörän avulla voit tutustua toisenlaiseen ajamiseen, joka on erittäin nautinnollista ja jossa on kyse ennakoinnista ja joustavuudesta.
Kaikissa sähköisissä maastopyörissä käytetään moottoria, jossa on suuri teho- ja vääntömomenttipotentiaali. Moottori auttaa ylämäissä, mutta se voi myös loukata sinut, jos avustustilaa ei ole valittu hyvin. Suurin riski on juuttua jyrkimmissä ja teknisimmissä osuuksissa takavedon menettämisen tai päinvastoin hallitsemattoman kuperkeikan vuoksi.
Miten VTTAE:n oikea avustustila valitaan?
Moottorin vääntömomentti on tärkeä tekijä arvioitaessa VTTAE:n suorituskykyä maastossa. Avustustilojen avulla voit annostella tehoa olosuhteiden mukaan.
VTTAE-moottoreiden urheilullinen, dynaaminen avustaminen
VTTAE:n poljinkäyttäytyminen määräytyy sen teknisten ominaisuuksien mukaan. moottori. Sähkökäyttöiset MTB:t ovat tehokkaita ja urheilullisia koneita, joiden avulla voit ajaa poluilla, joille ei normaalisti pääsisi lihaksikkaalla MTB:llä. Urheilullisen luonteensa ansiosta VTTAE-moottorit soveltuvat erinomaisesti tällaiseen äärimmäiseen maastoon ja ajamiseen. Urheilullisuudella tarkoitamme erittäin dynaamista, herkkää ja reagoivaa voima-avustusta, joka myötäilee tehokkaasti ajajan ponnistelua, kun hän painaa polkimia.
VTTAE-moottoreiden urheilullinen käyttäytyminen näkyy niiden suurena maksimivääntömomenttina, joka on 70-90 Nm markkinoiden suosituimmissa ratkaisuissa:
Kaikissa näissä moottoreissa on eri avustustasoja tai -tiloja, joten voit säätää tuen maaston (enemmän tai vähemmän tekninen tai epätasainen), kuljettajan profiilin (urheilullinen tai vapaa-ajan) ja retkityypin (matkanopeus pitkällä matkalla tai lyhyet, rytmikkäät matkat) mukaan. Kukin avustustila tuottaa hyvin kohdennetun maksimivääntömomentin. Ensimmäinen avustustila tuottaa pienimmän vääntömomentin (60 Nm Eco-tilassa Performance Line CX -moottorilla), kun taas tehokkain tila tuottaa suurimman vääntömomentin (85 Nm Turbo-tilassa Performance Line CX -moottorilla).
VTTAE:n avustustilan mukauttaminen maaston mukaan
Maastopyöräsi moottorivalmistajasta (Bosch, Yamaha, Shimano...) riippuen käytössäsi on 3 tai 4 avustustilaa.
Ensimmäisenä on aina "Eco"-tila, joka on loistava varovaiseen liikkeellelähtöön ja riittää suhteellisen helppoihin poljettaviin osuuksiin, mikä on hyödyllistä, kun haluat säästää akkua ja pidentää retkiäsi mahdollisimman paljon. Asteikon toisessa päässä tehokkain tila ("Turbo" Boschissa, "High" Yamahassa, "Boost" Shimanossa) on paras lyhyissä ja jyrkissä nousuissa - se hyödyntää moottorin tehon täysimääräisesti, mutta tyhjentää akun nopeasti. Keskitilat ("Tour" Boschissa, "STD" Yamahassa, "Trail" Shimanossa) soveltuvat hyvin useimpiin jyrkkiin, mutkaisiin, teknisiin ja pitkiin nousuihin.
Bosch- ja Shimano-tuotemerkkien avulla voit kalibroida eri avustustilat tarkasti (sovelluksen kautta), jotta löydät oikean annoksen mieltymystesi mukaan. Nämä kaksi suurta moottorivalmistajaa tarjoavat myös VTTAE:lle optimoituja tiloja ("Trail" Shimanolta, "eMTB" Boschilta), jotka säätävät automaattisesti apuannosta maaston mukaan älykkään monianturijärjestelmän ansiosta.
Sähköavusteisen maastopyörän oikea käyttö: ennen retkeä.
Ennen VTTAE-retkeä tehtävät tavanomaiset tarkastukset ovat samanlaisia kuin ennen tavanomaista maastopyöräretkeä, mutta muutamaan seikkaan on kiinnitettävä erityistä huomiota.
VTTAE-pyörän olennaiset tarkastukset
Tarkista aina jarrujärjestelmä painamalla kutakin vipua. Tarkista jarrupalojen kulumisaste ja jarrulevyjen kunto huolellisesti ja säännöllisesti. Olisi sääli huomata, että jarrut ovat pettäneet kesken laskun.
Tarkista säännöllisesti eri kiinnikkeiden kireys: pyörän akseli, istuintolppa, ohjaamo. Tarkasta myös pyöräsi yleinen kunto, etsi lommoja tai halkeamia rungossa, erityisesti moottorin alueella.
VTTAE:n säädöt
Tarkista renkaiden ja jousituksen paineet huolellisesti, noudata valmistajan suosituksia ja hienosäädä asetukset painosi, ajotyylisi ja päivän maaston mukaan. Muista, että VTTAE:lla on kaksi ominaisuutta, jotka ovat ensiarvoisen tärkeitä: pito poljettaessa ja pito jarrutettaessa. Jos haluat kiivetä jyrkimmillekin mäille, voit säätää jousituksen asetuksia siten, että edessä on maksimaalinen puristus ja takana enemmän jämäkkyyttä.
Sähköavusteisessa maastopyörässä kannattaa myös laskea tavallista satulan korkeutta (vain hieman), jotta poljettaessa saavutetaan parempi vakaus ja ketteryys. Poljin on mukavampaa ja tehokkaampaa vaikeissa ylämäissä.
Kun olet käynyt läpi tämän tarkistuslistan, voit aloittaa avustinjärjestelmän käytön. Aluksi suosittelemme, että valitset ensimmäisen avustustason (Eco-tila). Käynnistyksestäsi tulee pehmeämpi ja hallitumpi.
Sähkökäyttöisen maastopyörän käyttäminen oikein: retken aikana
Kuten olemme jo aiemmin sanoneet, VTTAE:lla polkeminen ja ajaminen on hieman epätavallinen harjoitus, joka muuttaa aloittelijoiden tottumuksia.
Yleiset säännöt hyvään VTTAE:lla ajamiseen
Muistutettakoon, että moottoriavustin toimii vain polkiessasi. Yleissääntönä on, että sinun tulisi pyrkiä tasaiseen, noin 70-90 rpm:n sykkeeseen, jotta saat moottorista parhaan hyödyn irti. Tällä poljintaajuudella VTTAE-moottori on mukavuusalueellaan, jossa se kuluttaa vähiten energiaa.
Pitkän nousun aikana suosittelemme, että vaihdat vaihteen mieluummin kuin avustustilan, jotta voit mukautua maastoon ja ennakoida kaltevuuden muutoksia. Tarkoituksena on käyttää eri tiloja viisaasti ja säilyttää samalla tasainen ja tehokas toiminta.
Käytön alkuvaiheessa on tärkeää tutustua koneeseen. Parasta on tutustua Eco-tilaan, jotta saat hyvän tuntuman siihen, miten pyörä käyttäytyy - osaat arvostaa tukea tarkemmin. Sen jälkeen voit kokeilla keskitason avustustilaa ja sitten maksimitilaa, jotta voit tutustua VTTAE:n koko potentiaaliin.
Neuvomme tehokkaaseen kiipeilyyn VTTAE:lla
VTTAE:lläsi on potentiaalia kiivetä vaikeimmillekin vuoristopoluille. Jos kiipeät hyvin jyrkillä poluilla, löysällä alustalla ja hyvin jyrkässä rinteessä, moottorin tehon hallinta on välttämätöntä. Jos et pysty hallitsemaan pyörää rinteessä, sinun on pakko laskea jalka alas. Jos käytät moottoria täydellä teholla ja olet huonossa asennossa, on hyvin mahdollista, että mönkijä ajaa perään tai luisuu pois radalta. Haasteena on löytää oikea, tasapainoisin kaava, jolla etenet hyvin rinteessä. Hyvin kiipeäminen VTTAE:lla tarkoittaa parhaan vaihteen ja avustustason yhdistelmän löytämistä ja asennon mukauttamista niin, että paino jakautuu tasaisesti.
Ylämäkeen ajaminen edellyttää, että ennakoit sudenkuopat (tiellä olevat juuret ja kiviportaat), jotta voit vetää tehokkaan linjan. Sinun on kaikin keinoin vältettävä juuttumista esteeseen, tai vaarana on, että tehokkaasta koneestasi tulee todellinen kuollut paino.
Sähköisellä maastopyörällä ajaminen
Samoin kuin ylämäkeen ajaminen, myös alamäkeen ajaminen vaatii paljon ennakointia. VTTAE:n painon vuoksi jarrutusaika on väistämättä pidempi. VTTAE:lla ajaminen tarkoittaa, että sinun on oltava varovainen, kun tulet mutkaan, ennakoitava linjaasi ja pidettävä liikeratasi mahdollisimman tasaisena ja sujuvana, jos haluat säilyttää hallinnan, vakauden ja nopeuden.
VTTAE:n aloittelijoita ei tietenkään kehoteta ryntäämään liian teknisille radoille.
VTTAE:n oikea käyttö: ajon jälkeen
Ajon jälkeen on tärkeää huolehtia VTTAE:sta, johon on väistämättä kerääntynyt pölyä tai mutaa. Ennen kuin puhdistat pyörän, irrota konsoli ja akku ja pese ne erikseen kostealla liinalla. ATV:n huolto noudattaa samoja vaiheita kuin muskelipyörän huolto. Tärkeintä on keskittyä voimansiirron komponentteihin ja puhdistaa ja voidella ne säännöllisemmin uudelleen niiden käyttöiän pidentämiseksi.
Découvrez tous nos conseils & Tutoriels