Miten valitsen MTB-ketjurattaat?

Miten valitsen MTB-ketjurattaat?

Käy osoitteessa MTB-ketjurenkaat ovat epäilemättä yksi monimutkaisimmista vaihdettavista osista, kun haluat asentaa jotain muuta kuin valmistajan määrittelemää. Yritetään luoda perusta tämän osan valinnalle tekemättä virheitä.

Standardit

  • Hammaspyörien lukumäärä: 9, 10, 11 tai 12.
  • Asennuksen halkaisija
  • Ketjupyörätyyppi: indeksoitu tai yksilevyinen.
  • Hammastus
  • Kiinnitysstandardi

Ketjurengastyypit ja -standardit

Kaikki ketjupyörän osat maastopyörän voimansiirto on suunniteltu toimimaan vaihteistostandardiEt siis voi yhdistää esimerkiksi 9-vaihteiselle suunniteltua ketjupyörää 10-vaihteiseen vaihteistoon. Nykyään useimmat MOUNTAIN BIKES on 11- tai 12-vaihteinen, mutta 10-vaihteinen tai harvemmin 9-vaihteinen on silti helppo löytää.

. asennuksen halkaisija levylautasen halkaisija, joka tunnetaan myös nimellä BCD*, on sen ympyrän halkaisija, joka voidaan piirtää levylautasen ruuvien akselin läpi. Sen mittaamiseksi on maastopyörän kampiakselissa 4-piikkisessä kampiakselissa voit mitata etäisyyden. akseli-akseli* kahden toisiaan vastakkain olevan kiinnitysreiän välillä; 5-jalkaisen kampiakselin osalta mittaa kahden peräkkäisen kiinnitysreiän välinen etäisyys ja katso sitten kaaviota.

A (mm) B (mm)
58 34,1
64 45,3
74 43,5
88 62,2
92 53,3
94 55,3
96 -
102 -
104 -
110 64,7
120 -
130 76,4
135 79,4
144 84,6

On 2 erilaisia lokeroitaindeksoidut lokerot a vaihteiden vaihtamista varten, ja siksi ne on suunniteltu kampiakselille, jossa on 2 tai 3 ketjurengasta, tai niille, joissa ei ole indeksointia. b ja jotka on sen vuoksi suunniteltu vain yhden ketjupyörän kokoonpanoon.

MUISTUTUS : indeksointi on erilainen jokaisella valmistajalla, joten kaikkien ketjupyörän ketjupyörien on oltava vähintään samanmerkkisiä.

. hampaat toimii päinvastoin kuin kasetit: mitä vähemmän hampaita ketjupyörässä on, sitä vähemmän voimaa tarvitaan.

Lopuksi kohta, joka aiheuttaa eniten ongelmia: ketjupyörän ketjupyörä. kiinnitysstandardi. Nykypäivän kampiakselit on yhä useammin optimoitu siten, että ketjurattaiden ja kampiakselien välissä on erityisiä kokoonpanoja (kuten vakiomallinen Directmount vakiomallinen suora kiinnitys). Vaikka kiinnityksen halkaisija on usein vakioitu, ketjupyörän sijainti ja/tai kiinnitystapa voi vaihdella. On tärkeää tunnistaa erityispiirteet, kun asennetaan tai mukautetaan uutta levyä.

Mikä ketjupyörä sopii kampiakseliini?

Kun haluat vaihtaa ketjupyörän, sinulla ei välttämättä ole valinnanvaraa: yksinkertaisin ja luotettavin ratkaisu on yleensä käyttää mallillesi ominaista kampiakselin merkin ketjupyörää.

Jos kuitenkin valitset mukautuvan ketjupyörän, sinun on hyvä olla tietoinen siitä, että voit löytää ketjupyöriä, joissa on erikoisteknologiaa, joka parantaa vaihteiden vaihdon luotettavuutta. Yksittäisen ketjupyörän tapauksessa monet merkit tarjoavat nykyään malleja, joissa on koneistetut hampaat, kuten esim. Kapea Leveä*, jotka kirjaimellisesti pitävät ketjun kiinni kampiakselissa, jolloin voit suurimman osan ajasta tulla toimeen ilman ketjunohjainta.

    Maastopyöräily - Plateaux