Miten valitsen MTB-levyjarrunesteen?

Miten valitsen MTB-levyjarrunesteen?

On olemassa kaksi pääluokkaa MTB-levyjarrunesteet levyjarruneste: mineraali- ja DOT-neste. Molemmat ovat sekoittumattomia ja niillä on erilaiset ominaisuudet.

Nestetyypit

Jarruneste siirtää vipuun kohdistuvan voiman jarrusatulaan ilman häviöitä, koska kitkaa ei ole ja neste on kokoonpuristumaton tai lähes kokoonpuristumaton.

Vesi voi täyttää tämän tehtävän (ei ole harvinaista käyttää sitä jarrupyörissä). Trial*), mutta lämpötila, jonka neste voi saavuttaa pitkäaikaisen jarrutuksen aikana, saisi veden nopeasti kiehumaan, jolloin se muuttuisi kaasuksi (joka tunnetaan yleisesti "ilmakuplina"): koska kaasu on kokoonpuristuvaa, jarru menettäisi kaiken tehonsa ja muuttuisi pehmeän tuntuiseksi.

Siksi jarrujen valmistajat käyttävät nestettä, joka kiehuu paljon korkeammassa lämpötilassa kuin vesi: DOT-nestettä. A tai mineraali B.

Muista: älä koskaan sekoita niitä keskenään. Älä käytä DOT-jarruille tarkoitettua vuodatussarjaa jarruihin, jotka vaativat mineraalia, tai päinvastoin.

DOT

Tämä neste, jota käytetään myös autoissa ja moottoripyörissä, on standardoitu, mikä tarkoittaa, että sen valmistusohjeet ovat aina samat merkistä riippumatta. Vuosien mittaan tätä nestettä on parannettu, ja nykyään DOT-nesteestä on useita eri versioita. Kronologisessa järjestyksessä: DOT3, DOT4 ja DOT5.1.

Ne sekoittuvat täydellisesti keskenään, koska ne kaikki ovat peräisin samasta perustasta: glykolista. Kun ne tulevat pullosta, niiden "kuiva" kiehumislämpötila on vähintään : 205 °C (3), 230 °C (4) ja 270 °C (5.1).

Valitettavasti tämä neste on kuitenkin hygroskooppinen, mikä tarkoittaa, että siihen kertyy helposti vettä, mikä alentaa kiehumislämpötilaa. Vaikka jarrukierto vaikuttaisi vesitiiviiltä, siihen pääsee kosteutta (noin 3 % vuodessa). Vesi sekoittuu nesteeseen siinä määrin, että vaikka et käyttäisikään mönkijääsi, jarrujärjestelmä on tyhjennettävä vähintään kerran vuodessa. DOT on myös syövyttävää maaleille ja lakoille, joten sitä on käsiteltävä varoen.

Tiedoksi: DOT5:stä on olemassa silikonipohjainen versio, joka ei ole yhteensopiva muiden DOT-yhdisteiden kanssa ja jota käytetään harvoin pyöräilyssä, koska se aiheuttaa puristusongelmia.

Mineraali

Välttääkseen samanaikaisesti nesteen käyttöikään ja korroosioon liittyvät ongelmat merkit, kuten Shimano, Magura ja Tektro, käyttävät nestettä, jota ei ole standardoitu: mineraalia.

Jokaisella merkillä on oma reseptinsä, joten suosittelemme ehdottomasti, ettei niitä sekoiteta keskenään. Koska nämä nesteet ovat hydrofobisia, ne kiehuvat aina samassa lämpötilassa (esim. 120 °C Magura Royal Bloodissa tai 280 °C Shimanossa).

Minkä jarrunesteen valitsisin?

Yhteenvetona voidaan todeta, että jos jarrujesi toimivat glykoli-DOT:lla (eli 3, 4 tai 5.1), suosittelemme käyttämään suorituskyvyltään parasta, eli 5.1:tä. Jos ne käyttävät DOT5:tä, sinulla ei ole valinnanvaraa. Jos ne käyttävät mineraaliainetta, käytä samaa merkkiä kuin jarrusi.

Jos haluat vaihtaa MTB:n levyjarrut levyjarrut ja epäröit DOT- tai mineraalijärjestelmän välillä, tässä on yhteenveto eduista ja haitoista:

Sekoitettavat Hydrofobinen Neutraali Standardi Yhteensopimaton
DOT3
DOT4
DOT5.1
DOT3, 4 tai 5.1 voit käyttää haluamaasi. Varo kuitenkin käyttämästä DOT5:tä tai Mineralia. Ne imevät itseensä vettä, ja ne on puhdistettava vähintään kerran vuodessa. Nämä nesteet ovat syövyttäviä, ja niitä on käsiteltävä varoen. Riippumatta siitä, minkä merkkistä jarrua tai nestettä käytät, kaikki on yhteensopivaa. Neste on kokoonpuristumatonta, tai ainakin melkein, joten kaikki vipuun kohdistamasi voima siirtyy jarrusatulaan ilman häviöitä, koska kitkaa ei ole.
DOT5 Ei sisällä vettä, joten se vaatii vain vähän tai ei lainkaan vuotoa. Ei sekoitu muiden DOT-yhdisteiden kanssa. Pitkäaikaisen jarrutuksen aikana vesi kiehuisi nopeasti ja muuttuisi kaasuksi (siis kokoonpuristuvaksi). Jarrusi menettäisi kaiken tehonsa ja muuttuisi pehmeän tuntuiseksi.
MINERAALIT Ei ime vettä, joten verenvuotoa ei tarvita juuri lainkaan. Valmistajakohtaisesti erilainen, joten on käytettävä vain ilmoitettua merkkiä. Pitkäaikaisen jarrutuksen aikana vesi kiehuisi nopeasti ja muuttuisi kaasuksi (ja siten kokoonpuristuvaksi). Jarrusi menettäisi kaiken tehonsa ja muuttuisi pehmeän tuntuiseksi.

TARVIKKEET - Jarrujen huolto