Mitä ikinä teetkin - MAASTOPYÖRÄILY, Maantie, Matkailu, Kaupunki -, asentamalla hyvän valaistus polkupyörääsi on välttämätöntä, olipa kyse sitten näkemisestä tai näkemisestä. Teho, itsenäisyys, sijainti ja koko ovat kaikki huomioon otettavia tekijöitä. Tuotteiden ja valmistajien käyttämien eri mittayksiköiden moninaisuudesta ei kuitenkaan ole helppo löytää tietä. Seuraavassa kerrotaan, mitä tarvitset oikean laitteen valinnassa.
VALAISTUSOMINAISUUDET
- Eri mittayksiköt : Lux, lumen ;
- Eri valaistustyypit : perinteinen lamppu, halogeeni, LED ;
- Virtalähteiden tyypit : paristot, akut, dynamo, VAE ;
- Valaistustilat ;
- Asennusmenetelmät.
KAIKKI VALAISTUKSESTA
ERI MITTAYKSIKÖT
Valmistajasta ja tuotteesta riippuen valon teho voidaan ilmaista Lux- tai Lumen-yksikköinä. Nämä kaksi yksikköä eivät kuitenkaan viittaa samaan käsitteeseen vaan täydentävät toisiaan. . Lumen (lm) on tehon yksikkö, joka mittaa valovirtaa jonka valaistus voi tuottaa kaikkiin suuntiin. Tämä arvo on sama riippumatta etäisyydestä valaistavaan kohteeseen, ja se voidaan antaa ledille tai itse valaistukselle. Jälkimmäisessä tapauksessa arvo on pienempi, koska valo menettää tehoa kulkiessaan linssin läpi, mutta se on rehellisin arvo, koska ihmissilmä havaitsee sen.
Toisaalta Lux (lx) on yksikkö, joka mittaapinnan valaistusvoimakkuutta (tie, puu jne.), eli neliömetriä kohti saatujen lumenien määrä. Tämä arvo vaihtelee etäisyyden mukaan valonlähteestä, mutta myös linssin laadun mukaan. Käytännössä 1 luksi = 1 lumen/m². Lux-arvo mitataan yleensä 1 tai 10 metrin etäisyydeltä.
On myös mainittava Candelajoka ilmaiseevalon voimakkuutta lähteen ulostulossa. Laitevalmistajat käyttävät tätä yksikköä kuitenkin yhä harvemmin.
Jos tiedot ilmoitetaan ainoastaan Lux-yksikköinä, on tärkeää tietää etäisyys, jolla tämä arvo lasketaan. On myös hyödyllistä tietää valonsäteen halkaisija, kun lähde on 1 tai 10 metrin päässä, jotta voidaan löytää tarpeisiin parhaiten sopiva valaistus. Esimerkiksi kaksi valaistusjärjestelmää voi näyttää saman Lux-luvun 10 metrin etäisyydellä, mutta ne eroavat toisistaan lumenien määrän suhteen. Tällöin ylimääräiset lumenit luovat laajemman valonsäteen, joka kattaa suuremman alueen.
300 lumenia / 28 Lux 10 metrin etäisyydellä
500 lumenia / 28 Lux 10 metrin etäisyydellä
Tilanteen ja vaatimusten mukaan lisätehoa voidaan käyttää valaisemaan kauemmaksi, laajemmalle tai molempiin. Tehokkaan valaistuksen tarkoituksena on valaista tie tai polku vähintään 20 metrin matkalta, mutta sen on valaistava myös tien tai polun reunat, jotta näkymä olisi mahdollisimman täydellinen ja turvallinen. Haasteena on saada tarpeeksi leveä valokeila ilman, että valo hajoaa liikaa, ja pitää valon keskiosa voimakkaana.
VALAISTUSTYYPIT
Valoja on kolmea eri tyyppiä:
Lamppu klassinen on edullisin, koska sen tekniikka on yksinkertaisin. Sen teho on kuitenkin usein rajallinen ja valaistus on huonolaatuista.
Sitä löytyy nykyään vain lähtötason malleista.
Lamppu halogeenilamppu voi toimia korkeammassa lämpötilassa kuin tavanomaiset lamput, mikä tekee siitä tavallisia lamppuja tehokkaamman. Ne kuluttavat kuitenkin paljon energiaa, ja siksi ne korvataan vähitellen LED-valoilla.
Hehkulamput LED ovat nyt normi. Niiden käyttöikä on paljon pidempi (noin 100 000 tuntia), ja ne tuottavat enemmän valoa kuin halogeeni- tai tavalliset lamput ja kuluttavat samalla vähemmän energiaa.
Lamppu tuottaa virran, mutta valonsäde muodostuu linssin tai heijastimen avulla.
Kun heijastimella, valoa ei voi oikeastaan hallita. Lamppu säteilee valoa suoraan ulospäin, eikä lopputulos ole kovin tehokas. Tämäntyyppistä heijastinta käytetään vain perustuotteissa.
Toisin kuin klassinen heijastin linssi valoa voidaan ohjata, jolloin saadaan aikaan kauniita sävyjä tai päinvastoin erittäin kirkas keskipiste valaistustavoitteesta riippuen.
Lopuksi voit käyttää nykyaikaista heijastintajossa LED on sijoitettu vaakasuoraan ja osoittaa suoraan peiliin. Tämä mahdollistaa valonsäteen maksimaalisen hallinnan tai jopa useiden valonsäteiden luomisen yhdestä polttimosta.
Virtalähteen tyyppi
Osoite paristokäyttöiset valot (ladattavat tai ei, mallista riippuen) ovat yksinkertainen ja taloudellinen ratkaisu. Vaikka ne ovat kompakteja ja kevyitä, niiden rajallinen autonomia ja latausilmaisimen puuttuminen merkitsevät sitä, että käyttäjien on oltava hyvin varovaisia, ettei valo lopu kesken matkan. Lisäksi näiden valojen teho on usein rajallinen, koska niiden autonomia on rajallinen. Siksi ne olisi varattava satunnaiseen käyttöön lyhyillä matkoilla, mieluiten hyvin valaistuilla alueilla.
. akkukäyttöiset valot ladattavissa, yleensä USB:n kautta, on paljon pidempi käyttöikä ja/tai niitä voidaan käyttää tehokkaamman valon käyttämiseen. Niiden etuna on, että ne voidaan ladata nopeasti ja helposti (esimerkiksi toimistossa USB-kaapelilla). On huomattava, että tehokkaimmissa malleissa akku voi olla ulkoinen. Tämä on painavampi ja tilaa vievämpi, mutta sitä voidaan siirtää (runko, reppu), jotta painon jakautuminen pysyy hyvänä, erityisesti kypärävalaistuksessa.
. Dynamovalot on vain vähän yhteistä aiemmin käytettyjen kanssa. Takapyörän rullanapa on häviämässä, sillä sen haittapuolena on, että se aiheuttaa kitkaa, joka hidastaa pyörää ja antaa vain heikon valaistuksen pienillä nopeuksilla, ja se jopa sammuu, kun pyöräilijä ei enää liiku eteenpäin. Dynamo on nykyään yhä useammin sijoitettu etunavaan ja kytketty kondensaattoriin, jolloin valaistus pysyy päällä myös silloin, kun pyörä on paikallaan. Tätä ratkaisua käytetään erityisesti kaupunki- ja matkapyörissä.
Useimmissa sähkökäyttöisissä kaupunkipyörissä on lisäksi erityiset EAB-valot. Ne saavat energiansa pyörän akusta. Sen lisäksi, että nämä valot toimivat jatkuvasti - eli jopa paikallaan ollessaan - niiden etuna on, että ne mukautuvat paitsi ympäristön valo-olosuhteisiin, jotta ne toimivat tehokkaasti päivällä ja yöllä, myös pyöräilijän nopeuteen. Jotkin niistä on jopa kytketty jarruvipuihin varoittamaan jarrutuksesta. Kaikissa tapauksissa on tärkeää varmistaa yhteensopivuus moottorijärjestelmän kanssa.
On huomattava, että akkukäyttöiset valot ovat irrotettavia, mutta dynamovalot ja ECV-valot kiinnitetään yleensä suoraan pyörään.
VALAISTUSMUODOT
Valotiloja on yhä enemmän jokaiseen tilanteeseen: halusitpa tulla nähdyksi tai et, ajoitpa valaistulla kaupunkialueella tai metsässä, päivällä (muiden tienkäyttäjien huomion herättämiseksi) tai yöllä...
Yleisesti ottaen kiinteät tilat tilat ovat parempia katseluun, kun taas vilkkuvat tilat antavat vähemmän valoa, mutta herättävät enemmän huomiota muissa ajoneuvoissa. Ne kuluttavat myös vähemmän energiaa, mikä takaa, että valaistus kestää pidempään. Kun valitset valaistusta, harkitse huolellisesti eri toimintatiloja ja ennen kaikkea kuhunkin toimintatilaan liittyvää tehoa ja kantamaa. Ei kannata valita valaistusjärjestelmää, jossa on monia vaihtoehtoja, jos esimerkiksi teet vain lyhyitä matkoja kaupunkialueilla.
On myös polkupyörän valoja, joissa on tutka. Nämä huippumallit voidaan liittää pyörätietokoneisiin. GPS pyörätietokoneisiin ja mukautuvat liikenneolosuhteisiin. Valonsäteen voimakkuus vaihtelee pyörän nopeuden, muiden ajoneuvojen ja ympäristön valoisuuden mukaan. Valo loistaa enemmän tai vähemmän kirkkaana, kun hidastat tai pysäköit.
MIHIN JA MITEN VALOT ASENNETAAN?
Ensiksi kerrotaan, mitä polkupyörien merkinantoa koskevat määräykset sanovat:
- Vähintään 1 keltainen/valkoinen valo ja 1 valkoinen heijastin edessä;
- Vähintään 1 punainen valo ja 1 punainen heijastin takana. Valaisukulman on oltava vähintään 120°;
- Vähintään 1 oranssi heijastin kummassakin polkimessa ja sivuilla (pyöränpyörät tai renkaat).
Tieliikennelaissa ei määritellä valaistusvoimakkuutta tai virransyöttöä.
Toiseksi, käytännössä pienet valot kiinnitetään yleensä silikonikauluksella, joka on helppo kiinnittää ja irrottaa ja joka sopii useimpiin polkupyöriin.
Suuremmat ja tehokkaammat valot on yleensä asennettava kauluksella, yleensä ilman työkaluja.
Valot toimitetaan tapauksesta riippuen yhdellä tai useammalla kiinnitysjärjestelmällä, ja adapterit toimitetaan joko vakiona tai lisävarusteena.
. takavalot voidaan asentaa istuintolppaan (yleisin tapa), istuintukeen, tavaratelineeseen, lokasuojiin, pyöränsuojiin, turvakaukaloon, turvakaukaloon, turvakaukaloon ja reput tai silmukalla varustetut satulalaukut.
A edessäjos kiinnitys ohjaustanko on yleisintä irrotettaville valoille, dynamo- ja VAE-valot asennetaan yleensä haarukkaan. Jotkin valot voidaan asentaa myös ohjaustankoon. KypäräNäin valokeila voidaan suunnata sinne, minne katsot, mikä on ihanteellista mutkaisilla reiteillä. Paras ratkaisu on yhdistää kypärään asennettu valo, joka luo kaukaisimman valopisteen, ja ohjaustankoon asennettu valo, joka antaa mahdollisimman laajan valokeilan.
MIKÄ VALAISTUS SOPII MINULLE?
Osoitteessa townjos ajat vain hyvin valaistuilla teillä, yksinkertainen valosarja, jossa on kiinteä ja vilkkuva tila ja teho 5-10 lumenia takana ja 20-30 lumenia edessä, on täysin sopiva.
Jos käytät pyörääsi vain satunnaisesti, akkukäyttöiset valot riittävät hyvin. Jos käytät pyörääsi päivittäin (vélotaf) ja/tai pitkillä matkoilla, ladattava akkuvalaisin, mieluiten USB:n kautta, on selkeä valinta.
Jos reittisi sisältää huonommin valaistuja osuuksia (matkat esikaupunkialueilla), noin 20-50 lumenin takavalot ja 30-200 lumenin etuvalaisimet, joissa on erilaisia kiinteitä ja vilkkuvia valoja, takaavat parhaan mahdollisen turvallisuuden ja hyvän valaistuksen tiellä.
Jos pysäköit pyöräsi kadulle, suosi joka tapauksessa helposti irrotettavia valoja ja ota ne mukaan, kun olet lukinnut pyöräsi. Pyörän valot ovat usein varkaiden saalista.
Sillä maantiepyörätvalitse valaistusjärjestelmä taka voimakas, jotta autoilijat näkevät sinut jo kaukaa ja ehtivät ennakoida, erityisesti teillä, joilla nopeusrajoitus on 80 km/h. Vähintään 100 lumenin teho takaa näkyvyyden useiden satojen metrien päähän.
À edessäTurvallinen ja tehokas ratkaisu on 200-800 lumenin valaisin, jonka päävalo loistaa kauas (vähintään 100 metrin päähän) ja sivulle loistava sivuvalo. Löydät jopa 1 500 lumenin malleja, jos etsit täydellistä mukavuutta. Tällöin on huolehdittava siitä, että valaisimet on sijoitettu oikein, jotta ne eivät häikäise muita vastakkaisesta suunnasta tulevia tienkäyttäjiä.
Sillä MOUNTAIN BIKESsuosittelemme, että asennat etuvalo koska ensisijainen tavoite on nähdä mahdollisimman kauas ja laajalle, jotta lentoradat voidaan ennakoida mahdollisimman hyvin. 500 lumenia on vähimmäisvaatimus, mutta todella mukavaksi koet 1000 lumenin valon, ja tehokkaimmat mallit tarjoavat 2000 lumenia. Ihannetapauksessa yhdistät valon ohjaustankoon ja valon kypärään, jotta näkökenttä olisi mahdollisimman laaja.
À TakanaUseimmissa tapauksissa 10-50 lumenin valo riittää, jos ajat vain liikenteeltä suljetuilla teillä.
TARVIKKEET - Valaistus
-
KNOG BLINDER X 2300 etuvalaistus
Tavallinen hinta 299,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 299,99 €
-
SIGMA Blaze Flash takavalo, jossa on jarruvalo
Tavallinen hinta 26,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 29,95 €
-
Etuvalaistus VALAISIMET STRADA MK12 SB
Tavallinen hinta 347,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 415,00 €
-
Etuvalaistus Silmälasit E 2300
Tavallinen hinta 199,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 199,99 €
-
LEZYNE LITE DRIVE 1200+ / KTV DRIVE PRO+ etu- ja takavalot.
Tavallinen hinta 124,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 139,95 €
-
Takavalo SIGMA Nugget II salama
Tavallinen hinta 12,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 13,95 €
-
LEZYNE SUPER DRIVE 1800+ SMART etuvalaistus Musta
Tavallinen hinta 169,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 189,95 €
-
LEZYNE KTV STICK DRIVE takavalo Musta
Tavallinen hinta 32,90 €Tavallinen hintaYksikköhinta bySuositeltava hinta: 42,95 €