Miten valitsen polkupyörän vetokoukun?

. vetokoukku on omaperäinen ja erittäin mielenkiintoinen ratkaisu, jolla lapset ja vanhemmat saadaan pyöräilemään yhdessä! Siinä yhdistyvät kuljetusväline - aikuinen vetää pyöräilevää lasta - ja oppimistehtävä, sillä se auttaa nuoria pyöräilijöitä parantamaan tasapainoaan ja ymmärtämään paremmin liikeratoja kahdella pyörällä.

KAIKKI MITÄ SINUN TARVITSEE TIETÄÄ HINAUSTANGOISTA

Puolivälissä polkupyörän perävaunun ja tandempyörän välimaastossa hinaustanko yhdistää lapsen pyörän (hinattava pyörä) aikuisen pyörään (hinattava pyörä). Ensin mainittu ohjaa jälkimmäistä, jonka pyörä Ensimmäinen ohjaa toista pyörää, jonka etupyörä on nostettu, mutta jonka avulla lapsi voi polkea ja yhdistää voimansa pyöräilijänsä kanssa.

Riippuen merkistä, jolla on enemmän tai vähemmän erityisiä kiinnitysjärjestelmiä, vetokoukku voi olla eri muotoinen:
- Se voi olla rakenteellinen osa, joka yhdistää hinattavan pyörän etupyörän hinattavan pyörän taka-akseliin;
- Se voi olla myös varsinainen tanko, joka yhdistää istuintolppa vetopyörän runkoon ja vedettävän pyörän etuakseliin.

Useimmat hinaustangot voidaan taittaa vetopyörän päälle, jolloin pieni pyörä voidaan vapauttaa nopeasti.

MIHIN HINAUSTANKOA KÄYTETÄÄN?

Kuljetusvälineenä

Vetokoukku on lastenistuimen tai pyöräperävaunun tavoin lisävaruste pienten lasten kuljettamiseen pyörällä. Mutta toisin kuin kahta ensin mainittua ratkaisua, vetokoukkua voidaan käyttää vasta, kun lapsi on saavuttanut tietyn iän (yleensä aikaisintaan 3 vuotta) ja on jo tottunut pyöräilyyn.

Lapsen oppimisen tasosta riippuen vetokoukun hyödyt ovat erilaiset:
- Jos lapsi vasta opettelee pyöräilyä, vetokoukku on hyödyllinen, kun lapsi ja hänen pyöränsä kulkevat reittiä, jolla hän voi harjoitella ja edetä täysin turvallisesti;
- jos lapsi osaa jo ajaa itse, vetokoukun avulla voit viedä hänet ulos ja liikkeelle pidemmäksi aikaa kuin hänen ikänsä sallii. Jos lapsi väsyy, hän voi lopettaa polkemisen ja nauttia siitä, että äiti tai isä vetää häntä!


Ajamaan oppimiseen!

Kun lapsi on pyörän selässä aikuisen hinaamana, hänen on aina oltava valppaana, vaikka hän voikin lopettaa polkemisen.

Heidän on aina käytettävä kypärää, pysyttävä satulassa pystyssä ja pidettävä kädet ohjaustangolla, tai pyörä alkaa kallistua vaarallisesti.

Näin asennoituneena ja traktoripyörän suunnanmuutosten alaisena lapset voivat harjoittaa tasapainoaan, oppia tuntemaan pyörän tuntuman, oppia liikeratoja ja niin edelleen. Tarkkailemalla edessään olevan aikuisen asentoa lapset voivat myös oppia aikuisen liikkeitä (esimerkiksi käden ojentaminen suunnanmuutoksen merkiksi).

Jotta tämä oppimisprosessi tapahtuisi parhaissa mahdollisissa olosuhteissa ja ilmeisistä turvallisuussyistä, traktoripyörän aikuisen on tietenkin omaksuttava mahdollisimman joustava ajotapa. Äkilliset suunnanmuutokset ja ohjaustangon äkilliset nykäisyillä on kielteinen ja vaarallinen vaikutus hinattavaan pyörään. Samoin vanhemman on varottava laajoja mutkia, kuten perävaunun vetämisessä, ja väistettävä huolellisesti esteitä (esimerkiksi esteet vihertien varrella).

Muiden varotoimenpiteiden lisäksi on suositeltavaa varustaa hinattava pyörä mm. seuraavilla varusteilla lokasuoja suojaamaan lapsia vesi- ja mutaroiskeilta. Jos hinattavassa pyörässä on vakaajat, ne on poistettava!

On myös suositeltavaa käyttää vetokoukkua vain pyöräteillä, leveillä teillä tai todella kumpuilevilla poluilla. Vaikka se voidaan asentaa kaupunkipyörään, sitä ei ole käytännöllistä käyttää kapeilla kaduilla järjestelmän kokonaispyörätilan vuoksi. Sitä ei myöskään suositella käytettäväksi maastopyörässä, koska lapsen pyörä voi irrota maasta, jolloin sekä lapsi että aikuinen voivat kaatua.

ASENNUS

Tämäntyyppisen tangon asentaminen vaatii hieman varovaisuutta, sillä on tarkistettava, että vetopyörän istuintolpan ympärillä on riittävästi tilaa: jos olet tottunut ajamaan matalalla satula-asennolla, asennuksesta tulee vaikea.

Yleisesti ottaen voimme vain neuvoa sinua noudattamaan näiden tankojen mukana toimitettuja asennusohjeita kirjaimellisesti.

Suosittelemme myös, että tarkistat säännöllisesti sekä vetopyörän että vedettävän pyörän eri kiinnityskohdat varmistaaksesi, että asennus on turvallinen. Hinaustanko, joka ei ole riittävän tiukasti kiinni hinattavassa pyörässä, voi tehdä siitä hyvin herkän suunnanmuutoksille, mikä voi johtaa epätasapainoon ja kaatumisiin.

On myös syytä muistaa, että valmistajat määrittelevät aina hinattavan pyörän ja pyöräilijän enimmäispainon, joka on yleensä noin 45 kiloa.