Miten valitset maastopyörän iskunvaimentimen?

Miten valitset maastopyörän iskunvaimentimen?

Jousitetun rungon keskeinen elementti tarkan ja mukavan ajamisen takaamiseksi, onMTB-iskunvaimennin on valittava huolellisesti. Yhä kehittyneempien ja suorituskykyisempien iskunvaimentimien valinta on sitäkin monimutkaisempaa. Tässä on opas, joka auttaa sinua löytämään juuri sinulle sopivan iskunvaimentimen.

Vakiomallit

Et välttämättä voi asentaa runkoosi mitä tahansa iskunvaimentajaa. Tekniikan valinnan (ilma-, kierrejousi- jne.) lisäksi sinun on otettava huomioon seuraavat seikat riippuen kehyksesi yhteensopivuudesta:

  • Asennuskeskipisteen etäisyys a 2 kiinnityspisteen välinen etäisyys
  • Isku: matka, jonka iskunvaimennin toimii.
  • Koko/muoto: jotkin rungot eivät hyväksy liian järeää mallia.
  • Asetus (tai alkuperäinen kokoonpano)

Iskunvaimentimen tyypit

Jousitus koostuu aina kahdesta erillisestä osasta:

  • . jousi ilmajousi b tai kierre c ;
  • Vaimennusosa, joka on aina hydraulinen ja joka on sijoitettu kokonaan vaimentimen runkoon tai osittain siirrettynä takaisin sijoitettavaan säiliöön. c1.

. ilmajouset (tai ilmajouset) ovat kevyempiä ja tarjoavat niin sanotun progressiivisen toiminnan. Niitä voidaan säätää helpommin ja hienovaraisemmin suhteessa kuljettajan painoon korkeapainepumpun avulla.

Jotkut merkit tarjoavat samaa mallia eri ilmasäiliökokoja. Mitä suurempi ilmamäärä on, sitä lineaarisempi iskunvaimennin on ja sitä paremmin se hallitsee toiminnasta johtuvat lämpötilavaihtelut. Mitä pienempi ilmamäärä, sitä progressiivisempi iskunvaimennin on.

. Kierrejousitetut iskunvaimentimet ovat herkempiä pienille iskuille ja toimivat niin sanotusti lineaarisesti. Niiden vahvuutena on niiden luotettavuus, mutta ne ovat painavampia. Ne vaativat kuljettajan painon mukaan mukautetun jousen (jota ei toimiteta vakiona).

Hydraulisen osan tehtävänä on säätää puristusnopeutta (tai painumista). d ja laajeneminen e (tai rebound) laminoimalla öljyn sisälle. Joissakin malleissa on piggyback, joka tarjoaa suuremman öljytilavuuden lämpötilavaihteluiden hallinnan parantamiseksi ja mahdollistaa myös puristuksen ja reboundin hienosäädön.

Asetus on valmistajan suorittama iskunvaimentimen valmistelu sen mukauttamiseksi pyöräsi kinematiikkaan. Tämä asetus vaikuttaa kahteen parametriin (puristus ja rebound), ja se tehdään yleensä kolmella tasolla.

 

Runkoosi sopivan asetuksen valitsemiseksi on parasta tutustua valmistajan tietoihin.

Mikä iskunvaimennin sopii minulle?

  • Vaellus
    Jos otat harrastusmaastopyöräsi mukaan retkelle, valitse ilmaiskunvaimennin, jotta se mukautuu helposti painoosi, ja perinteinen ilmaiskunvaimennin, jotta se on monipuolisempi. Kun kyseessä on hydrauliikka, pidä asiat yksinkertaisina: vaimentimen lukitseminen hyvin kumpuilevia osuuksia tai nousuja varten ja reboundin säätäminen on enemmän kuin tarpeeksi.
  • Cross-Country
    Harrastatko enemmän maastoajoa puolijäykällä maastopyörälläsi? Valitse kevyt iskunvaimennin, jossa on ilmajärjestelmä ja mahdollisimman pieni tilavuus, jotta pumppaushäviöt pysyvät pieninä. Ohjaustangon lukitus, jos mahdollista, ja rebound-säätö ovat välttämättömiä urheilukäytössä.
  • All-Mountain
    All-Mountain-ajossa täysjousitetun maastopyörän kanssa ilmajousituksen suorituskyky ja keveys ovat eduksi. Mieluiten klassisella tai jopa suurella säiliöllä, jotta se toimii täydellisesti alamäissä. Rebound-säätö on välttämätön ja compression-säätö on suositeltava, jotta se soveltuu kaikenlaisiin polkuihin. Lukitus ei kuitenkaan ole pakollinen.
  • Enduro
    Enduro-ajoon on taas sopivin suorituskyvyn optimointiin tarkoitettu ilmajärjestelmä, jossa on laaja säiliö täydellisen alamäkikäyttäytymisen ylläpitämiseksi. Lukituksen sijasta valitset puristus- ja rebound-säädön, jolla voit mukautua maaston erilaisiin ominaisuuksiin. Lisäksi kaasutinversiosta on myös hyötyä (jos runkosi sallii sen), jotta hydraulinen tuki olisi luotettavampi nopeissa ja hauraissa alamäissä.
  • DH / Freeride
    DH- / Freeride-ajossa kierrejouset, joissa on säiliö, ovat kuningasasemassa ilmeisistä syistä, jotka liittyvät kestävyyteen ja lämpötilavaihteluiden hyvään hallintaan. Yhä paremmin toimivat ilmajärjestelmät alkavat kuitenkin tehdä tuloaan tällä alalla. Yksi tai jopa kaksi puristusasetusta (suurilla ja pienillä nopeuksilla) on tarpeen, samoin kuin paisunta-asetukset.

    MTB - Iskunvaimentimet