Vitus - Historia

The
renessanssi
ikonin

1930

Ranskalaisen valmistajan syntyyn voi tutustua vasta vuonna 1930. Tuohon aikaan Saint-Étiennen Ateliers de la Rive valmisti erityyppisiä teräsputkia, muun muassa Vitusta, joka houkutteli runkojen rakentajia keveytensä ja kestävyytensä vuoksi. Yritys kilpaili tuolloin brittiläisen Reynoldsin ja italialaisen Columbuksen kanssa.

1978

Vitus vakiinnutti 1970-luvulla asemansa yhtenä johtavista teräsputkien valmistajista uusien rakennusprosessien tuloksena syntyneen "Super Vitus 971" -putken ansiosta. Ratkaisevana vuonna 1978 Vitus siirtyi polkupyörävalmistaja Badorin omistukseen ja sai uuden teknologisen patentin, joka paransi rungon jäykkyyttä ja kestävyyttä. Vuotta myöhemmin lanseerattiin ikoninen Vitus 979 -runko, jolla varustettiin muun muassa Phil Andersonin, Graham Jonesin, Luis Herreran ja Sean Kellyn ajamia ultrasuorituskykyisiä pyöriä. Kelly oli tietysti se, joka perusti merkin sukutaulun voittamalla klassikoita ja Vueltaa. Aikana, jolloin useimmat valmistajat käyttävät edelleen teräsputkia, Vituksesta on tullut maailman johtava alumiinipyörien valmistaja.

1990

90-luvun alussa uusi materiaali, uusi vallankumous: ZX-1, yksiosainen runko, jossa on avantgardistinen muotoilu. Laurent Fignon ikuisti sen Grande Boucle -elokuvassa Laurent Fignon ikuisti sen sisäisen kaapelinohjauksen ja erinomaisen aerodynamiikan. Tämä tekniikan jalokivi viitoittaa tietä nykyaikaisille hiilikuitumuotoiluprosesseille.

2008

90-luvun loppu ja 2000-luvun alku olivat vaikeampia. Pyöräilyala muuttui hyvin nopeasti, ja tuotemerkillä oli vaikeuksia pysyä mukana. Sen ostivat ranskalaisen pyöräilyn suuret nimet, kuten Look ja sitten Time. Huolimatta useista yrityksistä elvyttää aiempi menestys, Vitus lopetti toimintansa vuonna 2008.

2009

Pohjoisirlantilainen insinööriryhmä työskenteli uuden polkupyörämerkin kehittämiseksi ja huomasi, että Vitus oli myynnissä. Nimen historia ja perintö vakuuttivat nämä intohimoiset insinöörit välittömästi. He huomasivat olevansa täysin samoilla linjoilla Vituksen vision ja arvojen kanssa. Niinpä he päättivät ostaa tuotemerkin, ja legendaarinen Sean Kelly oli heidän lähettiläänsä.

2011

Nyt oli uusien tavoitteiden aika, vanhojen mallistojen elvyttäminen ja uusien luominen, kuten Nucleus-puolijäykkä maastopyörä vuonna 2011.

2012

Vuonna 2012 insinöörit kehittivät täysjousitetun Vitus Escarpe -maastopyörän, joka merkitsi merkin debyyttiä Enduro-maailmassa. Samana vuonna lanseerattiin Sean Kellyn täyshiilinen merkkipyörä, joka oli mukana An Post UCI -ammattilaisjoukkueen ensimmäisissä ajoissa. Tiivis yhteistyö kuljettajien kanssa johti pyörien parantamiseen.

2015

Enduro-mallisto suunniteltiin täysin uudelleen uuden jousituspatentin ansiosta. Palkintoja seurasi: Killian Callaghan voitti Enduro World Series U21 -sarjan vuonna 2016 ja Colin Ross voitti Downhill Masters -maailmanmestaruuden vuonna 2018. Escarpe-maastopyörä sai jopa MBR-lehden myöntämän Vuoden Trail Bike of the Year -palkinnon.

2016

Nucleus-maastopyörä voitti Vuoden pyörä -palkinnon ja tekee samaa seuraavat 5 vuotta.

2018

Irlantilaisbrändi loi Cherie Pridhamin kanssa Vitus Pro Cyclingin, jossa ovat mukana Ed Clancy ja Scott Thwaites. Vuonna 2018 lanseerattiin myös ensimmäinen sähkömallisto, ja E-Sommet-maastopyörä voitti MBR-lehden Ebike-testin vaikuttavalla arvosanalla 10/10.

2020

Viime aikoina Rob Warner (Britannian ensimmäinen DH-maailmanmestari), Joe Smith (DH-ratsastaja) ja Helen Jenkins (entinen kaksinkertainen triathlonin maailmanmestari) ovat liittyneet Vituksen perheeseen tarjotakseen yhä enemmän asiantuntemusta eri pyöräilylajeissa.

2021

Escarpe-maastopyörä valittiin vuoden parhaaksi Trail-pyöräksi brittiläisessä MBR-lehdessä. ZX-1 EVO -maantiepyörämalli (joka juhlii 20-vuotisjuhlaansa) ja Vitesse EVO on suunniteltu täysin uudelleen, ja ne saivat yksimielistä kiitosta Road.cc-, Cycling Weekly- ja Bike Radar -lehdiltä. Lopuksi Energie EVO cyclo-cross -malli teki MM-debyyttinsä Belgiassa Team Spectra Racingin ansiosta.

Tutustu tuotteisiimmeVITUS - Todellisille ajajille