tehokas toimenpide varkauksia vastaan
Polkupyörät ovat haluttuja esineitä... vähän liiankin paljon! Jotkin mallit, kuten sähköavusteiset polkupyörät ja huippuluokan pyörät, ovat kalliita ja vaativat huomattavia investointeja. Ja kaikki tietävät sen! Siksi omistajat tuntevat usein velvollisuudekseen tai jopa pelkäävät ajaa pyörällään milloin, missä ja miten haluavat. Varkausriskistä huolehtiminen ei valitettavasti ole koskaan kaukana.
Toiset pyörät eivät ole upouusia, eivät huipputeknisiä eivätkä varustettu uusimmilla komponenteilla, mutta niillä on silti paljon arvoa, tällä kertaa tunnearvoa. 16-tuumainen pyörä, jolla ajoit ensimmäisen kerran 6-vuotiaana ja jonka unelmoit siirtäväsi lapsillesi, ensimmäinen maastopyörä, jonka pystyit ostamaan säästettyäsi ensimmäiset palkkasi, Bianchin keräilypyörä, jonka perit isoisältäsi, retrohenkinen kaupunkipyörä, jonka löysit kirpputorilta ja jota olet itse muokannut antaaksesi sille sen ainutlaatuisen vintage-tyylin, jota niin paljon rakastat...
400 000varkaudet / vuosi
52 %julkisessa käytössä
48 %yksityiskodeissa
Kaikille polkupyörän harrastajille ja omistajille varkauden pelko on hyvin todellinen, niin todellinen, että siitä on tullut paitsi pyöräilyn este myös este sen käytön kehittämiselle.
Fédération des usagers de la bicyclette (FUB) -järjestön tekemän tutkimuksen mukaan Ranskassa varastetaan vuosittain 400 000 polkupyörää, joista suurin osa on kaupunkipyöriä, jotka on lukittu huonolaatuisilla lukoilla. Varkauksia tapahtuu kaikkialla: 52 prosenttia tapahtuu julkisella alueella (puistot, jalkakäytävät, asemat jne.) ja 48 prosenttia yksityisasunnoissa (rakennusten sisäpihoilla, lukituissa polkupyörätiloissa, autotalleissa, lukkojen takana jne.).
Lähde Pyöräilyn taloudelliset vaikutukset ja kehitysmahdollisuudet Ranskassa 2020.
Lähes neljäsosa varkauden uhriksi joutuneista pyöräilijöistä ei tee ilmoitusta poliisille, koska he ovat lannistuneita siitä, että varkauden onnistumisen todennäköisyys on pieni, ja he eivät yleensä osta uutta pyörää tai alennu.
Noin 150 000 pyörää vuodessa (40 %) löydetään hylättynä. Kuitenkin vain 3 prosenttia palautetaan, koska omistajaa on mahdotonta tunnistaa ja todentaa.
Lähde LÄHDE: FUB
Markkinoilla on saatavilla erilaisia tapoja turvata polkupyörät, kuten yhä tehokkaammat ja toimivammat lukot (kuten U-lukot tai panssaroidut ketjut, jotka tarjoavat yhä korkeamman turvallisuustason) sekä erityiset polkupyörävakuutukset, jotka voivat olla erittäin hyödyllisiä paitsi onnettomuuden, kaatumisen tai polkupyörän rikkoutumisen aiheuttamien vahinkojen varalta myös ostohinnan osittaisen korvaamisen kannalta katoamis- tai varkaustapauksissa.
Nämä toimenpiteet eivät kuitenkaan vielä riittäneet konkreettiseen ja kestävään ratkaisuun. Loi d'Orientation des Mobilités (LOM), josta äänestetään vuonna 2019, heijastelee yhtä Plan Vélo -suunnitelman sitoumuksista, eli sitä, että otetaan käyttöön polkupyörien pakollinen merkitseminen vuodesta 2021 alkaen..
Pyörän merkintä kansallinen velvoite 1. tammikuuta 2021 alkaen
Tätä direktiiviä, joka julkaistiin Journal Officielissa 23. marraskuuta 2020 annetulla asetuksella nro 2020-1439, täsmennettiin 29. joulukuuta 2020 julkaistulla määräyksellä.
Polkupyörien varkauksien, laittoman kaupan ja laittoman jälleenmyynnin torjunnan tehostamiseksi kaikki uudet polkupyörät ja sähkökäyttöiset apuvälineet (lukuun ottamatta alle 16-tuumaisia lasten polkupyöriä, perävaunuja ja skoottereita), joita jälleenmyyjä myy, on pakko tunnistaa 1. tammikuuta 2021 alkaen. Heinäkuun 1. päivästä 2021 alkaen tämä velvollisuus ulotetaan koskemaan myös ammattilaisten myymiä käytettyjä polkupyöriä.
Tätä varten FUB ja Union Sport et Cycle ovat perustaneet APIC:n (Association de Promotion et d'Identification des Cycles et de la Mobilité́ Active), jonka tehtävänä on vastedes hallinnoida yksilöityjä polkupyöriä koskevaa ainutlaatuista kansallista tiedostoa (FNUCI), jonka automatisoitu käsittely on tietotekniikasta, tiedostoista ja vapauksista 6. tammikuuta 1978 annetussa laissa säädettyjen edellytysten mukaista.
Ranskan hallitus on hyväksynyt useita merkintäratkaisuja tarjoavia organisaatioita:
Ranskan hallitus on hyväksynyt useita merkintäratkaisuja tarjoavia organisaatioita, muun muassa :
Bicycode
FUB:n vuonna 2004 perustama Bicycode on yksi alan edelläkävijöistä, ja se käyttää itseliimautuvaa etikettiä.
Auvray ja nopeusmerkintäjärjestelmä.
Tämä suojaus koostuu tunnistenumeron kaiverruksesta 2 tai 3 kohtaan pyörässä (runko, akku, moottori jne.). Tämä kaiverrus takaa tietynlaisen esteettisen laadun, mutta sitä on vältettävä herkissä rungoissa, erityisesti hiiliteräksisissä rungoissa.
Recobike
Tässä järjestelmässä turvamerkintä (merkintä) koteloidaan vain muutamassa minuutissa ruiskuprosessin avulla tehokkaaseen hartsikerrokseen. Tämän tekniikan ansiosta varkaudenestomerkintä voidaan hitsata kemiallisesti kiinni pyörän runkoon.
Paravol
Väärentämisen kestävä akrylaatti- ja laserkaiverrettu tarra. Tarrassa on QR-koodi, joka linkittää pyörän tiedot Paravol.org-sivustolle. Jos pyörä ostetaan tai löydetään, voit yksinkertaisesti skannata QR-koodin saadaksesi pääsyn väärennöksettömään omistustodistukseen, jossa ilmoitetaan pyörän tila (varastettu / kadonnut / ei varastettu) ja hälytetään omistaja tai Paravol, jotta pyörä voidaan palauttaa.
Rekisteröity pyörä, rauhallinen ja suojattu!
Kuulemme jo kysymyksesi: "Mitä merkintä pyörässäni tarkoittaa?
Millainen merkintä?
Ja missä se tarkemmin ottaen on?"
Ja myös teidän kommenttinne: "Oikeastaan uusi pyöräni ei tule pitämään siitä enkä minäkään, anteeksi! Pidän pyörästäni sellaisena kuin se on: raittiina ja siistinä. Värillisen tarran lisääminen keskelle runkoa ei tule kysymykseen...".
Ja kuitenkin, jos epäonni sattuisi ja suosikkipyöräsi varastettaisiin, haluaisit, että se löydettäisiin nopeasti ja palautettaisiin sinulle ehjänä ja terveenä, eikö niin?
Vaikka merkitseminen tarkoittaakin myönnytyksiä rungon esteettisyydestä, kannattaa muistaa, että merkitty pyörä on pyörä, joka on rekisteröity kansalliseen tietokantaan. Tämä tarkoittaa, että se voidaan palauttaa nopeasti varkauden jälkeen, mutta myös myydä uudelleen asianmukaisesti virallisen omistajatodistuksen ansiosta.
Polkupyörän tunnistaminen merkitsemällä se rauhoittaa pyöräilijää, ja sillä on myös suuri pelotevaikutus, sillä varkaiden on tulevaisuudessa yhä vaikeampi myydä pyörää eteenpäin. Luvut puhuvat puolestaan: pyörän tunnistaminen vähentää varkausriskiä 30 prosenttia!
Miten se toimii?
Miten merkintä toimii?
Polkupyörävarkauksien torjumiseksi merkinnällä yhdistetään polkupyörä sen omistajaan yksilöllisen, standardoidun numeron avulla, jota vähittäismyyjä käyttää kansallisessa tietokannassa (FNUCI), joka on saatavilla verkossa ja myös kunkin hyväksytyn toimijan omilla alustoilla.
Jos poliisi, paikallisviranomainen tai jopa yksityishenkilö ottaa pyörän takaisin, voidaan ottaa yhteyttä pyörän omistajaan ja palauttaa pyörä hänelle.
Kun ostaja ostaa käytetyn polkupyörän, joka on useimmiten yksityishenkilöiden välinen kauppa, hän voi myös tarkistaa, että pyörä ei ole varastettu, jotta hän ei tietämättään joudu osalliseksi varastetun tavaran vastaanottamiseen.
Miten pyörä tunnistetaan?
Ensinnäkin merkintäprosessin on taattava, että se on pysyvä ja muuttumaton.
Aakkosnumeerisista merkeistä koostuva tunnus sijoitetaan kehykseen (paitsi erityistapauksissa), ja sen on oltava helposti luettavissa pysäköidystä tai jopa käytössä olevasta pyörästä. Se on kuin polkupyörän rekisterinumero, mutta huomaamattomampi!
Polkupyörän tunnistamisesta aiheutuvat kustannukset jäävät usein asiakkaan maksettaviksi, vaikka myyjä voi joskus korvata ne, ja ne vaihtelevat valitun hyväksytyn merkintäratkaisun mukaan (Bicycode, Paravol, Recobike jne.).
Jälleenmyyjä kirjaa pyörän tiedot (erityisesti sarjanumeron) ja omistajan (sukunimi, etunimi jne.) ostolaskulle ja hyväksytyn toimijan alustalle, kun uusi pyörä myydään. Hyväksytyn toiminnanharjoittajan on tämän jälkeen lähetettävä uudelle omistajalle tämän käyttökoodit. Tämän jälkeen uusi omistaja voi kirjautua sisään ja halutessaan täydentää profiilitietojaan tai lisätä valokuvia pyörästään tai päivittää niitä tarvittaessa (menetys, jälleenmyynti).
Valtuutetut toimijat puolestaan toimittavat jatkuvasti tietoja APIC:lle, joka tallentaa ne hallinnoimaansa kansalliseen tietokantaan. Pyörä on siten tunnistettavissa ja palautettavissa koko eliniän ajan. APIC:n tehtävänä on helpottaa kadon tai varkauden ilmoittamista ja polkupyörän takaisin saamista keskitetyn digitaalisen tiedonkeruujärjestelmänsä avulla.
Tämä yksilöityjen polkupyörien ainutlaatuinen kansallinen tiedosto on pelkkä tietokanta, joka sisältää :
- polkupyörän omistajan henkilötiedot (etu- ja sukunimi tai yrityksen nimi, puhelinnumero, sähköpostiosoite) ja tietyt vapaaehtoiset tiedot (syntymäaika jne.).
- polkupyörää ja sen tilaa kuvaavat tiedot (käytössä, varastettu/kadonnut, käytöstä poistettu/rikkoutunut, etsii omistajaa, myytävänä, korjaamon ulkopuolella) sekä polkupyörää koskevat valinnaiset tiedot (akun tai moottorin sarjanumero, valokuvat jne.).
Näihin tietoihin pääsee käsiksi :
- Poliisi, santarmi ja tulli;
- Kunnalliset poliisit, maalaiskunnan vartijat ja löytötavarapalveluun nimetty kunnallinen henkilöstö, jonka kunnanjohtaja on valtuuttanut;
- henkilöt, yksiköt tai organisaatiot, jotka osallistuvat polkupyörien tunnistamiseen;
- Punta;
- Liikenteestä ja liikkuvuudesta vastaava keskushallinnon johtaja tai hänen valtuuttamansa henkilöt.
Yhden kansallisen tiedoston sisältämiä tietoja ei saa käyttää kaupallisiin tarkoituksiin, mutta niitä voidaan käyttää tilastollisiin tarkoituksiin.
Merkintä
Probikeshopissa
Probikeshop on tehnyt yhteistyötä operaattorin kanssa. PARAVOLjonka Ranskan ympäristöministeriö ja APIC ovat hyväksyneet helmikuussa 2021.
Probikeshopin valitsema Paravol-tarra on yksinkertainen tapa tunnistaa pyörä ilman ulkoisia toimenpiteitä. Se on riskitön pyörän kannalta, sillä sen käyttö ei edellytä rungon fyysistä tai kemiallista käsittelyä.
Tämä hyvin pieni tarra (vain 50x22 mm) kestää materiaalinsa (akrylaatti) ja laserkaiverruksensa ansiosta erityisen hyvin repeytymistä, UV-säteilyä ja huonoa säätä.
Kysymykset usein kysytyt kysymykset
-
Minne merkintä sijoitetaan?
Tarra kiinnitetään suoraan kehykseen. Teknikoidemme ja asiantuntevien asentajiemme tehtävänä on tehdä kaikkensa kunnioittaakseen pyörän ulkonäköä ja jättää merkintä selvästi näkyviin nopeaa tunnistamista varten.
Tarra kiinnitetään aina istuinputken takaosaan.
Jos tämä ei ole mahdollista (poikkeustapauksissa), se kiinnitetään istuinputken etuosaan. -
Kuinka paljon merkintä maksaa?
Merkintä on sinulle ilmainen! Probikeshop on päättänyt tarjota sinulle tämän palvelun tukeakseen tämän kansallisen toimenpiteen käynnistämistä.
-
Mistä löydän tietoni?
Paravol lähettää sinulle sähköpostitse omistajatodistuksen ja kirjautumistietosi. Voit halutessasi kirjautua sisään täydentämään tai muuttamaan pyörääsi (tila, valokuvat jne.) tai itseäsi (osoitteenmuutos jne.) koskevia tietoja.
Kaikki pyörääsi liittyvät asiakirjat ovat edelleen käytettävissäsi ja ladattavissa henkilökohtaisessa tilassasi verkkosivustolla. paravol.org.
Omistustodistus on väärennöksentorjuntakelpoinen, koska siinä on pyörän valokuva ja kohteen QR-koodi, jonka voi tarkistaa skannaamalla sen Paravolin verkkosivustolla. Tämä todistus on virallinen todiste omistusoikeudesta, ja sitä tarvitaan, kun myyt pyörääsi eteenpäin tai jos se palautetaan varkauden tai katoamisen jälkeen.
-
Pyöräni on merkitty. Miten pääsen asiakasalueelle?
Probikeshop on rekisteröinyt sinut Paravolille tilauksen yhteydessä antamiesi tietojen perusteella. Hyväksytty operaattorimme Paravol on vastuussa siitä, että sinulle lähetetään kaikki tarvittavat tiedot sähköpostitse ja linkki, jonka kautta pääset liittymään profiiliisi. Älä unohda tarkistaa roskapostikansiota, jos et löydä sähköpostia postilaatikostasi!
Jos olet kadottanut salasanasi, älä huoli. Voit nollata sen milloin tahansa. Jos luulet, että sähköpostiosoitteesi on väärä, älä myöskään hätäänny! Lähetä sähköpostia osoitteeseen contact@paravol.org.
-
Minulla on Paravol-tunniste, jota en voi aktivoida. Mitä minun pitäisi tehdä?
Probikeshop on todennäköisesti jo tunnistanut sinut. Tarkista, että sinulla ei ole tiliä palauttamalla salasanasi. Voi olla, että merkintäsi ei ole vielä aktivoitu. Tässä tapauksessa voit lähettää sähköpostia osoitteeseen contact@paravol.org mainiten koodisi ja kauppiaan (Probikeshop) nimen, jotta hän voi ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin.
-
Mitä teen, jos pyöräni varastetaan?
Jos pyöräsi on varastettu, toimi välittömästi. Yhdistä suoraan Paravol-tilillesi ja ilmoita varkaudesta päivittämällä tila. Se on nopeaa, helppoa ja tehokasta!
Paravol on perustanut ensimmäisen kansallisen tietokannan, joka yhdistää pyörän sarjanumeron sen omistajaan ja johon yhteisö voi tutustua nimettömyyttä suojaten. Tietokannan ansiosta palautusprosessia voidaan nopeuttaa yhteisön avulla.
-
Pyöräni on löytynyt! Miten palautan sen?
Jos pyörä on löydetty ja tunnistettu, Paravol ottaa yhteyttä omistajaan järjestääkseen pyörän palauttamisen mahdollisimman yksinkertaisesti.
Olosuhteista riippuen pyörä voidaan palauttaa henkilökohtaisesti omistajalle tai Paravolin yhteistyökumppanin kautta.
Paravol korvaa pyörän palauttamisesta aiheutuvat kustannukset enintään 50 euroon asti.
-
Mitä tapahtuu, jos pyörä myydään tai sen omistaja vaihtuu?
Yksityishenkilöiden välisessä jälleenmyynnissä omistajan on tehtävä ilmoitus tunnisteen toimittaneelle hyväksytylle toimijalle ja annettava ostajalle tarvittavat tiedot, jotta tämä voi rekisteröidä uudet henkilötietonsa.
-
Mitä tapahtuu, jos pyörä kierrätetään tai tuhotaan?
Kun omistaja hävittää pyöränsä lopullisesti, hänen on tehtävä ilmoitus tunnisteen toimittaneelle hyväksytylle toimijalle. Tämän jälkeen operaattori poistaa omistajan henkilötiedot turvallisesti 24 tunnin kuluessa.