Miten valitset oikean maantie- tai maastopyöräilykypärän?

Miten valitset oikean maantie- tai maastopyöräilykypärän?

Kypärä on pyöräilyn turvallisuuden keskeinen tekijä, ja se koskee kaikkia pyöräilylajeja ja kaikkia pyöräilijöitä! Sillä pyöräilykypärä tarjoaa optimaalisen suojan, sen on istuttava päähäsi täydellisesti ja oltava tukevasti kiinnitetty. Huipputeknologian ansiosta valmistajat voivat nyt tarjota malleja, jotka ovat vahvoja, kevyitä ja mukavia.
Muoto, kiinnitys- ja säätöjärjestelmä, turvallisuuspatentit ja materiaali ovat kaikki huomioon otettavia ominaisuuksia, jotka vaikuttavat merkittävästi hintaan. Tässä muutama vinkki, jotta valinnasta ei tule päänvaivaa!

Vakiotuotteet

KAIKKI MITÄ SINUN TARVITSEE TIETÄÄ MAANTIE- JA MAASTOPYÖRÄILYKYPÄRISTÄ.

DESIGN

Mallista riippumatta rakenne ja muotoilu ovat samankaltaisia. Kypärä koostuu yleensä seuraavista osista kahdesta kerroksesta ulkokuori ja sisäkuori.

- Sisäkuori ulkokuori on ensimmäinen kerros, johon isku vaikuttaa. Se suojaa kypärää estämällä ulkoisen kappaleen lävistämisen kypärän läpi ja suoran kosketuksen kalloon.

Alkutason malleissa se on valmistettu PVC:stä sen alhaisen hinnan vuoksi. Tämä materiaali ei kuitenkaan vanhene hyvin, varsinkaan auringonvalossa, joten useimmat mallit on valmistettu polykarbonaatista tai ABS:stä (sitkeästä termoplastisesta materiaalista), jotka ovat paljon kestävämpiä. Huippumalleissa käytetään komposiittimateriaaleja tai hiiltä. Sen lisäksi, että nämä materiaalit ovat erittäin kevyitä, ne antavat rungon muotoutua enemmän kuin muovirunko, ennen kuin se saavuttaa murtumispisteen. Tämä haihduttaa enemmän energiaa ja suojaa kuljettajan päätä entistä paremmin.

- Koneiden sisäkuorimuodostaa kypärän sydämen, joka vaimentaa ja hajottaa iskuaallon.

Se on aina valmistettu polystyreenivaahdosta, mutta sen rakenne vaihtelee kypärän viimeistelytason mukaan. Halvimmissa kypärissä se on yksiosainen polystyreenikomponentti. Se voi olla myös hyvin kevyt, kiinteä hunajakennorakenne tai jopa monitiheyksinen koostumus. Kehittyneemmissä malleissa sisäkuori koostuu polystyreenirungosta ja yhdestä tai useammasta nailonista, kevlarista tai aramidista valmistetusta sisärakenteesta, jotka antavat lisäsuojaa erityisesti peräkkäisten iskujen yhteydessä ja ovat samalla erittäin kevyitä.

Näiden kahden elementin kokoamistapa vaihtelee valmistusprosessin mukaan.

Teollisuudessa laajalti käytetty In-Moldsuunnittelussa kaksi runkoa sulautetaan yhteen yhdeksi kappaleeksi. Prosessi tarjoaa paremman viimeistelyn ja tekee koko yksiköstä paljon vahvemman, kevyemmän ja tehokkaammin tuulettuvan.

Yhä harvinaisempi ja harvinaisempi klassinen muotoilu jossa kaksi osaa yksinkertaisesti liimataan yhteen. Tätä menetelmää käytetään nykyään vain perustason malleissa ja tietyissä kulhokypärissä, sillä vaikka se on taloudellisempi, se tekee kypärästä painavamman ja heikentää ilmanvaihtoa.

SUOJAPATENTIT

Vaikka kaikki kypärät suojaavat tehokkaasti iskuilta ja ovat CE-hyväksyttyjä, jo useiden vuosien ajan kypärissä on ollut useita patentteja. turvallisuuspatentit Turvallisuuspatentteja on ilmestynyt useiden vuosien ajan tämän suojan lisäämiseksi. MIPS on näiden innovaatioiden takana, ja ne ovat saaneet useita muotoja.

Teknologia MIPS teknologia on ohut, itsenäinen sisäkalvo, joka sijaitsee sisäkuoren ja suojavaahtojen välissä. Joustavien ankkureiden ansiosta se vaimentaa iskuja entistäkin tehokkaammin. Tämä "monisuuntainen" törmäyssuoja haihduttaa mahdollisimman suuren määrän liike-energiaa, vaikka törmäys jakautuisi useille alueille: tämä on paljon energiaa, jota kuljettajan pään ei tarvitse kantaa kokonaan.

Muut valmistajat ovat seuranneet tätä innovaatiota ja tarjoavat omia turvapatenttejaan, erityisesti seuraavia tuotteita Turbine 360 Leattilta, Leattin Spin taiODS 6D:stä. Jälkimmäisessä tekniikassa käytetään kahta kerrosta paisutettua polystyreeniä (EPS): näiden kahden kerroksen väliin on asetettu lukuisia elastomeerisia "minivaimentimia", jotka parantavat kypärän vaimennuskykyä iskun kulmasta riippumatta.

Koroyd-teknologia on ollut käytössä jo jonkin aikaa, erityisesti Smith Opticsilla ja Enduralla, ja se voi mullistaa kypäränvalmistuksen. Konkreettisesti tämä teknologia korvaa EPS:n rakenteella, joka koostuu tuhansista kuumahitsatuista polymeeriputkista. Nämä putket pystyvät murskautumaan yli 80 prosentilla pituudestaan, ja ne vähentävät siirtyvää energiaa 30-50 prosenttia hajottamalla sitä asteittain. Toisin kuin EPS, Koroyd on tehokas sekä suuria että pieniä iskuja vastaan, mutta sen etuna on myös se, että se on EPS:ää kevyempi ja tarjoaa paremman lisäilmankierron. Tuloksena on kypärä, joka on hengittävämpi ja kevyempi ja joka tarjoaa samalla paremman törmäyssuojan kuin vakiorakenne.


PADJAT

Seuraavaksi vaahdot (tai tyynyt), jotka muodostavat sisäkerroksen ja kallon välisen yhteyden. Vaahtomuovien ansiosta kypärä istuu tiukasti päähän ja tarjoaa maksimaalisen mukavuuden, erityisesti imemällä kosteutta. Ne ovat usein irrotettavissa puhdistusta varten. Ne voivat olla vakiolaatuisia tai ne voidaan valmistaa uusinta teknologiaa käyttäen. antibakteerinen ja hengittävä mukaan lukien Coolmax ja X-Static

TUULETUS

Hyvä ilmanvaihto on olennaisen tärkeää kuljettajan mukavuuden kannalta. Kypärissä on ilmanottoaukot, joiden määrä ja leveys vaihtelevat mallista riippuen. Sisään tuleva ilma voidaan kanavoida tunneliin jäähdyttämään kuljettajan päätä, ennen kuin se poistuu takana olevan ulostuloaukon kautta. Joissakin kypärissä on myös hyönteisverkot tuuletusaukoissa hyönteisten puremien ehkäisemiseksi.

SÄÄTÖTYYPIT

. takaraivon säätöniskassa oleva säätö mahdollistaa kypärän säätämisen vaakasuoraan (pään ympärille) ja varmistaa turvallisen istuvuuden. Kehittyneemmissä malleissa on myös mahdollisuus pystysuora säätö jolla kypärä voidaan sovittaa vielä paremmin vartalon muotoon ja parantaa vakautta. Lopuksi leukahihna ja sivuhihnat varmistavat, että kypärä pysyy päässä putoamisen tai voimakkaiden iskujen sattuessa.

SÄÄTÖJÄRJESTELMÄT

Valmistajat käyttävät kypärän säätämiseen nupit, mikrometrisiä solkia tai BOA® SYSTEM. Peukalopyörä toimii yksinkertaisesti: sitä kääntämällä lovien ohjaama hihna tarttuu enemmän tai vähemmän tiukasti kuljettajan päähän. Mikrometrinen solki on samanlainen, mutta sen säätö on vielä tarkempi. BOA-järjestelmä tarjoaa luotettavimman ja hienoimman säädön vaijeria kiristämällä.


SULKEMISJÄRJESTELMÄT

Tehokkaan kypärän on pysyttävä paikallaan, kun päätä liikutetaan, eikä se saa olla rajoittava. leukahihna joka ei saa puristaa kurkkua. Tämä voidaan lukita perinteisellä tavalla yksinkertaisella hihnalla. klipsillämutta myös mikrometrinen kiristysmagneettisilmukka Fid-Lock® tai kaksinkertaisella D-soljella. Tämä järjestelmä, joka on usein varattu Enduro/DH-kypäriin, on varmasti luotettavin, mutta myös vähiten intuitiivinen käyttää.


. sivuhihnat, joiden on kuljettava juuri korvien alapuolella, voidaan säätää liu'uttamalla aloittelevissa malleissa tai lukitsemalla (paljon yksinkertaisempaa ja nopeampaa) edistyneemmissä malleissa. Tämä yksityiskohta voi olla ratkaiseva, kun kypärää käytetään ympäri vuoden ja hihnojen pituutta on säädettävä sen mukaan, onko kypärän alla paksumpi vai ohuempi kypärä.

KYPÄRÄTYYPIT

Klassinen kypärä

Yleisimmin käytetty klassinen pyöräilykypärä tarjoaa erinomaisen kompromissin suojan, ilmanvaihdon ja keveyden välillä. Kypärä voidaan varustaa visiirillä, joka suojaa auringolta ja/tai roiskeilta (sade, pöly, sora) sekä kosketukselta kasvillisuuteen (oksat).

Aerokypärä

Aero-kypärät on suunniteltu niin, että ilma pääsee virtaamaan, vaikka ajaja laskee päätään ponnistuksen aikana. Ilmanvaihtoa ei ole unohdettu, mikä on tärkeä tekijä kilpailusuorituksen kannalta. Ne voidaan varustaa integroidulla visiirillä. Niitä käytetään pääasiassa stopparikypärissä.

Kaukalokypärä

Käytetään BMX- ja maastopyöräilyssä. kulhokypärä on yksinkertainen, erittäin kestävä, ympärille kietoutuva kuori, jossa on vähän tuuletusta. Tämä tekee siitä helposti lähestyttävän, yksinkertaisen kypärän, joka sopii kaupunki-, BMX- ja maastopyöräilykoodeihin.

Jet-kypärä

Jet-kypärä on klassisen kypärän johdannainen, jossa on laajempi takaraivon alue (kallon takaosa/kaulan alkupää) ja matalampi profiili takaraivossa, mikä lisää suojaa.

Täysikasvoinen kypärä

. täyskasvoinen MTB-kypärä tarjoaa maksimaalisen suojan: koko kasvot ovat suojassa, jos ne joutuvat kosketuksiin maanpinnan kanssa. Vankan rakenteensa ansiosta se pystyy vaimentamaan paljon energiaa. Sitä käytetään useimmiten yhdessä maskin kanssa.
Kypärät, joissa on irrotettavat leukahihnat, ovat samankaltaisia, mutta ne ovat vielä harvinaisia valmistajien luetteloissa. Sen modulaarisuus on mielenkiintoinen kompromissi maksimaalisen ilmanvaihdon takaamiseksi kiipeilyn aikana.

Irrotettavat kypärät

Irrotettava kypärä on monipuolinen malli, jossa yhdistyvät suihkukypärän ja kokokypärän edut. Vaikka markkinoilla on suhteellisen vähän tällaisia tuotteita, niiden suosio kasvaa jatkuvasti niiden monipuolisuuden ansiosta: suuri mukavuus ja optimaalinen ilmanvaihto kiivetessä ja maksimaalinen suojaus laskeuduttaessa.

MIKÄ KYPÄRÄ SOPII MINULLE?

Kaikki kypärät on suunniteltu suojaamaan iskuilta. Mutta miksi markkinoilla on niin paljon erilaisia malleja? Vastaus on yksinkertainen. Kunkin lajin rajoitukset ja ominaisuudet edellyttävät erityyppisen kypärän käyttöä.

Vaellus

Klassinen kypärä on paras valinta lajiin, joka on tyypillisesti vapaa-ajan maastopyöräily. Se tarjoaa hyvän suojan ja on kevyt, joten se ei rasita niskaa liikaa edes useiden tuntien jälkeen. Suojassa on runsaasti tuuletusaukkoja, jotta pää pysyy viileänä.

Cross-Country

Intensiivisiin Cross-Country-retkiin puolijäykkä maastopyörä Jos pienikin optimointi on tervetullutta, klassinen kevyt kypärä, jossa on lyhyt visiiri, takaa parhaan suojan ja suorituskyvyn suhteen. Jotkut kilpailijat käyttävät jopa maantiekypäriä, jotka ovat kevyempiä ja aerodynaamisempia kuin maastopyöräilykypärät.

Maratontyyppisissä retkissä, joissa ajetaan joskus hyvin vaativilla ja teknisillä vuoristokaduilla, voidaan harkita suojaavampaa mallia, kuten suihkukypärää, joka antaa paremman suojan.

All-Mountain

Vuoriston rinteillä liikkumiseen täysjousitettu maastopyörä osana All-Mountain-retkeä, suihkukypärä on turvallinen valinta. Sen kietaisumuoto tarjoaa korkeatasoisen suojan. Jet-mallien paino pysyy kurissa. Siksi näitä kypäriä voi käyttää pitkiä aikoja. Lukuisat tuuletusaukot auttavat säätelemään lämpötilaa, kun kiipeilet jalkojesi voimalla! Kypärä, jossa on irrotettava leukahihna, on vaihtoehto retkille, joissa hyvin nopeat, tekniset laskut vuorottelevat pitkien kiipeilyjen kanssa. Siinä yhdistyy molempien maailmojen parhaat puolet: täydellinen suojaus alamäessä ja tuuletus ylöspäin.

Enduro

Kypärä, jossa on irrotettava leukahihna, on tässä tapauksessa erinomainen kompromissi. Ilman leukahihnaa kypärä käyttäytyy kuin suihkukypärä ja on silti erittäin mukava poljettaessa, kun kypärä kytkeytyy. Laskeutumisessa se tarjoaa lähes samanlaisen suojan kuin yksiosainen kokokasvokypärä. Jos säännöt eivät salli sitä tai jos haluat parhaan mahdollisen suojan, yksiosainen kokokasvokypärä on oikea tapa valita.

DH / Freeeride

Siitä ei ole epäilystäkään: yksiosainen kokokypärä on nec plus ultra äärimmäisissä painovoimaisissa lajeissa. Valittavanasi on lukuisia kypärävalmistajia, ja voit valita komposiittikuoren. Tämä vähentää kallovamman riskiä voimakkaan iskun sattuessa.

Road

Olitpa sitten klassikoiden, etappikilpailujen tai yksinkertaisten sunnuntaiseikkailujen ystävä, kypärä kypärä suojaa sinua maantieajon vaaroilta. Tuuletusaukkojen ansiosta voit joskus ripustaa silmälasit silmälasit ohimoiden ollessa auki. Kätevää esimerkiksi silloin, kun sää pimenee! Aika-ajopyöräilijöille, ratapyöräilijöille ja triathlonisteille aerokypärä on hyvä liittolainen suorituskyvyn optimoimiseksi.

Sora- ja cyclocross

Täällä suositellaan klassista kypärää. Tässä tapauksessa voi olla syytä selata eri merkkien maantie- ja crosscountry-MTB-kuvastoja etsimäsi löytämiseksi.

BMX

BMX Streetissä, Dirtissä tai Skateparkissa käytetään useimmiten kulhokypärää. Ne ovat erittäin tukevia, yksinkertaisia ja edullisia, ja ne tarjoavat korkeatasoisen suojan.
Race-kisoissa tarvitaan kokokypärää, joka suojaa sinua suurten nopeuksien putoamisilta!

POLKUPYÖRÄILYKYPÄRÄN KÄYTTÖÄ KOSKEVA LAINSÄÄDÄNTÖ

Polkupyöräkypärä kuuluu pyöräilijän perusvarustukseen. Ne eivät ole pakollisia aikuisille, mutta niitä suositellaan lämpimästi! Kaatumisen sattuessa, jopa pienellä nopeudella, sillä on suuri merkitys.
On kuitenkin huomattava, että maaliskuusta 2017 lähtien laki on velvoittanut alle 12-vuotiaat lapset käyttämään kypärää riippumatta siitä, ovatko he oman pyöränsä ohjaimissa vai matkustajina istuimella tai perävaunussa.

    VARUSTEET - Klassiset MTB-kypärät