Miten valitset EAB-tarvikkeet?

Sähköpyörien kehittyessä syntyy uusia erityisiä lisävarusteita, jotka ovat välttämättömiä tai joista tulee pian sellaisia silmissäsi: akku, laturi, konsoli, renkaat, ketjut, mutta myös pyörätelineet, valaistus ja huoltotuotteet. Mutta miten voit olla varma, että valitset oikean tuotteen? Probikeshop voi auttaa.

Erilaiset lisävarusteet

  • Elektroniset komponentit: akut, laturit ja konsolit;
  • Mekaaniset osat: renkaat, ketjut, kampiakselit ja ketjupyörät;
  • Turvallisuus ja suojaus: valaistus, varkaudenestolaitteet;
  • Kuljetus ja huolto: pyörätelineet, huoltotuotteet.

Akut, laturit ja konsolit

Olipa kyseessä rikkinäisten tai kuluneiden laitteiden uusiminen (akku on suunniteltu kestämään noin 1 000 lataussykliä) tai päivittäminen tehokkaampaan akkuun ja/tai toiseen akkuun suuremman autonomian saavuttamiseksi, akkujen vaihtamisessa on noudatettava suurta huolellisuutta. Yleisimmin käytetyt akut ovat litiumioniakkuja (Li-Ion). Niiden paino, koko, kapasiteetti, toimintasäde ja hallintajärjestelmä vaihtelevat valmistajasta toiseen. Sen lisäksi, että on ehdottoman tärkeää käyttää saman merkkistä akkua kuin pyörässäsi oleva akku, on otettava huomioon kaksi seikkaa: akun sijainti ja akun teho.

Mitä tuleesijaintiNykyään on olemassa kahdenlaisia akkuja: ulkoisia ja integroituja.

. ulkoiset akut löytyvät edelleen useimmista nykyisin liikkeessä olevista sähköpyöristä. Niitä on kahta tyyppiä:
Niitä on kaksi tyyppiä. VTTAE ja Sähkökäyttöiset maantiepyörätulkoinen akku sijoitetaan järjestelmällisesti alaslaskuputkeen (tunnetaan myös nimellä down tube) runkoon. Tässä ei siis ole mitään ongelmaa.
Kaupunkipyörissä taas akku voidaan sijoittaa joko alaslaskuputkeen tai poikkiputkeen. Tavarateline. Tämä toinen akku ei ole samanmuotoinen. Se on ohuempi ja pidempi. Jokainen akku on siis suunniteltu tiettyä paikkaa varten, eikä sitä voi asentaa muualle.

. integroidut akut ilmestyvät yhä useampiin malleihin, sillä ne muistuttavat esteettisesti muskelipyörää ja suojaavat paremmin säältä. Jotkin tuotemerkit, kuten Bosch, tarjoavat erilaisia malleja pyörävalmistajien rajoitusten mukaan. Jos pyörässäsi on integroitu akku, varmista, että se on tyyppiä pystysuora tai vaakasuora ennen kuin tilaat uuden, koska et voi asentaa toisen tyyppistä akkua, koska liitännät ovat päinvastaiset.

Mitä tulee tehoTehon osalta on yksi tieto, jonka avulla voit vertailla akkuja: niiden kapasiteetti, joka ilmaistaan watteina/tunti (Wh). Mitä suurempi tämä arvo on, sitä enemmän kilometrejä voit ajaa yhdellä akun latauksella. Yleisimpiä ovat akut, joiden kapasiteetti on 250-600 Wh. Jos tämä arvo on kuitenkin suurempi, se tarkoittaa, että saman merkin akku painaa enemmän. Akun kapasiteetti on yleensä merkitty akkuun tai ilmaistu mallinimessä. Sieltä löytyy myös volttimäärä (V) ja kapasiteetti ampeereina/tunti (Ah). Näiden kahden arvon tulo antaa kapasiteetin watteina/tunti.

Vaihtoehtona toiselle akulle tai täydennykseksi sähköpyörän intensiivikäyttäjien voi olla hyvä hankkia lisälaturi ja jättää yksi esimerkiksi työpaikalle.
Akun tehosta riippuen täyteen lataukseen kuluva aika vaihtelee 3-6 tunnin välillä. Mutta akun tehon lisäksi latausaika vaihtelee myös itse laturin kapasiteetin mukaan. Tavanomaiset laturit on mitoitettu 2A:n teholle. Tuotemerkit ovat kuitenkin kehittäneet pikalatureita 4A:n ja jopa 6A:n latureita, joiden avulla latausaikoja voidaan lyhentää huomattavasti.

Lopuksi ajoneuvotietokoneen vaihtaminen jos se hajoaa - konsoli on yksi eniten alttiina olevista osista kaatuessa - tai jos haluat päivittää seuraavaan mallistoon ja hyödyntää uusia ominaisuuksia (vaihteiden vaihtamisen ja akun varaustason dynaaminen hallinta, Bluetooth-yhteys, näytöstä erillinen kaukosäädin tai GPS-navigointi värinäytöllä ....). Sinun on kuitenkin tarkistettava, että haluamasi malli on yhteensopiva avustinjärjestelmän kanssa.
On huomattava, että tämä vaihtoehto koskee lähinnä VTTAE- ja sähköisiä kaupunkipyöriä. Maantiepyörissä valmistajat ovat usein valinneet mahdollisimman huomaamattoman ja kevyen ratkaisun, jossa ohjausta täydennetään perinteisellä GPS-tietokoneella.

Renkaat, ketjut, kampiakselit ja ketjupyörät.

Sähköpyörällä voi ajaa pidempiä matkoja suuremmilla nopeuksilla. Tämä on todellinen vallankumous pyöräilijöille, mutta se tarkoittaa myös sitä, että komponentit kuluvat nopeammin ja rasittuvat enemmän kuin perinteisissä pyörissä. Valmistajat valmistavat erityisesti sähköpyörille suunniteltuja osia, jotka kestävät suurempia kuormituksia ja ovat kestävämpiä, jotta ajamisen ilo säilyisi pitkään. Näin säästät korjaus- ja huoltokustannuksia.

Sähköpyörääsi ei tarvitse varustaa erikoisrenkaitalukuun ottamatta pikapyöriä (jotka voivat ajaa jopa 45 km/h), joissa on oltava erityiset "ECE-R75" -hyväksytyt renkaat. Tavallisissa sähköpyörissä (enintään 25 km/h) voit teoriassa käyttää mitä tahansa rengastyyppiä. Suosittelemme kuitenkin, että valitset erityisesti sähköpyörille suunnitellut renkaat (usein merkinnällä "E-bike ready"), jotka tarjoavat optimaalisen tienpitävyyden ja paljon pidemmän käyttöiän.

Käy osoitteessa ketjut altistuvat vielä suuremmalle rasitukselle kuin lihaskuntopyörien ketjut, jolloin on olemassa ennenaikaisen kulumisen ja rikkoutumisen riski. Siksi suosittelemme valitsemaan ketjun, joka on erityisesti suunniteltu asennettavaksi sähköpyörään. Nämä ketjut on valmistettu vahvemmista ja kestävämmistä materiaaleista, joten ne ovat kestävämpiä. Ne takaavat pehmeät ja tarkat vaihteenvaihdot, ja ne ovat helposti tunnistettavissa logosta tai nimestä.

. kampiakselit ja ketjupyörät ovat välttämättömiä varaosia, jotka on vaihdettava huolellisesti. Monet valmistajat suunnittelevat omat kampiakselit ja ketjupyörät. Kun teet ostoksen, sinun on varmistettava, että nämä kaksi osaa ovat yhteensopivia sähköpyöräsi moottorin kanssa. Esimerkiksi Boschin moottoreissa on suhteellisen pienet ketjurattaat, joissa on 14-20 hammasta, kun taas Shimanon moottoreissa käytetään ketjurattaita, joissa on 34-38 hammasta. Sähköpyörän ketjupyörien ketjupyöriä ei tarvitse vaihtaa, mutta voit vaihtaa ne makusi mukaan. Lopuksi vannoutuneita maastopyöräilijöitä kehotetaan vaihtamaan kampiakselit lyhyempiin malleihin, jotta he eivät törmää maahan teknisessä maastossa, sillä maavara on usein lyhyempi sähkömallissa.

Turvallisuus ja suojaus

Erityisesti kaupunkialueilla tai matkoilla käytettävät sähköpolkupyörät vaativat erityishuomiota turvallisuuteen: valaistukseen ja varkaussuojaan.

Mitä tuleevalaistusUseimmissa kaupunkisähköpyörissä on VAE-erityisvalot. Ne ottavat energiansa pyörän akusta vaikuttamatta sen toimintasäteeseen. Sen lisäksi, että nämä valot toimivat jatkuvasti eli myös paikallaan ollessa, niiden etuna on, että ne sopeutuvat ympäristön valo-olosuhteisiin ja ovat tehokkaat päivällä ja yöllä, mutta myös pyöräilijän nopeuden mukaan. Jotkin niistä on jopa kytketty jarruvipuihin varoittamaan jarrutuksesta. Kaikissa tapauksissa on tärkeää varmistaa yhteensopivuus moottorijärjestelmän kanssa.

Sähköpyörissä valot kiinnitetään yleensä etuhaarukkaan ja takana lokasuojaan tai tavaratelineeseen.

Osoitteessa lukotSähkökäyttöiset polkupyörät on suojattava tehokkaammin varkauksilta, koska ne ovat muita polkupyöriä halutumpia. Valitse siis ketjut, joissa on paksut lenkit (halkaisijaltaan yli 10 mm), ja tukevat U-lukot (joissa on useita lukituspisteitä). Älä epäröi käyttää useita lukituksia pyörän kaikkien osien (runko, pyörät) kiinnittämiseen, äläkä unohda poistaa osia, joita ei voi kiinnittää (tietokone). Tarkista, että ne ovat yhteensopivia pyöräsi mittojen kanssa, erityisesti alempien putkien osalta, jotka ovat usein melko suuria integroidun moottorin ja/tai akun vuoksi.

Kuljetus ja huolto

Suuremman painonsa ja monien sähkökomponenttiensa vuoksi sähköpyörät vaativat erityisiä lisävarusteita huoltoa ja kuljetusta varten.

Useat tuotemerkit ovat tuoneet markkinoille erityisiä huoltotuotteita sähköpyörille, joiden koostumukset eivät vahingoita elektroniikkaa ja suojaavat sähköpyörääsi varmistaen samalla täydellisen puhdistuksen ja kiillon.

Lopuksi valmistajat, jotka valmistavat pyörätelineet ovat kehittäneet erityisesti sähköpyörien kuljettamiseen tarkoitettuja malleja, jotka kestävät näiden pyörien huomattavan painon, joka on usein 20-25 kg, ja jotka vievät usein paljon tilaa, erityisesti maastopyörät, joiden alempi putki on joskus näkyvä, kun akku on täysin integroitu. Näissä kestävämmissä pyöränkuljetuslaitteissa on yleensä myös lastausramppi, joka helpottaa käsittelyä.