BMX Freestylen historia alkoi San Diegon (Kalifornia) skeittipuistoissa 1970-luvun puolivälissä. Lajin innoittajana toimi Bob Haro, "BMX Freestylen kummisetä", josta on tullut BMX-yhteisön ikoni. Hän oli 17-vuotiaana yksi ensimmäisistä, joka lanseerasi BMX:nsä skeittiparkkien moduuleille, missä hän harjoitteli ja teki tyylikkäitä temppuja. Brändinsä, julkaisujensa ja näyttävien esittelyjensä kautta Haro on vaikuttanut merkittävästi freestyle-pyöräilykulttuurin levittämiseen.
Freestyle BMX:n kulta-aika oli 80-luvulla. Se saavutti uudelleen suosiota 2000-luvulla X Gamesin ja FISE:n ansiosta, ja siitä tuli jopa olympialaji (BMX Park -erikoislajissa) Tokion olympialaisissa 2020.
Aloittaaksesi tai parantaaksesi taitojasi, sinun täytyy valita BMX Freestyle -pyöräsi huolellisesti. Probikeshopin neuvot auttavat sinua tekemään oikean valinnan!
Muistutus erilaisista BMX Freestyle -käytännöistä
BMX Freestylessä on kyse vapaudesta, luovuudesta ja tyylistä. Vuosien varrella BMX-kuljettajat ovat luonnollisesti tutkineet erilaisia ilmaisun alueita. Nykyään BMX Freestyle käsittää useita lajeja. tai erikoisaloja: Park, Dirt, Flat, Street ja Vert' (tai Ramp).
Park
X Gamesin ja FISE:n tunnetuksi tekemä BMX Freestyle Park (tai BMX Park) on freestyle-pyöräilyn keskeinen laji. Se otettiin käyttöön Tokion olympialaisissa 2020. Pelikenttä on erityisesti suunniteltu Park, jossa on erikokoisia ja -mittaisia moduuleja (funbox, quarter, volcano, step-up, wallride, hips). Kilpailijat lähtevät liikkeelle minuutin mittaisiin sessioihin, joissa he suorittavat sarjan temppuja täysin vapaasti. Tuomarit antavat jokaisesta suorituksesta arvosanan.
BMX Park on tunnettu näyttävistä tempuistaan: Tailwhip, Flair, Backflip, Frontflip, Barspin, Nothing Front Bike Flip jne. Miesten lajia hallitsee australialainen Logan Martin (kaksinkertainen maailmanmestari, BMX Parkin olympiavoittaja). Naisten kilpailussa paras ennätys on amerikkalaisella Hannah Robertsilla (olympialaisten varamestari, kolminkertainen maailmanmestari, nelinkertainen maailmancupin kokonaiskilpailun mestari).
Dirt
BMX Dirt on toinen erittäin näyttävä laji, joka tarjosi X Gamesissa ikimuistoisia hetkiä. Dirt-kilpailu järjestetään mogul-kentällä joko sisätiloissa tai ulkona. Mogulit on leikattu niin, että ne tarjoavat laajan hyppyalueen, ja syvät kuopat erottavat lentoonlähdön ja laskeutumisen toisistaan. Sessio on lyhyt ja erittäin intensiivinen, ja temppu seuraa toista kovalla vauhdilla. Dirtistä löydät BMX:n tunnusomaisimmat temput (double tai triple Tailwhip, 360 No-hand, Superman jne.). Dirt vaatii täydellistä sitoutumista rampin alussa!
Flat
BMX Flat (tai Flatland) on ultratekninen laji, jolla on oma UCI:n maailmancup ja maailmanmestaruuskilpailut. Siinä tehdään temppuja pyörällä tasaisella alustalla, tasaisella maalla, käyttäen tasapainoa ja pyörimistä. Flatilla on vahva taiteellinen ulottuvuus, joka tuo sen lähemmäs urbaania tanssia (breakdance, hiphop) sekä tyyliltään että lavastukseltaan. Flatissa kilpailijat nojaavat usein pyörätelineisiin. He koskettavat renkaita jaloillaan liikuttaakseen pyörää tasapainoisesti.
Ranskalainen Matthias Dandois on yksi johtavista flat-kilpailijoista, ja hän voitti yhdeksännen maailmanmestaruutensa vuonna 2021.
Street
BMX Street juontaa juurensa freestyle-pyöräilyn alkuaikoihin. Se on vaihtoehto Parkille, joka on vapaa kaikista rajoituksista. Kaupunkiympäristöstä sanan laajimmassa merkityksessä tulee leikkikenttä BMX Street Riderille, joka käyttää kaltevuuksia, portaita, penkkejä ja seiniä tyylikkäiden temppujen tekemiseen. Ramppeja ja kaiteita käytetään "grinderiin" (liukuminen tappeilla).
La Rampe (Vert')
Ramppi on melko eksklusiivinen BMX-lajin laji, koska se vaatii suuren rakenteen (half-pipe), jota ei välttämättä löydy julkisista skeittipuistoista. Ramppi on muodoltaan U-kirjaimen muotoinen ja vaihtelevan korkuinen.
Kilpailijat menevät "U:hun" lyhyitä sessioita varten. He rullaavat rampin toiselta puolelta toiselle ja etsivät hyppyjä jokaisella kierroksella. Ratsastajan on säilytettävä nopeus ja löydettävä maksimaalinen amplitudi jokaisella sysäyksellä, jotta hän voi tehdä ilmatemppuja.
Suurimmat BMX-legendat ovat loistaneet tällä rampilla (Mat Hoffman, Jamie Bestwick...).
Kaikki kriteerit BMX Freestyle -pyörän valintaa varten
Runkomateriaali, koko, varusteet, ajotaso, tyyli... Mitkä ovat tärkeimmät kriteerit BMX Freestyle -pyörän valinnassa?
BMX Freestyle -pyörän oikean koon valinta
Jotta pääset hyvään alkuun, kysymys tyylistä on todella toissijainen. Sinun on keskityttävä olennaiseen: rungon kokoon. Sinun on tunnettava olosi mukavaksi BMX-pyörässäsi, jotta voit ajaa luottavaisesti ja toivoa edistyväsi ja pitäväsi hauskaa freestylepyörälläsi. Jos BMX:si on liian iso, kyllästyt siihen pian. Usein on suositeltavaa pienentää kokoa, jos olet kahden runkokoon välillä.
Freestyle BMX:n koon määrittelyssä käytetään yläputken pituutta. Koko ilmoitetaan tuumina. Varo sekoittamasta yläputken kokoa pyörien kokoon (20-tuumainen muoto kaikissa aikuisten BMX-pyörissä).
Probikeshop tarjoaa seuraavan kokooppaan, joka auttaa sinua löytämään Freestyle BMX:n:
Rungon koko (yläputki) | Pyörän koko | Rengaskoko | |
1 - 1,15 m | 12" | 12" | 12 "x2,125 |
1,10 - 1,25 m | 16" | 16" | 16 "x2,10 - 16 "x2,20 |
1,25 - 1,35 m | 17" | 18" | 18 "x2,10 - 18x2,35 m |
1,35 - 1,45 m | 18,5" - 19,5" | 20" | 20 "x2,10 - 20 "x2,40 |
1,45 - 1,55 m | 20" - 20,20" | 20" | 20 "x2,10 - 20 "x2,40 |
1,55 - 1,65 m | 20,25" - 20,30" | 20" | 20 "x2,10 - 20 "x2,40 - 20 "x2,40 |
1,65 - 1,75 m | 20,50" - 20,75" | 20" | 20 "x2,10 - 20 "x2,40 |
> 1,75m | 20,80" - 21" | 20" | 20 "x2,10 - 20 "x2,50 |
Mitä materiaalia minun pitäisi valita BMX Freestyleen?
Freestyle BMX -rungot valmistetaan aina teräksestä. Se on vahva ja kestävä materiaali, jota on helppo korjata ja joka kestää kovia iskuja ja kovia laskeutumisia. Terästä on kahta eri tyyppiä: hi-ten-teräs (korkealujuusteräs) ja chromoly-teräs (kromi-molybdeeniteräs, Cromo, Cr Mo).
Hi-ten-terästä, joka on edullisempi, mutta raskaampi ja vähemmän kestävä, käytetään BMX-pyörien perustason pyörissä. Vahvempi ja kevyempi kromiteräs on varattu parhaisiin BMX-pyöriin. Sillä voidaan valmistaa runkoja, joissa on ohuemmat, erittäin vahvat putket. Kromiteräs auttaa vähentämään BMX-pyörän painoa, jolloin sitä on helpompi käsitellä.
Alumiinia voidaan käyttää tiettyihin oheislaitteisiin, kuten varteen tai istuintolppaan.
Mikä runkogeometria?
Kaiken kaikkiaan freestyle-BMX-pyörät näyttävät samalta koon (20"), mittojen ja muotoilun osalta. Mutta jos niitä tarkastellaan yksityiskohtaisesti, niissä on joitakin hienoisia eroja ajotyypin mukaan (Flat, Street, Park...).
Flat BMX -pyörät ovat kaikkein epätavallisimpia. Niissä käytetään kompaktia runkoa, joka on lyhyempi ja matalampi ja tarjoaa maksimaalisen ohjattavuuden ja runsaasti tilaa temppuiluun. BMX Flat -pyörissä ei yleensä ole haarukan offsetia. Tästä huolimatta Street-mallia voidaan käyttää myös Flat-ajamiseen, riippuen ajajan tuntemuksista, mieltymyksistä ja koosta.
BMX Street-, Park- ja Dirt-pyörillä on geometrialtaan samat ominaisuudet. Niillä pyritään sekä ohjattavuuteen että vakauteen. Ohjauskulma on aina lähellä 75°, ja haarukka on eteen suunnattu. Ketjupalkkien pituus vaihtelee hieman, 13":sta 13,25":iin.
Aloittelijoille, suosittelemme valitsemaan BMX:n, jonka geometria on monipuolinen, jotta voit tutkia erilaisia freestyle-tyylejä ja löytää oman tiesi!
Mikä jarrujärjestelmä sopii BMX:ään?
Vaikka freestyle-lajien tähdet ajavat usein ilman jarruja (brakeless mode) vähentääkseen koneensa painoa niin paljon kuin mahdollista, suosittelemme painokkaasti, että BMX:ään vakiona asennettua jarrua ei pureta.
Vaikka BMX-jarru on suhteellisen hyödytön tasaisella pyörällä, se on erityisen hyödyllinen maasto- tai park-pyörällä, kun nopeutta on hallittava laskeutumisen jälkeen.
Freestyle-BMX-pyörissä käytetään U-jarrusatuloita, vannejarruja, joissa on keskiveto. Yleisin kaava rajoittuu yhteen takajarruun, jossa on vaihtelevan pituinen suora vaijeri. Tietystä Park-tasosta alkaen roottorijarrun käyttö on välttämätöntä, jos haluat pystyä tekemään Tailwhipin tai Barspinin kaltaisia temppuja. Roottorijarru on mekanismi, jonka avulla ohjaustankoa voidaan kääntää 360 astetta jarruvaijerin häiritsemättä.
BMX Freestyle -pyörät: yksi- vai kaksiseinäiset?
Freestyle-BMX-pyörissä on yksi-, kaksi- tai kolmiseinäiset alumiinivanteet. Valitsemasi vanteen tyyppi riippuu ajotyylistäsi ja sitoutumistasostasi.
Vahvistettuja kaksiseinäisiä vanteita suositellaan kokeneille urheilijoille, jotka alkavat lyödä Parkissa hyvin. Ne tarjoavat monipuoliset vanteet, joissa on hyvä paino-vastussuhde ja jotka tarjoavat materiaalivarmuutta kaikissa freestyle-lajeissa. Kolmiseinäiset vanteet sopivat paremmin äärimmäisempään ajamiseen (BMX Dirt).
Freestyle BMX -komponentit ja tarvikkeet
BMX Freestyle tarvitsee erikoisalasta riippuen enemmän tai vähemmän erityisiä varusteita.
Tangot tulevat heti mieleen, sillä ne ovat BMX Flat- ja BMX Street -pyörien tunnusomaisia lisävarusteita. Ne on valmistettu muovista, teräksestä tai alumiinista, pegit ovat pyörän akseleihin kiinnitettäviä jatkeita. Flat-pyörissä niitä käytetään jalkojen tasapainottamiseen etu- tai takapyörän päällä. Street-pyörissä tappeja käytetään katukalusteiden yli liukumiseen.
Park- ja Street-BMX-pyörissä voidaan käyttää kasetti- tai frecoaster-takanaulaa. Toisin kuin kasettinavan, freecoasterin avulla voit ajaa takaperin ilman, että kampiakselin käyttö on välttämätöntä. Tämäntyyppisten varusteiden valinta on ehdoton edellytys jokaiselle BMX-pyöräilijälle tietyllä ajotasolla.
Jos ajattelet kokeilla BMX Dirt -rattaita, valitse malli, jossa on monipuoliset renkaat ja nastat, jotka takaavat hyvän pidon kuoppien yli.
BMX:ssä laakereiden laatu vaikuttaa suoraan kestävyyteen. Tiivistetyt laakerit kestävät pidempään kuin peruslaakerit.
Mitä varusteita tarvitset BMX Freestyleen?
BMX-varusteiden suhteen suosittelemme mahdollisimman paljon varovaisuutta sekä oppimis- että etenemisvaiheessa. Suojautuminen on BMX:ssä erittäin tärkeää, sillä kaatumiset ovat osa lajia ja niistä voi jäädä jälkiä.
BMX-kypärä
Freestylessä BMX-kypärä on muodoltaan kulhokypärä tai kokokypärä.
Kaupunkiurheilulle ominaisen peittävän muotoilunsa ansiosta kulhokypärä suojaa tehokkaasti kalloa ja on samalla kevyt ja tyylikäs. Bowl-kypäriä käytetään vähemmän äärimmäisissä freestyle-lajeissa, kuten Park, Street ja Flat.
Kokokasvokypärä peittää ajajan koko pään. Se tarjoaa korkeamman suojatason ja sisältää lisäturvaominaisuuksia, kuten MIPS (Multi directional Impact Protection System). Full-face-kypärät ovat ihanteellisia dirt- ja ramppiajoon, joissa ajaja tekee ilmatemppuja maksimaalisella amplitudilla.
Kyynärpää-, polvi-, sääri- ja nilkkasuojat.
. kyynärpääsuojukset ja polvisuojat suojaavat niveliäsi suurilta iskuilta. Ne estävät myös palovammoja ja naarmuja pienistä kaatumisista puistossa/kadulla.
Säärisuojat suojaavat sinua polkimien takaiskuilta, jotka voivat aiheuttaa (erittäin) kovia vaurioita säärelle.
Nilkkasuojat ovat erityisen hyödyllisiä ajajille, joilla on herkät nilkat. Ne auttavat vakauttamaan jalansi polkimella tai maassa, jolloin on turvallisempaa laskeutua kovaa tai jättää laskeutuminen väliin. Nilkkasuojat vähentävät nyrjähdysten riskiä.
Käsineet
. pitkät käsineet on suunniteltu ensisijaisesti suojaamaan kämmeniä putoamisen sattuessa. BMX-hanskat on suunniteltu myös turvaamaan ote ohjaustangon kahvoista.
Kengät BMX Freestylea varten
Suosittelemme käyttämään melko tukevia kenkiä, joissa on paksu kumipohja. Uritettu/vohvelipohja (Vans-tyyppinen) antaa hyvän pidon polkimesta, jolloin voit heittää temppuja tehokkaammin ja varmistaa laskeutumisesi.