Miten valitsen teleskooppitolpan?

Miten valitsen teleskooppitolpan?

. teleskooppinen istuintolppa Teleskooppipenkistä on tullut olennainen MTB:n oheislaite, eikä vain vakavassa pyöräilyssä. Teleskooppisen istuintolpan etu? Voit helposti laskea ja nostaa satulaa ilman, että sinun tarvitsee nousta pyörästä. Voit laskea satulan alas, kun lähestyt teknistä osuutta, ja parantaa näin käsittelyä ja ajomukavuutta. Paina säädintä palataksesi alkuperäiseen satulakorkeuteen ja ihanteelliseen poljinasentoon.

Probikeshop auttaa sinua valitsemaan oikean teleskooppisen satulatolpan.

Kaikki kriteerit oikean teleskooppisen istuintolpan valintaan.

Ennen kuin valitset oikean merkin ja mallin, sinun on otettava huomioon muutama yhteensopivuuskohta:

  • Runkosi istuinputken halkaisija: 27,2, 30,9, 31,6 tai 34,9 mm;
  • Istuinputken sisällä käytettävissä oleva pituus;
  • Vaipan läpivienti: sisäinen tai ulkoinen.

  • Seuraavaksi voit tarkastella teleskooppisen istuintolpan ominaisuuksia:

  • Matkan pituus (isku): 50-200 mm ;
  • liikkeen tyyppi: jatkuva tai hammastettu;
  • Mekanismi: mekaaninen (kaapeli), hydraulinen (letku) tai elektroninen (langaton);
  • Ohjaustapa: satulan alla tai ohjaustangon alla (oikealla tai vasemmalla);
  • Takaisinkytkentä.

  • Miten valitset oikean halkaisijan ja pituuden?

    Varren koon valinta riippuu suoraan rungostasi, rakenteestasi ja poljinasennostasi.

    Runkosi antaa helposti oikean halkaisijan: se vastaa luonnollisesti istuinputken sisähalkaisijaa. Varo sekoittamasta istuinputken halkaisijaa ja istuinkiristimen halkaisijaa keskenään.

    Oikean pituuden määrittämiseksi sinun on otettava huomioon useita tekijöitä:

  • Satulan tavanomainen korkeus poljinasennossa (mitattuna istuinputken yläreunan ja satulakiskon kiinnityspisteen väliltä);
  • istuinputken sisällä käytettävissä oleva pituus;
  • Tarvittava vähimmäispituus (valmistajakohtaiset tiedot);
  • kaapeli/hydrauliikkaliitännän pituus varren juurella.
  • Ajatus on yksinkertainen: varren on saavutettava viitekorkeus, kun se on nostettu ylös, ja sen on hyödynnettävä kaikki liikeradat ilman, että se on ristiriidassa rungon kanssa (liian lyhyen tai liian pitkän istuinputken sisäkappaleen vuoksi). Erityisesti pienet rungot voivat vaikeuttaa teleskooppisen istuintolpan valintaa. Yksinkertainen laskutoimitus kertoo, mihin enimmäispituuteen voit pyrkiä:

    Tulos (varren kokonaispituus + kaapeli/hydrauliikkaliitännän korkeus) ei saa olla suurempi kuin mitta (tavanomainen satulan korkeus + maksimipituus).

    Turvallisuussyistä valmistajat ilmoittavat aina varren vähimmäispituuden.

    Miten valitsen matkan?

    Matka riippuu teleskooppitangon kokonaispituudesta ja päinvastoin. Matka vaihtelee 50 mm:n ja noin 200 mm:n välillä.

    Tuotemerkit käyttävät tätä liikettä kahdella eri tavalla: jatkuvalla mekanismilla tai portaattomalla mekanismilla. Jatkuvalla mekanismilla käytettävissä olevaa liikettä voidaan säätää portaattomasti, kun taas portaattomalla mekanismilla voidaan säätää ennalta määritettyjä asentoja.

    Vaikka rungon geometria/koko rajoittaa sitä osittain, matkan valinta määräytyy ajotyylin mukaan. MAASTOPYÖRÄILY. Pienemmät matkat sopivat paremmin Gravel- tai Cross-Country-käyttöön. Pidemmät matkat sopivat paremmin Enduro-malleihin ja suurempiin maastopyöriin.

    Varo sekoittamasta teleskooppitangon liikettä (etäisyys, jonka satula voi liikkua ylös- ja alaspäin) ja jousitetun istuintangon liikettä (jousituksen pystysuora liike) keskenään.

    Vaijeri, hydraulinen vai elektroninen mekanismi?

    Teleskooppimekanismia käytetään hydraulisesti, mekaanisesti tai elektronisesti.

    Yleisin vivun ja varren välinen yhteys on vaijerimalli, joka on helpompi huoltaa. Hydraulisessa ohjauksessa käytetään letkua ja öljyä, mikä tarkoittaa, että piiri on tyhjennettävä, kun vipu alkaa väsyä. Elektroninen versio tarjoaa tehokkaimman toiminnan ja virtaviivaisimman kokoonpanon (langaton). Se poistaa fyysisen yhteyden (kaapeli tai letku) sekä kaikki reititys- ja huoltokysymykset.

    Kumpi säätölaite kannattaa valita?

    Teleskooppitukea käytetään vivulla, joka on yleensä asennettu ohjaustankoon. Vielä on olemassa muutamia lähtötason malleja, joissa ohjaus on integroitu satulan alle. Tämän kokoonpanon etuna on, että se on helpompi asentaa ja huoltaa, mutta sen käyttö täydellä ponnistuksella on monimutkaisempaa.

    Ole varovainen valitessasi uutta teleskooppituolia, sillä ohjaustangon ohjain voi olla mukana tai se voidaan myydä erikseen. Valmistajat tarjoavat yhä useammin ohjainta lisävarusteena, jotta voit mukauttaa kiinnityksen ajoasentoosi.

    Jos valitset ohjaimen erikseen, ota huomioon seuraavat seikat:

  • Vaijerin pään sijainti: ohjaimen puolella ja/tai istuintolpan puolella;
  • vivun asento: oikea ja/tai vasen käsi, korkea tai matala asennus;
  • Asennusyhteensopivuus vaihdevivun ja/tai jarruvivun kiinnikkeiden kanssa (I-Spec II, I-Spec B, I-Spec EV, Matchmaker).

  • Sisäinen vai ulkoinen reititys?

    Kotelon tai letkun reititys määräytyy MTB-runkosi ominaisuuksien mukaan. Teleskooppisissa istuintolpissa on aina ulkoinen vaijerin reititys - kiinnitys on näkyvissä istuintolpan väliosassa tai satulan alla. Kun letku kulkee rungon sisällä, kiinnitys on piilossa istuintolpan jalassa.

    Takaisinkytkennällä vai ilman?

    Sinun on tehtävä viimeinen valinta: valitsisitko suoran teleskooppisen vai hieman takaisinkääntyvän istuintolpan?

    Teleskooppitolppa, joka siirtää istuinta taaksepäin, voi auttaa korjaamaan asentoasi. Ole kuitenkin varovainen, sillä taaksepäin suuntautuva liike vaikuttaa paitsi asentoosi suhteessa ohjaustankoon myös asentoosi suhteessa kampiakseliin. Jos olet liian kaukana taaksepäin, vaarana on, että menetät hallinnan helpommin, koska painosi siirtyy pois etupuolelta. Saatat myös kokea, että sinun on vaikea kehittää täyttä poljinvoimaa.

      MTB - Teleskooppiset istuintolpat