Miten valitsen pyöränlukon?

A lukko on turvallisin tapa suojata pyöräsi kaupungeissa ja taajamissa. Muutama minuutti tai jopa muutama sekunti poissa kotoa riittää vaaraksi, ettei arvokasta pyörääsi enää koskaan löydetä.

Vaikka varkaudenestolaite ei olekaan erehtymätön takuu, sillä voi olla suuri merkitys, sillä se viivyttää tai pelottaa varkaita. Oikean lukon valinta on siis olennaisen tärkeää.

Varkaudenestolaitteen ominaisuudet

  • Turvatasot : FUB, ART, Sold Secure, SRA-merkki...
  • Varkaudenestolaitteiden tyypit : pyörään kiinnitettävät runkolukot, U-muotoiset lukot, nivel- ja taittolukot, ketjut, kaapelit, joissa on panssarointi, kaapelit, joissa ei ole panssarointia, lisävarusteiden lukot (pyörät, satula ja istuintolppa, matkatavarat, kypärä ja muut varusteet).

KAIKKI MITÄ SINUN TARVITSEE TIETÄÄ LUKOISTA

Turvatasot

Kolme riippumatonta viranomaista vastaa varkaudenestolaitteiden tehokkuuden arvioinnista.
Ne ovat :

  •  FUB : Ranskan polkupyörän käyttäjien liitto
  • ART : Alankomaissa
  • Myyty Turvallinen : Isossa-Britanniassa

Nämä elimet testaavat ja arvioivat laitteet itse. FUB luokittelee lukot kahteen tasoon: "1 pyörä" suositeltaville malleille ja "2 pyörää" turvallisimmille malleille. Perinteisemmällä tavalla ART antaa arvosanoja 1-5. Lopuksi Sold Secure jakaa suositukset mitaleina: kulta, hopea ja pronssi. Jotkut vakuutusyhtiöt viittaavat näihin luokituksiin ja vaativat pyöräilijöitä asentamaan tunnustetun varkaudenestolaitteen ennen kuin suostuvat vakuuttamaan pyöränsä.

Jotkin lukot on myös luokiteltu SRA-luokituksella (Sécurité et Réparation Automobile). SRA on ammatillinen elin, jonka tehtävänä on muun muassa auttaa torjumaan ajoneuvovarkauksia. Se laatii erittäin tiukat eritelmät ja testit varkaudenestolaitteille: ne takaavat korkean kestävyyden. Vakuutusyhtiöt, jotka kaikki ovat SRA:n jäseniä, vaativat usein SRA:n merkillä varustettua varkaudenestolaitetta.

Lisäksi lukkojen valmistajat itse testaavat laitteensa ja antavat niille luokituksen tai keston, joka osoittaa niiden vastustuskyvyn murtoyrityksiä vastaan. Näitä luokituksia ei tietenkään anneta neutraalisti tai riippumattomasti: niitä käytetään ensisijaisesti valmistajan luettelossa olevien mallien erottamiseen toisistaan niiden valikoimatason mukaan.

Lukkotyypit

Lukot jakautuvat kahteen pääryhmään: itse pyörän suojaamiseen tarkoitetut lukot ja komponentteihin tai lisävarusteisiin, kuten istuintolppiin ja istuintankoihin, tarkoitetut lukot. Satulat.

Pyörän turvaamiseen tarkoitetut lukot

U-muotoiset lukot

On olemassa sanonta, jonka mukaan huono U-muotoinen lukko on parempi kuin minkään muun tyyppinen hyvä lukko. U-lukko on tehokkain malli varkauksien estämiseen tai viivyttämiseen, ja se painaa usein yli kilon, koska siinä käytetään paksua, raskasta ja tiheää terästä, mutta se on kevyempi ja vahvempi kuin ketju. Ne ovat noin 10 cm leveitä ja 15-30 cm pitkiä - joihinkin malleihin voi ripustaa useita polkupyöriä - ja niissä on yleensä järjestelmä, jolla ne voidaan kiinnittää pyörän runkoon helpottamaan liikkumista. Lisäksi jotkin valmistajat, jotka luottavat tuotteisiinsa, korvaavat varkaustapauksessa kertakorvauksen.

Runkolukot

Se sijaitsee takapyörässä ja on hevosenkengän muotoinen. Tämä kiinteä varkaudenestolaite, joka on kiinnitetty ketjupalkkeihin (kiinnikkeillä tai silmukoilla tai integroitu pyörän muotoiluun), on erittäin tehokas varkaudenestolaite: jos varas haluaa päästä siitä nopeasti eroon, hän ottaa riskin, että pyörä vahingoittuu. Teräksestä valmistettu laite ei ole kevyt, mutta sen etuna on sen integroituneisuus: pyörän lukituksen avaamiseksi se avautuu ja pysyy paikallaan. Se vie hyvin vähän tilaa, eikä sitä tarvitse säilyttää. Se lukitsee tietysti vain pyörän eikä kiinnitä pyörää tiettyyn paikkaan, joten se kannattaa varata lyhyisiin pysähdyksiin kaupungissa.

Kokoontaitettava lukko

Taittolukon muoto muistuttaa puusepän mittanauhaa. Sitä on helppo käsitellä, se on tehokkaampi kuin vaijerit ja vie kokoontaitettuna vähemmän tilaa kuin U-lukot, mutta se ei vedä vertoja U-lukoille, kun on kyse suojauksesta. Eri litteiden terästankojen liitoskohdat ovat heikkoja kohtia. Taitettava varkaudenestolaite olisi varattava lyhyitä pysähdyksiä varten.

Ketju

Luokitellakseen varkaudenestoketjun 1-pyöräiseksi FUB edellyttää, että sen (kovasta teräksestä valmistettujen) lenkkien halkaisija on vähintään 6 mm. Jotta ketju saavuttaisi "2-pyöräisen" tason, sen paino nousee erittäin suureksi. Tämäntyyppinen varkaudenestolaite, jonka lenkit ovat erottamattomat, lukitaan avaimella tai koodilukolla. Pidemmissä malleissa on helppo kiinnittää yksi tai useampi pyörä pylvääseen. Lyhyellä ketjulla voidaan kiinnittää pyörä runkoon. Sen painon vuoksi ketjua ei kannata ottaa mukaan, vaan jättää se kiinnitettynä pysäköintipaikalle.

Vaijeri, jossa on panssari

Panssaroitu vaijeri, joka tunnetaan myös nimellä "boa" tai "python", koostuu useista toisiinsa nivelletyistä terässylintereistä. Sisäpuolella kulkee teräsvaijeri. Se on joustava, helppo varastoida ja käyttää, mutta valmistuksen laatu vaihtelee suuresti ja määrittää suurelta osin sen tehokkuuden. Erityisesti kaapelin ja lukon kotelon välinen liitos on kriittinen kohta. Hyväkin malli on tehottomampi kuin U-malli, ja sitä tulisi käyttää lyhyitä taukoja varten.

Panssaroimaton kaapeli

Tämäntyyppisessä lukossa on teräsvaijeri, jota ympäröi joustava muovivaippa. Vaipan paksuus voi olla petollinen: nämä mallit kestävät varkaalle, joka käyttää vaijerileikkuria, vain muutaman sekunnin ajan. Sitä ei pitäisi käyttää itse pyörän kiinnittämiseen vaan lisävarusteiden, kuten pyörälaukun, kiinnittämiseen pyörään. Panssaroimaton vaijeri on luonnollisesti kevyt ja helppo säilyttää. Samaan tapaan on olemassa erittäin kompakteja lukkoja, jotka on valmistettu sisäänvedettävistä teräsvaijereista. Niitä käytetään myös lisävarusteiden, kuten rinkan, kiinnittämiseen. kypärä.

Lisävarustelukot

Varkaat eivät ota kohteekseen vain kokonaisia pyöriä. Tilaisuudesta riippuen he saattavat viedä vain yhden pyörän, istuintolpan tai satulan. Valmistajat ovat suunnitelleet varkaudenestojärjestelmiä pyörän akselien tai istuintolpan kiinnikkeiden tilalle, jotta pyörääsi ei vahingoitettaisi ja sitä ei voitaisi käyttää.

Esimerkiksi Tranz-X-järjestelmässä käytetään erikoisavaimia, kun taas Ixow'n Lock'N'Roll- tai Safering Gravity -akselit avautuvat vain, kun pyörä käännetään. Kryptonite tarjoaa samanlaista järjestelmää (WheelNutz), tällä kertaa pultatuille akseleille. Näiden ratkaisujen avulla pyörä on vain kiinnitettävä huolellisesti kiinteään kohtaan, jotta sitä ei voi kääntää.

Kuten aiemmin mainittiin, pientä vaijerilukkoa voidaan käyttää lisävarusteiden, kuten pyörän, kiinnittämiseen. pyörätasku.

Mikä lukko minun pitäisi valita?

Valintaasi ohjaavat useat kriteerit:

Sijoitus

Laadukas lukko on turvatoimi, mutta investoinnin on oltava oikeassa suhteessa suojattavan pyörän arvoon. Hyvä laskelma voisi olla, että lukkoon investoidaan enintään noin 20 prosenttia pyörän hinnasta, ja vähintään 30 euroa tehokkaaseen malliin. Kaikki tämä on tietenkin mukautettava tilanteen mukaan. Jos pyörä, vaikka halpa käytetty pyörä, on ainoa väline, jolla pääset töihin, investointi on perusteltu sen tärkeän toiminnan vuoksi. Jos pyöräsi nukkuu ulkona tai se on pysäköity riskialttiille alueelle, investointi on jälleen harkittava tarkkaan. Kaikki polkupyörät ovat alttiita varastamiselle, niin huippuluokan kuin pisimpään käytössä olleidenkin polkupyörien osalta.

Luokitukset

Riippumattomien viranomaisten ja valmistajien itsensä antamat luokitukset antavat hyviä tietoja valintasi ohjaamiseksi sen mukaan, kuinka kauan pysäköit pyörääsi (lyhyt pysähdys, muutama tunti, koko päivä, koko yö) ja millä alueella (maaseutu, puolikaupunki, kaupunki, erittäin suuri kaupunki). Yksinkertainen vinkki: jäykkä lukko on aina kestävämpi kuin vaijerilukko. Kaikista saatavilla olevista jäykistä lukoista U-lukko on osoittautunut parhaaksi ja turvallisimmaksi koko pyörän suojaamiseksi pitkäkestoisessa pysäköinnissä. Hyvin lyhyisiin pysähdyksiin, jos et voi käyttää U-lukkoa, suosittelemme runkolukkoa.

Pituuden valinta

Pyörän muoto, kiinnitettävien pyörien määrä ja kiinnityspisteen tyyppi on otettava huomioon. Kaupungissa sijaitsevaan omaan pylvääseen kiinnittämiseen riittää täydellisesti klassinen U-muotoinen lukko (noin 25 cm pitkä) tai taitettava lukko (noin 75 cm). Kahden aikuisen polkupyörän, aikuisen polkupyörän ja perävaunun tai lasten polkupyörien kiinnittämiseen pylvääseen tai tiettyjen esteiden tai paksujen pylväiden, kuten sähköpylvään, kiinnittämiseen suositellaan 30 cm:n U-lukkoa tai yli 90 cm:n pituista kokoontaitettavaa mallia.

Lukon valinta

Avainlukot ovat yleisimpiä. Niistä käytetään hyvin usein levylukkoja, koska ne kestävät tiirikointiyrityksiä. Lukkojen mukana myydään vara-avain: on suositeltavaa säilyttää sitä kotona, erillään päivittäin käyttämästäsi avaimesta. Jotkin valmistajat, kuten Abus tai Axa-palvelu, ennakoivat avainten katoamisen ja toimittavat pyynnöstä uudet avaimet tarkistettuaan lukon viitenumeron. Henkilökohtaisella koodilla varustettu kortti toimitetaan yleensä ostohetkellä, ja se on tässä tilanteessa korvaamaton apu.

Lukon asianmukainen käyttö

Hyvästä lukosta ei ole mitään hyötyä, jos sitä käytettäessä ei noudateta tiettyjä varotoimenpiteitä.



Sopivan kiinnityspisteen määrittäminen
Pyörää ei kannata sitoa vain metrin korkuiseen pylvääseen. Varas yksinkertaisesti nostaa koko vehjettä, kunnes pyörä on vapaa: kaikki eivät ajattele tätä itsestään selvää tosiasiaa! Valtaosa varkauksista tehdään mahdolliseksi pyörän huonon turvallisuuden vuoksi. Korkea pylväs tai suljettu este ovat sopivimpia.

Ihanteellinen on paikka, jossa on paljon ohikulkijoita ja jossa on jo pysäköityjä polkupyöriä: mahdollinen varas ei voi juurikaan harkita sitä. Käytävä tai rakennuksen sisäpiha ei välttämättä ole suojattu: puolet varkauksista tapahtuu siellä.

Kun olet löytänyt paikan ja kiintopisteen, on tärkeää kiinnittää pyörä rungosta ja miettiä lisävarusteiden kiinnittämistä sen jälkeen. Etupyörä voidaan usein kiinnittää runkoon ja tolppaan yhdellä lukolla. Lukossa oleva lukko osoittaa alaspäin, jotta se rajoittaa tiirikointiyrityksiä.

 

Ihanteellinen kokoonpano
U-muotoinen lukko kiinnittää rungon ja etupyörän sopivaan kiintopisteeseen. Toinen lukko, esimerkiksi ketju, kiinnittää takapyörän runkoon ja pylvääseen, vaikka tämä toinen lukko jouduttaisiinkin jättämään paikalleen, kun pyörä ei ole kiinnitettynä. Istuintolppa on varustettu varkaudenestotapilla.

Vinkki: Runko, etupyörä ja takapyörä voidaan kiinnittää toisiinsa U:n avulla. Irrota etupyörä, niin muodostuu kompakti kokoonpano, jonka U voi sulkea sisäänsä.

 

Yleiset virheet
Sitoutuminen liian alhaalla olevaan pylvääseen, koko pyörän kiinnittäminen vain vaijerilukolla, pyörän tai takapyörän kiinnittämättä jättäminen jne. IstuintolppaTai mikä vielä pahempaa, kiinnittämällä vain yksi pyörä kiinteään pisteeseen eikä runkoa... Monet pyöräilijät ovat jo havainneet etupyöränsä kiinnitetyn yksin, ja muu pyörä on kadonnut. Ja vielä: älä kiinnitä lisävarusteitalisävarusteita, kuten rinkkoja, varsinkin jos ne on kiinnitetty pyörään vain pikakiinnityksellä.

 

Kaiverrus täydentää varkaudenestolaitteen käyttöä. Yksi esimerkki on FUB:n lanseeraama Bicycode-järjestelmä. Polkupyörät merkitään yksilöllisellä numerolla, ja ne sekä omistajan yhteystiedot luetellaan osoitteessa www.bicycode.org. Varastetuista polkupyöristä 40 prosenttia saadaan takaisin: tällainen järjestelmä antaa uhreille paremmat mahdollisuudet saada yhteys.

    VARUSTEET - Varkaudenesto